Beste MV, natuurlijk veroordeelt Ds, Moerkerken niemand persoonlijk. Maar hij veroordeelt wel een groep mensen die het in het licht van Gods Woord toch anders ziet. (de groep die zich niet aan alle regeltjes houdt.) En dat is jammer. Overigens zei Pim dit ook al!!Een predikant mag hierin toch ook zijn mening verwoorden.
Ds. Moerkerken maakt zich vrij zonder iemand persoonlijk te veroordelen.
Regeltjes?
Ik ben het hier echt mee oneens.Mister schreef:Beste MV, natuurlijk veroordeelt Ds, Moerkerken niemand persoonlijk. Maar hij veroordeelt wel een groep mensen die het in het licht van Gods Woord toch anders ziet. (de groep die zich niet aan alle regeltjes houdt.) En dat is jammer. Overigens zei Pim dit ook al!!Een predikant mag hierin toch ook zijn mening verwoorden.
Ds. Moerkerken maakt zich vrij zonder iemand persoonlijk te veroordelen.
Hij is van mening dat er te gemakkelijk belachelijk wordt gedaan over normen van de Heilige schrift.
Het is toch zeker ook de taak van een predikant om hier tegen te waarschuwen.
Dat je het er inhoudelijk niet mee eens bent moet je inhoudelijk weerleggen, maar niet Ds. Moerkerken beschuldigen dat hij een groep mensen veroordeeld.
De grens voor ds. Moerkerken ligt ergens anders dan die van jouw.
Die vrijheid is er toch?
Nee, die vrijheid is er niet helemaal. Daar heeft Paulus een hele brief aan gewijd in de Schrift.
Wat ds. Moerkerken doet is uit het boek Deuteronomiumn één tekst plukken, de rest laten liggen en die tekst uit zijn verband als norm opleggen.
En volgens mij heb je die vrijheid NIET, zo ben je een judaïst. Dat zegt de norm van Gods Woord, het boek Galaten, IN zijn verband.
Wat ds. Moerkerken doet is uit het boek Deuteronomiumn één tekst plukken, de rest laten liggen en die tekst uit zijn verband als norm opleggen.
En volgens mij heb je die vrijheid NIET, zo ben je een judaïst. Dat zegt de norm van Gods Woord, het boek Galaten, IN zijn verband.
Doe even lekker normaal allemaal.
Als er iemand moeite heeft met de stellingen van Ds. M. dan lijkt het mij zinnig met hem in discussie te gaan.
Vertel hem maar dat hij een judaist is en wacht zijn reactie af.
Het lijkt haast alsof altijd dezelfde personen op moeten komen voor opmerkingen of gedragingen van een predikant.
Ik hoop niet dat het om 'de steen des aanstoots' is.
Laten we Hem vragen wat Zijn wil is, laten we van Hem Zijn wegen leren.
Als Hij ons Zijn Wil openbaart zullen we die met betamelijke eerbied en achting voor Die Goddelijkheid willen houden, en ontdekken dat wij het niet kunnen, en daarom ten einde volledig met lege handen tot Hem te komen om van Hem Zijn wegen te leren.
Als er iemand moeite heeft met de stellingen van Ds. M. dan lijkt het mij zinnig met hem in discussie te gaan.
Vertel hem maar dat hij een judaist is en wacht zijn reactie af.
Het lijkt haast alsof altijd dezelfde personen op moeten komen voor opmerkingen of gedragingen van een predikant.
Ik hoop niet dat het om 'de steen des aanstoots' is.
Laten we Hem vragen wat Zijn wil is, laten we van Hem Zijn wegen leren.
Als Hij ons Zijn Wil openbaart zullen we die met betamelijke eerbied en achting voor Die Goddelijkheid willen houden, en ontdekken dat wij het niet kunnen, en daarom ten einde volledig met lege handen tot Hem te komen om van Hem Zijn wegen te leren.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
MV,
Het is gewoon niet waar dat ieder die God vreest, zich precies conformeert aan de regeltjes die Ds. Moerkerken noemt. Het ligt wel zeker aan je achtergrond bv. Ik ben het er zeker mee eens dat we in acht moeten houden dat wat de Schrift ons (ge)biedt. Maar de regels van een mens kunnen nooit dwingend aan een groep worden opgelegd. Alleen Gods geboden!
Het is gewoon niet waar dat ieder die God vreest, zich precies conformeert aan de regeltjes die Ds. Moerkerken noemt. Het ligt wel zeker aan je achtergrond bv. Ik ben het er zeker mee eens dat we in acht moeten houden dat wat de Schrift ons (ge)biedt. Maar de regels van een mens kunnen nooit dwingend aan een groep worden opgelegd. Alleen Gods geboden!
Ds. Moerkerken ziet dit niet als menselijke regels!Mister schreef:MV,
Jullie verschillen alleen van mening over de inhoud van Gods Woord!
De steen des aanstoots is dat God de wereld zo lief had dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. De Joden en Grieken een dwaasheid, want de Jood wil een teken en de Griek wil wijsheid.olfie schreef:Ik hoop niet dat het om 'de steen des aanstoots' is.
(En wie vatte, die vatte het.)
Ik hoop dat onderstaand duidelijk genoeg is:
Ds. Moerkerken zegt niet dat je met alleen traditie er komt
Hij zegt niet dat iedereen zijn voorbeeld moet volgen
Hij zegt niet dat je aan traditievoorwaarden moet voldoen om bekeerd te zijn
Hij zegt niet dat iedereen die traditie in ere houdt heilige boontjes zijn
Hij wil alleen waarschuwen voor een al te gemakkelijk afleggen van (naar zijn mening) normen uit de Heilige Schrift.
Op dit moment lijkt het erop dat iedereen die het woord regel of norm zegt gedoemd is om uitgemaakt te worden voor wettisist.
Daarbij blijf ik erbij dat ik dit artikel absoluut niet verwijtend vind, maar pastoraal van toon.
Ds. Moerkerken zegt niet dat je met alleen traditie er komt
Hij zegt niet dat iedereen zijn voorbeeld moet volgen
Hij zegt niet dat je aan traditievoorwaarden moet voldoen om bekeerd te zijn
Hij zegt niet dat iedereen die traditie in ere houdt heilige boontjes zijn
Hij wil alleen waarschuwen voor een al te gemakkelijk afleggen van (naar zijn mening) normen uit de Heilige Schrift.
Op dit moment lijkt het erop dat iedereen die het woord regel of norm zegt gedoemd is om uitgemaakt te worden voor wettisist.
Daarbij blijf ik erbij dat ik dit artikel absoluut niet verwijtend vind, maar pastoraal van toon.
1 Corinthiers 11:16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.Pim schreef:Als het regeltjes zijn direct vanuit Gods, waarom zijn ze dan desondanks plaatsgebonden?
Of hebben alle Christenvrouwen over heel de wereld een rok aan en lang haar????? Dacht het niet.
En mijn aanhalen van de Galaten-norm?MV schreef: Op dit moment lijkt het erop dat iedereen die het woord regel of norm zegt gedoemd is om uitgemaakt te worden voor wettisist.
.
Ik voel me absoluut niet aangesproken door jouw beschuldiging. Ik ken alleen het onderschied tussen het Oude en Nieuwe Testament.
Nog nooit heb ik in een preek of Saambinder-artikel een verbod gehoord tegen het uithalen van nesten. Toch staat er één vers verder:
"Wanneer voor uw aangezicht een vogelnest op den weg voorkomt, in enigen boom, of op de aarde, met jongen of eieren, en de moeder zittende op de jongen of op de eieren, zo zult gij de moeder met de jongen niet nemen.
Gij zult de moeder ganselijk vrijlaten; maar de jongen zult gij voor u nemen; opdat het u welga, en gij de dagen verlengt.?
En ik hoor Ds. Moerkerken nooit ageren tegen hen die geen hek om hun dak zetten. Toch staat er drie verzen verder:
"Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel."
En deze teksten?
"Gij zult uw wijngaard niet met tweeerlei bezaaien; opdat de volheid des zaads, dat gij zult gezaaid hebben, en de inkomst des wijngaards niet ontheiligd worde.
Gij zult niet ploegen met een os en met een ezel te gelijk.
Gij zult geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen te gelijk.
Snoeren zult gij u maken aan de vier hoeken uws opperkleeds, waarmede gij u bedekt."
Is dit níét de norm van Gods Woord? Het stáát er toch? In hetzelfde hoofdstuk nota bene.
Vind je het dan raar dat ik mij erger aan zo'n suggestief artikel? De toon mag pastoraal zijn, maar evengoed legt ds. Moerkerken ons wetten op die hijzelf verzonnen heeft. En dat is een harde dienst.