Waar het eigenlijk om gaat;
Jes. 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren,
Joh 7:37 ...stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
Openb. 22:17 En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Wie en wat zijn de dorstige?
Alle bijbelverklaringen zeggen dat deze teksten tot iedereen komen, niet alleen de Jood, maar iedereen, zelfs diegene die in de heggen en de steggen verkeren.
Dus is dat de evangelie-opdracht!!!
Wat schrijven de bijbelverklaarders erbij?
Dat alleen de waarlijk dorstigen zullen komen.
Dat is dus Gods werk, daar hebben we niks mee te maken, en moeten we zeker niet als drempel of voorwaarde gebruiken.
Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade
God vraagt van ons een keuze. Bekering noemen we dat. Je kunt dat balletje terug kaatsen naar God en zeggen: "Bekeer me zoals U al uw volk bekeerd", of begrijpen zoals een Jozua dat je zonder God je zondige Kanaän niet kunt overwinnen en dat je biddend, dus met de hulp van God, je toevertrouwt aan Christus.Oorspronkelijk gepost door Admin
kaw, wat je ons verwijt slaat bij jou de andere kant op. Zowel met een lijdelijke als met een pro actieve houding ga je verloren.. Dat verwijt ik de personen die zeg maar jou stelling name hebben, Verloren gaan met een ingebeelde christus omdat ze zichzelf in de hemel zetten en dit niet aan christus overlaten..
Je kunt niet met een ingebeelde Christus verloren gaan, want een ieder die geloofd gaat niet verloren, maar wordt behouden. Wanneer je dat onder uit haald, dan neem je het basisprinciepe, de sola fide, van de bijbel en de reformatie weg.
Ik weet niet of dat juist is. Even een vraag: willen de mensen die de volgende stelling niet onderschrijven hun hand op steken:Oorspronkelijk gepost door AdminDat klopt Pim daar heb je gelijk in maar nu proef ik bij een aantal postings hieronder dat men de ellende ennis even voor het gemak weglaat.. of niet altijd nodig acht...Oorspronkelijk gepost door PimEen zondaar en een ellendig mens blijf ik heel mijn leven, dat is niet het kenmerk dat ik me (nog) in het stuk der ellende bevind zonder kennis te hebben van de verlossing die er is in Christus Jezus.Oorspronkelijk gepost door Admin
Je stapt even te gemakkelijk over een bepaald woord heen. ZONDAREN !!! En zondaar wordt je door innerlijke ellendekennis niet anders.
Iemand die belijdt dat Christus zijn (of haar) Verlosser is, zal ook iets van zijn ellende kennen, geeft Christus de eer van zijn verlossing en versiert zijn leven met goede werken uit dankbaarheid.
[Aangepast op 31/5/05 door Pim]
AmenOorspronkelijk gepost door PimIk weet niet of dat juist is. Even een vraag: willen de mensen hun hand op steken die de volgende stelling niet onderschrijft:Oorspronkelijk gepost door AdminDat klopt Pim daar heb je gelijk in maar nu proef ik bij een aantal postings hieronder dat men de ellende ennis even voor het gemak weglaat.. of niet altijd nodig acht...Oorspronkelijk gepost door PimEen zondaar en een ellendig mens blijf ik heel mijn leven, dat is niet het kenmerk dat ik me (nog) in het stuk der ellende bevind zonder kennis te hebben van de verlossing die er is in Christus Jezus.Oorspronkelijk gepost door Admin
Je stapt even te gemakkelijk over een bepaald woord heen. ZONDAREN !!! En zondaar wordt je door innerlijke ellendekennis niet anders.
Iemand die belijdt dat Christus zijn (of haar) Verlosser is, zal ook iets van zijn ellende kennen, geeft Christus de eer van zijn verlossing en versiert zijn leven met goede werken uit dankbaarheid.
Zozo....Oorspronkelijk gepost door Admin
Je kunt niet met een ingebeelde Christus verloren gaan, want een ieder die geloofd gaat niet verloren, maar wordt behouden. Wanneer je dat onder uit haald, dan neem je het basisprinciepe, de sola fide, van de bijbel en de reformatie weg.
Dit bestrijdt ik ten stelligste. Er gaan vele verloren die dachten er te zijn..
Vertel eens?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Nou, je wordt dus als een zondaar geboren, maar je bent er pas één wanneer je er in geloofd dat je het bent. Sorry, maar jij bent degene die termen mixt.Oorspronkelijk gepost door Admin
Een zondaar wordt je niet. Een zondaar ben je.
Dit is nu je grote fout. Wij leren dat een ieder in zonden ontvangen en geboren is. Echter het besef dat iemand een zondaar is heeft hij niet. dan alleen als hij ellendekennis heeft. (zie zondag 1 van de HC.)
Behalve Christus is iedere mens zondaar en een adamskind.Oorspronkelijk gepost door Admin
ps: laten we even neerzetten hoe we een zondaar zien. ik geloof dat we beide een andere interpretatie hanteren dat houdt de discussie duidelijk
Zonder dat bezef heeft niemand Christus nodig, want je hebt immers geen zonden? Altans dat geloof je. Iemand zonder kennis van zijn staat heeft dus Christus niet nodig.
Maar wanneer jij bezeft dat je zonder Christus verloren gaat, dan heb je voldoende ellendekennis om naar Christus te mogen vluchten.
De ware ellendekennis wordt pas openbaar na de bekerering. Altans, het is een proces dat je hele leven dieper en dieper gaat.
Ik moet toegeven dat het best wel wennen is aan het idee dat je zomaar tot God mag gaan. De ellende van de meeste mensen is dat ze geen idee hebben hoe ze aan ellendekennis moeten komen.
Toch zegt men dat het noodzakleijk is: je moet dus vragen Heere geef me ellendekennis. En dat is het hem nou juist: zondag aan zondag zegt Hij dat: je hebt een dodelijke ziekte, ga naar Mij en wordt behouden.
Heere, ik heb geen ellendekennis, maar heb gehoord dat ik bij U moet zijn.
Toch zegt men dat het noodzakleijk is: je moet dus vragen Heere geef me ellendekennis. En dat is het hem nou juist: zondag aan zondag zegt Hij dat: je hebt een dodelijke ziekte, ga naar Mij en wordt behouden.
Heere, ik heb geen ellendekennis, maar heb gehoord dat ik bij U moet zijn.
--------------
Ik ben in ieder geval blij dat je er geen één weet....Oorspronkelijk gepost door Admin
Refo het is maar hoe je geloof interpreteerd. Met een waar geloof ga je niet verloren. Maar ik hoor zo nu en dan mensen zaken vertellen als ik die toets aan Gods woord niet kloppen. En zeer gelovig zijn !!
--------------