Ja, die teksten lezen gaat me nog wel redelijk af, maar als je teksten citeert, dan mag je uitleggen hoe jij dat ziet in het kader van de stelling of de discussie.Oorspronkelijk gepost door GerrieDe laatste door mij aangehaalde tekst staat in 1 korinthe 1:21Oorspronkelijk gepost door LecramBij wat jij en dat paard citeren wordt het er voor mij niet helderder op. Je moetOorspronkelijk gepost door Gerrie
Beste Dathenum,
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar heldere stukjes tekst op verzoek van lecram.
Maar om even jou vraag te beantwoorden:
De Heere kan andere methoden gebruiken.
a. volledig citeren
b. uitleggen wat je ermee bedoelt.
Anders gaan we met teksten smijten, daar hebben we niets aan (zoals nu is gebeurd dus)
Je kunt daar in de context lezen hoe het volledig is geschreven.
Het is een reactie op de manier hoe het evangelie kan worden gebracht.
En "het geloof is door het gehoor" dat mag je zelf opzoeken.
En Egbert:
Het is serieus bedoeld hoor.
Je herkent de bijbelteksten vast wel.
En het is de bedoeling dat jullie deze teksten biddend mediteren, en niet met een mouw van de tafel vegen.
Film over Jezus' lijden: The Passion of the Christ
Toen ik voor het eerst van de film hoorde, wat nu al even geleden is, zag ik een beeld voor me waarin Mel Gibson met zijn karakteristieke Braveheart uitdrukking op zijn gezicht het lijden van Jezus naspeelde. Het behoeft geen extra woorden om te zeggen dat ik daar niet echt op zat te wachten.
Maar gelukkig is Mel Gibson alleen director geworden en is de film een zeer respectvolle uitvoering geworden. Mel Gibson heeft het op een zeer doordachte promotietour aan veel christelijke leiders van een brede reeks aan denominaties laten zien. Deze waren (op een enkele uitzondering na) allen positief tot zeer positief.
Resultaat van deze screening door belangrijke christelijke leiders is dat deze film eigenlijk bij voorbaat een groot succes is. Alleen al in Amerika zijn er gemeentes die hele bioscopen hebben afgehuurd om de film met de hele gemeente te zien. Volgens mij maatregelen die iets te ver gaan, maar misschien is dat iets typisch Amerikaans.
Ik zag de film afgelopen zaterdag in een bioscoopblaadje staan. De promotie van deze film is dus ook in NL aanwezig. Ik zie het dan ook als een grote kans voor het evangelie. Zeer veel mensen zullen de film uit nieuwsgierigheid gaan bezoeken. Mensen die anders niet zo snel in de kerk te vinden zijn zullen zo wel iets van het evangelie meekrijgen. Dat neem ik aan in ieder geval, want ik heb de film ook nog niet gezien en moet dus afgaan op de mening van anderen.
Maar gelukkig is Mel Gibson alleen director geworden en is de film een zeer respectvolle uitvoering geworden. Mel Gibson heeft het op een zeer doordachte promotietour aan veel christelijke leiders van een brede reeks aan denominaties laten zien. Deze waren (op een enkele uitzondering na) allen positief tot zeer positief.
Resultaat van deze screening door belangrijke christelijke leiders is dat deze film eigenlijk bij voorbaat een groot succes is. Alleen al in Amerika zijn er gemeentes die hele bioscopen hebben afgehuurd om de film met de hele gemeente te zien. Volgens mij maatregelen die iets te ver gaan, maar misschien is dat iets typisch Amerikaans.
Ik zag de film afgelopen zaterdag in een bioscoopblaadje staan. De promotie van deze film is dus ook in NL aanwezig. Ik zie het dan ook als een grote kans voor het evangelie. Zeer veel mensen zullen de film uit nieuwsgierigheid gaan bezoeken. Mensen die anders niet zo snel in de kerk te vinden zijn zullen zo wel iets van het evangelie meekrijgen. Dat neem ik aan in ieder geval, want ik heb de film ook nog niet gezien en moet dus afgaan op de mening van anderen.
Mijn bedoeling is, dat je de teksten biddend mediteert.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ja, die teksten lezen gaat me nog wel redelijk af, maar als je teksten citeert, dan mag je uitleggen hoe jij dat ziet in het kader van de stelling of de discussie.
Hopelijk kom je dan tot de conclusie dat je niet naar die film moet gaan.
Juist, da's een hele goeie... dat vind ik ook. Het is onder andere een vorm van evangelie.Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Zeer veel mensen zullen de film uit nieuwsgierigheid gaan bezoeken. Mensen die anders niet zo snel in de kerk te vinden zijn zullen zo wel iets van het evangelie meekrijgen.
Maar ook kunnen wij als Christenen er veel van leren. Al zijn het alleen maar de gewoontes van die tijd.
Best interessant om te zien hoe ze toen leefden.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
-
- Contacteer:
Het is mooi om te zien dat er mensen zijn die een positieve instelling hebben als het gaat over het brengen van het Evangelie op alternatieve wijze. Dat merkten ik ook al in de topic rock/pieters.
Als je de Bijbel er achteraf op naslaat is het misschien moeilijk te bewijzen dat het niet zou kunnen via film of rock. Ik vraag me eigen tegelijk af of God in Zijn almacht het nodig vindt dat er bijzondere evenementen voor nodig zijn om zich te openbaren. Wordt de macht van de Geest niet erg ondergewaardeerd? Waarom geen toneelstuk van de kruisiging? of theater? Waarom geen vette housebeat met daarin het Evangelie? Waarom geen drumstel in de kerk? ect. Waar is het eind...?
Als je de Bijbel er achteraf op naslaat is het misschien moeilijk te bewijzen dat het niet zou kunnen via film of rock. Ik vraag me eigen tegelijk af of God in Zijn almacht het nodig vindt dat er bijzondere evenementen voor nodig zijn om zich te openbaren. Wordt de macht van de Geest niet erg ondergewaardeerd? Waarom geen toneelstuk van de kruisiging? of theater? Waarom geen vette housebeat met daarin het Evangelie? Waarom geen drumstel in de kerk? ect. Waar is het eind...?
quote: "het geloof is door het gehoor"
Ik vind dit weer zo'n typisch voorbeeld van een bijbeltekst die wordt gebruikt zonder dat men voldoende kennis heeft van feiten.
Het feit is alsvolgt:
Eeuwen lang heeft men alleen hardop gelezen. Een mooi voorbeeld is het verhaal over Filippus en de kamerling (Hand. 8:28). Dat men niet "in zichzelf" lezen kon, of in ieder geval niet wist wat dat was, bewijst een biograaf van bisschop Amrosius van Milaan (340-397), die met verbazing rapporteert dat Ambrosius kon lezen zonder geluid te maken en toch het gelezene bleek te bevatten.
Wat wij leren in groep 3 van de basisschool blijkt dus vroeger helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn geweest als dat het nu voor ons is.
In dit licht bezien heeft de uitspraak van Paulus dus niet de betekenis die er door het geachte forumlid aan werd toegekend.
Ik vind dit weer zo'n typisch voorbeeld van een bijbeltekst die wordt gebruikt zonder dat men voldoende kennis heeft van feiten.
Het feit is alsvolgt:
Eeuwen lang heeft men alleen hardop gelezen. Een mooi voorbeeld is het verhaal over Filippus en de kamerling (Hand. 8:28). Dat men niet "in zichzelf" lezen kon, of in ieder geval niet wist wat dat was, bewijst een biograaf van bisschop Amrosius van Milaan (340-397), die met verbazing rapporteert dat Ambrosius kon lezen zonder geluid te maken en toch het gelezene bleek te bevatten.
Wat wij leren in groep 3 van de basisschool blijkt dus vroeger helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn geweest als dat het nu voor ons is.
In dit licht bezien heeft de uitspraak van Paulus dus niet de betekenis die er door het geachte forumlid aan werd toegekend.
Het lastige is dat er weer andere teksten zijn die mij, mediterende, weer aanleiding geven om wel naar die film te gaan. Het zal een persoonlijke zaak blijven.Oorspronkelijk gepost door GerrieMijn bedoeling is, dat je de teksten biddend mediteert.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ja, die teksten lezen gaat me nog wel redelijk af, maar als je teksten citeert, dan mag je uitleggen hoe jij dat ziet in het kader van de stelling of de discussie.
Hopelijk kom je dan tot de conclusie dat je niet naar die film moet gaan.
Ik zal het voor mijn persoonlijke geloof niet nodig hebben en er ws. ook niet naartoe gaan, maar ik kan me indenken dat deze film wel een opening geeft naar buitenkerkelijken om met hen over het geloof te spreken.
En een kerk is altijd "zwaarder" en "hoog-drempeliger" dan een evangelie-evenement. Dat zie je op een markt, dat zie je met de jongerendag.
Maar Gerrie, hoe denk jij nou "buitenstaanders" met het geloof te kunnen bereiken, op een hedendaagse manier?
Een feit is, dat mensen niet zomaar naar de kerk toe lopen, die drempel is nou eenmaal te hoog voor sommigen.
Maar Gerrie, hoe denk jij nou "buitenstaanders" met het geloof te kunnen bereiken, op een hedendaagse manier?
Een feit is, dat mensen niet zomaar naar de kerk toe lopen, die drempel is nou eenmaal te hoog voor sommigen.
Dan zal je toch ook moeten zorgen voor een stukje nazorg!Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Wat zou je ervan denken om te folderen aan de uitgang van de bioscoop?Oorspronkelijk gepost door EgbertDan zal je toch ook moeten zorgen voor een stukje nazorg!Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Alleen folderen is eenbeetje gemakkelijk niet? Bij ons in het dorp heb ik al eens bij de bioscoop gestaan, maar achteraf blijkt dat we geenbioscoop hebben.Oorspronkelijk gepost door LecramWat zou je ervan denken om te folderen aan de uitgang van de bioscoop?Oorspronkelijk gepost door EgbertDan zal je toch ook moeten zorgen voor een stukje nazorg!Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Je bereikt een hoop mensen en op de folder geef je het telefoonnummer en e-mailadres waar mensen met vragen je kunnen bereiken. Mensen aanspreken werkt beter, maar je bereikt er veel minder mensen mee. Ze komen uit de bios en gaan direct verder. Spreek je er 1 aan, dan is de rest weg.Oorspronkelijk gepost door EgbertAlleen folderen is eenbeetje gemakkelijk niet? Bij ons in het dorp heb ik al eens bij de bioscoop gestaan, maar achteraf blijkt dat we geenbioscoop hebben.Oorspronkelijk gepost door LecramWat zou je ervan denken om te folderen aan de uitgang van de bioscoop?Oorspronkelijk gepost door EgbertDan zal je toch ook moeten zorgen voor een stukje nazorg!Oorspronkelijk gepost door Quazzy
BTW: jij werkt in Rotterdam. Je kunt voor of na je werk bij zo'n bioscoop gaan staan.
Oorspronkelijk gepost door LecramJe bereikt een hoop mensen en op de folder geef je het telefoonnummer en e-mailadres waar mensen met vragen je kunnen bereiken. Mensen aanspreken werkt beter, maar je bereikt er veel minder mensen mee. Ze komen uit de bios en gaan direct verder. Spreek je er 1 aan, dan is de rest weg.Oorspronkelijk gepost door EgbertAlleen folderen is eenbeetje gemakkelijk niet? Bij ons in het dorp heb ik al eens bij de bioscoop gestaan, maar achteraf blijkt dat we geenbioscoop hebben.Oorspronkelijk gepost door LecramWat zou je ervan denken om te folderen aan de uitgang van de bioscoop?Oorspronkelijk gepost door Egbert Dan zal je toch ook moeten zorgen voor een stukje nazorg!
BTW: jij werkt in Rotterdam. Je kunt voor of na je werk bij zo'n bioscoop gaan staan.
ik wil nog enkele, iets serieuzere zaken, in deze topic inbrengen.
Allereest ben ik zeer geintrigeerd door deze film. Mijn gevoel zegt, kijk die film, maar ik zal het niet doen voordat ik overtuigende argumenten heb gehoord dat deze film niet van bijbelse lijnen afwijkt. Zelf had ik al grote moeite met het kijken van Ben Hur, het laatste gedeelte. Ofwel, ik heb hem niet afgekeken.
Vraagje, wie onder ons weet bij voorbaat al dat hij/zij deze film zal zien?
Nu mijn overwegingen. Ik zal ze scherp formuleren:
Wij geloven en belijden dat de Heere Jezus niet meer met Zijn lichaam onder ons is. Hij is in de hemel, waar Hij voor de Zijnen een plaats zal bereiden. Hij is lichamelijk in de hemel, opdat ook wij deel zouden krijgen aan dat hemelse. Dat de aardse mensen vertroost zouden worden, omdat Hij, als het Hoofd van Zijn lichaam, al de hemelse heerlijkheid is ingegaan, om onze erfenis daar voor te bereiden, en ons er uiteindelijk in te doen delen.
Het vaste geloof daarin maakt een film overbodig. Met deze nabootsing wordt dus het lichaam van Christus terug gehaald naar de aarde. Dat in onmogelijk. Dat is hemeltergend. Dat is blasfemisch. Evenals dat de vaderen zich ten zeerste gekant hebben tegen de lijfelijke verandering van het brood in lichaam, zo ook nu. Christus opnieuw gekruist! Grover zonde is haast onmogelijk. Christus lichaam opnieuw verbroken. Het kan niet!
Een hieraan toegevoegde overweging is dat ook iets als toneelspel ten zeerste afgekeurd is omwille van het opbouwen van een schijnwereld. Een leven dat niet identiek is aan het echte. Zo ook met de film.
Ten laatste: 'Zalig zijn zij die niet gezien hebben, maar toch geloofd hebben.' Waarom zegt de Heere Jezus dit tegen Thomas? Omdat hij geen zekerheid had dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan. Wat zegt het ons? Dat het geloof zich moet richten op datgene, wat eenmaal is geschied. Het geloof gaat over datgene wat men niet ziet (Hebreeën). Er is dus geen enkele grond, om de geschiedenis als zodanig te herspelen. We moeten uit het geloof leven in datgene wat gedaan is, en niet uit aanschouwen. Ik kan het moeilijk duiden, maar er wordt met een film een ander soort geloof verwacht dan dat wij, gerefomeerden, onderschrijven.
Er moet me nog een enkel ding van het hart. De overdenking van het lijden van Christus is een aangelegenheid die doortrokken is van heiligheid. Dit verdraagt zich niet met quasi-grappige opmerkingen. Het heeft mij zeer geraakt. Ik hoop dat het uw aandacht heeft....
[Aangepast op 19/2/04 door Herman]
Allereest ben ik zeer geintrigeerd door deze film. Mijn gevoel zegt, kijk die film, maar ik zal het niet doen voordat ik overtuigende argumenten heb gehoord dat deze film niet van bijbelse lijnen afwijkt. Zelf had ik al grote moeite met het kijken van Ben Hur, het laatste gedeelte. Ofwel, ik heb hem niet afgekeken.
Vraagje, wie onder ons weet bij voorbaat al dat hij/zij deze film zal zien?
Nu mijn overwegingen. Ik zal ze scherp formuleren:
Wij geloven en belijden dat de Heere Jezus niet meer met Zijn lichaam onder ons is. Hij is in de hemel, waar Hij voor de Zijnen een plaats zal bereiden. Hij is lichamelijk in de hemel, opdat ook wij deel zouden krijgen aan dat hemelse. Dat de aardse mensen vertroost zouden worden, omdat Hij, als het Hoofd van Zijn lichaam, al de hemelse heerlijkheid is ingegaan, om onze erfenis daar voor te bereiden, en ons er uiteindelijk in te doen delen.
Het vaste geloof daarin maakt een film overbodig. Met deze nabootsing wordt dus het lichaam van Christus terug gehaald naar de aarde. Dat in onmogelijk. Dat is hemeltergend. Dat is blasfemisch. Evenals dat de vaderen zich ten zeerste gekant hebben tegen de lijfelijke verandering van het brood in lichaam, zo ook nu. Christus opnieuw gekruist! Grover zonde is haast onmogelijk. Christus lichaam opnieuw verbroken. Het kan niet!
Een hieraan toegevoegde overweging is dat ook iets als toneelspel ten zeerste afgekeurd is omwille van het opbouwen van een schijnwereld. Een leven dat niet identiek is aan het echte. Zo ook met de film.
Ten laatste: 'Zalig zijn zij die niet gezien hebben, maar toch geloofd hebben.' Waarom zegt de Heere Jezus dit tegen Thomas? Omdat hij geen zekerheid had dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan. Wat zegt het ons? Dat het geloof zich moet richten op datgene, wat eenmaal is geschied. Het geloof gaat over datgene wat men niet ziet (Hebreeën). Er is dus geen enkele grond, om de geschiedenis als zodanig te herspelen. We moeten uit het geloof leven in datgene wat gedaan is, en niet uit aanschouwen. Ik kan het moeilijk duiden, maar er wordt met een film een ander soort geloof verwacht dan dat wij, gerefomeerden, onderschrijven.
Er moet me nog een enkel ding van het hart. De overdenking van het lijden van Christus is een aangelegenheid die doortrokken is van heiligheid. Dit verdraagt zich niet met quasi-grappige opmerkingen. Het heeft mij zeer geraakt. Ik hoop dat het uw aandacht heeft....
[Aangepast op 19/2/04 door Herman]
Lijkt me een duidelijk verhaal, van Herman. Bedankt. Ik zie ook dat je Thomas noemt, en zegt: 'Zalig zijn zij die niet gezien hebben, maar toch geloofd hebben.'
Maar toch denk ik, dat zo'n film wel mensen aan het denken zet. Kijk, de maatschappij is niet meer, wat het was. Binnenkort heb ik op mijn niet-grefo school een toets over de Bijbel. Nou, da's voor mij een lachertje. Maar niemand in onze klas weet echt wat Jezus voor ons heeft gedaan, en interesseert zich er ook echt voor. Met zo'n film kan je ze wel bereiken...
Maar toch denk ik, dat zo'n film wel mensen aan het denken zet. Kijk, de maatschappij is niet meer, wat het was. Binnenkort heb ik op mijn niet-grefo school een toets over de Bijbel. Nou, da's voor mij een lachertje. Maar niemand in onze klas weet echt wat Jezus voor ons heeft gedaan, en interesseert zich er ook echt voor. Met zo'n film kan je ze wel bereiken...