Geloven als een kind...

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Kind: Pappa, ik heb een vraag!
Pappa: Even wachten, dan knip en plak ik even het antwoord van theologienet!
Kind: Maar het is een vraag over hoe u er tegen aan kijkt (beetje slim kind)
Pappa: Ja, dat moet ik juist van theologienet halen!
HAHA!!!APPLAUS ROBERT!!!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Robert
Kind: Pappa, ik heb een vraag!
Pappa: Even wachten, dan knip en plak ik even het antwoord van theologienet!
Kind: Maar het is een vraag over hoe u er tegen aan kijkt (beetje slim kind)
Pappa: Ja, dat moet ik juist van theologienet halen!
HAHA!!!APPLAUS ROBERT!!!!!
Dus... hoe moet ik het nu uitleggen aan m'n nichtje van 5? Heb nog niet veel concreets gezien...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Maar ook voor mensen die alleen maar bezig zijn met onbijbelse standenleer
Beste breek,

Wat is volgens jou een onbijbelse standenleer?

Je bedoelt: Ellende, verlossing en dankbaarheid?

Groeten,
Matthijs
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik heb een concrete poging gedaan,
maar die werd keihard door Refojongere onderuit gehaald omdat ik een zin met 'ik' begon ofzo. En allemaal van dat soort smoezen om vooral maar niet zelf iets persoonlijks te hoeven zeggen.

Ik wacht nog steeds op de eerste persoonlijke kind-begrijpelijke getuigenis van de broeders hier die wel heel goed zijn in het onderuit halen van de getuigenissen van anderen, maar zelf erg karig zijn met hun eigen getuigenis.

Kortom: nadat ik vanmorgen verdrietig was toen ik al die lange onzin antwoorden las nu een wat meer boze reactie.

Zal ik eens een nieuw zelfbedacht woord introduceren: Geloofsbureaucratie.

Maar mijn beste Refojongere, als je getuigt dan spreek je uit je eigen ervaring over wat God heeft gedaan. Ik erken en geloof en heb ontdekt dankzij God dat Hij mij heeft gered.
En geloofsbureaucratische antwoorden van je kan dat zo niet zeggen je moet zus en zo en dit en dat en het onderwerp mag niet 'ik' zijn en de nadruk moet daar liggen en je moet rekening houden met wat dominee zus en zo.. uh broer en zo gezegd heeft, en die en die concilie en dat synodale besluit en blablabla

Kom 's met je eigen getuigenis, broeders en zusters.
Citeren en copy and paste is niet iets wat bij 'geloven als een kind' past.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hallo Robert,

Je zegt nu dat je een getuigenis van ons wil hebben zoals we naar een kind toe zouden getuigen. Volgens mij begon de discussie iets anders:

In hoeverre zijn wij nog bezig met het 'geloven als een kind'?
Maken we het niet veel te ingewikkeld met de standen en de bekeringsworstelingen?


Wel, ik reageerde toen met mijn mening dat tegenwoordig het 'geloven als een kind' gebruikt wordt om de leer te devalueren en het geloof hapklaar te maken. Alsof er geen 'strijden meer is om in te gaan'. Het is niet: geloof maar, neem maar aan. Het geloof is wat dat betreft geen snoepje of een cadeautje.

Pas later kom je opeens met:
"Maar leg nu eens uit wat je geloofd, zoals je dat aan een kind zou uitleggen."

1) Ik wilde graag wat zeggen over de manier waarop jij dat deed
2) Je kunt niet een standaard-stuk in je achterzak proppen die je tevoorschijn kunt halen om een kind 1,2,3 uit te leggen wat het geloof is. Het geloof het onnoemelijk veel facetten en wordt op school en zondagsschool langzaamaan uiteengezet
3) Een getuigenis is voor een ieder persoonlijk, zal per kind en per situatie verschillen
AnotherHero

Bericht door AnotherHero »

Ik denk dat je eigen kind niet eens behoefte heeft aan een getuigenis. Als je je opvoeding goed regelt komt het allemaal goed.
Ik hoor bijvoorbeeld het zoontje van een vriend van me die net 2 is ofzo soms al Jezus of Halleluja roepen :) Dit is echt gewoon zo gaaf, want het binkje wordt er echt gewoon mee opgevoed.

Laatst besprak ik ook met mn opa en oma het onderwerp wat is geloof nou echt. Als je Hebreeërs 11 er bij pakt is dit wel duidelijk. Het geloof van een kind is het geloof wat daar beschreven staat, het kind gelooft het voor de 100% en heeft er geen twijfels over.
Mn grootouders konden allebei helaas niet zeggen dat ze echt geloof hadden, deze conclusie trokken zij zelf. Volgens hen was het niet mogelijk om je geloof zo sterk te houden, er komen altijd twijfels.
Persoonlijk weet ik hier niets van, ik heb geen twijfels. Mischien dingen waar ik het antwoord niet op weet, maar ik twijfel niet aan God. Volgens hen zou daar in de loop van mijn leven verandering in komen, deze vloek heb ik meteen weggestuurt. Hun predikant/dominee stond zelf achter het standpunt van hun wisten ze mij te vertellen. Wel weet ik nog dat ze voor deze dominee een dominee hadden die homofiel was. Dus of de leer van deze man klopt, ik heb er zo mijn twijfels bij.

Ik heb zelf ook 18 jaar een dood geloof gehad, wat eigenlijk hoop was. Dit geloof was totaal nutteloos, ik kende alle theorie maar ik kon er niets mee. Zieken zouden nooit door mijn handoplegging kunnen genezen, ik zou nooit het woord van God kunnen brengen. Ik was immers niet zelf in God
Dit geloof zie ik bij heel veel mensen die zeggen Christen te zijn vandaag.
Als je deze situatie herkent, praat er met Christenen over waar jij wel een levend geloof ziet.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Je zegt nu dat je een getuigenis van ons wil hebben zoals we naar een kind toe zouden getuigen. Volgens mij begon de discussie iets anders:
Dat is zeker waar, maar ik denk dat als je 'kritiek' hebt op een ander, je ook met een eigen 'voorstel' moet komen.
Wel, ik reageerde toen met mijn mening dat tegenwoordig het 'geloven als een kind' gebruikt wordt om de leer te devalueren en het geloof hapklaar te maken. Alsof er geen 'strijden meer is om in te gaan'.
Die reactie begrijp ik, maar dat is een gevaarlijke reactie.
Een levensgevaarlijke zelfs!
De Bijbel is tweezijdig, enerzijds geloven als een kind, aan de andere kant de strijd die jij beschrijft.

Eerlijk is eerlijk, in onze kerken wordt de nadruk op de strijd gelegd en het 'geloven als een kind' onder belicht. Misschien niet in woord, maar zeker in de praktijk.

Als er dan een poging tot correctie komt om eens niet het bekende te accentueren maar het andere, dan is het fnuikend als als eerste reactie direct het 'bekende accent' wordt aangehaald.

Voorbeeld: Ik heb een snelle, lelijke auto.
Mijn broer zegt: Je hebt een snelle auto, maar hij is wel lelijk.
Ik zeg: ja, maar hij is wel snel.
Broer: hij is inderdaad snel! Tof, maar we moeten wel wat aan die lelijkheid doen.
Ik: Ja, maar hij is wel snel.

Nu weten we allemaal dat het een snelle auto is, daar zeggen we allemaal amen op. Daar zijn we allemaal heel veel mee bezig. Sommige mensen liggen 's nachts wakker, zo snel is die auto. Nu verder met de lelijkheid van die auto, en niet doorbomen over die snelheid.

Als we straks zoveel bezig zijn met de lelijkheid dat we de snelheid vergeten is het zaak om die snelheid er weer eens bij te halen.

Dat is mijn probleem met evo's / refo's.
Evo's zijn zoveel bezig met de overwinning dat ze de zondekennis vergeten.

Refo's zijn zoveel bezig met de zondekennis dat ze de overwinning vergeten.

(een beetje zwart/wit)
Als je tegen een evo zegt: We zijn zondig, en staan schuldig voor God! Vergeet dat niet. Dan is zijn eerste reactie: MAar we zijn overwinnaars!

Als je tegen een refo zegt: We zijn overwinnaars! Christus heeft ons vrijgemaakt, dan is de eerste reactie: Maar we zijn wel zondig en tot niets goeds in staat.

Kortom, kruip eens uit je eigen automatische reactie-hoekje, en leg die nadruk eens op de andere kant.
Jezelf bevestigen is het meeste eenvoudige wat een mens kan doen.

Politiek-rechts leest Elsevier
Politiek-links leest de VN
De groenen lezen de groene amsterdammer
De evo's de visie en de refo's Terdege

Dus nu: geloven als een kind, maken wij het niet te ingewikkeld?
Pas later kom je opeens met:
"Maar leg nu eens uit wat je geloofd, zoals je dat aan een kind zou uitleggen."
Je hebt misschien gelijk dat het hier niet per sé een relevante vraag is, maar het is wel iets wat ik over het algemeen hier mis. Geloven als een kind vind ik een persoonlijk onderwerp, geen plek om theologisch dogmatische teksten te pasten. Laat je hart eens spreken.
En dan bedoel ik allereerst Matthijs, want die heeft echt al hele boekwerken geplaatst in deze thread.

Laat je eigen hart eens spreken.
En niet over een mening over de kleur van de kansel of PKN of HNHV. Maar gewoon, wat betekent God voor je, en hoe zou je dat aan een kind uitleggen.
1) Ik wilde graag wat zeggen over de manier waarop jij dat deed
We willen allemaal graag wat zeggen over de manier waarop iemand iets zegt. En idd, in mijn manier sprak ik vanuit mijzelf. MAar de vraag is: was de boodschap dan niet waar?

We hebben allemaal manieren van spreken. Sommigen spreken in de tale kanaans, andere in een soort sms-taal. We hebben allemaal vele talen waarin we kunnen spreken, en vaak ergeren we ons aan elkaar.

Maar is dat goed?
En was wat ik zei niet waar?
2) Je kunt niet een standaard-stuk in je achterzak proppen die je tevoorschijn kunt halen om een kind 1,2,3 uit te leggen wat het geloof is.
Er zijn veel standaardstukjes geschreven in deze thread, maar die kwamen niet van mijn hand.
Een erg hypocriete tegenwerping.

Als je bang bent dat dit in mijn achterzak zit, vreest niet, ik ben al vergeten wat ik woordelijk heb gezegd.

Maar wat ik bedoelde zit in mijn hart, en ik vertrouw op de Heilige Geest dat het eruit zal komen op het moment dat dat nodig is.
Het geloof het onnoemelijk veel facetten en wordt op school en zondagsschool langzaamaan uiteengezet
Dus Jezus had geen gelijk toen Hij zei dat we moeten geloven als een kind?

De moordenaar aan het kruis hoefde maar 1 ding te begrijpen, ik ben schuldig en Hij niet.

Wil dat zeggen dat al die theologie onnodig is? Welnee, dat zeg ik ook niet (en als je mijn postings hier heb gelezen zie je dat ik ook vaak genoeg diep er in ga) maar dat is wel het accent dat we hier eens moeten leggen.

De basis is geloven als een kind. Ik schuldig, Hij onschuldig in mijn plaats.
Ik snap niet waarom Hij dat voor mij deed, ik snap niet waarom ik dat mag weten en een ander niet. Ik snap niet waarom Hij mij heeft uitgekozen.
Ik geloof het! Hij voor mij!

En dan komt er daarna een hele lijst met dingen bij die je als christen voor dit leven moet weten.
Daarom moet je leven als een volwassene in het geloof.

De heiliging is voor 'volwassenen'
De rechtvaardiging voor kinderen.

Maar het is bij sommige mensen zo dat ze de rechtvaardiging zo ingewikkeld hebben gemaakt dat ze niet aan de heiliging toekomen.
3) Een getuigenis is voor een ieder persoonlijk, zal per kind en per situatie verschillen
Er is geen rede om dan nu niet te getuigen. Wees altijd bereid verantwoording af te leggen, te getuigen over jouw Heere.

Als je hier op een christen-forum al niet doet, hoeveel moeilijker zal het dan niet zijn om het 'in de wereld' te doen.

Oh wacht, dat is niet waar. Op een refo-forum is het moeilijker, want daar wordt je zwaarder afgebrand en afgerekend dan in 'de wereld', op je getuigenis.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Beste Matthijs,

graag zou ik nog een reactie van je zien aangaande de beleving en de toeleidende weg, alsook de vraag of je het nu hebt over uitspraken van gelovige mensen of van onbekeerden die op weg zijn naar Christus.
Ik had het over de weg die een bekeerde gaat op weg naar Christus. Die moet Bijbels zijn. Als dat niet Bijbels is, dan kun je achter je hele bekering wel een grote vraagteken zetten, toch?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door MatthijsJes. 6 Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben,

Luk. 5
Heere! ga uit van mij; want ik ben een zondig mens.

Om maar even een paar voorbeelden te noemen...
Dat waren geen opmerkingen van mensen op de toeleidende weg, dat waren ook geen voorbereidingen tot Christus, dat waren uitspraken van gelovigen, rechtvaardigen. En jij gebruikt ze als bevinding van mensen die Christus nog niet kennen. Dat was mijn punt.

Natuurlijk moet er toebereide aarde zijn, maar ook daarvoor moeten we bij Jezus zijn!
Wisten de discipelen dat Jezus voor hen moest nederdalen ter helle, sterven, begraven worden, opstaan, opvaren ten hemel? Wisten ze dat tijdens hun rondwandelingen? Volgens mij verstonden ze er niets van!

Ook Christus leert de mens z'n zonde zien in de Wet.

Het is allemaal Christus, in alle drie stukken.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Volgens mij schrap jij liever het stuk der ellende uit de HC of niet?

Ik heb nergens gezegd dat het een super lange weg is om bij Christus te komen. Enerzijds ligt het aan de zondaar zelf als het lang durut, want die spartelt tegen en wil niet leeg zijn. Die wil wat doen. Dat moet alle weg. En dan is het vrije genade. Werkelijk! Dan krijgt de lege en arme zondaar ook een geopenbaarde Christus te zien.

In de diepten der ellenden zie je Jezus helemaal niet staan mensen! Pas als je totaal leeg van jezelf bent. Dan laat de Heilige Geest door het Evangelie Christus zien. Wat het dan wordt?
Uit diepten van ellenden
Roep ik, met mond en hart,
Tot U, die heil kunt zenden;
O HEER', aanschouw mijn smart;
Wil naar mijn smeekstem horen;
Merk op mijn jammerklacht;
Verleen mij gunstig' oren,
Daar 'k in mijn druk versmacht.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Matthijs,

je wordt onvriendelijk en je gaat niet in op mijn vorige posting, maar je start wéér een nieuwe topic.
Excuses dat ik onvriendelijk overkom, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.
Plaats reactie