Sport evangelisatie

Marnix

Bericht door Marnix »

Of het goed is,d aar valt over te praten... Maar als iemand al veroordeeld wordt voordat hij er iets over gezegd heeft... beetje jammer. Ik heb er in ieder geval bewondering voor als sporters in hun sportwereld het evangelie uitdragen. En dat evangelie is niet dat je niet mag sporten op zondag... maar dat Jezus voor de zonden van mensen is gestorven. Dan denk ik net als Paulus: Als die boodschap gebracht wordt, zelfs al is het niet op een manier die ik zelf de beste vind, dan ben ik daar toch blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:maar dat Jezus voor de zonden van mensen is gestorven. Dan denk ik net als Paulus: Als die boodschap gebracht wordt, zelfs al is het niet op een manier die ik zelf de beste vind, dan ben ik daar toch blij mee.
Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij sport, doe het al ter ere Gods.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik verbaas me altijd over de felheid waarmee men sport veroordeelt. Sportverdwazing is natuurlijk dwaas, maar is sport werkelijk zo'n groot gevaar? In mijn GKV-tijd werd er veel gesport, maar als er 2 dingen waren die voor wereldgelijkvormigheid zorgden was dit uitgaan en tv-kijken. Ik moest in het begin van de verkering echt wennen aan het idee dat mijn vriendin eigenlijk niet een soort zelfverdedigingsjudo mocht doen omdat dit onder de cathegorie sport valt. Ook het thema sport is wel een topthema in de prediking in onze plaatselijke gemeente, terwijl ik zo op het oog weer uitgaan, maar ook kapitalisme als een veel frequentere zonde zie terug komen in de gemeenten. In onze samenleving is sport trouwens ook gewoon aan te raden om je lichaam in conditie en gezonder te houden. Ik heb een kantoorbaan en ik moet nodig op een sport. Waarom niet?
parsifal

Bericht door parsifal »

Inderdaad: sport zou zeker geen taboe moeten zijn voor zware refos.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Inderdaad: sport zou zeker geen taboe moeten zijn voor zware refos.
Hoe meer ze sporten, hoe lichter ze worden. :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Inderdaad: sport zou zeker geen taboe moeten zijn voor zware refos.
Ik ben overigens geen zware refo. Ik ben <65 kilo en 1.90.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
1.90 ben ik nog nooit geweest en <65 is al heel lang geleden.
Ik ben al jaren 65+
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Tiberius schreef:
1.90 ben ik nog nooit geweest en <65 is al heel lang geleden.
Ik ben al jaren 65+
en al zo handig met computers? petje af :P
Unionist

Bericht door Unionist »

Carl Noten, christen en tv-fitnesser, hield eens in Drachten een lezing met het onderwerp: Je lichaam; tempel of afgod?

Zolang je lichaam tempel blijft, is sport ok. Zodra het een afgod wordt, is het fout.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:Carl Noten, christen en tv-fitnesser, hield eens in Drachten een lezing met het onderwerp: Je lichaam; tempel of afgod?

Zolang je lichaam tempel blijft, is sport ok. Zodra het een afgod wordt, is het fout.
mee eens..
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ter info:

Bert Konterman in Genemuiden: Uitreiking Sportbijbels

GENEMUIDEN - Op vrijdag 3 februari heeft Bert Konterman aan vertegenwoordigers van sportverenigingen in Zwartewaterland een sportbijbel uitgereikt. Hij heeft daarbij eerst verteld hoe sport en geloof samen kunnen gaan. Vervolgens hebben Bert Konterman, Arie Slob en Wolbert Meijer een gesprek gehouden over sport en politiek. De avond is de aftrap van de verkiezingscampagne van de ChristenUnie Zwartewaterland.

De avond werd geleid door Wilma Veldman. Zij is de eerste vrouw op een verkiesbare plaats in de geschiedenis van de ChristenUnie Zwartewaterland. Onder haar leiding vertelde Bert Konterman meer over de stichting Sports Witnesses en vertelde hij meer over zijn geloof. De stichting Sports Witnesses is opgericht om gelovige topsporters te ondersteunen in hun carriere. Daarnaast is het een platform voor topsporters om te getuigen van hun geloof in God. Dit blijkt onder meer uit projecten die zij doen voor aids-patiënten in Afrika. Bij de stichting zijn naast voormalig profvoetballer Bert Konterman ook schaatsers als Jan Maarten Heideman en de gebroeders Ruitenberg betrokken. Na afloop van zijn verhaal heeft Bert Konterman een aantal sportbijbels kunnen uitreiken aan Zwartewaterlandse sportverenigingen.

De ChristenUnie Zwartewaterland heeft Bert Konterman uitgenodigd omdat zij de beleving en uitoefening van sport een belangrijk onderdeel van onze samenleving vindt. Sporten is gezond en leidt tot meer contacten van mensen onderling. Bij teamsporten leren mensen zelfs samenwerken, een belangrijke pijler in een samenleving. De ChristenUnie Zwartewaterland wil de verkiezings campagne in sportieve stijl beginnen om zo te benadrukken dat sporten ook voor ons belangrijk is. Na de uitreiking van de sportbijbels hebben Bert Konterman, Tweede

Kamerlid Arie Slob en Wethouder Meijer een gesprek gevoerd over politiek en (top)sport. Politiek en topsport lijken vaak veel op elkaar. Wethouder Meijer heeft laten zien dat het huidige college een echt team is. Een team dat forse financiele tegenslagen heeft overwonnen. Bezuinigingen zijn nodig geweest, maar hij sprak de wens uit dat de ChristenUnie in de toekomstige raadsperiode kan gaan bouwen op de resultaten die in deze periode zijn geboekt. Arie Slob sloot hierbij aan met een pleidooi dat hij in de Tweede Kamer hield, om middelen vrij te maken voor gemeenten om bijvoorbeeld de amateursport goed te ondersteunen. Veel waardering was er voor de vele vrijwilligers die het werk verzetten om sporten mogelijk te maken.

De komende periode wil de ChristenUnie dat de gemeente zich voluit in gaat zetten om vrijwilligerswerk op alle fronten mogelijk te maken. Niet alleen voor de sport, maar ook voor bijvoorbeeld mantelzorg. Op die manier kunnen we Samen Stroomopwaarts en zorgen we Voor Elkaar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Carl Noten, christen en tv-fitnesser, hield eens in Drachten een lezing met het onderwerp: Je lichaam; tempel of afgod?

Sterker nog, als je lichaam een tempel is, denk ik dat het in sommige gevallen zelfs fout is om niet te sporten.

Vaak wordt aangehaald dat de oefening van het lichaam van niet zoveel nut is, maar dat werd wel in een tijd geschreven waarop mensen ontzettend veel lopend deden, en ook de meeste banen fysieke inspanning kostten. Vroeger groeven mensen een sloot, tegenwoordig rijden ze met hun auto naar hij hijskraan, gaan daar 8 uur lang op een stoeltje zitten, rijden met de auto weer naar huis en gaan daar lekker tv kijken. Toen bewoog 99 procent van de mensen ruim voldoende, tegenwoordig bewegen velen te weinig. Gevolgen van te weinig beweging (en ook van het soort werk van tegenwoordig) kunnen zijn: Overgewicht (met als gevolg hartproblemen), stress, vernauwing van bloedvaten, sneller RSI omdat je spieren weinig gewend zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je om je lichaam geeft, het belangrijk vindt en de verantwoordelijkheid die God je geeft inziet, denk ik dat je daar dan wel actie op onderneemt... door te fietsen naar je werk, door meer te gaan bewegen, dmv sporten je fysieke gestel op peil te houden of te krijgen. Daarnaast werkt het ook nog eens ontspannend, wat gezien de druk die veel mensen op hun werk hebben ook erg gezond is.

Ik snap de grote afkeer van en vijandschap tegen sport banuit de bevindelijke hoek totaal niet.
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:

Sterker nog, als je lichaam een tempel is, denk ik dat het in sommige gevallen zelfs fout is om niet te sporten.

Vaak wordt aangehaald dat de oefening van het lichaam van niet zoveel nut is, maar dat werd wel in een tijd geschreven waarop mensen ontzettend veel lopend deden, en ook de meeste banen fysieke inspanning kostten. Vroeger groeven mensen een sloot, tegenwoordig rijden ze met hun auto naar hij hijskraan, gaan daar 8 uur lang op een stoeltje zitten, rijden met de auto weer naar huis en gaan daar lekker tv kijken. Toen bewoog 99 procent van de mensen ruim voldoende, tegenwoordig bewegen velen te weinig. Gevolgen van te weinig beweging (en ook van het soort werk van tegenwoordig) kunnen zijn: Overgewicht (met als gevolg hartproblemen), stress, vernauwing van bloedvaten, sneller RSI omdat je spieren weinig gewend zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je om je lichaam geeft, het belangrijk vindt en de verantwoordelijkheid die God je geeft inziet, denk ik dat je daar dan wel actie op onderneemt... door te fietsen naar je werk, door meer te gaan bewegen, dmv sporten je fysieke gestel op peil te houden of te krijgen. Daarnaast werkt het ook nog eens ontspannend, wat gezien de druk die veel mensen op hun werk hebben ook erg gezond is.

Ik snap de grote afkeer van en vijandschap tegen sport banuit de bevindelijke hoek totaal niet.
Het gaat m.i. niet om afkeer van sport, afkeer van sport is niet goed, laten we het daar over eens zijn.
Grote probleem is de verdwazing die in veel sporten optreedt. Er zijn zeker sporten en sportclubs die zich op een ontspannen manier bezig houden met sport... uitstekend.
Maar hoe vaak gaat niet de drang om te winnen de overhand nemen, als het fout gaat wordt er over het algemeen zeer snel met krachttermen gegooid, agressie wordt dan in de hand gewerkt.
Als er een mooie overwinning behaald wordt moet die vaak (ik zeg váák, ik wil niet generaliseren!) met overmatig drankgebruik gevierd worden. Verliezers krijgen als de competitielust erg hoop opgelopen is nogal eens de neiging de controle over zichzelf te verliezen en over te gaan tot vernielingen of andere baldadigheden, ook dit geldt niet voor iedereen, maar ik ken de verschijnselen (ook van mezelf in vroeger tijden op het voetbalveld).

Sporten op zich is gezond, competitiedrang is ook gezond en menselijk, maar iedereen weet dat sport op een bepaald moment ongewild om kan slaan naar sport om te winnen of 'de beste' te zijn.
En daar ligt m.i. ook een grens. Sport voor beweging en gezondheid is prima, al heb ik wel het gevoel dat een aantal sporten toch wel moeilijk ligt ivm. taalgebruik en 'feest vieren', maar als het enkel nog gaat om het winnen en het béter zijn dan de tegenstander, dan verliezen we denk ik het primaire doel (de tempel onderhouden) uit het oog.
We moeten nog beter, nog meer nog mooier en nog sneller. Wat is dan het oogmerk van sporten nog, die gezonde beweging of het maximale eruit persen ten koste van alles.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Unionist

Bericht door Unionist »

maar als het enkel nog gaat om het winnen en het béter zijn dan de tegenstander, dan verliezen we denk ik het primaire doel (de tempel onderhouden) uit het oog.
We moeten nog beter, nog meer nog mooier en nog sneller. Wat is dan het oogmerk van sporten nog, die gezonde beweging of het maximale eruit persen ten koste van alles.
Ook hier moet je niet alleen naar sport kijken, maar ook naar andere aspecten van het leven. Wie een auto koopt vanwege de kleur, het model, de maximum snelheid enz. verliest het primaire doel, voortbewegen, uit het oog.

Wie kleding koopt vanwege het model, de kleur, het merk, verliest het primaire doel, het bedekken van de naaktheid, uit het oog.

Sport is ook kunst. Verwijt je Rembrandt ook dat hij zijn schiderijen steeds beter maakte? Of Klaas Jan Mulder dat er ontwikkeling in zijn orgelspel zat?

Sport is business. Als jij wint, verdien je meer. Verlies je, dan gaan de inkomsten omlaag. Nou, ik heb nog niet vaak iemand ontmoet die niet graag meer verdiende.

Gaat het alleen nog maar om het winnen, om het beter zijn? Geloof ik niks van. Als ik sportlui hoor of zie, dan hebben ze allemaal gewoon plezier in hun werk. En supporters gaan ook om het spel te zien, niet alleen om het winnen. Ga maar eens kijken bij de clubs die onderaan staan. Zijn die tribunes leeg?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En discusseren is ook een sport. :roll:
Plaats reactie