Marnix schreef:Unionist schreef:Carl Noten, christen en tv-fitnesser, hield eens in Drachten een lezing met het onderwerp: Je lichaam; tempel of afgod?
Zolang je lichaam tempel blijft, is sport ok. Zodra het een afgod wordt, is het fout.
Sterker nog, als je lichaam een tempel is, denk ik dat het in sommige gevallen zelfs fout is om niet te sporten.
Vaak wordt aangehaald dat de oefening van het lichaam van niet zoveel nut is, maar dat werd wel in een tijd geschreven waarop mensen ontzettend veel lopend deden, en ook de meeste banen fysieke inspanning kostten. Vroeger groeven mensen een sloot, tegenwoordig rijden ze met hun auto naar hij hijskraan, gaan daar 8 uur lang op een stoeltje zitten, rijden met de auto weer naar huis en gaan daar lekker tv kijken. Toen bewoog 99 procent van de mensen ruim voldoende, tegenwoordig bewegen velen te weinig. Gevolgen van te weinig beweging (en ook van het soort werk van tegenwoordig) kunnen zijn: Overgewicht (met als gevolg hartproblemen), stress, vernauwing van bloedvaten, sneller RSI omdat je spieren weinig gewend zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je om je lichaam geeft, het belangrijk vindt en de verantwoordelijkheid die God je geeft inziet, denk ik dat je daar dan wel actie op onderneemt... door te fietsen naar je werk, door meer te gaan bewegen, dmv sporten je fysieke gestel op peil te houden of te krijgen. Daarnaast werkt het ook nog eens ontspannend, wat gezien de druk die veel mensen op hun werk hebben ook erg gezond is.
Ik snap de grote afkeer van en vijandschap tegen sport banuit de bevindelijke hoek totaal niet.
Het gaat m.i. niet om afkeer van sport, afkeer van sport is niet goed, laten we het daar over eens zijn.
Grote probleem is de verdwazing die in veel sporten optreedt. Er zijn zeker sporten en sportclubs die zich op een ontspannen manier bezig houden met sport... uitstekend.
Maar hoe vaak gaat niet de drang om te winnen de overhand nemen, als het fout gaat wordt er over het algemeen zeer snel met krachttermen gegooid, agressie wordt dan in de hand gewerkt.
Als er een mooie overwinning behaald wordt moet die vaak (ik zeg váák, ik wil niet generaliseren!) met overmatig drankgebruik gevierd worden. Verliezers krijgen als de competitielust erg hoop opgelopen is nogal eens de neiging de controle over zichzelf te verliezen en over te gaan tot vernielingen of andere baldadigheden, ook dit geldt niet voor iedereen, maar ik ken de verschijnselen (ook van mezelf in vroeger tijden op het voetbalveld).
Sporten op zich is gezond, competitiedrang is ook gezond en menselijk, maar iedereen weet dat sport op een bepaald moment ongewild om kan slaan naar sport om te winnen of 'de beste' te zijn.
En daar ligt m.i. ook een grens. Sport voor beweging en gezondheid is prima, al heb ik wel het gevoel dat een aantal sporten toch wel moeilijk ligt ivm. taalgebruik en 'feest vieren', maar als het enkel nog gaat om het winnen en het béter zijn dan de tegenstander, dan verliezen we denk ik het primaire doel (de tempel onderhouden) uit het oog.
We moeten nog beter, nog meer nog mooier en nog sneller. Wat is dan het oogmerk van sporten nog, die gezonde beweging of het maximale eruit persen ten koste van alles.