Ds Paauwe

jacob

Bericht door jacob »

AartJan schreef:Wat is dan precies het verschil in visie tussen Moerkerken en Van Aalst?
op dat punt is die er niet. Ik heb dat op cath. ook weleens gevraagd aan ds van Aalst. Hij kwam toen ook met het punt van orde. Ik ben het daarin gewoon met hem oneens. En volgens mij is hij het ook niet eens met dat opschrift. Anders zo hij het wel gebruiken.

Overigens heb ik veel doopdiensten van ds van Aalst gehoord. Hij ziet weldegelijk meerwaarde van de doop. Ik heb maar 1 preek gehoord van ds Moerkerken zijn cath verklaring. Op basis daarvan zit er verschil tussen beide predikanten.

Ik kan me nog goed herinneren met welke tekst ds van Aalst zijn kleinkind doopte. Dat was een tekst vol van verwachting.

En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun landpale.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Volgens het boekje van ds. Van Aalst, is het oorspronkelijke opschrift: 'Formulier om de Heilige Doop aan de kinderen te bedienen'. Toevoegingen als 'kinderen der gelovigen' of 'kinderen der gemeente' zijn van later datum.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
jacob schreef:[Dat neemt niet weg dat ds Moerkerken toch duidelijk een andere visie heeft. Al gaat het alleen maar om het opschrift. Het is toch opvallend dat de GBS bijbels "aan gelovige ouders" hebben weg gehaald.
Ik denk niet dat de visie van Ds Moerkerken verschilt van die van Ds van Aalst.
Hoeven we niet meer gelovig te zijn volgens de GBS?
Hoewel ik het oneens ben met het feit dat ongelovigen hun kinderen dopen snap ik de vrees bij ds als Moerkerken en van Aalst wel. Wat gaat er dan gebeuren? een gemeente die half ongedoopt is? of bijna helemaal. Ik zie dat ook niet echt als een welkome gedachte.

Maar het is opvallend dat dit probleem niet speelt bij het Heilig Avondmaal. Blijkbaar is dan de orde in de kerk de reden om de teugels te laten vieren.

Dat is denk ik geen goede zaak. Laten we dan gewoon conceqeunt blijven. Doe je belijdenis dan ga je ook aan het Heilig Avondmaal. Anders volgt er een berisping.
jacob

Bericht door jacob »

AartJan schreef:Volgens het boekje van ds. Van Aalst, is het oorspronkelijke opschrift: 'Formulier om de Heilige Doop aan de kinderen te bedienen'. Toevoegingen als 'kinderen der gelovigen' of 'kinderen der gemeente' zijn van later datum.
lees het doop formulier. Waar begint het mee

geliefden in de Heere Jezus Christus

DAt zijn toch geen ongelovigen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Volgens ds. Van Aalst, en nu citeer ik weer; "degenen die aangesproken worden als Geliefden in de Heere Christus, worden aangesproken op hun leven onder de bediening van het genadeverbond, zoals het gehele volk van Israel ook Gods volk genoemd werd.
jacob

Bericht door jacob »

AartJan schreef:

Volgens ds. Van Aalst, en nu citeer ik weer; "degenen die aangesproken worden als Geliefden in de Heere Christus, worden aangesproken op hun leven onder de bediening van het genadeverbond, zoals het gehele volk van Israel ook Gods volk genoemd werd.
Ik weet dat ds van Aalst dat vind. Maar als je het letterlijk leest dan kan een ongelovige gedoopte nooit een geliefde in de Heere Jezus Christus zijn.

Ik kan er niets anders van maken. Het is voor mij volstrekt onbegrijpelijk dat ds van Aalst deze gedachtengang heeft. Geliefden in de Heere Jezus Christus. Dat zijn diegene de de verschijning van Christus hebben liefgekregen. Dat zijn niet degene die hoewel jaren geleerd in de voorzijde leer toch nog altijd het bloed van Christus afwijzen. DAt zijn vervloekten. Die de Heere Jezus niet liefhebben Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maran-atha!

Onmogelijk dat je zulke mensen aanspreekt met geliefden in de Heere Jezus Christus.

onbegrijpelijk voor mij dat iemand zo'n gedachtengang overeind houdt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zijn er ook Pauweanen onder de forummers?
Zomaar een paar vragen:
Hoe denken zij dan bijvoorbeeld over de roeping van predikanten? Als elke predikant zich binnen 10 minuten ontpopt als een Judas (want dat zegt men dan in feite), waar blijf je dan met de notie dat God door het gepredikte woord Zijn gemeente toebrengt? Kunnen er sowieso dan nog wel mensen bekeerd worden? Maar we geloven toch, dat als de laatste uitverkorene zal zijn toegebracht, de aarde zal vergaan?
Om weer even on topic te komen: Ik ben ex-paauweaan.
Wat de vraag betreft: thuis preken lezen vervangt in de 'paauweaanse' visie het gesproken woord.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:[Om weer even on topic te komen: Ik ben ex-paauweaan..
ook goeienavond..... :D
We hebben alvast wat verder gepraat verbonds- en gemeente-visie.
Wat vind jij nou van dat interview van Ds Harteman met familie Hardeman? Waar herken je je meer in?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Goeiemorgen Miscanthus :D ,

Ik heb de fam. Hardeman ooit eens op bezoek gehad. Ik weet dan ook dat ze er zelf erg mee 'zitten', dat ze zelf nog buiten het heil staan. Dat wil ik even benadrukken.
Wat ds. Paauwe voorstaat, is op zich niet zo extreem. Iemand als McCheyne bijvoorbeeld zegt in feite hetzelfde: geen leven vóór je persoonlijk Christus als je Zaligmaker hebt aangenomen.
De GG zitten meer op de lijn van Philpot en benadrukken sterk wat er in een mens gebeurt vóór hij zover is dat hij Christus aanneemt.
Ik ben het met ds. Harteman niet helemaal eens, omdat hij ook een 'geleidelijke' verlossing propageert, en hoe ik daar over denk, daar hebben we het in andere topics al uitvoerig over gehad.
Wat het standpunt van ds. Paauwe e.a. betreft: daar zit veel waars in, maar toch heb ik er afstand van genomen en ben meer de 'Philpottiaanse' kant op gegaan, omdat ik vind dat je het werk van de Heilige Geest in een zondaar vóórdat deze zover is dat hij Christus aanneemt, ook niet moet veronachtzamen (niet de dag der kleine dingen verachten).
Ds. Paauwe zelf beklemtoonde voortdurend dat ieder gebed gebeden vóór je Christus kent, eigenlijk alleen maar zonde is (hoewel hij anderzijds opriep om te blijven roepen en zuchten, gelukkige inconsequentie!). Zo werk je lijdelijkheid in de hand. Wat je dus ook ziet bij paauweanen. "Zolang ik niet bekeerd ben, kan ik eigenlijk niet bidden, doe ik het dus ook maar niet, etc."
Auto

Bericht door Auto »

Miscanthus schreef: ..... Hoeven we niet meer gelovig te zijn volgens de GBS?
Wat wordt verstaan onder gelovig? Ergens in een geschiedenis beschrijving van de reformatie (helaas weet ik niet meer in welke studie dat was) heb ik gelezen dat in de jaren van de reformatie en de tijd dat het doopsformulier werd opgesteld onder gelovig werd verstaan degenen die naar de kerk gingen, de heidenen waren degenen buiten de kerk en nergens aan deden.

En opzich leek me dat een goede verklaring, omdat in deze tijd amper meer wordt verstaan de oude schrijfstijl uit de 17e en 18e eeuw en leggen we meer in de woorden dan dat ze vanuit de betekenis van die tijd werkelijk betekenen.

Misschien herkent iemand deze verklaring, kan hij/zij dan aangeven waar het staat opgetekend?
Leonius

Bericht door Leonius »

Afgewezen schreef:Goeiemorgen Miscanthus :D ,

Ik heb de fam. Hardeman ooit eens op bezoek gehad. Ik weet dan ook dat ze er zelf erg mee 'zitten', dat ze zelf nog buiten het heil staan. Dat wil ik even benadrukken.
Wat ds. Paauwe voorstaat, is op zich niet zo extreem. Iemand als McCheyne bijvoorbeeld zegt in feite hetzelfde: geen leven vóór je persoonlijk Christus als je Zaligmaker hebt aangenomen.
De GG zitten meer op de lijn van Philpot en benadrukken sterk wat er in een mens gebeurt vóór hij zover is dat hij Christus aanneemt.
Ik ben het met ds. Harteman niet helemaal eens, omdat hij ook een 'geleidelijke' verlossing propageert, en hoe ik daar over denk, daar hebben we het in andere topics al uitvoerig over gehad.
Wat het standpunt van ds. Paauwe e.a. betreft: daar zit veel waars in, maar toch heb ik er afstand van genomen en ben meer de 'Philpottiaanse' kant op gegaan, omdat ik vind dat je het werk van de Heilige Geest in een zondaar vóórdat deze zover is dat hij Christus aanneemt, ook niet moet veronachtzamen (niet de dag der kleine dingen verachten).
Ds. Paauwe zelf beklemtoonde voortdurend dat ieder gebed gebeden vóór je Christus kent, eigenlijk alleen maar zonde is (hoewel hij anderzijds opriep om te blijven roepen en zuchten, gelukkige inconsequentie!). Zo werk je lijdelijkheid in de hand. Wat je dus ook ziet bij paauweanen. "Zolang ik niet bekeerd ben, kan ik eigenlijk niet bidden, doe ik het dus ook maar niet, etc."
Maar Afgewezen, vóór de rechtvaardiging ís er toch ook geen leven? Dat is nu wat ik telkens bedoel: wedergeboorte en rechtvaardiging worden uiteen getrokken. Lees Brakel maar eens op na. Dat kán niet. In tijd vallen deze samen.....
Wat mij zo opviel in de krant, is dat de pauweanen menen dat je een bijzondere openbaring moet meemaken waarin op een visionaire wijze je de zonden wordt vergeven. Kan jij dat bevestigen? En als dit zo is, waar wordt dat dan op gebaseerd?

Hart. gr.,
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maar Afgewezen, vóór de rechtvaardiging ís er toch ook geen leven? Dat is nu wat ik telkens bedoel: wedergeboorte en rechtvaardiging worden uiteen getrokken. Lees Brakel maar eens op na. Dat kán niet. In tijd vallen deze samen.....
Wat mij zo opviel in de krant, is dat de pauweanen menen dat je een bijzondere openbaring moet meemaken waarin op een visionaire wijze je de zonden wordt vergeven. Kan jij dat bevestigen? En als dit zo is, waar wordt dat dan op gebaseerd?
Hoop ik maandag op terug te komen. Over een kwartier krijg ik visite en daarna ben ik niet meer thuis vóór maandagavond.
Dus je houdt een antwoord tegoed.
Groet, Afgewezen

PS. Ds. Paauwe heeft nooit geleerd dat je zonden op een visionaire wijze vergeven worden!
jacob

Bericht door jacob »

foutje
Laatst gewijzigd door jacob op 09 jan 2006, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

foutje
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Hoop ik maandag op terug te komen. Over een kwartier krijg ik visite en daarna ben ik niet meer thuis vóór maandagavond.
Dus je houdt een antwoord tegoed.
Groet, Afgewezen

PS. Ds. Paauwe heeft nooit geleerd dat je zonden op een visionaire wijze vergeven worden!
Geeft "knielen op een bed violen" een beetje een goed beeld van de Paauweanen? Zo ja, dan kan in ieder geval wel geconstateerd worden dat de zonden niet op visionaire wijze vergeven worden.... en dat niemand de volledige zekerheid heeft dat zijn zonden vergeven zijn.
Plaats reactie