Tot de literaire top van de achttiende eeuw behoort ongetwijfeld de remonstrantse dichteres Lucretia Wilhelmina van Merken (1721-1789). Uit haar pen vloeiden de onsterfelijke regels:
't Hijgend hert, der jagt ontkomen
Schreeuwt niet sterker naar 't genot
Van de frissche waterstroomen,
Dan mijn ziel verlangt naar God
Met slechts een kleine wijziging werd dit couplet geschikt bevonden voor de nieuwe psalmberijming die in 1773 in de Gereformeerde Kerk werd ingevoerd. Van de 39 psalmen die Van Merken schreef voor het genootschap ”Laus Deo Salus Populo” kwamen er uiteindelijk zeventien in de hervormde bundel terecht. Maar voordat dit gebeurde, beoordeelde een commissie van gereformeerde predikanten of de gedichten geschikt waren. Daarbij golden zowel letterkundige als theologische motieven.
Fel kon Van Merken uithalen naar de selecterende broeders in 's-Gravenhage, die nota bene aan háár verzen zaten. „Psalmverbruyers”, dat waren ze. „Wat dolle dorperheid is dit.” Zo was Lucretia's algemene „Godheid” of „Oppermagt” verwisseld voor het concretere „God” of „Opperheer”. Neigingen naar pelagianisme waren vakkundig verwijderd. Haar berijming van Psalm 43 „Gij zijt de steun van mijn vermogen” had plaatsgemaakt voor het rechtzinniger „Mijn God, ik steun op Uw vermogen.” En in plaats van haar gebed „Barmhartig God! Hoor mijn gebeden” (Psalm 43) zou protestants Nederland voortaan het „Geduchte God, hoor mijn gebeden!” aanheffen.
Vaak dezelfde Psalmen
Hierover nog een leuk stukje uit het RD (7 feb. '01):
Ik kan niet geloven dat je dit meent!In dit geval kun je denk ik wel zeggen dat het om het resultaat gaat, en niet om de intentie van de maker.
Met muziek vind ik dat anders liggen, daar kun je onbewust door beïnvloed worden.
Een tekst die aantoonbaar door iemand met twijfelachtige ideeën is berijmd geeft niet, maar muziek (waar juist iedereen het zijne bij kan denken) is verkeerd want daardoor zou je beïnvloed worden?
Be yourself, there are plenty of others.
Tuurlijk.Oorspronkelijk gepost door Ariene
In dit geval kun je denk ik wel zeggen dat het om het resultaat gaat, en niet om de intentie van de maker.
Met muziek vind ik dat anders liggen, daar kun je onbewust door beïnvloed worden.
(Sorry, mijn toetsenbord is van slag, kan er geen quote van maken)
Kan je dit iets duidelijker uitlegger.
Begrijp niet wat je concreet bedoelt.
Alvast bedankt
Bij een berijming is het niet zo moeilijk om te zien of de inhoud strijdig is met Gods Woord, ook al is de levensovertuiging van de berijmer niet de juiste.
Bij muziek moet je er veel alerter op zijn wat de achtergrond van de componist is, de doorwerking daarvan in de muziek is niet altijd duidelijk te zien, terwijl die wel aanwezig kan zijn.
Zo wat duidelijker?
De vraag is voor mij dan niet of die dichter aantoonbaar twijfelachtige ideeën heeft, maar of die twijfelachtige ideeën aantoonbaar aanwezig zijn in de berijming.Oorspronkelijk gepost door MarjanIk kan niet geloven dat je dit meent!In dit geval kun je denk ik wel zeggen dat het om het resultaat gaat, en niet om de intentie van de maker.
Een tekst die aantoonbaar door iemand met twijfelachtige ideeën is berijmd geeft niet, maar muziek (waar juist iedereen het zijne bij kan denken) is verkeerd want daardoor zou je beïnvloed worden?
Die opmerking over muziek was misschien een beetje te kort door de bocht, maar die heb ik hierboven denk ik al wel genuanceerd.
We gaan nu off-topic, maar goed even mag wel. Jij zegt hier dus: kijk naar de maker van een melodie. Neem ik b.v. een gezang, geheel goedgekeurd door de verzamelde vergadering der Ger.Gez. maar is helaas gecomponeerd op een melodie van een middeleeuws straatversje. Dat kan dus niet volgens jou:puOorspronkelijk gepost door CorydorasTuurlijk.Oorspronkelijk gepost door Ariene
In dit geval kun je denk ik wel zeggen dat het om het resultaat gaat, en niet om de intentie van de maker.
Alvast bedankt
Bij een berijming is het niet zo moeilijk om te zien of de inhoud strijdig is met Gods Woord, ook al is de levensovertuiging van de berijmer niet de juiste.
Bij muziek moet je er veel alerter op zijn wat de achtergrond van de componist is, de doorwerking daarvan in de muziek is niet altijd duidelijk te zien, terwijl die wel aanwezig kan zijn.
Zo wat duidelijker?
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar wordt je daar dan ook nog onbewust door beïnvloed?Oorspronkelijk gepost door EgbertWe gaan nu off-topic, maar goed even mag wel. Jij zegt hier dus: kijk naar de maker van een melodie. Neem ik b.v. een gezang, geheel goedgekeurd door de verzamelde vergadering der Ger.Gez. maar is helaas gecomponeerd op een melodie van een middeleeuws straatversje. Dat kan dus niet volgens jou:puOorspronkelijk gepost door CorydorasTuurlijk.Oorspronkelijk gepost door Ariene
Alvast bedankt
Zo wat duidelijker?
En om eerlijk te zijn, dat van die deugd en zo is me verteld door een geschiedenisleraar op de Guido (Rotterdam). Insiders weten vast wel wie. Rood haar.
Ik was daar zelf nooit op gekomen. Klinkt toch niet slecht, al die deugd?
Be yourself, there are plenty of others.
Hoho, volgens mij begrijpen jullie mij een beetje verkeerd...
Het is geenszins mijn bedoeling om alle muziek die niet door een gereformeerde componist geschreven is af te keuren.
Ik dacht hierbij aan bijv. New Age muziek, die niet altijd als zodanig herkend wordt. En als men het wel weet, dan ziet men er soms nog geen kwaad in. Gewoon een rustig muziekje met wat natuurgeluidjes, zegt men dan, wat is daar nou mis mee?
Het is geenszins mijn bedoeling om alle muziek die niet door een gereformeerde componist geschreven is af te keuren.
Ik dacht hierbij aan bijv. New Age muziek, die niet altijd als zodanig herkend wordt. En als men het wel weet, dan ziet men er soms nog geen kwaad in. Gewoon een rustig muziekje met wat natuurgeluidjes, zegt men dan, wat is daar nou mis mee?
Ik zou daar zelf voorzichtig mee zijn, zeker als je zelf de tekst kent van de popversie.Oorspronkelijk gepost door Ariene
Dat zou jammer zijn,
Het jong urker mannenkoor zing wat de toekomst brenge moge op de wijs van het pop/liedje The rose
De wijs is prachtig en past heel mooi bij het lied.
Ik geniet er altijd van,maar het kan dus gevaarlijk zijn. vraagteken
Of er in dit geval ook sprake kan zijn van onbewuste beïnvloeding vind ik moeilijk te zeggen.
Het maakt denk ik ook nog wel verschil of het alleen de melodie is, of ook dezelfde begeleiding als in het popliedje.
Ik begrijp dat je eensoort rangorde aanlegd van 'helemaal niet kunnen' tot 'gaat nog net' maar waar leg je dan de scheiding. Want neem nou new age muziek, ik ben geen deskundige [gelukkig niet, geeft veel luisterplezier] maar hier valt niet zoveel op te rijmen. Ga jij maar eens op kabbelende muziek een tekst zingen.Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Veel geestelijke maar ook popmuziek wordt gemaakt op oude klassieke melodieën. Hoe leg je dan de lat? Zo van wie het eerst komt heeft de oudste rechten, en wat is de intentie van d ecomponist geweest? Veel klassiek was in zijntijd volkomen werelds. Ik ben bang dat we zo in een moeras terecht komen.Oorspronkelijk gepost door CorydorasIk zou daar zelf voorzichtig mee zijn, zeker als je zelf de tekst kent van de popversie.Oorspronkelijk gepost door Ariene
Dat zou jammer zijn,
Het jong urker mannenkoor zing wat de toekomst brenge moge op de wijs van het pop/liedje The rose
Ik geniet er altijd van,maar het kan dus gevaarlijk zijn. vraagteken
Of er in dit geval ook sprake kan zijn van onbewuste beïnvloeding vind ik moeilijk te zeggen.
Het maakt denk ik ook nog wel verschil of het alleen de melodie is, of ook dezelfde begeleiding als in het popliedje.
De oorspronkelijke melodie (van John Zundel, 1870) is vele malen sterker dan die zoetige en sentimentele Rose-melodie. Ik vraag me dan ook altijd weer af waarom mensen het tegenwoordig nodig vinden om zo'n lied op een andere melodie te zingen. Deze verandering is in elk geval géén verbetering!Oorspronkelijk gepost door Ariene
~~Soli Deo Gloria~~
Mijn opmerking over muziek was niet direct gelinkt aan de berijming of psalmmelodieën, maar was bedoeld om de stelling dat het om het resultaat gaat, en niet de intentie van de kunstenaar, te nuanceren. Ik dacht dat ik daar misschien op aangevallen zou worden, maar nu wordt ik dat dus juist op die nuancering :%Oorspronkelijk gepost door EgbertIk begrijp dat je eensoort rangorde aanlegd van 'helemaal niet kunnen' tot 'gaat nog net' maar waar leg je dan de scheiding. Want neem nou new age muziek, ik ben geen deskundige [gelukkig niet, geeft veel luisterplezier] maar hier valt niet zoveel op te rijmen. Ga jij maar eens op kabbelende muziek een tekst zingen.Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Wat het probleem is met New Age muziek, is dat het je geest leeg maakt, waardoor je ontvankelijker wordt voor occulte machten.
Overigens kan deskundigheid het luisterplezier ook vergroten! In de muziek van bijv. Bach zit veel meer dan een oppervlakkige luisteraar hoort. Als ik me daar in verdiep, geeft dat die muziek voor mij veel meer waarde.
Op het forum van jongerenavonden.filternet.nl las ik het volgende:
Een nadeel vond ik gisteren wel weer de uitvoering van "Wat de toekomst brengen moge" Ik blijf er toch wat over terug komen, zeker na de avond van gisteren. Er wordt gewaarschuwd tegen sommige invloeden van muziek en dan wordt dit nummer gezongen op de melodie van "The Rose".
The Rose is de titelsong van een film over een zangeres die in alles op Janis Joplin lijkt (en vermoedelijk ook over haar gaat), zij was een van de grootste symbolen van de sex-drugs-and-Rock&Roll cultuur van de jaren 60.
Waarom deze melodie gebruiken als er een heel goed en bekend alternatief is om deze gigantisch mooie tekst te zingen?
~~Soli Deo Gloria~~