Met het laatste ben ik het absoluut eens... was het maar wat meer zo.... en waren we maar wat minder verdeeld, als gemeente, en als gemeenten onder elkaar...ndonselaar schreef:Miscanthus,Verder kan ik met het verhaal van Niek niet zo veel. Het irriteert me een beetje dat v/d Beek altijd zo goed weet hoe het moet.
Het ontgaat me als je met dit betoog wilt aangeven dat SGP de juiste keuze is voor een ieder die gelooft in Gods oordeel.
Dat we getuigend onze naast moeten dienen is voluit Bijbels, maar dat is wat mij betreft niet expliciet voorbehouden aan de SGP en hoeft niet noodzakelijkerwijs samen te gaan met een theocratisch ideaal.
De een zal zich irriteren aan v.d. Beek, de ander zal zich erin herkennen.
Ik wil niet aantonen dat de SGP de juiste keuze is, wel denk ik zelf dat juist binnen de politiek consensus onmisbaar is. Consensus is op sommige terreinen hard nodig.
Aan de andere kant als het gaat om Gods geboden kan er geen consensus zijn. God eist naleving van zijn Wet. Toch eist de politiek ook hier consensus en zeker de democratie. Niet God regeert, maar de helft plus één.
Dit te doordenken eist meer dan een posting op Refoforum, maar zou het niet beter zijn dat de christen getuigt midden in de samenleving en niet alleen de christen zelf, maar ook de gehele gemeente.
Wat je opmerkingen over consensus betreft, dit is nou eenmaal een van de kenmerken van onze politieke cultuur en een nadeel van ons meerpartijenstelsel. Daar kan je op twee manieren mee omgaan:
1. Het nemen zoals het is.... roeien met de riemen die je hebt. Dan moet je wel eens iets van je ideologie opgeven als je wil samenwerken.... of subsisie wil krijgen.
2. De riemen die je hebt niet accepteren en dus gewoon niet roeien.
Als je geen concessies wil doen wordt punt 1 lastig.... De keuze is dus: Stoppen of concessies doen. Als men die niet wil doen omdat ze dat tegen Gods wil in vinden gaan, moeten ze maar stoppen.... want hoe zou God deelname aan zo'n stelsel dan nog goedkeuren?
Zou gelijk een oploossing zijn voor je opmerkingen over subculturen, kerkelijke verdeeldheid.... dan houden we nog 1 echte christelijke partij over waar alle christenen weer op kunnen gaan stemmen, uitgezonderd wat CDA-stemmers