Oorspronkelijk gepost door Matthijs
RJ, volgens de ouderwetse schriftonderzoekers in deze moderne tijd, hadden de vertalers in 1618/19 ook ouderwets of deftig taalgebruik gebruikt. I.i.g. geen alledaagse of plattelandse taal.
Bij mijn weten zijn de brieven van bv. Paulus wel in de gewone mensentaal geschreven, was Paulus dan zo simpel [ex schriftgeleerde] dat hij niet verheven kón schrijven of had hij daar misschien een bedoeling bij? Dat de statenbijbel in verheven taal is geschreven zou best kunnen, ik heb daar geen kijk op maar denk je nou dat de HSV op staatnivo geschreven is?
Ik ben bang dat de diepgang, de ernst, het eisende eruit gehaald wordt. Het wordt meer een verhaaltjes boek, die gedachte heb ik. Het is een geestelijk boek! Zonder de Geest Gods verstaan we de Bijbel nog niet, ook al kunnen we nog zo goed grieks en hebreeuws. Ook al hebben we een titel als Dr. of Prof., zonder de Geest Gods is de Bijbel een onverstaanbaar Boek.
Woorden zoals "Menschen" aanpassen naar mensen, daar heb ik geen moeite mee.
Dan ben jij nog wel even wat progressiever dan je voorbeelden bij de GBS want die gaan niet zover.
Ik zou het jammer vinden dat een zin zoals dit: "Alzo zegt de HEERE der heirscharen" weg is.
Ook hoop ik dat ze hand. 9:15 gewoon laten staan in "want deze is Mij een uitverkoren vat" en niet veranderen in "want deze is Mij een uitverkoren instrument (of)dienaar of gezant".
Ik zou het echt een aanslag vinden op Gods heilig Woord.
Leg me eens uit waarom je dit nou zo dierbaar is
Ik stop nu eerst hier. Ik ga em eerst aanschaffen en volg alles nauwkeurig in kranten en tijdschriften over de HSV.
Groeten,
Matthijs
Zullen we dat allemaal maar doen en dan zonder vooronderstellingen graag.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.