Fijn dat ik dit ook eens hoor op dit forum! Wat mij betreft zitten we dan ook op één lijn!Ik hoor zowel Vreugdenhil/Van der Net alswel Mouw of P. Blok graag. En volgens mij komt dat omdat ik bij deze mensen dezelfde oprechtheid beluister en in de kern ook dezelfde boodschap.
Van der Zwaag naar Generale Synode
De groep gemeenteleden die appèl heeft aangetekend tegen de recensie die ds. De Wit in de Saambinder schreef over "Afwachten of verwachten" heeft uiteindelijk een antwoord gekregen van het deputaatschap ter behartiging van de belangen van de Saambinder, waarin de recensent op alle inhoudelijke punten in het gelijk wordt gesteld en waarin alle aangevoerde bezwaren eigenlijk als onterechte bezwaren worden afgewimpeld.
Het zal met Van der Zwaag zelf niet anders gaan: hij zal nooit in het gelijk worden gesteld. Toegeven dat men fout heeft gehandeld, dat kent de GG niet.
Ik vind het bijzonder dapper dat hij doorgaat. Nog steeds uitgesloten van de sacramenten, eigenlijk een paria in eigen gemeente. Hoewel er in beginsel mogelijkheden genoeg zijn om elders een goede preek te horen, mist hij zo wel het geestelijk voedsel van de sacramenten, en die situatie zal nu dus nog geruime tijd voortduren. Laten we hem in onze gebeden niet vergeten!
Het zal met Van der Zwaag zelf niet anders gaan: hij zal nooit in het gelijk worden gesteld. Toegeven dat men fout heeft gehandeld, dat kent de GG niet.
Ik vind het bijzonder dapper dat hij doorgaat. Nog steeds uitgesloten van de sacramenten, eigenlijk een paria in eigen gemeente. Hoewel er in beginsel mogelijkheden genoeg zijn om elders een goede preek te horen, mist hij zo wel het geestelijk voedsel van de sacramenten, en die situatie zal nu dus nog geruime tijd voortduren. Laten we hem in onze gebeden niet vergeten!
- ndonselaar
- Contacteer:
Als het binnen een gemeente gebeurt wel ja. Het lichaam van Christus is niet een kerkverband!Unionist schreef:Verdeeldheid onder hen die hetzelfde belijden is zonde. Ger. Gem. in Ned tot en met Ger. Kerk Vrijgemaakt horen in één verband. Anders blijven zij het lichaam van Christus scheuren.pierre27 schreef:In dat geval hebben we 1 kerk in Nederland allemaal de schrift en de belijdenis dus 1 bandbreedte, zou dat zo zijn...??Unionist schreef:Zolang ze preken naar Schrift en belijdenis passen ze binnen de bandbreedte, toch?
Maar dat is off-topic.
Maar we dwalen wel af. dus weer ff on-topic:
Van der Zwaag - kerknieuwsjournalist bij het Reformatorisch Dagblad - is teleurgesteld dat na zijn veroordeling geen enkele predikant of ambtsdrager bezwaren over de gang van zaken heeft geuit. Hij weet dat er onder predikanten onvrede is. ,,Enkelen hebben zelfs gezegd dat deze maatregel in hun gemeente niet genomen zou worden. Maar geen van de predikanten laat een positief geluid horen. Zij durven elkaar niet te bekritiseren.''
Van der Zwaag hoopt dat de kritische voorgangers zich de komende tijd zullen inzetten voor een spoedige afhandeling van zijn zaak op een vervroegde synode. ,,Zo niet, dan blijven ze naar mijn mening innerlijk verscheurd door twee meningen: één privé en één voor de kerkelijke vergaderingen.’’
Hier bij 2 vragen:
- Waarom zouden predikanten niet durven reageren?
- Mogen predikanten wel onvrede uiten over bepaalde (tucht)-zaken in eigen kerkverband?
Graag jullie mening!!
Van der Zwaag - kerknieuwsjournalist bij het Reformatorisch Dagblad - is teleurgesteld dat na zijn veroordeling geen enkele predikant of ambtsdrager bezwaren over de gang van zaken heeft geuit. Hij weet dat er onder predikanten onvrede is. ,,Enkelen hebben zelfs gezegd dat deze maatregel in hun gemeente niet genomen zou worden. Maar geen van de predikanten laat een positief geluid horen. Zij durven elkaar niet te bekritiseren.''
Van der Zwaag hoopt dat de kritische voorgangers zich de komende tijd zullen inzetten voor een spoedige afhandeling van zijn zaak op een vervroegde synode. ,,Zo niet, dan blijven ze naar mijn mening innerlijk verscheurd door twee meningen: één privé en één voor de kerkelijke vergaderingen.’’
Hier bij 2 vragen:
- Mogen predikanten wel onvrede uiten over bepaalde (tucht)-zaken in eigen kerkverband?
Graag jullie mening!!

Het krijgt soms iets sektarisch over zich als je hoort en leest dat predikanten niet durven te reageren. Duidelijk bang voor hun eigen hachje.....Gefopt schreef:Maar we dwalen wel af. dus weer ff on-topic:
Hier bij 2 vragen:
Graag jullie mening!!
In principe mogen/moeten predikanten hun onvrede kunnen uiten over (tucht)zaken, als ze daar natuurlijk goede redenen voor hebben.
Waarom? ik bedoel, heb je argumenten??Leonius schreef:Het krijgt soms iets sektarisch over zich als je hoort en leest dat predikanten niet durven te reageren. Duidelijk bang voor hun eigen hachje.....Gefopt schreef:Maar we dwalen wel af. dus weer ff on-topic:
Hier bij 2 vragen:
Graag jullie mening!!
In principe mogen/moeten predikanten hun onvrede kunnen uiten over (tucht)zaken, als ze daar natuurlijk goede redenen voor hebben.
Zie de mening die dr Vd Zwaag hier geeft niet als een feit. Ik denk dat hij probeert de GS te dwingen tot inhoudelijke reactie, of de predikanten die in de lijn staan van zijn boek te dwingen kleur te bekennen. Wat dat betreft maakt hij het er voor die predikanten niet makkelijker op, maar goed dat hoeft ook niet....Gefopt schreef:Maar we dwalen wel af. dus weer ff on-topic:
Hier bij 2 vragen:
Graag jullie mening!!
Maar ik denk dat de GS met dezelfde argumentatie als de PS-commissie zal stellen dat dr Vd Zwaag tegen het 5e en 9e gebod heeft gehandeld en derhalve terecht onder censuur staat. Ze gaan geen inhoudelijk standpunt innemen verwacht ik. Ik hoop van ganser harte dat ik het mis heb, maar die kans acht ik niet groot....
Van der Zwaag door naar de GS. Het is nogal wat. Voor hemzelf en zijn gezin. Hij maakt bepaald niet de makkelijkste keuze. Of er wat uitkomt waag ik te betwijfelen. Ik denk dat er "gewoon" een herhaling van zetten komt, geen inhoudelijke beoordeling maar een oordeel op formele gronden, kerkelijke weg, etc. Het zou me verbazen als het verzoek om vervroegde zitting ingewilligd zou worden. De kerkelijk leiders hebben er heel geen belang bij. Deze lastige luis-in-de-pels zal wel gewoon moeten wachten.
Ik (als buitenstaander) merk bij mezelf dat m'n respect voor het verband van de GerGem als geheel als gevolg van kwestie Van der Zwaag zo hier en daar begint af te brokkelen. Wat is dat voor een club waar ze zo met hun mensen omgaan? Treurig.
Ik hoop dat Van der Zwaag de kracht krijgt om bij z'n standpunten te blijven. Opdat wat recht is ook eens recht genoemd zal worden. Ik wens hem en z'n gezin sterkte toe. En ik denk ook: waar een Goede strijd gestreden wordt daar zal de Heere Zijn handen niet vanaf halen. Dat ze ook dát mogen ondervinden wens ik ze van harte toe.
Ik (als buitenstaander) merk bij mezelf dat m'n respect voor het verband van de GerGem als geheel als gevolg van kwestie Van der Zwaag zo hier en daar begint af te brokkelen. Wat is dat voor een club waar ze zo met hun mensen omgaan? Treurig.
Ik hoop dat Van der Zwaag de kracht krijgt om bij z'n standpunten te blijven. Opdat wat recht is ook eens recht genoemd zal worden. Ik wens hem en z'n gezin sterkte toe. En ik denk ook: waar een Goede strijd gestreden wordt daar zal de Heere Zijn handen niet vanaf halen. Dat ze ook dát mogen ondervinden wens ik ze van harte toe.
- Als de dominees het niet eens zijn dat dhr Van der Zwaag onder censuur staatAfgewezen schreef:Dit lezende, vraag ik me af waarin die predikanten het dan met Van der Zwaag 'eens' zijn.
Dat ze in een bepaalde mate de kritiek van Van der Zwaag delen, betekent toch niet dat ze de 'actie' van Van der Zwaag moeten ondersteunen?
- Dat zij dit uitspreken tegenover bijvoorbeeld gemeenteleden prive maar niet openbaar of op synode's
- Dat zij ook vinden dat er 'ruimer' gepreekt moet worden in de Ger.Gem.
- Dat zij hopen dat hij naar de Generale Synode gaat, maar zich daar niet over uitspreken
Een paar mogelijke voorbeelden van gevallen waarop in het krantenartikel misschien wel gewezen wordt.
Idd. Als de synode van der Zwaag zonder inhoudelijk op zijn opbouwende kritiek in te gaan, hem onder censuur plaatst, lijkt het me niet raar dat naast vele leden, ook predikanten hier bezwaren tegen hebben. Daarnaast willen ze zelf ook wel weten waar ze aan toe zijn... en kan een dergelijke actie een stimulans zijn tot inhoudelijke reactie vanuit de kerkleiding over dit onderwerp... want ik kan me goed voorstellen dat predikanten daar ook wel mee zitten.Gefopt schreef:- Als de dominees het niet eens zijn dat dhr Van der Zwaag onder censuur staatAfgewezen schreef:Dit lezende, vraag ik me af waarin die predikanten het dan met Van der Zwaag 'eens' zijn.
Dat ze in een bepaalde mate de kritiek van Van der Zwaag delen, betekent toch niet dat ze de 'actie' van Van der Zwaag moeten ondersteunen?
- Dat zij dit uitspreken tegenover bijvoorbeeld gemeenteleden prive maar niet openbaar of op synode's
- Dat zij ook vinden dat er 'ruimer' gepreekt moet worden in de Ger.Gem.
- Dat zij hopen dat hij naar de Generale Synode gaat, maar zich daar niet over uitspreken
Een paar mogelijke voorbeelden van gevallen waarop in het krantenartikel misschien wel gewezen wordt.