SGP bestuursleden stappen op/ sgp-ers zeggen lidmaatschap op

Marnix

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:
Verder kan ik met het verhaal van Niek niet zo veel. Het irriteert me een beetje dat v/d Beek altijd zo goed weet hoe het moet.
Het ontgaat me als je met dit betoog wilt aangeven dat SGP de juiste keuze is voor een ieder die gelooft in Gods oordeel.
Dat we getuigend onze naast moeten dienen is voluit Bijbels, maar dat is wat mij betreft niet expliciet voorbehouden aan de SGP en hoeft niet noodzakelijkerwijs samen te gaan met een theocratisch ideaal.
Miscanthus,

De een zal zich irriteren aan v.d. Beek, de ander zal zich erin herkennen.

Ik wil niet aantonen dat de SGP de juiste keuze is, wel denk ik zelf dat juist binnen de politiek consensus onmisbaar is. Consensus is op sommige terreinen hard nodig.

Aan de andere kant als het gaat om Gods geboden kan er geen consensus zijn. God eist naleving van zijn Wet. Toch eist de politiek ook hier consensus en zeker de democratie. Niet God regeert, maar de helft plus één.

Dit te doordenken eist meer dan een posting op Refoforum, maar zou het niet beter zijn dat de christen getuigt midden in de samenleving en niet alleen de christen zelf, maar ook de gehele gemeente.
Met het laatste ben ik het absoluut eens... was het maar wat meer zo.... en waren we maar wat minder verdeeld, als gemeente, en als gemeenten onder elkaar...

Wat je opmerkingen over consensus betreft, dit is nou eenmaal een van de kenmerken van onze politieke cultuur en een nadeel van ons meerpartijenstelsel. Daar kan je op twee manieren mee omgaan:

1. Het nemen zoals het is.... roeien met de riemen die je hebt. Dan moet je wel eens iets van je ideologie opgeven als je wil samenwerken.... of subsisie wil krijgen.

2. De riemen die je hebt niet accepteren en dus gewoon niet roeien.

Als je geen concessies wil doen wordt punt 1 lastig.... De keuze is dus: Stoppen of concessies doen. Als men die niet wil doen omdat ze dat tegen Gods wil in vinden gaan, moeten ze maar stoppen.... want hoe zou God deelname aan zo'n stelsel dan nog goedkeuren?

Zou gelijk een oploossing zijn voor je opmerkingen over subculturen, kerkelijke verdeeldheid.... dan houden we nog 1 echte christelijke partij over waar alle christenen weer op kunnen gaan stemmen, uitgezonderd wat CDA-stemmers :)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bizar trouwens wat LMP Scholten zei over Mr JL vd Heuvel. 'Die moet een draai om z'n oren krijgen'. Dan snap je het gehalte van de discussie echt niet, volgens mij.

By the way, Van Belzen (burgemeester van Barendrecht) stelde de vraag in een EO interview Waarom drukken predikanten zo'n sterke stempel op een politieke partij?

Eigenlijk wel een goede vraag. Burgemeesters en wethouders bemoeien zich toch ook niet met kerkelijke zaken?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Bij ons in de kerkbode schrijft een van de predikanten steevast voor de verkiezingen, dat er maar één partij is waar we op mogen stemmen: de SGP.

Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als Van der Vlies in de Banier schreef dat er maar één goede kerk is: de Hersteld Hervormde.

Ik denk niet dat ik dat wil weten ook...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Pim schreef:Bizar trouwens wat LMP Scholten zei over Mr JL vd Heuvel. 'Die moet een draai om z'n oren krijgen'. Dan snap je het gehalte van de discussie echt niet, volgens mij.

By the way, Van Belzen (burgemeester van Barendrecht) stelde de vraag in een EO interview Waarom drukken predikanten zo'n sterke stempel op een politieke partij?

Eigenlijk wel een goede vraag. Burgemeesters en wethouders bemoeien zich toch ook niet met kerkelijke zaken?
ja, waarom is het zo dat als er een sgp-avond is er steevast een dominee komt preken i.p.v. een politicus die over politiek praat.
refo

Bericht door refo »

De SGP is altijd een dominees-partij geweest. Dat is dus niet veranderd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Toch hebben wij in Apeldoorn met de ChristenUnie meer dominees op de lijst dan de SGP...
refo

Bericht door refo »

Wikipedia:

1922-1945 G.H. Kersten
1945-1961 P. Zandt
1961-1971 C.N. van Dis
1971-1981 H.G. Abma
1981-1986 H. van Rossum
1986-heden ir. Bas van der Vlies
memento

Bericht door memento »

Dominees hoeven geen probleem te zijn hoor. Kersten en Kuyper waren prima staatsmannen. Daarbij geven ze bij de achterban het gevoel dat het een 'degelijke partij' is. Het is dus niets meer dan de achterban geven wat ze willen.

Punten van overdenking zijn wel:
1. Heeft een predikant, naast zn ambtelijke werk, nog wel tijd voor 'politieke hobbies'
2. Een predikant hoeft niet per definitie een goed politicus te zijn. Voor beide 'functies' zijn verschillende gaven nodig.
3. Kan iemand, onafhankelijk van zijn predikant-zijn, functioneren als politicus. Ofwel, durft een predikant een politieke beslissing te nemen, die het slecht zal doen binnen de gemeente waar hij staat.
4. etc

Ik zou zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest. Het koninkrijk van God heeft al je inspanning nodig. Besteed de uurtjes van de politiek liever op straat (om te evangeliseren) of in de gemeente (om bv extra bezoeken af te leggen). Daarvoor zijt ge immers geroepen?
jacob

Bericht door jacob »

[quote="Pim"]Bizar trouwens wat LMP Scholten zei over Mr JL vd Heuvel. 'Die moet een draai om z'n oren krijgen'. quote]

met een glaasie azijn
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik dnek dat vooral in onze situatie het niet wenselijk is dat bepaalde dominees politiek actief zijn. Zo vond ik de vorige SGP-voorzitter fijn als predikant maar niet als voorzitter. Sommige mensen kunnen dat toch niet scheiden en als iemand politieke uitspraken doet is hij theologisch en pastoraal ook gelijk afgekeurd.

Kijk ik naar de dominees in het huidige SGP-bestuur, dan zijn het toch vooral de wat zwaardere per kerkverband. Dat vind ik jammer.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

FlyingEagle schreef:
Pim schreef:Bizar trouwens wat LMP Scholten zei over Mr JL vd Heuvel. 'Die moet een draai om z'n oren krijgen'. Dan snap je het gehalte van de discussie echt niet, volgens mij.

ja, waarom is het zo dat als er een sgp-avond is er steevast een dominee komt preken i.p.v. een politicus die over politiek praat.
'
't is maar waar je verstand van hebt..... :wink:
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Miscanthus schreef:
FlyingEagle schreef:

'
't is maar waar je verstand van hebt..... :wink:
Als een dominee verstand van politiek heeft mag hij van mij voor de sgp spreken maar dan moet het wel over politiek gaan en geen preek gaan houden want dat heeft niets met de sgp te maken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

FlyingEagle schreef:Als een dominee verstand van politiek heeft mag hij van mij voor de sgp spreken maar dan moet het wel over politiek gaan en geen preek gaan houden want dat heeft niets met de sgp te maken.
Dat is een interessante stelling. Ik vraag me af of iedereen (in de SGP) dat zo vind.
refo

Bericht door refo »

De nacht van Kersten was geen echt slimme streek. Heel jammer dat Colijn al zo snel weg moest. Persoonlijk misschien leuk dat dat gezantschap een poosje dichtging in 't vaticaan. Maar politiek niet handig om het kabinet daarvoor op te blazen.

Overigens was 2e kamerlid toentertijd vaak een bijbaantje.
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:De nacht van Kersten was geen echt slimme streek. Heel jammer dat Colijn al zo snel weg moest. Persoonlijk misschien leuk dat dat gezantschap een poosje dichtging in 't vaticaan. Maar politiek niet handig om het kabinet daarvoor op te blazen.

Overigens was 2e kamerlid toentertijd vaak een bijbaantje.
Kind en badwater
Plaats reactie