MV schreef:Met dobbelstenen ben je volledig afhankelijk hoe "het lot" beslist.
Denk aan mens erger je niet.
Dit spel gaat niet om slimheid / denkvermogen / handigheid, maar puur om zo snel mogelijk op het eindpunt te komen!
Omdat dobbelstenen geen relatie met handigheid heeft, raakt men ook snel geirriteerd. Je bent het in wezen niet eens met "het lot".
Als je een spel verliest wat je door handigheid kunt winnen, dan kun je je erin bekwamen.
Samengevat:
Dobbelspelen leiden tot meer ergernis
Je roept er (zonder dat je dit zelf denkt) onnodig God mee aan om een gunstige uitslag. Die "stomme" dobbelstenen vallen zoals God het wil. In wezen val je er God mee lastig.
Haha, en wat is daar mis mee? We roepen als gereformeerden dat we niets kunnen bijdragen, niets goeds kunnen doen.... spelen we es een spelletje waarbij winst niet afhangt van eigen slimheid, handigheid en intelligentie, is het weer niet goed

Als iemand geergerd raakt door een spelletje met dobbelstenen, moet zo iemand dat spel niet spelen. Mens erger je niet speel ik niet, maar wel eens een ander spelletje met dobbelstenen bijvoorbeeld, en dan erger ik me niet als ik verlies.... sterker nog, ik vind het dan nog veel minder erg om te verliezen dan bij een spel waar het draait om eigen intelligentie, handigheid, creativiteit etc., omdat je er dan wat aan kan doen als je verliest, anders is het gewoon jammer, pech.
Dobbelstenen leiden voor mij niet tot meer ergernis... (net als een spelletje monopoly bij mij niet leidt tot hebzucht of kapitalisme)

Omdat ik hierin blijkbaar erg van je verschil, kan ik niets met je uitleg. Het leidt er ook niet toe dat ik God om goede worpen of zo ga vragen.
Je bewering dat God er mee lastig zou worden gevallen vind ik nogal oneerbiedig. Wat heb je voor beeld van God? Denk je nou echt dat Hij in de hemel zit en denkt: Nee, gaan ze weer met dobbelstenen spelen, moet ik weer allerlei cijfers gaan verzinnen en vastleggen wie er gaat winnen. Denk je nu niet veel te klein van God? Denk je nou echt dat Hij zich daar druk om maakt?
MV, ik maak we zorgen om jou ultra-bevindelijke visie op de refocultuur. God heeft de mensen geschapen om dingen te doen die jij onder "aards onnozel tijdverdrijf" rekent. God schiep de mens en gaf ze de mogelijkheid te genieten van de aarde en de aardse dingen daarop. Genieten van de natuurlijk, van het weer, van dingen samen doen (ook spellen), hobbies, sport.
Het is goed dat men die grenzen wat is gaan verleggen... we hoeven ons niet van alle leuke dingen te onthouden, er zijn genoeg van die dingen die je als christen prima kan doen, waar je van kan genieten, waarin je kan ontspannen etc. Ja, sport, romans, cd's , vakantie etc. horen daar ook bij. Wat is daar nou je probleem mee? Zou je soms ook al die dingen kunnen doen en ondertussen kan getuigen van God, dat die dingen niet botsen met het leven als kind van God? Vakantie, sport en muziek zijn toch geen tegenpolen van "heilig leven"?
Soms lijken we wel een stel farizeeers als je kijkt wat we onszelf allemaal gaan verbieden om vroom en heilig over te komen, terwijl we dat niet zijn... Ik ben blij dat mensen daar wat in veranderd zijn en niet meer zichzelf zogenaamd in naam van God allerlei beperkingen enzo gaan opleggen die God helemaal niet van mensen vraagt.
Tja, wat zou Jezus doen als Hij op aarde rond zou lopen? Alle Johannes de Heer-cd's vernietigen? Mensen verbieden nog op vakantie te gaan? Mensen oproepen niet meer aan sport en ontspanning te doen? Dobbelstenen met afschuw in de prullenbak gooien en Mens-erger-je-niet-spellen omver werpen?
Ik denk eerder dat hij de farizeeers van deze tijd zou aanpakken, de mensen die, hoe goed bedoeld ook, zelf allerlei verboden en wetten en regeltjes naast Gods regels erbij hebben verzonnen.