Ds. Moerkerken 25 jaar aan de theologische school
- jakobmarin
Jacob,jacob schreef: ......... Ik weet dat wel, maar ik heb toch geen enkele invloed op mijn verkiezing? Het is om hopeloos van te worden......
Ik heb de verklaring van ds. Moerkerken niet gelezen.
Ik heb er inmiddels wel een paar gehoord. mooi en troostrijk.
Ik zou je bijna aan willen raden. kom eens een paar zondagen onder zijn prediking zitten.
Die verkiezing is inderdaad om hopeloos van te worden.
Maar hoe zou het zijn zonder verkiezing?
Wie kon dan zalig worden?? en hoe?
Ik zal je bekennen dat ik het ook niet klein kan krijgen. Maar ik geloof dat het wel zo is al snap ik het niet.
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
-
Ik denk dat we allebei andere oren hebben.dré schreef:Jacob,jacob schreef: ......... Ik weet dat wel, maar ik heb toch geen enkele invloed op mijn verkiezing? Het is om hopeloos van te worden......
Ik heb de verklaring van ds. Moerkerken niet gelezen.
Ik heb er inmiddels wel een paar gehoord. mooi en troostrijk.
Ik zou je bijna aan willen raden. kom eens een paar zondagen onder zijn prediking zitten.
Die verkiezing is inderdaad om hopeloos van te worden.
Maar hoe zou het zijn zonder verkiezing?
Wie kon dan zalig worden?? en hoe?
Ik zal je bekennen dat ik het ook niet klein kan krijgen. Maar ik geloof dat het wel zo is al snap ik het niet.
Ik ontken de verkiezing niet. Dat heb ik ook nog nooit op dit forum beweerd. Ik wil er ook niet om heen, wie ben ik? Ik heb daar toch ook helemaal geen invloed op. Maar het grote probleem is dat ds Moerkerken zich richt op de wedergeboorte en ik vind dat hij zich zou moeten richten op de rechtvaardiging door het geloof. Dat doet hij niet, omdat hij bang is voor remonstranten. Hij zegt wel wet en evangelie te preken, maar eerlijk gezegd doet hij beide maar matig of heel niet. Het is een boodschap zonder hoop, zonder toekomst. Ik kan het niet anders vinden.
Ik ben niet bitter, alleen maar diep en diep teleurgesteld in het kerkverband wat me ondanks alles lief is.
I
Dominee Moerkerken richt zich niet tot de wedergeborenen an sich, maar tot de kleinen in de genade. Dat vindt hij de mensen die het prettigst in de omgang zijn. Getuige een aantal interviews in krant of tijdschrift.
Dat heeft tot gevolg dat het maar voor een heel klein clubje troostrijke preken zijn.
Dat heeft tot gevolg dat het maar voor een heel klein clubje troostrijke preken zijn.
dat bedoel ik o.a met preken die zich richten op de wedergeboorte.refo schreef:Dominee Moerkerken richt zich niet tot de wedergeborenen an sich, maar tot de kleinen in de genade. Dat vindt hij de mensen die het prettigst in de omgang zijn. Getuige een aantal interviews in krant of tijdschrift.
Even voorstellen: ik lees al een poosje mee op refoforum en wil ook graag mee doen. Jacob ik begrijp jou visie op de H.C. van ds. Moerkerken goed. Ik was onder zijn catechismuspreken ook vaak teleurgesteld, als hij inderdaad slechts een deel van het kerkvolk aansprak. Juist als je zelf vastloopt omdat je merkt dat je zonde bent, heb je zo'n behoefte om je ook vast te klampen aan de beloften. Gelukkig hebben de laatste 6 preken die ik van hem hoorde een ander karakter. Zou het kunnen dat hij die krappe nodigingspreken schreef in een periode dat hij zelf veel in het donker zat?
Dat geldt overigens niet alleen ds. Moerkerken. Er zijn meer dominees die twee soorten mensen kennen: ongelovigen en kleingelovigen. Als je daar wat van zegt op huisbezoek, vinden ze je al gauw hoogmoedig. "Wil jij je daarboven verheffen?"refo schreef:Dominee Moerkerken richt zich niet tot de wedergeborenen an sich, maar tot de kleinen in de genade. Dat vindt hij de mensen die het prettigst in de omgang zijn. Getuige een aantal interviews in krant of tijdschrift.
Ho ho, kleingelovigen en grootgelovigen verschillen helemaal niet zoveel hoor. Beiden leren meer en meer hun eigen ellende kennen en steeds meer God liefhebben. Groeien in het geloof, is groeien in kennis van jezelf, en kennis van God.Dat geldt overigens niet alleen ds. Moerkerken. Er zijn meer dominees die twee soorten mensen kennen: ongelovigen en kleingelovigen. Als je daar wat van zegt op huisbezoek, vinden ze je al gauw hoogmoedig. "Wil jij je daarboven verheffen?"
Wél is er een verschil in zekerheid. Een klein gelovige zal, als hij meer ziet van zichzelf, vertwijfeld raken, en God smeken om hem te redden. Een groot gelovige zal, als hij zijn zondigheid ziet, in schaamte tot zijn God gaan, en voor de zoveelste keer weer vragen om vergeving...
Ho, ho, groeien in het geloof is meer dan alleen groeien in kennis.Memento schreef:Beiden leren meer en meer hun eigen ellende kennen en steeds meer God liefhebben. Groeien in het geloof, is groeien in kennis van jezelf, en kennis van God.
Laten we een beetje evangelisch blijven (de blijde boodschap weet je wel): je gaat ook steeds meer op Jezus lijken, een heiliger leven leiden, beter luisteren naar Gods leiding in je leving, je kruis op je nemen, Geestesgaven ontwikkelen en (het belangrijkste) toenemen in liefde.
Wat je noemt, zijn vruchten van het geloof. Als je groeit in het geloof, dan groeien die vruchten natuurlijk mee. Maar groeien in de vruchten is wat anders dan groeien in het geloof.rekcor schreef:Ho, ho, groeien in het geloof is meer dan alleen groeien in kennis.Memento schreef:Beiden leren meer en meer hun eigen ellende kennen en steeds meer God liefhebben. Groeien in het geloof, is groeien in kennis van jezelf, en kennis van God.
Laten we een beetje evangelisch blijven (de blijde boodschap weet je wel): je gaat ook steeds meer op Jezus lijken, een heiliger leven leiden, beter luisteren naar Gods leiding in je leving, je kruis op je nemen, Geestesgaven ontwikkelen en (het belangrijkste) toenemen in liefde.
Het geloof en de vruchten zijn m.i. een siamese tweeling (geen geloof, geen vruchten; geen vruchten, geen geloof).Memento schreef:Wat je noemt, zijn vruchten van het geloof. Als je groeit in het geloof, dan groeien die vruchten natuurlijk mee. Maar groeien in de vruchten is wat anders dan groeien in het geloof.
Ik zou ze daarom niet willen scheiden
Mocht je dit wel willen doen, dan zijn ellendekennis en liefde tot God niet minder vruchten van het geloof...