Aanbod

memento

Bericht door memento »

Ik vraag me toch af of de mensen die oudvaders als Boston citeren ook echt blij zouden zijn als er als Boston gepredikt wordt. En dat geldt voor beide partijen, zowel voor de bezwaarden als voor de onbezwaarden...
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Citeren uit een stuk met citaten heeft wel een gevaar in zich. De auteur van dit stuk, in dit geval Mr. Bart, meent dat Boston iets bedoelt. Hij baseert dat op een aantal citaten. Je geeft in dit geval de [deel]mening van Mr. Bart weer. Hiermee wil ik niets ten nadele van dit stuk zeggen, maar het is beter om zélf Boston te lezen en in deze discussie in te brengen.

Wie Boston neemt, neme hem helemaal.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Citeren uit een stuk met citaten heeft wel een gevaar in zich. De auteur van dit stuk, in dit geval Mr. Bart, meent dat Boston iets bedoelt. Hij baseert dat op een aantal citaten. Je geeft in dit geval de [deel]mening van Mr. Bart weer. Hiermee wil ik niets ten nadele van dit stuk zeggen, maar het is beter om zélf Boston te lezen en in deze discussie in te brengen.

Wie Boston neemt, neme hem helemaal.
... en toetse hem aan de Bijbel.
ndonselaar
Contacteer:

..en toetse hem aan de Bijbel...

Is noodzakelijk voor álle theologen, maar we citeren meer uit secundaire literatuur, dan uit de Bijbel zelf.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Is noodzakelijk voor álle theologen, maar we citeren meer uit secundaire literatuur, dan uit de Bijbel zelf.
Op zich niks mis mee, als we ons maar houden aan de regel van de Ned. Gel. Bel. (art. 7): "Men mag ook geen schriften van mensen, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften (...), want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve."
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Op zich niks mis mee, als we ons maar houden aan de regel van de Ned. Gel. Bel. (art. 7): "Men mag ook geen schriften van mensen, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften (...), want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve."
Maar hoe vaak gebeurt het niet? Ook ik maak me daar schuldig aan. Even kijken wat een theoloog daarover heeft geschreven is niet erg, maar dan het citaat inbrengen als de waarheid, dan zitten we wel fout denk ik.
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Vrienden, deze zaak is geen kwestie van wat die of die erover zegt. Als God degenen van wie Hij in Zijn wet eist wat ze niet kunnen doen niet zou beloven diezelfden alles te willen schenken, zou het Evangelie geen blijde boodschap meer zijn, maar een afkondiging van Gods raadsbesluit, dat 'je nog kunt bekeerd worden, omdat je nog leeft'.

Op die grond zouden geen enkele zondaar enige hoop hebben om tot God te gaan. Zondaren hebben echter "de belofte van in Zijn rust in te gaan" en "het Evangelie [is ons] verkondigd, gelijk als hun". Maar laten wij vrezen dat "het woord der prediking ... geen nut [doet], omdat het met het geloof niet gemend was," Hebr. 4. Zondaren hebben een "troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd".

Ons doopsformulier zegt het ook duidelijk: als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest dat Hij in ons wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeëigenend wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Dit alles wordt aan alle gedoopten in de beloften van het verbond toegezegd.
Ik schaam mij het Evangelie van Jezus Christus niet, want het is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Als God degenen van wie Hij in Zijn wet eist wat ze niet kunnen doen niet zou beloven diezelfden alles te willen schenken, zou het Evangelie geen blijde boodschap meer zijn, maar een afkondiging van Gods raadsbesluit, dat 'je nog kunt bekeerd worden, omdat je nog leeft'.
Wacht even. "Je kunt nog bekeerd worden, omdat je nog leeft" is op zich óók al een blijde boodschap. Stel dat we niet meer bekeerd konden worden... We hebben nergens recht op, dat moeten we steeds weer beseffen.
Marnix

Bericht door Marnix »

We hebben wel ergens recht op als we in Jezus geloven..... dan krijgen we het recht van zonen.... mogen we kinderen van God zijnen erfgenamen van Zijn koninkrijk.

Maar dat dat nu het geval is als we geloven, dat is inderdaad iets waar we geen recht op hadden... We verdienden het niet en konden het niet verdienen maar God stuurde Jezus toch zodat wie in Hem gelooft dat toch krijgt. Dat recht heeft Christus voor ons verworven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Polemicus

Bericht door Polemicus »

"Je kunt nog bekeerd worden, omdat je nog leeft" Afgewezen, mijn bezwaar tegen die redenering is, dat dit niet meer is dan een soort kansberekening o.b.v. de dingen die voor ons verborgen zijn. Ik zie dat zo: God roept allen die onder de bediening van het verbond verkeren ernstig en welmenend. Hij heeft van eeuwigheid bepaald dat die roeping ook effect zal hebben. Als we ervan uit gaan dat het echter de minderheid is, bij wie God ook Zijn roeping onwederstandelijk en krachtdadig maakt, betekent dit, dat Hij in het merendeel geen behagen heeft. Als we dan toch rekenen in kansen - dat is goddeloos en onbijbels! - zou je net zo goed kunnen zeggen dat de kans dat de niet bekeerd wordt, groter is. Zie je, die redenering brengt een zondaar eerder in de wanhoop.

Maar als je positief redeneert met de uitverkiezing (geen muur waarop men zich te pletter loopt, maar een poort) dan luidt het praktisch syllogisme: Wie het van de Vader geleerd heeft, die komt tot Mij. Dat is het ware kenmerk! En praktisch is er dan die diepe verontrusting, die vertwijfeling en wanhoop aan zichzelf, het diepe besef dat ik in dodelijk gevaar ben en dat er buiten Jezus geen leven is en de alles beheerstende gedachte: Ik wil niet verloren gaan! Ik wil niet naar de eeuwige rampzaligheid, met alle verdoemden, waar de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust! Ik wil behouden worden! Wat moet ik doen om zalig te worden? Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden! Als een zondaar dan door de werking van de Heilige Geest, die leidt tot Christus, geen andere uitweg meer ziet dan door het offer van Gods Zoon en hij daarmee tevreden geraakt en het daarmee ook eens is, dan luidt het: Ik zal opstaan en tot mijn Vader gaan, en ik zal zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor U, en ik ben niet meer waard om Uw zoon genaamd te worden, maak mij één van Uw huurlingen.

Daar houdt redeneren op, daar vraagt een zondaar niet meer of hij rechten of aanspraken heeft, daar rust hij alleen nog maar op deze éne gedachte: God is goed, aan Hem ligt het niet dat ik verga. Bij Hem zijn milde handen en vriendelijke ogen, van eeuwigheid. Hoevele huurlingen van mijn Vader hebben overvloed, en ik verga van honger. Waarop dan het besluit volgt: Ik zal opstaan en tot mijn Vader gaan. In het vertrouwen, dat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt: Hij zal mij geenszins uitwerpen.

Kijk, dat welkom bij God voor de allerellendigste zondaar, die bereidwilligheid van de Middelaar, dat Hij niets van ons vraagt, maar ons alles, maar dan ook alles aanbiedt. Zijn gewilligheid, tegenover ons verzet, Zijn trouw, tegenover onze ontrouw, Zijn Geest, tegenover ons vlees. Dat beeld van God, dat Hij van Zichzelf geeft en in de prediking van het Evangelie wil verkondigd hebben. Dat gebruikt de Heilige Geest tot verbreking van het hart.

Waar vloek en wet het hard verstalen,
daar zal 't gestorte bloedrantsoen,
weldra het stenen hard vermalen!

Waar dit volle aanbod van genade ontbreekt, daar is het dor en doods en zijn de lege avondmaalstafels met de weinige jonge mensen.
Ik schaam mij het Evangelie van Jezus Christus niet, want het is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft.
Marnix

Bericht door Marnix »

Juist. Op die manier de uitverkiezing benaderen is puur Nederlands trouwens.... zo ontstaan in de loop van de tijd. Er is geen land in de wereld waar men daar op zo'n manier naar kijkt, en waar die discussie zo hevig is. En de lijn van de Bijbel is dan ook heel anders. Niet: Hopen voor je dat je bent uitverkoren... maar een oproep tot geloof, om voor het leven te kiezen. Dat mogen we mensen ook voorhouden. Niet: "als je veel geluk hebt ben je ook uitverkoren" want dat maakt mensen lui en passief... het is maar afwachten en hopen... Maar de bijbelse lijn is actief, een oproep naar mensen om in actie te komen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Ik denk dat spreken over de verkiezing niet alleen in Nederland gebeurt. In een zeer recent prekenboekje van Ds. John Kennedy 'de Heiland' komt de verkiezing ook ter sprake en wel op een zodanige manier, dat het Nederlands aandoet. Toch is het bij Kennedy altijd zo dat Christus centraal staat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is in ieder geval nergens zo extreem als in Nederland.... en al helemaal nergens zo dat de focus daar op ligt.... maar op geloof, daar waar de bijbel zich ook op focust. De bijbelse lijn is niet: "als je geluk hebt ben je uitverkoren en ga je geloven" maar "kies het leven, bekeert u!"

Het is dan ook logisch dat de meesten landen dat ook centraal zetten en niet de vraag "ben ik uitverkozen of niet".
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De huidige bevindelijke koers is toch wel behoorlijk uniek en Nederlands. Nergens ter wereld moet je eerst voldoen aan de wet om vervolgens tot je eind gebracht te worden en smekend mag neerzinken voor Gods genadetroon waar over het algemeen de verborgen middelaar wordt geopenbaard door God zelf. Maar kennis van de verlosser is nog geen rechtvaardigmaking! In een vierschaar der concientien komt een zondaar in het reine met God. Waar de ellendestaat nog was dat hij zijn zonden niet zag; De verlossing is dat hij zijn zonden inziet en zijn dankbaarheid is het belijden van zijn zonden. De ware vruchten van het geloof zijn een oprechte staatskennis en het gekleed gaan in het zwart. Een ware gelovige zal zichzelf nooit bekeerd noemen en een volle zekerheid van het geloof is dwaasheid van de evangelischen. De dominee preekt de verborgen weg die God met Zijn kinderen gaat welke tegenwoordig ook wel het evangelie wordt genoemd. De oudvaders zijn de herders van de oude paden en verdienen de voorkeur voor eigen bijbelstudie om het listige hart voor te zijn bij eventuele onterechte toeeigeningen van beloftes.

Ik denk dat dit een eerlijke samenvatting is voor de rechterflank binnen de bevindelijken.
Plaats reactie