Refo rijkdom ?!

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Omdat de norm gauw zoiets wordt van: Ik geef ieder mijn tienden, dan zit het toch goed?
Als ik ieder dubbeltje moet omdraaien, geldt een ander percentage dan dat je een miljoen verdient. Daarom is het gesteldheid van het hart het eerste en de norm kan helpen. Maar niet andersom.
uiteraard is de gesteldheid van het hart het belangrijkste, maar daar kun je niet je [verre] naaste [matrieel] mee helpen. Het een doen en het andere niet laten.

Ps zijn wij trouwens niet een beetje off-topic?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jelle

Bericht door Jelle »

Volgens mij zijn we weer bealnd in de discussie: hete hangijzers en zijn de jongeren en Media - RD-Stijl al helemaal uit het zicht.

Ik denk dat onder dit onderwerp (jongeren en de media) vele met boter op hun hoofd lopen.
Ik denk niet dat we alleen maar naar de jeugd mogen kijken maar ook zeker naar onszelf moeten kijken. Net wat Matthijs ook al heeft aangehaald (Trouwens een mooi stukje in het RD Matthijs) maar uit de andere stukjes blijkt ook wel hoe verdeeld dat de goegemeente daarover is.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
ik denk dat onder dit onderwerp (jongeren en de media) vele met boter op hun hoofd lopen.
Ik denk niet dat we alleen maar naar de jeugd mogen kijken maar ook zeker naar onszelf moeten kijken. Net wat Matthijs ook al heeft aangehaald (Trouwens een mooi stukje in het RD Matthijs) maar uit de andere stukjes blijkt ook wel hoe verdeeld dat de goegemeente daarover is.
sterker nog, ik denk dat het vnl. de ouders behoren te zijn die zich grootendeels aangesproken moeten voelen. Als ik zo in de stukjes lees wat men mag en kan op hun eigen kamer met internet en dvd's cq video's sta ik stom verbaasd, mijn kinderen mogen dat absoluut niet!

Ps. voordat jullie mij in de adelstand verheffen [er is een plaatsje vrijgekomen] er gaan nog zat andere dingen fout bij ons hoor, problemen zat met puberende dochters en vrij gezelle jongetjes.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door LOTR
Is het betalen van belasting niet ook geld aan de armen geven? En dan aanzienlijk meer dan je 'tienden'!;)

[Aangepast op 13/10/03 door LOTR]
van de belasting komt het grootste gedeelte weer terug in eigen zak in de vorm van materiële diensten e.d. dus ook inkomen. Maar wat is nu eigenlijk het grootste probleem om de tienden te geven?
Nou, dat het grootste gedeelte terugkomt klopt niet helemaal, voor mij geldt dat in elk geval niet. Bekijk eens hoeveel geld er naar uitkeringen gaat, hoeveel er in de bodemloze EU-put wordt gestort etc.

Maar goed, ik heb zelf geen probleem met geven, alleen wel als dat via allerlei officiele instanties gaat. Wanneer vrienden van mij niet rond kunnen komen, wanneer ik zelf asielzoekers ontmoet die hulp nodig hebben, ben ik absoluut bereid ze te geven wat ze nodig hebben, ook al is dat voor mij meer dan een tiende. Ik denk dat het probleem bij het geven van tienden ligt in de abstractie van het geven. Wanneer er een zwart zakje door de rijen wordt gegeven met een gele 'K', 'E' of 'D' erop, gooi ik er maar een muntje in, maar wanneer duidelijk wordt getoond wat er met het geld wordt gedaan, ben ik bereid meer te geven. Ik ben natuurlijk beslist geen maatstaf, maar ik kan me voorstellen dat dit voor meer mensen op gaat.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

De Heere heeft vrijmoedige gever lief!
Liever Turks dan Paaps
Jelle

Bericht door Jelle »

Ps. voordat jullie mij in de adelstand verheffen [er is een plaatsje vrijgekomen] er gaan nog zat andere dingen fout bij ons hoor, problemen zat met puberende dochters en vrij gezelle jongetjes. [/quote]

Als opa en als vader die zijn kinderen de deur al uit zijn kan ik je adviseren Egbert, houd die jongens voorlopig buiten de deur. Als ze aanbellen geef je ze gewoon een lolly en zeg je maar dat ze maar bij hun eigen moeder op de stoep moeten gaan spelen.:D

Alweer buiten de topic om, het lijkt wel dat deze topic stijds andere zaken naar voren haalt.

Maar uit alles postings blijkt wel dat rijkdom een zeer moeilijk onderwerp is en waarschijnlijk voor velen een struikelblok.
refo

Bericht door refo »

Als ik naar de titel kijk zijn we inderdaad gauw uitgepraat.

Refo is niet rijk.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Deze topic lezende beneemt het mij eerlijk gezegd de 'drive' om mijn standpunt weer uit te gaan leggen......

Door sommigen wordt de 'kruistocht' tegen het materialisme gezien als afgunst en jaloezie (dat is in het verleden letterlijk gezegd) en dat doet me pijn. Ook nu wordt het indirect weer gezegd:
Naarmate iemand jonger en/of armer is, is iemand vóór de verdeling van goederen. Naarmate iemand ouder en/of welgestelder is, is iemand daar genuanceerder over.
Mijn persoonlijke drijfveren zijn:

a. wat ik in Gods Woord hierover lees
b. een beetje zelfkennis (beetje in de zin van dat ik mezelf nog lang niet genoeg ken....)
c. datgene wat ik zie in mijn omgeving

In Gods Woord lees ik over de eerste Christengemeente. Een korte beschrijving en daarna de toevoeging:"hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden." Wat een grootheid, DAGELIJKS!!!! Wat is God daar aan Zijn eer gekomen! En wat een beschaming voor onze tijd!! Er zijn gemeenten waarbij de Avondmaalstafel (wat toch in zeker zin een afspiegeling moet zijn van de omvang van Gods volk) al jaren dezelfde samenstelling heeft!

Hier op het forum worden diverse toevoegingen bij het aangehaalde tekstgedeelte gegeven om het te ontkrachten ze verkochten 1 stuk land, maar bleven daarnaast nog rijk; ze werden vervolgd en daarom kropen ze bij elkaar. Ik lees dat niet. Ze hadden genade bij het GANSE volk (dus ze straalden ook nog wat uit en ze zaten echt niet bij elkaar als niemand ze zag) en in Handelingen 4 staat dat iedereen die wat bezat verkocht. Het doet me echt pijn als de echtheid en de puurheid die uit deze tekstgedeelten (het einde van Hand. 2 en 4) blijkt verkracht wordt........

Verder wordt het voorbeeld van de rijke Salomo genoemd. Denken jullie dat zijn levensstijl in de Bijbel is opgetekend voor ons ten voorbeeld? En niemand kan mij vertellen dat de rijken die Paulus ontmoeten op zijn zendingsreis op dezelfde manier omgingen met hun rijkdom als wij. Ik vrees namelijk het ergste.

De belangrijkste vrucht van het geloof is de liefde. Pas heb ik daar een prachtige verhandeling over gelezen van J.C. Ryle. Hij schrijft dat de liefde de belangrijkste vrucht is, omdat het niet op onszelf gericht is (want geloof en hoop zijn dat feitelijk wel!). Wij kunnen een heel klein beetje van de liefde van God tot zijn kinderen afspiegelen in ons gedrag t.o.v. onze naasten. Mensen, alsjeblieft, moet je dan naar argumenten gaan zoeken om niet datgene wat je van God gekregen hebt tot nut van je naasten (in het bijzonder je Christen-naasten) aan te wenden?

Ik bemerk dat ik weer in herhaling zal vervallen als ik verder ga beargumenteren.

De discussie kan als volgt samengevat worden:

Partij A zegt: we moeten alles delen met onze naasten, in het bijzonder onze Christen-naasten.
Partij B zegt: onzin, 10% is prima.
Anderen zeggen: het is een liefdegebod, dus laat me er vrij in....

We kunnen toch nooit overdrijven in de naastenliefde? Als je iets mag zien van Gods liefde, dan wil je toch niets anders doen dan je naasten helpen? Onze rijkdom ligt toch in Christus? Wat kan een dikke auto, merkkleding (ja, mijn kast hangt ook nog vol, zucht), o.i.d. aan onze zaligheid toevoegen?

Ik zeg niet dat mensen niet rijk mogen zijn; ook zeg ik niet dat ik het zelf allemaal goed doe, maar wat we er (met de rijkdom) in mijn visie mee moeten doen is radicaal in tegenstelling met datgene wat zich in de gereformeerd gezindte afspeelt! Wij zullen hieraan kapot gaan!

Sorry voor de chaotische manier van argumenteren, maar ik voel me onmachtig, omdat ik lees en voel dat jullie er 'niet aan willen'. En aan de andere kant zie ik zoveel gevaren in onze refo-leefstijl, ik kan de discussie ook niet opgeven.

Met hartelijke groet,
Pim.

[Aangepast op 13/10/03 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Pim, ik kan hartelijk met jouw woorden instemmen! Denk dus niet dat je de enigste bent die op dit punt er zo over denkt! Maar dat was je al duidelijk.

Wat ik ook heel erg triest vind de inlegkunde die Pim al heb aangehaald! Op deze wijze kunnen we alles naar onze hand praten. Of anders verwoord we kunnen dan beter de bijbel weg doen want we weten het beter!

We klagen over de houdige situatie onder de jeugd maar zoals al aangegeven komt dit voort uit de voorbeelden. Als je dat eens laat doordringen dan zijn we al erg ver weg! Kom op mensen laat in eenvoud de liefde van Christus stralen en er zal rijke zegen volgen. Er zullen dan dagelijks tot de gemeente worden toegedaan. Deze liefde is een liefde richting de naaste en niet richting onszelf. Een liefde die onszelf wegcijfert en God en de naaste hoger plaats. Deze liefde is nu (haast) onzichtbaar door het meegaan met de wereld! Het lijkt wel of de kerk van de wereld is en niet meer op de wereld. We zijn zo gehecht aan het aardse! :#
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik kan ook van harte met Pim instemmen. Maar als ik zijn posting zo lees, dan komen die worden: "Ik zeg niet dat we niet rijk mogen zijn" er wel erg krampachtig uit. Ik keur het materialisme van de reformatorische gezindte af, reformatorischen hebben een luxere levensstijl dan de gemiddelde mens, in plaats van een soberder levensstijl.

En om Brakel nu een verkrachter van Bijbelteksten te noemen (want daar citeerde ik het commentaar omtrent Hand. 2 uit), getuigt van veel lef. Teksten staan NOOIT, maar dan ook nooit los van de achtergrond. Net als roseline, wie kent haar nog, die koste wat het kost 1 Korinthe 14 als standaard voor de eredienst wilde nemen en de rest van de Bijbel niet meewoog, ze vergelijk de Schrift niet met de Schrift. In die dwaling moeten we niet gaan vervallen.

Wat is een belangrijke les die de Bijbel ons leert? Is dat het communisme? Heeft Paulus opgeroepen om alle goederen op een hoop te gooien en met elkaar te delen?

"Beveel den rijken in deze tegenwoordige wereld, dat zij niet hoogmoedig zijn, noch hun hoop stellen op de ongestadigheid des rijkdoms, maar op den levenden God, Die ons alle dingen rijkelijk verleent, om te genieten;"

Pim stelt alsof we niet mogen genieten, op vakantie mogen gaan, in een auto rijden die we leuk en sportief vinden, een huis kopen dat ons bevalt, alsof dat in strijd is met het geven aan de armen en kanslozen en met de milddadigheid, het kan heel goed samengaan!

Rijkdom is niet gelijk aan materialisme. Materialisme heet het pas als je geld wil verdienen om er zelf enkel steeds beter van te worden. Nee, geld mag een christen verdienen om daar God mee te dienen (vrijgevigheid, milddadigheid) en te genieten van Gods gaven, ook in het natuurlijke!

Rijkdom is een strik in de hand van de duivel, als het een doel op zichzelf wordt.
Rijkdom is een zegen van God, evenals de overvloed in ons land, een land vloeiende van melk en honing om de oudtestamentische taal te gebruiken, als we het mogen ontvangen uit Zijn hand en het mogen besteden tot Zijn eer.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wat is een belangrijke les die de Bijbel ons leert? Is dat het communisme? Heeft Paulus opgeroepen om alle goederen op een hoop te gooien en met elkaar te delen?
RJ,

Kort, want het is bedtijd.

Is het niet verschrikkelijk naastenliefde uit te schelden voor communisme? Kunnen we overdrijven in naastenliefde?

Het eigen straatje wordt weer schoongeveegd....... "we mogen wel genieten, want dat staat in de bijbel" (genieten = dure kleding, dure vakanties, dure auto's grote huizen??????????)

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Pim,

Korte reactie (ik ben toch nog op):
1. Jij doet alsof de eerste christengemeente ideaal was, daarmee ben je het eens met het principe van het communisme.

2. Het eigen straatje wordt weer schoongeveegd....... "we mogen wel genieten, want dat staat in de bijbel" (genieten = dure kleding, dure vakanties, dure auto's grote huizen??????????)

Ach, ik dacht dat het jouw uitspraak was: "Ik zeg niet dat we niet rijk mogen zijn"? Of neem je die uitspraak terug, dan ben je tenminste eerlijk. Wat moet ik nu serieus nemen?

Keur je Salomo, Job en Abraham af met al hun rijkdom?
1LT

Bericht door 1LT »

Pim,

Korte reactie (ik ben toch nog op):
1. Jij doet alsof de eerste christengemeente ideaal was, daarmee ben je het eens met het principe van het communisme.
Ik denk dat het grondprincipe van het communisme (klassenloze maatschappij) en de uitvoering ervan (dwang door een centrale overheid) haaks staat op het bijbelse principe zoals bij de eerste christengemeente (liefde tot de naaste). Dus we zullen de eerste christengemeenten nooit communistisch kunnen noemen. Geven moet uit liefde gebeuren: Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus, Gal 6:2 (kantt.: "Namelijk van elkander lief te hebben, Joh. 13:34,35" ). En het mag je daarbij echt wel wat kosten ("nou, die stereo kan nog wel een paar jaar", hoewel je zo graag een nieuwe wilt met dolby surround). Niet perse die 10% (= richtlijn) als je dat gebruikt om je geweten gerust te stellen. Maar ook de begeleiding van je gave met het gebed om zegen van de Heere over je gift. Dat geeft échte betrokkenheid.

Verder denk ik dat als het over rijkdom gaat, ook hier geldt: Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
(Rom 14:5). Tenminste tot op zekere hoogte. In mijn visie kan een christen bijvoorbeeld niet 10 auto's bezitten omdat het zijn hobby is, ziende op de ellende in deze wereld.
En ik vind dat je het voorbeeld van Abraham en Job niet zo maar kan overplanten in deze tijd. Zij hadden geen moderne communicatiemiddelen en er waren geen georganiseerde verbanden voor hulpverlening (NGO's). Zodoende hadden ze waarschijnlijk helemaal geen weet van de ellende die er bijv. 5000 km verder was. En was er al helemaal geen hulporganisatie die fondsen werfde om de nood te plekke te ledigen.

Wel ben ik het met de algemene stelling eens dat rijkdom/geld in belangrijke mate het reformatorisch volksdeel in zijn greep houdt en daarmee aftrekt van de kern: Mijn ziel doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?

[Aangepast op 14/10/03 door 1LT]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

2. Het eigen straatje wordt weer schoongeveegd....... "we mogen wel genieten, want dat staat in de bijbel" (genieten = dure kleding, dure vakanties, dure auto's grote huizen??????????)

Ach, ik dacht dat het jouw uitspraak was: "Ik zeg niet dat we niet rijk mogen zijn"? Of neem je die uitspraak terug, dan ben je tenminste eerlijk. Wat moet ik nu serieus nemen?
Ik plaats een cynische opmerking RJ. We mogen/kunnen wel rijk zijn, maar de manier van genieten van refo-NL (alles dik en duur) kan je niet uit de bijbel halen. En ik keur de levenshouding van Salomo af ja. Jij ook neem ik aan? Ik denk niet dat het leven van Salomo in de Bijbel staat als voorbeeld. Salomo is diep gevallen in zijn 'genieten'.

Jouw uitspraak over het communisme (ATHEISTISCH EN AARDS GERICHT!!) en de visie op Job/Abraham wordt door 1LT al uitgelegd.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Verder kunnen we denk ik van Abraham zeggen dat hij door God werd klein gehouden. Abraham had geen vaste woonplaats en op deze wijze werd hij afhankelijk van God gehouden. Ondanks zijn rijkdom werd hij er telkens aan herinnert dat hij geen eeuwigheid op deze aarde had. Anders verwoord hij was niet aan de aarde gebonden! Nu hebben we allemaal een vaste woonplaats en dan is het gevaar van 'aan de aarde gebonden zijn' veel groter!

Job werd ook aangehaald. Stel je eens voor dat datgene wat met Job gebeurde ook eens met jouw zou gebeuren? Hou zouden we dan reageren? Kunnen we dan hetzelfde zeggen als Job? Of zouden we boos worden? Als we niet van de aarde zijn kunnen we hetzelfde zeggen als Job, maar als we wel van de aarde zijn zullen we boos worden! Dit geld ook net zo goed voor mij!

Laten we ook niet vergeten dat Israel het uitverkoren volk was dus er zou niet zo snel hulp over de grenzen geboden worden. De vreemdeling was er wel welkom maar meer werd er denk ik niet buiten de landsgrenzen gedaan.

Verder werd er mij kwalijk genomen dat ik tegen Brakel durfde in te gaan. Gelukkig was Brakel ook een mens, dus hij kon ook fouten maken. Als ik iets niet in de bijbel kan lezen zal ik het niet zonder slag of stoot aannemen. Het moet gefundeerd zijn op de Schrift!
Plaats reactie