Aantekeningen maken in je bijbel

Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:Oeps Marnix, mijn SV niet in de trein leggen omdat de reiziger daar niets van zou begrijpen? Je lijkt de twijfelen aan Gods almacht want er is maar één woord nodig om een treinreiziger te bekeren.
Je vergeet de menselijke verantwoordelijkheid ;) Paulus bracht het evangelie ook op een hele begrijpelijke manier aan de mensen... denk maar eens aan zijn verhaal op de Areopagus. Dat God met de SV ook mensen kan bekeren geloof ik maar Gods almacht mag voor ons nooit een excuus zijn om de kantjes er een beetje af te gaan lopen. :)
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Marnix schreef:
Gert10 schreef:Oeps Marnix, mijn SV niet in de trein leggen omdat de reiziger daar niets van zou begrijpen? Je lijkt de twijfelen aan Gods almacht want er is maar één woord nodig om een treinreiziger te bekeren.
Je vergeet de menselijke verantwoordelijkheid ;) Paulus bracht het evangelie ook op een hele begrijpelijke manier aan de mensen... denk maar eens aan zijn verhaal op de Areopagus. Dat God met de SV ook mensen kan bekeren geloof ik maar Gods almacht mag voor ons nooit een excuus zijn om de kantjes er een beetje af te gaan lopen. :)
Maar daarom juist kun je nog steeds wel beter die Bijbel in de trein leggen dan 'm in de prullenbak te gooien. :idea:
Afbeelding
Gert10

Bericht door Gert10 »

Laten we nu niet de discussie opstarten of we voor een Nieuwe Vertaling zijn of dat we het liever bij de Staten Vertaling houden.

Oké laten we onze persoonlijke verantwoordelijkheid nemen in biddend opzien tot Gods almacht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik gok dat het een SV is dus laat dan maar zitten. Snapt de treinreiziger toch niet...
De SV is voor veel mensen een middel tot bekering geweest. Ook voor mensen die de tale Kanaans niet machtig waren.
Dianne

Re: Aantekeningen maken in je bijbel

Bericht door Dianne »

Breekijzertje schreef:Maken jullie ook aantekeningen in je bijbel?
Onderstreep je teksten die jouw persoonlijk aanspreken of raken?
Of houd je je bijbel liever "mooi"?

Persoonlijk onderstreep ik teksten.
Ik heb 3 Bijbels (1 gekregen van mijn ouders, 1 van toen ik de basisschool verliet en 1 van toen ik de middelbare verliet). In de Bijbel die ik heb van de basisschool heb ik teksten onderstreept en gemarkeerd. Ook heb ik hier briefjes tussenliggen met de punten van preken. Ik neem deze Bijbel niet mee naar de kerk (stel je voor dat de briefjes eruit rollen... :wink: ) maar probeer de punten te onthouden. Dit lukt meestal wel.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Dianne schreef: Ook heb ik hier briefjes tussenliggen met de punten van preken. Ik neem deze Bijbel niet mee naar de kerk (stel je voor dat de briefjes eruit rollen... :wink: ) maar probeer de punten te onthouden. Dit lukt meestal wel.
Ik ook.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Dianne schreef:

Ik heb 3 Bijbels (1 gekregen van mijn ouders, 1 van toen ik de basisschool verliet en 1 van toen ik de middelbare verliet). In de Bijbel die ik heb van de basisschool heb ik teksten onderstreept en gemarkeerd. Ook heb ik hier briefjes tussenliggen met de punten van preken. Ik neem deze Bijbel niet mee naar de kerk (stel je voor dat de briefjes eruit rollen... :wink: ) maar probeer de punten te onthouden. Dit lukt meestal wel.
Vanaf de tijd dat ik tot geloof kwam in Jezus Christus ( 20 jaar geleden) heb ik in mijn Bijbel teksten die me heel bijzonder troffen, veel betekenis hadden voor mij persoonlijk, onderstreept met potlood. Jesaja ziet er daardoor een beetje rommelig uit. Die bijbel neem ik niet mee naar de kerk maar gebruik ik thuis.
Leuk idee om de punten op te schrijven. Hebben alle dominees bij jullie dan 1, 2, 3 punten? Altijd?
Dianne

Bericht door Dianne »

uitgeworpen schreef:
Dianne schreef:

Vanaf de tijd dat ik tot geloof kwam in Jezus Christus ( 20 jaar geleden) heb ik in mijn Bijbel teksten die me heel bijzonder troffen, veel betekenis hadden voor mij persoonlijk, onderstreept met potlood. Jesaja ziet er daardoor een beetje rommelig uit. Die bijbel neem ik niet mee naar de kerk maar gebruik ik thuis.
Leuk idee om de punten op te schrijven. Hebben alle dominees bij jullie dan 1, 2, 3 punten? Altijd?
Meestal hebben predikanten 3 punten, soms 2, 4 of zelfs 5, maar dat komt minder vaak voor. Ik kan later, als ik de punten van de preek opgeschreven heb, de preek nog wel grotendeels in gedachten terug krijgen. Dus onthou ik ook vaak de uitleg van de tekst. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

uitgeworpen schreef:Leuk idee om de punten op te schrijven. Hebben alle dominees bij jullie dan 1, 2, 3 punten? Altijd?
In sommige kerkgenootschappen is het ondenkbaar dat een dominee een preek houdt zonder dat deze is onderverdeeld in punten. En de standaardopbouw is dan: 3 punten met een toepassing. Als je nooit anders meemaakt, kun je zelfs gaan denken dat 't zo hoort.

Als je goed luistert hoor je ook in preken waar het niet zo expliciet wordt aangekondigd nòg wel degelijk een opbouw. En vaak zijn het dan nòg wel drie "gedachten" met een "spits naar het leven van alledag". Ten diepste zijn het grondwetten uit de retorica...
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, het ligt een beetje aan de lengte, maar bij een preek van een half uur tot drie kwartier zijn 3 punten wel te verklaren, om de punten goed uit te werken heb je toch wel 10-15 minuten per punt nodig. Wij hebben vaak ook 2 of 3 punten, hoewel het er ook wel eens meer zijn en er soms ook minder nadrukkelijk een puntverdeling is... maar vaak herken je die opbouw toch wel terug... en we hebben echt geen conservatieve dominees :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Sommige dominees hebben de goede gewoonte om af en toe alle 3 punten nog eens te noemen, vooral bij het begin van een nieuw punt. We hebben a gehad, en b, en dan nu c. Dat vind ik altijd prettig, want soms heb je geen idee met welk punt ze bezig zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Bericht door Unionist »

Sommige dominees hebben de goede gewoonte om af en toe alle 3 punten nog eens te noemen, vooral bij het begin van een nieuw punt. We hebben a gehad, en b, en dan nu c. Dat vind ik altijd prettig, want soms heb je geen idee met welk punt ze bezig zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

hehe... nog één keer dat zelfde stuk posten en je bent er Unionist ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie