Volgens mij stelde ndonselaar een vraag...memento schreef:Niek, helemaal mee eens! God wil ons genadig zijn in Christus (2 Kor 5:19). En Christus zal niemand laten staan die met zijn zonde tot Hem komt (Jes 55).ndonselaar schreef:Een beetje sturing:
Is de 'vraag hoe krijg ik een genadig God' abstract, en de vraag: O God, wees mij de zondaar genadig', niet?
Daarom, laat een ieder zijn zonde en ellende overdenken, en tot Christus gaan.
'Hoe krijg ik een genadig God'
Well, voor degenen voor wie het nog niet duidelijk was, ik beantwoord Nieks vraag met ja.Afgewezen schreef:Volgens mij stelde ndonselaar een vraag...memento schreef:Niek, helemaal mee eens! God wil ons genadig zijn in Christus (2 Kor 5:19). En Christus zal niemand laten staan die met zijn zonde tot Hem komt (Jes 55).ndonselaar schreef:Een beetje sturing:
Is de 'vraag hoe krijg ik een genadig God' abstract, en de vraag: O God, wees mij de zondaar genadig', niet?
Daarom, laat een ieder zijn zonde en ellende overdenken, en tot Christus gaan.
Klopt. Maar wat is dan het antwoord op de vraag wat je moet doen om behouden te worden? Wanneer opent God mijn ogen voor de boodschap van het evangelie? Heb ik daar ook enige zekerheid voor? Of moet ik eerst uitverkoren zijn?Afgewezen schreef:Door het geloof. Als God onze ogen opent voor de boodschap van het Evangelie en wij God als een verzoend God in Christus mogen ontmoeten.Marnix schreef:Hoe leren we Christus dan kennen?
Hoe krijg ik een genadig God? En als iemand daarnaar verlangt, zijn die ogen dan al bezig open te gaan, omdat anders die vraag niet gesteld zou worden?
Het was misschien voor Paulus wel zo helder. Maar wees eens eerlijk Marnix. Als je een zonde voor de zoveelste keer hebt gedaan. En ook dit keer weer eens willens en wetens. Zou jij het dan durven om te zeggen. Ja maar ik wilde het wel hoor. Jij mischien wel en Paulus ook wel. Ik niet. Als wilde ik het wel.......Marnix schreef:Inderdaad. Bijna helemaal mee eens. Bij Paulus is dit mooi te zien, de noodkreet na de constatering dat hij wel het goede wil maar het niet kan en dus ook niet doet, integendeel.... Hij beroept op het verlossende werk van Jezus Christus.jacob schreef:Iemand die constateert dat zijn goede werken niet in verhouding staan met zijn missers kan toch niet de conclusie trekken dat hij/zij zo gewillig is in het willen?Marnix schreef:Dat hoor ik hier wel telkens: Je moet geloven maar je kan en wil het niet.
Wat moet ik daar mee?
Voor jou ook de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden? Ik kan en ik wil niet zegt men. Wat dan? Afwachten en hopen maar? De kans is klein maar je weet maar nooit?
Wie geeft me antwoord op deze vraag?
de conclusie die mij logisch en ook correct lijkt is deze. Idd ik wil niet, en ik kan ook niet.
Maar als het goed is, zal dat niet tot een afwachtende houding leiden. Nee als het goed is zal deze kreet moeten komen. Heere Jezus help mij, hoewel ik een man van onreine lippen ben. En dan is daar die Goede Jezus. Hij laat geen bidder staan!!
Wie bij deze constatering toch meent af te wachten, zou eerlijk moeten zijn. Ja het klopt. Het boeit me eigenlijk geen klap. Tis wel zo, maar jammer dan.
Voel je het aan?
Dat doet God op Zijn tijd en wijze. En die laatste vraag is in dit verband niet op zijn plaats.Wanneer opent God mijn ogen voor de boodschap van het evangelie? Heb ik daar ook enige zekerheid voor? Of moet ik eerst uitverkoren zijn?
In feite moeten onze ogen er eerst voor open gaan dat we... blind zijn. En dat is óók Gods werk.Hoe krijg ik een genadig God? En als iemand daarnaar verlangt, zijn die ogen dan al bezig open te gaan, omdat anders die vraag niet gesteld zou worden?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
God zegt: "roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal u er uit helpen." In de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter zegt Jezus ons: "Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal."Afgewezen schreef:Dat doet God op Zijn tijd en wijze.Wanneer opent God mijn ogen voor de boodschap van het evangelie? Heb ik daar ook enige zekerheid voor? Of moet ik eerst uitverkoren zijn?
Voor wat betreft die zekerheid:
Vraag 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?
Antwoord: Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente1.
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd.
"open mijn ogen zodat ik zie dat ik blind ben ??????"In feite moeten onze ogen er eerst voor open gaan dat we... blind zijn. En dat is óók Gods werk.Hoe krijg ik een genadig God? En als iemand daarnaar verlangt, zijn die ogen dan al bezig open te gaan, omdat anders die vraag niet gesteld zou worden?
waar staat dat in de bijbel?
Joh. 9:41 heeft wellicht iets te zeggen."open mijn ogen zodat ik zie dat ik blind ben ??????"
waar staat dat in de bijbel?
En als de Heilige Geest overtuigt van ongeloof, waar overtuigt Hij dan van??
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 31 okt 2005, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
we gaan gierend off-topic...Afgewezen schreef:Ongeloof = blindheid?
ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. De farizeen zagen Jezus wel en ze hoorden Hem wel, maar ze wilden in Hem niet geloven.
Dat maakt de Heere Jezus duidelijk door direct te zeggen dat ze door de deur moeten ingaan in de stal, waarna Hij zegt dat Hij de deur der schapen is.
Als ze blind waren zouden ze geen zonde hebben... hoe moet ik dat dan zien?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Afgewezen, als God onze ogen opent, opent Hij onze ogen voor Christus.
Zo moeten we vraag van een mens 'hoe krijg ik een genadig God' niet naast ons neerleggen, maar als we bijvoorbeeld lezen in de twaalf slagen van Thomas Boston komen we daar zaken tegen die door sommige mensen anders geïnterpreteerd worden. Natuurlijk kan het een existentiële vraag zijn. Wie kent niet het wenen van Augustinus 'hoe lang nog Heere, hoe lang nog Heere, waarom niet nu'. Toch zag hij pas de genademogelijkheid in God na het lezen van Zijn Woord. Zo ook Luther. Luther brak op het woord 'gerechtigheid' stuk, totdat hij mocht lezen dat God in Christus rechtvaardig is en dat er dus een goddeloze gerechtvaardigd wordt. Zo is voor mij 'wees mij de zondaar genadig' of ' God be merciful to me a sinner' een geloofsklacht. De zondaar belijdt zijn schuld en belijdt tevens dat in Hem genade te vinden is.
Zo moeten we vraag van een mens 'hoe krijg ik een genadig God' niet naast ons neerleggen, maar als we bijvoorbeeld lezen in de twaalf slagen van Thomas Boston komen we daar zaken tegen die door sommige mensen anders geïnterpreteerd worden. Natuurlijk kan het een existentiële vraag zijn. Wie kent niet het wenen van Augustinus 'hoe lang nog Heere, hoe lang nog Heere, waarom niet nu'. Toch zag hij pas de genademogelijkheid in God na het lezen van Zijn Woord. Zo ook Luther. Luther brak op het woord 'gerechtigheid' stuk, totdat hij mocht lezen dat God in Christus rechtvaardig is en dat er dus een goddeloze gerechtvaardigd wordt. Zo is voor mij 'wees mij de zondaar genadig' of ' God be merciful to me a sinner' een geloofsklacht. De zondaar belijdt zijn schuld en belijdt tevens dat in Hem genade te vinden is.
Misschien iets om over na te denken?Als ze blind waren zouden ze geen zonde hebben... hoe moet ik dat dan zien?
Ze waren dus blind, verblind.ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. De farizeen zagen Jezus wel en ze hoorden Hem wel, maar ze wilden in Hem niet geloven.
En dan nog iets: wat is er tegen de gedachte dat de Heilige Geest ons ontdekt aan onze blindheid? Is dat óók al niet meer waar?
Ndonselaar,
Ik heb het idee (maar kan het mis hebben) dat jij op een wat krampachtige manier de gedachte verdedigt dat Gods genade op geen enkele manier in een nog niet gerechtvaardigde zondaar kan werken.