Hamas is een terroristische organisatie. Dat weten we al veel langer. Die geven niets om het lot van de burgerbevolking. Antisemitisme is hun voornaamste drijfveer.
Dat neemt niet weg dat Israël bewust hongersnood veroorzaakt in Gaza en dat nog steeds de benodigde hulpgoederen worden tegengehouden. De Hamas-terroristen zullen zichzelf wel goed bedienen. Zij komen eerst, daarna krijgt de burgerbevolking wat nog overblijft.
En ik doe hierbij een oproep aan mijn medeforummers om de discussie inhoudelijk te houden en niet persoonlijk. Vanzelfsprekend ben ik daar ook op aanspreekbaar.
Ik hoop dat de moderatoren ingrijpen wanneer grenzen worden overschreden, in plaats van steeds weer het topic permanent te sluiten. Dat is geen blijvende optie.
Israel beticht van oorlogs misdaden en massa moord.
Re: Israel beticht van oorlogs misdaden en massa moord.
Ter informatie en wederlegging:
Starting January 19, 2025, and as part of the hostage release deal, more than 25,200
trucks of food, water, medicine, and shelter equipment have entered Gaza through the
crossings. Since the reopening of the crossings on May 19th, following its temporary
closure in March by the directive of the political echelon, daily deliveries of food enter
Gaza. Over 10,000 trucks have entered through the crossings, both to the UN and
international aid organizations and to distribution points. There is no ban on the
entrance of aid by the UN, nor a quantitative restriction.
cogat-humanitarian-efforts-in-the-gaza-strip-response-to-recent-ipc-publication-august-2025.pdf https://share.google/FGNlVALR15nutXzr5
COGAT data on aid entry is regularly published on a dedicated public website
accessible to the international community. This website provides a daily breakdown of
the number of trucks entering Gaza, by crossing point and by type of goods. The figures published there reflect the full and accurate picture of the assistance that Israel
facilitates into the Gaza Strip and clearly demonstrate Israel’s commitment to
facilitating the transfer of aid into Gaza.
Despite Hamas’s false propaganda campaign, the IDF, through COGAT, is and will
continue to work in coordination with international actors to facilitate and ease the
ongoing entry of humanitarian aid into the Gaza Strip, in full accordance with
international law while refuting the false claim of starvation.
https://gaza-aid-data.gov.il/mainhome#AidData
Starting January 19, 2025, and as part of the hostage release deal, more than 25,200
trucks of food, water, medicine, and shelter equipment have entered Gaza through the
crossings. Since the reopening of the crossings on May 19th, following its temporary
closure in March by the directive of the political echelon, daily deliveries of food enter
Gaza. Over 10,000 trucks have entered through the crossings, both to the UN and
international aid organizations and to distribution points. There is no ban on the
entrance of aid by the UN, nor a quantitative restriction.
cogat-humanitarian-efforts-in-the-gaza-strip-response-to-recent-ipc-publication-august-2025.pdf https://share.google/FGNlVALR15nutXzr5
COGAT data on aid entry is regularly published on a dedicated public website
accessible to the international community. This website provides a daily breakdown of
the number of trucks entering Gaza, by crossing point and by type of goods. The figures published there reflect the full and accurate picture of the assistance that Israel
facilitates into the Gaza Strip and clearly demonstrate Israel’s commitment to
facilitating the transfer of aid into Gaza.
Despite Hamas’s false propaganda campaign, the IDF, through COGAT, is and will
continue to work in coordination with international actors to facilitate and ease the
ongoing entry of humanitarian aid into the Gaza Strip, in full accordance with
international law while refuting the false claim of starvation.
https://gaza-aid-data.gov.il/mainhome#AidData
Laatst gewijzigd door helma op 11 dec 2025, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MGG
De vraag is of Israël of Hamas honger veroorzaakt en hoe erg de hongersnood is. Extreem erg wanneer je als nieuwsmedia terroristen vertrouwt. Als de vermeende daders Joods zijj en de slachtoffers moslims dan is aandacht gegarandeerd. Als moslims elkaar op veel grotere schaal vermoorden en uithongeren dat is het veel minder prominent nieuws. No Jews no news.Philip schreef: ↑11 dec 2025, 21:31 Hamas is een terroristische organisatie. Dat weten we al veel langer. Die geven niets om het lot van de burgerbevolking. Antisemitisme is hun voornaamste drijfveer.
Dat neemt niet weg dat Israël bewust hongersnood veroorzaakt in Gaza en dat nog steeds de benodigde hulpgoederen worden tegengehouden. De Hamas-terroristen zullen zichzelf wel goed bedienen. Zij komen eerst, daarna krijgt de burgerbevolking wat nog overblijft.
En ik doe hierbij een oproep aan mijn medeforummers om de discussie inhoudelijk te houden en niet persoonlijk. Vanzelfsprekend ben ik daar ook op aanspreekbaar.
Ik hoop dat de moderatoren ingrijpen wanneer grenzen worden overschreden, in plaats van steeds weer het topic permanent te sluiten. Dat is geen blijvende optie.
Als je kijkt hóeveel tonnen er aan hulpgoederen en voedsel vanuit Israël naar Gaza zijn gegaan sinds de wrede, brute, duivelse aanval van Hamas dan is dat onvoorstelbaar. Het is onterecht om Israël te blijven beschuldigen van hongersnood in Gaza.
Terwijl ze ondertussen notabene moeten vechten voor hun bestáánsrecht.
Ze zelf mega kosten hebben aan defensiemateriaal; (élke raket van het luchtafweersysteem Iron Dome kost al rond de 35.000 euro)
Ze ondertussen ook nog te maken hebben met wereldwijde (economische) boycot.
En de inkomsten uit het toerisme (2020-2023 covid) (2023-heden) voor het overgrote deel zijn weggevallen.
Gewoon even wat dingen om over na te denken
Terwijl ze ondertussen notabene moeten vechten voor hun bestáánsrecht.
Ze zelf mega kosten hebben aan defensiemateriaal; (élke raket van het luchtafweersysteem Iron Dome kost al rond de 35.000 euro)
Ze ondertussen ook nog te maken hebben met wereldwijde (economische) boycot.
En de inkomsten uit het toerisme (2020-2023 covid) (2023-heden) voor het overgrote deel zijn weggevallen.
Gewoon even wat dingen om over na te denken
Israël is niet het land dat betaalt voor de hulpgoederen. Het enige dat ze hoeven doen is de grens te openen. Egypte - vijand van Hamas - zal wel willen controleren op wapens en ander spul dat er niet in hoort.
Het is een bewuste keuze van Israël om dat niet te doen.
Ik heb zelf een abonnement op het blad De Groene Amsterdammer. Daar worden regelmatig Palestijnen die Hamas niet steunen uitgebreid aan het woord gelaten. Die verhalen, de reportages in kranten als het NRC, de rapporten van Amnesty International, het geeft allemaal hetzelfde beeld. Hamas geeft totaal niet om de eigen bevolking en Israël laat veel te weinig hulp toe. Een verklaring van de Israëlische regering weerlegt dat beeld niet.
Daarnaast zijn Israëlische soldaten verantwoordelijk voor het doelbewust vernietigen van de Gazaanse bebouwing en het doodschieten van kinderen bij hulpposten en op andere plekken. Dit is al diverse malen door Israëlische soldaten bevestigd.
En het klopt natuurlijk dat er voor alles rondom Israël buitensporig veel aandacht is. Dat geldt zeker in vergelijking met Soedan, of de Amerikaanse blokkade van Cuba. Maar dat geldt van beide kanten. Er bestaat geen organisatie Christenen voor Soedan.
Ik heb zelf een abonnement op het blad De Groene Amsterdammer. Daar worden regelmatig Palestijnen die Hamas niet steunen uitgebreid aan het woord gelaten. Die verhalen, de reportages in kranten als het NRC, de rapporten van Amnesty International, het geeft allemaal hetzelfde beeld. Hamas geeft totaal niet om de eigen bevolking en Israël laat veel te weinig hulp toe. Een verklaring van de Israëlische regering weerlegt dat beeld niet.
Daarnaast zijn Israëlische soldaten verantwoordelijk voor het doelbewust vernietigen van de Gazaanse bebouwing en het doodschieten van kinderen bij hulpposten en op andere plekken. Dit is al diverse malen door Israëlische soldaten bevestigd.
En het klopt natuurlijk dat er voor alles rondom Israël buitensporig veel aandacht is. Dat geldt zeker in vergelijking met Soedan, of de Amerikaanse blokkade van Cuba. Maar dat geldt van beide kanten. Er bestaat geen organisatie Christenen voor Soedan.
Draagt Israël zelf helemaal niet bij aan de kosten voor hulpverlening?Philip schreef:Israël is niet het land dat betaalt voor de hulpgoederen. Het enige dat ze hoeven doen is de grens te openen. Egypte - vijand van Hamas - zal wel willen controleren op wapens en ander spul dat er niet in hoort.
(Ik weet deze informatie niet)
Bewust en structureel doodschieten van kinderen bij hulpposten kan ik zelf nauwelijks geloven; maar ik heb daar geen bewijs voor.
Ik weet soms echt niet wat ik wel en niet moet geloven.
Ik geloof nog wel steeds in een hoogstaand moraal van de IDF in het algemeen.
En zou niet graag de keuzes moeten maken/beslissingen moeten nemen die de legerleiding in deze verdedigingsoorlog moet doen (ook met het oog op de toekomst)
Mosab Hassan Yousef (de zoon van Hamas-oprichter Sheikh Hassan Yousef) heeft scherpe kritiek op Hamas en steunt Israël in de strijd tegen terrorisme. Hij heeft verklaard dat hij Gaza zou "wegvegen" als hij de macht had, vanwege de compliciteit van de Gazaanse bevolking met Hamas' misdaden.
Hij is als kind in Gaza opgegroeid en was een zogenaamd stenengooiertje. Hij en andere kinderen werden/worden geïndoctrineerd en opgevoed met het gegeven dat het tot eer van Alllah is om Israël te haten.
Yousef is van mening dat Israël moet doorgaan met de operatie in Gaza om Hamas te vernietigen.
Omdat hij de situatie van binnenuit kent én een christen is vind ik zijn mening heel relevant.
Ik heb het echt met de inwoners van Gaza te doen. Ze zijn óók slachtoffer in deze oorlog al moet je ook zo eerlijk zijn te erkennen dat er vele Gazaanse burgers op brommertjes achter Hamas aangingen op 7 oktober om te roven wat ze konden. En de Hamasstrijders werden met gejuich ontvangen toen ze met hun bebloede gijzelaars (al of niet levend) terugkeerden. Er was feest in de straten van Gaza...
Gazaanse burgers die in de kibutzim werkzaam waren hadden vooraf aantekeningen aan Hamas verstrekt over het waar wat en hoe van de inwoners.
De mensen die ik in Israël heb gesproken vonden het echt lastig om te spreken over de 'onschuldige' bewoners van Gaza. En nadat ik ooggetuigen heb gehoord van 7 oktober kan ik dat goed begrijpen.
Overigens zijn er wel christelijke organisaties die structureel bieden aan landen als Soedan. Bijvoorbeeld ZOA, Kerk in Actie en ook vanuit de CGK.
Maar dat vooral Israël vanuit de christenen de focus krijgt is dat het onze oudste broeder is.
Dat geeft verplichtingen.
Aan de moderators...kan het verwijderde topic (s) trouwens niet (gesloten) teruggeplaatst worden? Stond best veel relevante informatie in die ik graag terug zou willen lezen