NS publieksprijs voor de NBV ?

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mensen, laat elkaar aub in hun waarde. als iemand wil steemen goed, wil iemand niet stemmen ook goed. Wordt niet persoonlijk.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vind de discussie SV-NBV helemaal niet aan de orde hier.

Het gaat om óf de NBV óf een boek van Ronald Giphart, een auteur die graag vunzigheden spuit, óf van Jan Siebelink vol frustraties over zijn christelijke opvoeding of een ander leeg boek.

Díe keuze maken we hier.

Ik begrijp best de bezwaren tegen de NBV, al vind ik ze hier en daar tegenstrijdig. Het gaat erom: wil de Heere werken door de NBV en die vraag durf ik niet voor Hem te beantwoorden.

En zolang ik geen "Nee" op die vraag ken, geef ik de voorkeur aan de NBV boven leegheid, vunzigheid en frustraties.

Lukas 9:49,50: En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt. En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Het gaat om óf de NBV óf een boek van Ronald Giphart, een auteur die graag vunzigheden spuit, óf van Jan Siebelink vol frustraties over zijn christelijke opvoeding of een ander leeg boek.

Díe keuze maken we hier.

Ik begrijp best de bezwaren tegen de NBV, al vind ik ze hier en daar tegenstrijdig. Het gaat erom: wil de Heere werken door de NBV en die vraag durf ik niet voor Hem te beantwoorden.

En zolang ik geen "Nee" op die vraag ken, geef ik de voorkeur aan de NBV boven leegheid, vunzigheid en frustraties.

Lukas 9:49,50: En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt. En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Helemaal mee eens. Ik ben ook geen voorstander van de NBV, maar heb toch gestemd. We moeten ook niet roomscher dan de paus zijn...
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Díe keuze maken we hier.

Ik ben blij dat we dit horen. Zo keren wij terug tot waar deze topic oorspronkelijk over ging. En er is niemand die diegenen die niet gingen stemmen, heeft veroordeeld. Het hoeft niet. Maar daar waar de mogelijkheid is om nog het Woord onder de aandacht te brengen van de wereld, mogen wij daar nog gebruik van maken?
Atze
plebe

Bericht door plebe »

Doen!
Geef je stem voor deze gelegenheid aan de NBV!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Discussie lijkt me duidelijk. Bovendien is het mooier als er uit de NBV wordt gelezen, dan uit een vunzig boek van Giphart. Laten we dan zeggen dat de NBV het beste is, maar dat we liever de SV zien... ;)
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Discussie lijkt me duidelijk. Bovendien is het mooier als er uit de NBV wordt gelezen, dan uit een vunzig boek van Giphart. Laten we dan zeggen dat de NBV het beste is, maar dat we liever de SV zien... ;)
:u
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
David J

Bericht door David J »

Ik ga ook niet voor de NBV stemmen, omdat ik dat onzinnig vind. De NS-Publieksprijs is voor nieuwe, oorspronkelijk Nederlandstalige boeken. Dat staat weliswaar niet op de website, maar kun je wel opmaken uit het nominatiebeleid. De Bijbel kun je echter moeilijk in deze categorie scharen. Gaan we volgende keer bij een stemming voor het beste kookboek van 2005 ook voor de NBV stemmen? Enne, als de NBV wint, welke auteur krijgt dan het geld?

Mocht deze actie leiden tot een grotere verkoop van de NBV, dan juich ik dat uiteraard van harte toe. De actie als zodanig kan ik echter niet waarderen.

Overigens, Unionist, vind ik dat je Siebelink groot onrecht doet als je zijn boek afschildert als frustraties over zijn christelijke opvoeding. Heb je 'Knielen op een bed violen' zelf gelezen? Ik was juist het meest onder de indruk van de integriteit van dit boek. Ik heb nog nooit een boek gelezen waarin de toch tamelijk extreme wereld van de Paauwianen met zoveel meegevoel beschreven wordt.

Misschien kun je raden waar mijn stem heen gaat...

PS. Ik zie uit de uitslagen van voorgaande jaren zojuist dat het niet waar is dat de NS prijs bedoeld is voor oorspronkelijk Nederlandstalig werk. Maar dan nog.

[Aangepast op 20/9/05 door David J]
Unionist

Bericht door Unionist »

Om eerlijk te zijn heb ik deze nog niet gelezen, wacht tot de bieb hem mij de gesproken versie toestuurt. Ik heb wel al Siebelink's andere boeken gelezen en volgens mij gingen die allemaal over hetzelfde. Ik denk dat het voor een refo geen kwaad kan om zijn boeken te lezen, maar anderen kunnen gemakkelijk het idee krijgen dat de hele gereformeerde traditie zo is als Siebelink beschrijft.

Wat de NBV betreft, een goede vertaling is m.i. wel degelijk oorspronkelijke literatuur.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De NBV wordt zeker wel tot literatuur beschouwt. Op de middelbare school mag je bijv. het lezen voor je boekenlijst. Gek genoeg weer niet op (ge)reformeerde scholen zo ver ik weet.
Plaats reactie