Hoe bekeert God mensen?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Afgewezen,

Soms heb ik het idee dat je gewoon wat zit te klieren. Werkelijk niets is goed en echt alternatieven aandragen doe je niet.
Nee, Kaw. Dat mag je niet zeggen.
Ik ben gewoon eerlijk over het beeld dat ik van je aan het ontwikkelen bent. Als ik het mis heb, dan zie ik dat graag.
Maar ik zing niet mee in het koor van de Zwaag-achtigen...
Nee, je bromt alleen wat.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen, als je het niet met Brakel eens bent is het aan jou om te bewijzen dat Brakels mening niet telt. En te bewijzen dat jouw mening wél telt...

Kijk, Brakel draagt idd weinig bijbelteksten aan. Maar ik heb nog nooit iemand die een 'GG-bekering' verdedigde met meer bijbelteksten aan zien komen. Dus weinig bijbelteksten is geen bewijs...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door memento
Afgewezen, als je het niet met Brakel eens bent is het aan jou om te bewijzen dat Brakels mening niet telt. En te bewijzen dat jouw mening wél telt...

Kijk, Brakel draagt idd weinig bijbelteksten aan. Maar ik heb nog nooit iemand die een 'GG-bekering' verdedigde met meer bijbelteksten aan zien komen. Dus weinig bijbelteksten is geen bewijs...
Een leuke manier van redeneren, memento. Maar hij klopt natuurlijk niet.
1. De bewijslast ligt niet bij mij, maar bij degene die zich op Brakel beroept!
2. Ik verdedig helemaal geen GG-bekering (gesteld al dat die zou bestaan).
3. Weinig bijbelteksten is geen bewijs, dat klopt, want er kan best sprake zijn van een bijbelse inhoud. Maar ik vind het stukje van Brakel al niet sterk, en als ik dan inderdaad ook (passende) bijbelteksten mis...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen,

Je beroept je op een oude stelling/houding die ik ook wel eens in de SB lees.
Nu zeg je dat Brakel slap/verkeerd is. Nu ben jij aan zet om te laten zien op welke punten hij verkeerd zet. Dan kan Memento laten zien dat het wel/niet zo is.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door memento

Een leuke manier van redeneren, memento. Maar hij klopt natuurlijk niet.
1. De bewijslast ligt niet bij mij, maar bij degene die zich op Brakel beroept!
2. Ik verdedig helemaal geen GG-bekering (gesteld al dat die zou bestaan).
3. Weinig bijbelteksten is geen bewijs, dat klopt, want er kan best sprake zijn van een bijbelse inhoud. Maar ik vind het stukje van Brakel al niet sterk, en als ik dan inderdaad ook (passende) bijbelteksten mis...
1. Nopz, Brakel is door de overruime meerderheid hier geaccepteerd als autoratieve bron. Zijn mening over de wedergeboorte en bekering was die van de Reformatie en Nadere Reformatie.
2. Dan ben ik benieuwd wat je wél verdedigd, en vooral waarop je die mening baseerd. En vooral wat je bijbelse onderbouwing is (en vooral hoe je denkt die sterker te maken dan de enkele teksten die Brakel aanhaalt)

PS> Interessant is trouwens (althans, volgens mij werkt dat nog steeds zo) dat een predikant niets kan publiceren zonder dat de inhoud is goedgekeurd door de classis. De verschijning van het boek 'De bekering' van ds. C. Harink is dus een bewijs dat de classis geen bezwaar hadden tegen de inhoud van het boek...

Ik ken trouwens weinig GG-predikanten die iets negatiefs durven te zeggen over betreffend boek van Harinck en haar inhoud (en de reden is denk ik dat men niet kan ontkennen dat het voluit gereformeerd is)

[Aangepast op 23/8/2005 door memento]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Brakel is zó algemeen en laat zoveel mogelijkheden open in zijn beschrijven (waarschijnlijk uit pastorale overwegingen), dat je er eigenlijk alle kanten mee uit kunt.
Ik vind oude schrijvers prima, maar ik ken ze niet een zelfde autoriteit toe als jij kennelijk.
Verder heb ik ook geen speciale GG-standpunten. Van het boek van ds. Harinck heb ik jaren geleden eens kennisgenomen. Ik vond dat het stopte op het moment dat het eigenlijk begint!

[Aangepast op 23/8/05 door Afgewezen]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen,

Je kent mijn standpunt nu dat ik je verwijt dat je alles afkeurt, maar geen onderbouwing of alternatief geeft.
Ik hoop dat je jouw manier van discusseren aanpast zodat er doelmatig gereageert kan worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zullen we maar gewoon zakelijk blijven en niet persoonlijk worden?

Memento,
Kaw vindt dat ik je niet voldoende antwoord geef. Ik hoor graag wat je nog meer van me wilt horen.

[Aangepast op 23/8/05 door Afgewezen]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Zullen we maar gewoon zakelijk blijven en niet persoonlijk worden?
:bo
Ook zakelijk gezien moet je zulke dingen kunnen zeggen. Misschien juist wel.

Unionist had een poos geleden een rij van dingen waar je op moet letten om die niet te gebruiken tijdens het discusseren om de discussie goed te houden. Die zouden eigenlijk in de forumregels opgenomen moeten worden.
Ben jij benoemd tot moderator, of zo?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ben jij benoemd tot moderator, of zo?
Nee, ik heb gewoon een bui ;)
memento

Bericht door memento »

Memento,
Kaw vindt dat ik je niet voldoende antwoord geef. Ik hoor graag wat je nog meer van me wilt horen.
Ik ben benieuwd naar jouw visie mbt bekering. Dus:
1. Is er één of meerdere bekeringswegen mogelijk?
2. Als er meerdere bekeringswegen mogelijk zijn, zijn er elementen die in elke weg voor moeten komen? Zo ja, welke.
3. Is er een oudvader/theoloog/predikant die dezelfde visie hanteerd als jou?
4. Wat van wat Brakel schrijft, ben je het mee eens, en met wat niet?
Lecram

Bericht door Lecram »

Brakel is zó algemeen en laat zoveel mogelijkheden open in zijn beschrijven (waarschijnlijk uit pastorale overwegingen), dat je er eigenlijk alle kanten mee uit kunt.
En dat is vervelend. Want als je dat erkent, moet je erkennen dat buiten bepaalde kerkgenootschappen ook kinderen van God zitten. En dat gaat zomaar niet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
En dat is vervelend. Want als je dat erkent, moet je erkennen dat buiten bepaalde kerkgenootschappen ook kinderen van God zitten. En dat gaat zomaar niet.
Mwa, ik denk niet dat dit de insteek is van afgewezen. Ze komt zelf uit de PKN geloof ik.

Om niet te vervallen in een andere oneigenlijke discussiewijze gaan we maar niet oordelen over afgewezen, voordat ze het zelf verteld heeft.

[Aangepast op 23/8/05 door Kaw]
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Nou inderdaad niet: vraag van Rik Valkenburg aan ds. Mallan: gelooft u ook dat buiten u kerkvebrand nog enige schapen zijn?
Ja er zijn er wel enkele, maar dan wel zijn het wel dwalende schapen (en gelukkig al Gods kinderen zijn dwaalzieke schapen of nee daar moet je ook weer niet gelukkig mee zijn, maar toch kan dat weleens troostvol zijn voor een schaap)
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Nou inderdaad niet: vraag van Rik Valkenburg aan ds. Mallan: gelooft u ook dat buiten u kerkvebrand nog enige schapen zijn?
Ja er zijn er wel enkele, maar dan wel zijn het wel dwalende schapen (en gelukkig al Gods kinderen zijn dwaalzieke schapen of nee daar moet je ook weer niet gelukkig mee zijn, maar toch kan dat weleens troostvol zijn voor een schaap)
Hoezo hoogmoedig?
Hoezo de gezonde leer voorstaan?
Plaats reactie