waar gaat het heen?

Marcus Phillipus

Bericht door Marcus Phillipus »

Memento heeft m.i. mijn stukje goed begrepen: ietwat kort door de bocht om de zinnen te prikkelen, maar wel een degelijke kern van waarheid in zit!

Het allerbeste voor een kind is: dat als hij/zij uit school thuiskomt, er moeder op hem/haar wacht (met thee of weet ik veel wat anders) en de verhalen laat loskomen over de afgelopen schooldag!

Het smeed een band die onbetaalbaar is voor nu en in de toekomst, en een kostbare onderdeel van de opvoeding is.

Vele "jonge ouderen" erkennen deze waardevolle aanwezigheid van moeder thuis na school als een onontbeerlijk stuk van hun opvoeding en ontwikkeling.
ego flos

Bericht door ego flos »

Die moeder die met de thee wacht en diepzinnige gesprekken gaat voeren met de kinderen ter opvoeding enzo.

Bestaat die moeder wel en heeft die wel bestaan? 't Zal best wel eens gebeurd zijn, maar de realiteit is anders.

Mam, ik ga bij Jantje spelen hoor!
Mam, ik ben thuis! Ik ben de was aan 't ophangen, neem maar wat te drinken!
Hallo, mam, hier is een brief van de juf. Mag ik computeren?
Hoe was het op school? O, goed. Ik ga vissen hoor.
Waar heeft de juf over verteld. O, over Jozef, o nee, Mozes. maarre, Pietje heeft een boot en hij gaat varen, mag ik ook?
jacob

Bericht door jacob »

ego flos schreef:Die moeder die met de thee wacht en diepzinnige gesprekken gaat voeren met de kinderen ter opvoeding enzo.

Bestaat die moeder wel en heeft die wel bestaan? 't Zal best wel eens gebeurd zijn, maar de realiteit is anders.

Waar heeft de juf over verteld. O, over Jozef, o nee, Mozes. maarre, Pietje heeft een boot en hij gaat varen, mag ik ook?
bij mij ging dat idd ook zo.
Leonius

Bericht door Leonius »

Marcus Phillipus schreef:Memento heeft m.i. mijn stukje goed begrepen: ietwat kort door de bocht om de zinnen te prikkelen, maar wel een degelijke kern van waarheid in zit!

Het allerbeste voor een kind is: dat als hij/zij uit school thuiskomt, er moeder op hem/haar wacht (met thee of weet ik veel wat anders) en de verhalen laat loskomen over de afgelopen schooldag!

Het smeed een band die onbetaalbaar is voor nu en in de toekomst, en een kostbare onderdeel van de opvoeding is.

Vele "jonge ouderen" erkennen deze waardevolle aanwezigheid van moeder thuis na school als een onontbeerlijk stuk van hun opvoeding en ontwikkeling.
Ik herken mij volledig in dit stukje en niet in die van ego flos. Omdat de leeftijd van mij en mijn zusjes niet heel erg ver uiteen liggen, was het thuis altijd een 'gevecht' over de vraag wie het eerst mocht 'vertellen'. Natuurlijk heeft dat ook met je karakter te maken. Ik vertelde bijvoorbeeld zelfs hoeveel vliegen die dag door de klas had gevlogen - bij wijze van spreken. M'n moeder was er gewoon, en ik verwachtte niet anders. Het was zó vanzelfsprekend....

Gr.,
Bloob2

Re: waar gaat het heen?

Bericht door Bloob2 »

Matthijs schreef:Mensen, waar is Nederland mee bezig?
Is dit goed voor kinderen?
De school is toch geen opvanghuis voor "lastige" kinderen.
De scholen lijken wel de opvoeders aan het worden voor kinderen. De ouders hebben er geen tijd voor...

Ik ben 't helemaal met je eens!!!
Tegenwoordig kunnen de scholen overal voor opdraaien. Let maar op:
- Probleem: Er ontsporen teveel kinderen en jongeren. Oplossing: de scholen moeten de kinderen meer normen en waarden bijbrengen.
- Probleem: Veel jongeren krijgen moeite met het omgaan met seksualteit. Oplossing: scholen moeten meer voorlichting geven.
- Probleem: beide ouders werken. Oplossing: school moet voor buitenschoolse kinderopvang zorgen.
- Probleem.. etc etc.

Ik vrees dat de school een soort opvoedingsinstutuut aan het worden is, terwijl de eerste taak van school toch vooral is om kinderen te onderwijzen. Een onderwijskundige taak dus.
Een beetje opvoeding komt er altijd bij kijken natuurlijk, maar het dunkt me dat het grootste gedeelte daarvan bij de ouders zou moeten liggen. Of zien ik dat nou echt fout?

En nog wat: zou het nou echt zo heel prettig positief werken voor die kinderen. Die weten straks echt niet meer wie nou die mensen zijn bij wie ze altijd even moeten slapen. Echt garantie voor een veilige onbekommerde jeugd. :(
Bloob2

Bericht door Bloob2 »

[quote="memento"]Unionist,

Wat betreft juffen, die kunnen prima een baan hebben. Ze zijn gelijk met de kinderen klaar toch? quote]

Oh? Da's wel gek, ben toch meestal rond half 6 thuis. Doe ik toch wat fout dus :)
Gian

Bericht door Gian »

plebe schreef:[font=Comic Sans MS] Het "Gij geheel anders" [/font]
Waar haal je dat vandaan?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Gian schreef:
Efeze 4:1-24
Gian

Bericht door Gian »

Ik zie geen problemen.
Als moeders 1 dagje in de week werkt, en de school het kind 1 dagje een paar uur langer opvangt, is dat een grote uitkomst.
Scheelt wel net die 300 euro p/mnd om normaal te kunnen leven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Barryvrouw schreef:
Gian schreef:
Welk vers?
takkie

Bericht door takkie »

ego flos schreef:Die moeder die met de thee wacht en diepzinnige gesprekken gaat voeren met de kinderen ter opvoeding enzo.

Heel herkenbaar idd, zo ging het bij mij ook. Maar t verschil is: er is een moeder die thuis is als je thuiskomt, je komt niet in een leeg huis, wat nu wel heel vaak voorkomt. negen van de tien keer komt het kind thuis uit school en heeft het niks te vertellen. Maar nu net die ene keer dat er iets vreselijks (leuks) gebeurd is op school, je komt enthousiast thuis, en er is niemand die op je wacht.... dat is het verschil, al is het maar om voor 1 minuut te vertellen hoe het was op school, een kind heeft die aandacht nodig, kortom een kind heeft een moeder nodig die thuis is.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Gian schreef:
Barryvrouw schreef:
Gian schreef:
Welk vers?
Zo vind je hem volgens mij in Het Boek terug. In de Statenvertaling staat het zo:
vers 20-24
Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;
Indien gij naar Hem gehoord hebt, en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is;
[Te weten] dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;
En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Deze teksten worden vaker op de verkeerde manier geinterpreteerd. Om te waarschuwen tegen allerlei verkeerde invloeden en regels op te leggen. Maar volgens mij bedoeld Paulus hier dat we moeten streven naar een christelijke levenswandel.

- ik reageer trouwens heel brutaal, want je had plebe gequoted, sorry -
Gian

Bericht door Gian »

Barryvrouw schreef:
Gian schreef:
Barryvrouw schreef:
Gian schreef: Waar haal je dat vandaan?
Welk vers?
Zo vind je hem volgens mij in Het Boek terug. In de Statenvertaling staat het zo:
vers 20-24
Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;
Indien gij naar Hem gehoord hebt, en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is;
[Te weten] dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;
En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Deze teksten worden vaker op de verkeerde manier geinterpreteerd. Om te waarschuwen tegen allerlei verkeerde invloeden en regels op te leggen. Maar volgens mij bedoeld Paulus hier dat we moeten streven naar een christelijke levenswandel.

- ik reageer trouwens heel brutaal, want je had plebe gequoted, sorry -
Het staat in de vertaling van '51

Ik moet altijd grinniken als deze zin door een pro-GBS dominee wordt aangehaald.
Ariene

Bericht door Ariene »

S.V.
20 Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;
NBG
20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
HB
20 (20-21) Maar dat heeft Christus u niet geleerd! Als u werkelijk Zijn stem hebt gehoord en Hij u de waarheid over Zichzelf heeft bekendgemaakt,
GNB
20 Maar u weet beter, u hebt Christus leren kennen!
NB
20 Maar gíj hebt niet zó
de Christus leren kennen,

Het is inderdaad wel apart om te horen als mensen die tegen andere vertalingen zijn deze tekst opeens gebruiken als richtlijn terwijl hij wel in de Nieuwe, maar niet in de S.V staat.
Marcus Phillipus

Bericht door Marcus Phillipus »

Unionist schreef:Waar liggen je prioriteiten?

Tja, ik voel me soms meegezogen door de economie. Wil je je kinderen iets bieden, dan moet je een flink inkomen hebben. Of wil je je kind overal buiten laten staan? Niet op muziekles, niet op een sport, niet mee op schoolreisje, nooit nieuwe kleren, nooit op vakantie. Weet je wat dat in deze tijd voor impact heeft op je kinderen?
We dreigen nu off topic te raken, maar het volgende wil ik niet ongezegd laten:

Wat nu als je in de situatie verkeerd dat je geen flink inkomen hebt, dus bijvoorbeeld een uitkering ingevolge de Bijstandswet....??? Je wordt net zo hard meegezogen door de economie, maar je kunt je kind(eren) niet geven wat je oh zo graag zou willen.......

Weet je wel hoe je je dan voelt: tekortschieten tegenover je kind(eren)???

Nee, niet gaan roepen dat je dan maar moet gaan werken, want de banen vloeien weg als water in droog zand, dat weet je net zo goed als ik.

Je wilt wel gaan werken, maar waar zijn de banen waarbij je weer een normaal inkomen kunt verdienen? Zodra ze je leeftijd weten krijg je een beleefd briefje "dat je niet in het profiel past". En dat is geen onzin, maar harde werkelijkheid.

Wat rest is vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld als hulp bij het in stand houden van de voor- en naschoolse opvang van de kinderen van mensen die wel het geluk hebben van een (dubbele) al dan niet goedbetaalde baan.

Tjonge, zijn we toch weer op het uitgangspunt van de topic terug!!!
Plaats reactie