Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door memento
Afgewezen, als je het niet met Brakel eens bent is het aan jou om te bewijzen dat Brakels mening niet telt. En te bewijzen dat jouw mening wél telt...
Kijk, Brakel draagt idd weinig bijbelteksten aan. Maar ik heb nog nooit iemand die een 'GG-bekering' verdedigde met meer bijbelteksten aan zien komen. Dus weinig bijbelteksten is geen bewijs...
Een leuke manier van redeneren, memento. Maar hij klopt natuurlijk niet.
1. De bewijslast ligt niet bij mij, maar bij degene die zich op Brakel beroept!
2. Ik verdedig helemaal geen GG-bekering (gesteld al dat die zou bestaan).
3. Weinig bijbelteksten is geen bewijs, dat klopt, want er kan best sprake zijn van een bijbelse inhoud. Maar ik vind het stukje van Brakel al niet sterk, en als ik dan inderdaad ook (passende) bijbelteksten mis...
1. Nopz, Brakel is door de overruime meerderheid hier geaccepteerd als autoratieve bron. Zijn mening over de wedergeboorte en bekering was die van de Reformatie en Nadere Reformatie.
2. Dan ben ik benieuwd wat je wél verdedigd, en vooral waarop je die mening baseerd. En vooral wat je bijbelse onderbouwing is (en vooral hoe je denkt die sterker te maken dan de enkele teksten die Brakel aanhaalt)
PS> Interessant is trouwens (althans, volgens mij werkt dat nog steeds zo) dat een predikant niets kan publiceren zonder dat de inhoud is goedgekeurd door de classis. De verschijning van het boek 'De bekering' van ds. C. Harink is dus een bewijs dat de classis geen bezwaar hadden tegen de inhoud van het boek...
Ik ken trouwens weinig GG-predikanten die iets negatiefs durven te zeggen over betreffend boek van Harinck en haar inhoud (en de reden is denk ik dat men niet kan ontkennen dat het voluit gereformeerd is)
[Aangepast op 23/8/2005 door memento]