Hoe bidden wij goed
Klopt, bidden is iets persoonlijks..... als je het niet als groep doet
Daarom zie ik bidden ook niet als een manier om te laten zien dat je christen bent. Natuurlijk bid je als christen, maar dat doe je niet om te laten zien dat je christen bent.
Laten mensen dat maar aan je gedrag, aan je levenshouding kunnen zien!

Daarom zie ik bidden ook niet als een manier om te laten zien dat je christen bent. Natuurlijk bid je als christen, maar dat doe je niet om te laten zien dat je christen bent.
Laten mensen dat maar aan je gedrag, aan je levenshouding kunnen zien!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat ben je wel gewend. Als er in de gemeente wordt gebeden bid je ook in een groep. Alleen heb je daarnaast inderdaad ook vormen waarbij iedereen kan bidden, bijvoorbeeld kringgebed. Dat kan ik wel aanraden, het is fijn om samen te bidden, met elkaar dingen te delen waar mensen ook voor kunnen bidden en danken etc.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Dat ben ik niet gewend nee bidden in een groep.
Maar om even ontopic te gaan. Goed bidden kunnen we dat wel?
En het is ook heel bijbels. Je ziet in de eerste gemeenten dat mensen bij elkaar komen om te bidden. Een voorbeeld:
12 Toen dit tot hem (Petrus) was doorgedrongen, ging hij naar het huis van Maria, de moeder van Johannes Marcus, waar een groot gezelschap bijeen was gekomen om te bidden. (Hand 12)_
Misschien zouden we dat wat meer moeten doen als gemeente, of als wijk bijvoorbeeld.
Hoe we goed kunnen bidden? Ik vind de opningspost veel zeggen daarover. De Geest komt onze zwakheid te hulp. Als we vol zijn van hem hoeven we ons daar niet druk om te maken!
Bidden is praten met God.... Zo probeer ik het altijd maar te zien. Je mag jezelf zijn, dus je hoeft je niet anders voor te doen dan je bent, je hoeft niet allemaal moeilijke woorden of zo te gebruiken. Eerlijkheid en oprechtheid zijn denk ik heel belangrijk. Tja en de uiterlijke kant, het is een gewoonte om met gevouwen handen en gesloten ogen te bidden.... dat hoeft op zich niet. Het heeft wel voordelen omdat je niet zo snel wordt afgeleid maar als ik loop of fiets bid ik ook wel eens en dan doe ik echt niet mijn handen samen en ogen dicht. Eerbied is wel belangrijk.... maar tegelijk moet dat niet zorgen voor afstandelijkheid.... van God is ontzettend groot en machtig, maar Hij is tegelijk ook onze Vader.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee dat kunnen we niet Lizzy, ook zelfs Gods kinderen niet: Ik en ook zij hebben twee "Goede" Bidders nodig: Gods Geest om in ons te bidden en Christus om voor ons te bidden. Het aangezicht van Zijn Zoon zal de Vader nooit afslaan... De Middelaar Gods en der mensenOorspronkelijk gepost door Lizzy
Dat ben ik niet gewend nee bidden in een groep.
Maar om even ontopic te gaan. Goed bidden kunnen we dat wel?
Dus mogen we gewoon bidden, met God praten.... en de Geest helpt ons dan en Jezus pleit dan voor ons.
Maar we kunnen natuurlijk wel nadenken over hoe we goed kunnen bidden. Het feit dat we dit uit onszelf nooit echt goed zullen kunnen wil niet zeggen dat er over praten dus geen zin heeft
Maar we kunnen natuurlijk wel nadenken over hoe we goed kunnen bidden. Het feit dat we dit uit onszelf nooit echt goed zullen kunnen wil niet zeggen dat er over praten dus geen zin heeft

Nog maar een toevoeging:
Soms is bidden ook een moeilijkheid aan 't worden. Mijn beroep is om kinderen van 10/11 jaar dagelijks te leiden en begeleiden op school. Denk even mee met me; bidden:
-half negen, begin van de dag
-twaalf uur, eind van de morgen
-half twee, begin van de middag
-half vier, eind van de dag
-1x in de zoveel tijd heb je overblijven, dus + 2 gebeden.
Dat is alleen al op school dus. Alle dagelijkse gebeden zijn vrije gebeden.
Soms zucht ik omhoog: Heere, leer ons (me) bidden...!
Het soms zo snel, even. Daar is het gebed niet voor bedoeld, dat houd je de kids ook voor. Je bid met ze om bewaring, om hulp op school. Concrete dingen die met/bij kinderen gebeuren. Je dankt God voor zijn bescherming, trouw en liefde. Je vraagt Hem zijn zegen en genade in de kinderharten.
Het is mooi, het is belangrijk, het voor mij het mooiste werk wat er is.
Maar soms erg moeilijk.
Wellicht herkenbaar?
Soms is bidden ook een moeilijkheid aan 't worden. Mijn beroep is om kinderen van 10/11 jaar dagelijks te leiden en begeleiden op school. Denk even mee met me; bidden:
Het soms zo snel, even. Daar is het gebed niet voor bedoeld, dat houd je de kids ook voor. Je bid met ze om bewaring, om hulp op school. Concrete dingen die met/bij kinderen gebeuren. Je dankt God voor zijn bescherming, trouw en liefde. Je vraagt Hem zijn zegen en genade in de kinderharten.
Maar soms erg moeilijk.
Wellicht herkenbaar?
- Miscanthus
Heerlijk om zo vaak in de baas zijn tijd te mogen en kunnen bidden!Oorspronkelijk gepost door Mister
Nog maar een toevoeging:
Maar soms erg moeilijk.
Wellicht herkenbaar?
Ik ben heel benieuwd hoe je het voor de kinderen bijzonder houdt.Oorspronkelijk gepost door Mister
Nog maar een toevoeging:
Maar soms erg moeilijk.
Wellicht herkenbaar?
Zoals je schrijft wordt er op school heel vaak gebeden, dit is natuurlijk het beste waar je je tijd mee kan beginnen, maar thuis is er ook al twee keer gedankt en één keer gebeden.
* Bij het opstaan
* Voor het eten
* Na het eten
Zo gaat het ook uit school.
Nu vind ik het moeilijk om het voor kinderen iets speciaals te laten blijven.
Je merk zelf soms ook dat je "Onze Vader"
een goed geleerd gebed is, wat je wel opzegt, maar verder niet.
Toevallig (Bij geval) ook werkzaam in het onderwijs?Ik ben heel benieuwd hoe je het voor de kinderen bijzonder houdt.
Zoals je schrijft wordt er op school heel vaak gebeden, dit is natuurlijk het beste waar je je tijd mee kan beginnen, maar thuis is er ook al twee keer gedankt en één keer gebeden.
* Bij het opstaan
* Voor het eten
* Na het eten
Zo gaat het ook uit school.
Nu vind ik het moeilijk om het voor kinderen iets speciaals te laten blijven.
Je merk zelf soms ook dat je "Onze Vader"
een goed geleerd gebed is, wat je wel opzegt, maar verder niet.
Wat jij noemt is nu juist het spanningsveld. Je wilt het voor de kinderen bijzonder/nieuw enz. blijven houden/vinden. In het gebed betrek ik heel nadrukkelijk de omstandigheden van de dag/week. Ook richting familie-omstandigheden. Zo wordt een gebed nooit hetzelfde.
Maar je hebt soms gemeenplaatsen. En ik houd daar zelf niet van.
Amen (in meerder opzicht!)Heerlijk om zo vaak in de baas zijn tijd te mogen en kunnen bidden!
Van beide zaken merk je in het onderwijs dat het zo noodzakelijk is dat hier aandacht aan wordt gegeven! Ook thuis!Nee, ik ben een moeder die graag overbrengt hoe bijzonder het is dat we een Vader in de hemel hebben, die altijd naar ons wil luisteren.
Maar ook hoe belangrijk het is om dan eerbiedig te zijn
Ja, absoluut. Meestal op een vast moment, 's middags. Een aantal kinderen mag dan noemen waarvoor Gods hulp 'extra snel' nodig is. (zoals een van mijn lln het eens verwoordde)Vraag je ook weleens of er in de groep zaken zijn die in het gebed aangehaald kunnen worden?