Kerstversieringen

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Nou zeg, ik mag toch zeker wel eten?! Of is dat ook al verkeerd?
Tuurlijk mag je wel eten. Alleen, als de sfeer de overhand krijgt, blijft er weinig over van 'kerst'. En hoevelen zien er niet uit naar kerst, zonder dat ze uitzien naar het Kerstkind. Natuurlijk, we gaan naar de kerk (al is het niet met tegenzin, of omdat 'het hoort', dan wel omdat het wel mooi is om dat romantische verhaal van dat kleine kindje in de stal van Bethlehem, inclusief wat wijzen en herdertjes, te horen), maar waar is Jezus in dit alles? Zou ons hart niet met Hem bezig moeten zijn, als we Zijn geboorte gedenken?

Nee, ik blijf het gek vinden: Het Brood des Levens nam genoegen met een beestenstal, en wij (die Zijn volgelingen zouden moeten zijn) baden ons tijdens de gedenkdag van Zijn nederige geboorte nog eens extra in de weelde. En eten ons vol met lekkernijen, in plaats van dat we begeren met dat Hemelse Brood verzadigd te worden...
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Vraag: Ik werk in de food. De dagen voor kerst is het dubbel zo druk dan normaal. Ik sluit mij aan bij Niek en Memento. Maar dan mag ik mij zelf de vraag stellen: Kan ik dan wel meewerken aan een eet kerst voor mensen die aan God noch gebod doen?
Ik heb daar de laatste paar dagen eens over nagedacht. Ik heb er gemengde gevoelens over. Voor mijn werkgever is het een leuk extraatje, maar werk je zo niet mee aan een zoetsappig kerstfeest?
Of is dat jouw verantwoordelijkheid niet? Die mensen kopen toch zelf meer, daar kan ik immers niets aan doen, toch?

Overigens: de kerstdagen heeft ook wel wat gezelligs. De mensen die geen kerstboom in huis hebben, maar wel een kerst-cd opzetten, wekken op die manier ook een gezellige sfeer in huis. Je bent met z'n allen thuis, dat opzich al is gezellig.
En de eet gewoontes zijn bij velen tijdens deze dagen ook anders. Ook bij degenen die principieel tegen de kerstboom zijn.
Ik verwacht zeker geen aardappels met spruitjes 2e kerstdag.
Dan doen we lekker makkelijk.
In een behoudend reformatorisch gezin wordt er tijdens de kerstdagen wel stilgestaan rondom de geboorte/komst van de Heere Jezus naar deze vervloekte aarde.
Maar als kerst gezellig & eten betekent en niet Christus, dan hebben we mijns inziens niets anders gedaan dan het Kerstkind gekruisigd, geslagen, bespot, bespogen en uitgelachen en God getart.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

refo schreef:Kaarsjesavond in Gouda.....
De hele binnenstad donker, alleen kaarsen achter de ramen. Alleen jammer dat het vaak van die electrische lampjes zijn, maar dat is wel weer veiliger.
Dikke pret, Bea komt aankomende 13 dec. de kaarsjes aansteken van de kerstboom die medio dan zal weer uit Noorwegen er komt te staan!! (Komtdatzienkomtdatzien)!

Zelf ga 'k waarschijnlijk richting Arnhem Volkskerstzang van EO! Ook fijn!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oude-Waarheid schreef:
Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:Wat zijn nou eignelijk dé bezwaren tegen een kerstboom?
Het geen kerstboom in huis hebben is gewoon een van de zaken van het refo-zijn.
Gewoon een van de zuilen van de refosubcultuur.
De bezwaren tegen worden sterk gevoed door de zondagse preek denk ik............. :mrgreen:
En als men wel een kerstboom in huis heeft dan aapt men de
wereld na of is de Kerk des Heeren met een kerstboom begonnen?
Het komt toch voor uit het heidens denken dacht ik.
(Maar misschien moet ik dan wel weer naar de dokter of oogarts lol)
Ho ho, dat is erg kort door de bocht.

Is de kerk met het vieren van kerst begonnen? Neen, zij heeft slechts het heidense lichtfeest tot christelijk feest verheven.

Dus, aapt de kerk daarin ook de wereld na.

Onze dominee mopperde vorig jaar ook al dat men heidense elementen in het kerstfeest ingebracht had. Nee meneer, men heeft christelijke elementen over het heidendom heengelegd. Dan is het niet vreemd dat er ook nog heidense gebruiken overgebleven zijn. Toch?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

refo schreef:En die van vorig jaar is ook gestart door unionist en had ook dezelfde titel.....
Ho ho (ho), dat was op een héél ander forum!

Sorry, wist ik niet meer.

Maar ik sta elk jaar ook weer in tweestrijd.

Ik loop kwijlend door een tuincentrum. Vind het allemaal zoooo mooi. Maar ja...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Corydoras schreef:
Unionist schreef:Wat zijn nou eignelijk dé bezwaren tegen een kerstboom? Dat het niks met het kindje Jezus te maken heeft, o.k., maar dat heeft de datum 25 december ook niet en kaarten sturen ook niet. Maar wat tegen een boom met ballen en lampjes? Er schijnt een Bijbeltekst te zijn, maar welke?
De Bijbeltekst komt uit Jer.10:

3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
Ik heb toch sterk de indruk dat het hier om afgodsbeelde gaat, en niet om bomen met slingers erin waar geen mens voor bidt. Vooral ook omdat in vers 2 het gaat over astrologie: "Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten."

Dan lijkt me Jeremia 10 uitleggen als kerstboom lichtelijk inlegkunde.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:
refo schreef:Maar ik sta elk jaar ook weer in tweestrijd.

Ik loop kwijlend door een tuincentrum. Vind het allemaal zoooo mooi. Maar ja...
:mrgreen: heb ik ook hoor!

Ik vind het zo jammer dat we al het moois voor de wereld moeten laten en dat we alle symboliek weggeknikkerd hebben en alles wat we niet gewend zijn af te doen als heidens of goddeloos.
Ik ben ook nog zoekende naar passende symboliek die niet de boodschap vervangt, maar draagt of ondersteunt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:.... En eten ons vol met lekkernijen, in plaats van dat we begeren met dat Hemelse Brood verzadigd te worden...
Ik vind dit een vaak misbruikte tegenstelling die niet altijd opgaat.
Het moet met kerst gaan om Christus, om Joh 3:16.
dat hoeft niet strijdig te zijn met een kerstboom of extra zorg aan de maaltijd, waar we ons altijd hapslikweg van afmaken.
We hebben dan overal meer tijd voor; voor de kerk, voor elkaar, voor het Woord en ook voor het eten.

Luther zei na een preek ook wel eens: "zo, en nu een biertje."

En als we dan zo tegen al die versieringen en kaarsen zijn,

gaan we dan wel bij de buren langs met beschuit en muisjes om te vertellen hoe blij we zijn dat onze Zaligmaker en Heiland is geboren, ook voor hen? Want we kunnen natuurlijk niet heel vroom al die zaken afkeuren en niks aan onze medemens vertellen van dat grote wonder van Joh 3:16?
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 05 dec 2005, 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

minstens zo erg als al die kerstversieringen vind ik al die kerstvieringen. ( peuterspeelzaal, school, kerk, vereniging etc.)
gezellig bij elkaar met koffie/chocolademelk met een kerstkrans, gedichtjes opzeggen, dwarsfluit erbij......

nee, het lijkt me meer in de lijn van de kerstgedachte om ipv gezellig bij elkaar te gaan zitten met bijv. de vrouwenvereniging, de eenzame mensen uit de gemeente te bezoeken, of de straat op te gaan om mensen met het evangelie te bereiken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef: Ik ben ook nog zoekende naar passende symboliek die niet de boodschap vervangt, maar draagt of ondersteunt.
Over christelijke symboliek zag ik zojuist een mooi artikel in het RD staan (voorpagina van de Talent-bijlage).
....
Helaas net te laat om het desbetreffende boek nog van de sint te vragen :lol:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

In de EVA stond ook een mooi artikel over symboliek met de feestdagen. Ook b.v. rond Pinksteren.

Zal eens kijken of het op het web staat.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Unionist schreef:
Corydoras schreef:
Unionist schreef:Wat zijn nou eignelijk dé bezwaren tegen een kerstboom? Dat het niks met het kindje Jezus te maken heeft, o.k., maar dat heeft de datum 25 december ook niet en kaarten sturen ook niet. Maar wat tegen een boom met ballen en lampjes? Er schijnt een Bijbeltekst te zijn, maar welke?
De Bijbeltekst komt uit Jer.10:

3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
Ik heb toch sterk de indruk dat het hier om afgodsbeelde gaat, en niet om bomen met slingers erin waar geen mens voor bidt. Vooral ook omdat in vers 2 het gaat over astrologie: "Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten."

Dan lijkt me Jeremia 10 uitleggen als kerstboom lichtelijk inlegkunde.
Lichtelijk?

Ook nav van vers 5: hij kan niet spreken, niet lopen. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend voor een kerstboom, voor een afgodsbeeld wat minder, in de zin dat die wel voeten en een mond heeft (analoog aan Ps. 135).

Ik ben ook geen voorstander van een kerstboom, maar als je dat wilt onderbouwen met deze tekst maak je jezelf er niet echt geloofwaardiger op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Er is niks mis met een kerstboom, al we althans het Réveil willen volgen. :lol:

Zie hier voor het artikel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Miscanthus schreef:
Unionist schreef:
refo schreef:Maar ik sta elk jaar ook weer in tweestrijd.

Ik loop kwijlend door een tuincentrum. Vind het allemaal zoooo mooi. Maar ja...
:mrgreen: heb ik ook hoor!

Ik vind het zo jammer dat we al het moois voor de wereld moeten laten en dat we alle symboliek weggeknikkerd hebben en alles wat we niet gewend zijn af te doen als heidens of goddeloos.
Ik ben ook nog zoekende naar passende symboliek die niet de boodschap vervangt, maar draagt of ondersteunt.
Ik weet niet hoe jij quote, maar ik loop zelden door een tuincentrum, kwijl daar nooit en zeker niet voor ekrstbomen of wat dies meer zij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waar ik wel van ga kwijlen: kerstkrans (=boterstaaf of letter) en kerststol. En die verkopen ze vooral nu.

Hoewel het tegenwoordig vaker kan:
De kerststol moet een verbeelding zijn van het in doeken gewikkelde Kind. Niet dat ik dat zo zie, maar dat schijnt de oorsprong ervan te zijn. Blijkbaar weet vrijwel niemand dat, dus kan ik tegenwoordig ook genieten van een paasstol en een pinksterstol.

Stom hè? 'k Vinnut gewoon lekkuh!
Plaats reactie