Ware bevinding

Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Gods Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.

voor 8 heldere betogen over dit interessante onderwerp zie:

http://www.prekenweb.nl/Themas.htm

Het is kort en krachtig Rhode,wat je meldt; een verademing.:u

En zo is het ook.
henriët

Re: Ware bevinding

Bericht door henriët »

Majorca schreef:Het komt mij zo voor dat mensen hier op OSW, maar ook in de breedte van de gereformeerde gezindte, een verschil van inzicht hebben als het gaat over de vraag wat ware bevinding is. Ik bedoel dan de existentiele doorleving van geloofswaarheden. Oftewijl: het ervaren van het werk van Gods Geest in je hart, door het Woord.

Wat is dat? Waar kun je het aan herkennen?

Het komt mij zo voor dat veel discussies hier op terug te voeren zijn. In ieder geval het verschil tussen de SRA (en een boek als Afwachten of verwachten) versus de mainstream in de (Oud) Ger Gem (in Ned).

Kunnen wij in dit topic misschien wat helderder krijgen wat men zoal onder bevinding verstaat, en wat men eronder zou moeten verstaan?

Om een concrete vraag er bij te voegen: hoe weet je of je zelf begonnen bent (in het geestelijk leven, geloofsleven), of dat God in je leven begonnen is?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Inderdaad, we zijn weer op hetzelfde punt als ruim 5 jaar terug...
Desiree

Bericht door Desiree »

Da's niet zo mooi. Maar.... als de nood hoog is, dan is de redding nabij. Je zult het zelf leren.. Als je in de sloot valt, zeg je niet... haal mij er op die of die wijze uit... Nee, dan ben je dolblij als je gered bent.. en dat zul je ZEKER weten.

Tja, voel jij de verliefdheid van een ander? Ikke niet... Trouwens, wat heb ik eraan. Nou ja, als ik weet wat het is, geniet ik van de verliefdheid van een ander.

Christus vergelijkt Zijn gemeenschap met Zijn Kerk als de verliefdheid van een jongen met een meisje.

Ben jij hetzelfde verliefd als je vriend/vriendin...

Ds. Van Reenen heeft daar een preek overgeschreven.. Ik zou hem nog eens zelf moeten lezen.. dan zou ik het beter kunnen zeggen. Maar de Bijbel zelf is het allerbeste natuurlijk. Kijk eens naar Simeon, Anna, maar ook de moordenaar aan het kruis. Nicodemus, Zacheus. En lees dan gewoon zoals het er staat...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Da Capo

Bericht door Da Capo »

Wat mij de laatste tijd duidelijk is geworden, is dat de bevinding (of zoals sommigen zeggen 'ware' bevinding) een enorm grote plaats in de prediking en discussies gekregen heeft. Bevinding is persoonsgebonden (zie bijv. de 'dal van de schaduw des doods episode' in de Christen- en Christinnereis). Het gaat, zoals anderen reeds opmerkten, om de zaken, de geloofszaken wel te verstaan. Hoe dat doorleeft wordt verschilt van persoon tot persoon. Het heeft mij in de achterliggende jaren verbaasd welke grote onkunde er is over wat het geloof nu feitelijk is.

Geloof staat voorop. De bevinding, of gevoelens, volgt daaruit. Ralph Erskine schrijft hierover in zijn boek "De zekerheid van het geloof" zeer behartigenswaardige dingen over. Het ultieme voorbeeld van het geloof vinden we op Golgotha, waar Jezus uitroept 'Mijn God...' Het gelooft 'mijnt', het gevoel niet. Daarom heb ik grote moeite met de uitdrukking 'ware bevinding', het moet zijn 'ware geloof'.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
refo

Bericht door refo »

Wat als 'bevinding' wordt gepresenteerd is meestal niet meer dan mystiek.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Wat als 'bevinding' wordt gepresenteerd is meestal niet meer dan mystiek.
Hoe weet je dat?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Wat als 'bevinding' wordt gepresenteerd is meestal niet meer dan mystiek.
Hoe weet je dat?
Die beschuldiging is overigens al erg oud. Ook Paulus wordt verweten, dat zijn grote geleerdheid hem tot razernij brengt.
Terri

Bericht door Terri »

Volgens mij is dit appels met peren vergelijken.
Wat voor hun razernij leek, was niet de bevinding van Paulus.
huisman

Bericht door huisman »

Da Capo schreef:Wat mij de laatste tijd duidelijk is geworden, is dat de bevinding (of zoals sommigen zeggen 'ware' bevinding) een enorm grote plaats in de prediking en discussies gekregen heeft. Bevinding is persoonsgebonden (zie bijv. de 'dal van de schaduw des doods episode' in de Christen- en Christinnereis). Het gaat, zoals anderen reeds opmerkten, om de zaken, de geloofszaken wel te verstaan. Hoe dat doorleeft wordt verschilt van persoon tot persoon. Het heeft mij in de achterliggende jaren verbaasd welke grote onkunde er is over wat het geloof nu feitelijk is.

Geloof staat voorop. De bevinding, of gevoelens, volgt daaruit. Ralph Erskine schrijft hierover in zijn boek "De zekerheid van het geloof" zeer behartigenswaardige dingen over. Het ultieme voorbeeld van het geloof vinden we op Golgotha, waar Jezus uitroept 'Mijn God...' Het gelooft 'mijnt', het gevoel niet. Daarom heb ik grote moeite met de uitdrukking 'ware bevinding', het moet zijn 'ware geloof'.

Precies maar daar hoort Schriftuurlijke bevinding bij Jonathan Edwards heeft daar een mooi boekje over geschreven geloof en gevoel .Niet alle gevoel (bevinding) is geloof maar geloof gaat niet zonder gevoel (bevinding) . Dat zijn geen extreme ervaringen maar aan de Schrift te toesten bevinding .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Precies maar daar hoort Schriftuurlijke bevinding bij Jonathan Edwards heeft daar een mooi boekje over geschreven geloof en gevoel .Niet alle gevoel (bevinding) is geloof maar geloof gaat niet zonder gevoel (bevinding) . Dat zijn geen extreme ervaringen maar aan de Schrift te toesten bevinding .
Zo moeten we dan ook onze bevinding aan de Schrift toetsen, en niet de Schrift aan onze bevinding...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

En wat is dan de noodzakelijke bevinding die elk kind van God moet hebben?
Want dat is volgens mij de moeilijke vraag.
Wat bijvoorbeeld als je ervaart dat je vanwege Christus' kruiswerk van Gods straf vrijgesproken bent, maar dat je dat ook ervaart als een duidelijke keus die je uit vrije wil hebt kunnen maken. Ik noem maar een dwarsstraat.
Kan het dan bijvoorbeeld geen ware bevinding meer zijn? Of is dat gedeeltelijk ware bevinding?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
memento

Bericht door memento »

Ellende - verlossing - dankbaarheid. Meer is niet nodig...
Fjodor

Bericht door Fjodor »

memento schreef:Ellende - verlossing - dankbaarheid. Meer is niet nodig...
En als ik mijn ellende dan zo beschouw dat ik nog wel een vrije keus kan maken om me te bekeren. Ken ik mijn ellende dan onvoldoende om een ware bevinding te kunnen hebben?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jongere

Bericht door Jongere »

Fjodor schreef:
memento schreef:Ellende - verlossing - dankbaarheid. Meer is niet nodig...
En als ik mijn ellende dan zo beschouw dat ik nog wel een vrije keus kan maken om me te bekeren. Ken ik mijn ellende dan onvoldoende om een ware bevinding te kunnen hebben?
Ik zou niet durven zeggen dat Wesley zijn ellende niet "voldoende" kende. Dus: nee.
Plaats reactie