bekeerd..... of toch niet?

Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Vanavond probeer ik dat te posten, misschien heeft FlyingEagle er wat aan en mag hij het Abba Vader belijden door de kracht van de Heilige Geest.

[Aangepast op 22/6/05 door Pim]
Dat hoop ik van harte, want dit soort discussies (hoe goed bedoeld ook) maken het vaak alleen maar verwar(ren)der...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door FlyingEagle
Zie Psalm 17, dat is mijn verlangen.
En in psalm 17 staat ook het antwoord.
Zie vers 15;
Maar ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken

Als dit geen geloof is, dan weet ik het niet meer.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hierbij nog een stukje uit het dagboek van Kohlbrugge
17 JULI Betuigende beide Joden en Grieken de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus. Handelingen 20:21 Lezen: Psalm 85
Bent u tot God bekeerd? Richt uzelf. Beroem u niet een gelovige te zijn, een bekeerde, een wedergeborene, want juist dan, wanneer men gelooft, wanneer men wedergeboren en bekeerd is, neemt men het nauw. En dan gebeurt het, dat men dikwijls niet weet waar te blijven, en niet uit de ogen kan zien vanwege het groot verderf, omdat het hart een spelonk is vol van verkeerdheid. Gods Woord zegt, dat geen onkuise, afgodendienaar, echtbreker, dief, gierigaard, dronkaard, lasteraar, noch rover het rijk Gods beërven zal. En zit nu maar eens als een rechter over uzelf. Vraag u af, of u zo vroom bent, dat u eens anders vrouw nooit begeerd hebt, dat onkuise dingen nooit in u opkomen, dat u nimmer een of ander middel hebt toegepast, om u onrechtmatig te verrijken. Bent u zo sterk dat, wanneer de zonde u als een wild dier op het lijf valt, u haar altijd kwijt kunt raken? Richt uzelf en wanneer u dit oprecht voor God doet, dan blijft er niets anders dan alleen het bloed van Jezus Christus, dat reinigt van alle zonden.
Maar wel is het zo: bij het inwonend verderf komt nu een hartelijk leedwezen over onze zonden en dat is een begin van de wedergeboorte. Wanneer iemand mij van zijn bekering wil verhalen en dag en uur van zijn wedergeboorte noemt, en mij dan toch zegt, dat hij sedert lang een hartelijk leedwezen over zijn zonden niet meer kent, dan zeg ik hem: u bedriegt u. Zeker, het is een begin der bekering, maar dit hartelijk leedwezen over de zonde blijft er levenslang. Want dit werkt de genade van de Heere Jezus Christus door de wet, die verdoemt, en door het Evangelie, dat leven ademt; en zie, dan breekt 's mensen hart en verstaat hij, welk een zondaar hij is. En zo werkt de Geest een sterven van de oude mens, dat levenslang doorgaat, een voor altijd ontvloden zijn aan de zonde en een geheel gebroken hebben met haar, waardoor men haar ook hoe langer hoe meer leert haten.

'k Zal met vermaak naar 't kwaad niet overhellen; Geen godd'loos stuk mijzelf voor ogen stellen; Ik haat het doen der schend' ren Uwer wet, En schuw die smet.Psalm 101:3
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Bedankt Gerrie, Een ZEER ZEER helder en eenvoudig Bijbels getuigenis!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door FlyingEagle
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Als ik zo direct mag zijn: Waarom? Ben je bang daarvoor? Ik wel namelijk. Tis het graan dat snel opkomt maar door de rotsige bodem/onkruid snel weer verdort/verstikt.
Ja ik ben daar bang voor ja, ik weet dat er in mijn leven een verandering heeft plaats gevonden, dingen die ik eerst niet wilde en nu wel en andersom, maar ik kan ze niet plaatsen. Ik weet niet wat ik er mee moet, terug naar het dienen van de wereld wil ik niet meer maar een kind van God? dat weet ik dus niet.

Onze ds (waar jij ook vaak zit) heeft het wel eens over die mensen die de wereld niet meer dienen willen maar zich bij Gods volk niet kunnen rekenen en toch schaart hij deze mensen onder het volk van God.
Maar daat zit ik zo mee, ik weet het gewoon niet.
Je kunt het pas echt weten wanneer je vrede met God hebt, door het bloed van Christus!
Afgewezen wat denk je met dit soort postings te bereiken. Ik hoop niet dat je in het gesprek met mensen die zoals 'flyingeagle' zijn ook zo spreekt!

Natuurlijk reinigt het bloed van Jezus Christus alleen, maar het is juist jouw en mijn plicht om op die reinigmakende kracht te wijzen. We moeten dorstende zielen recht onderwijzen. Onderwijzen zoals RJ deed, waar hij wees op de liefde tot Christus.

Ik vrees Afgewezen dat jij vast zit in een systeem waarbij alles aan de mens gebeurt iets bijzonders is. De mens ervaart Gods Geest buiten de prediking om. Zo is de prediking geworden een prediking van een weg. Met dit systeem worden vele mensen de ware troost ontzegd.
Wat heb ik miszegd?
Ik denk dat je FlyingEagle ook niet helpt door hem het geloof 'aan te praten'.
Inderdaad, alles wat aan mens gebeurt, is iets bijzonders, want het is van de Geest.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Inderdaad is alles wat God aan de mens doet een wonder, want hij heeft niets verdiend. We mogen echter nooit vergeten dat de prediking juist het middel is van die Geest. De bekering ontstaat niet buiten Zijn Woord om. Daar waar Gods Woord gehoord wordt, daar alleen wordt een mens wederomgeboren, want het alleen het gehoorde Woord kan de mens geloven.

Heel het nieuwe Testamtent staat vol met aansporingen om tot Christus te gaan. (want ik wens u niets anders te weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd). Hoe vroom en gereformeerd kan een prediking lijken die zegt dat het niet zonder Christus kan, maar die aan de andere kant die Christus niet predikt. De duivel lacht om zo'n prediking!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
refo

Bericht door refo »

In de beantwoording van de meesten zit iets van 'kom op, 't zit vast wel goed', ondertussen de waarheid omzeilend.

Het antwoord moet zijn: je vertoont kenmerken die kinderen Gods ook wel hebben. Houdt dus moed. Echter je zoekt het in de kenmerken, maar je moet tot Jezus gaan. Heb je de niet, dan zit het fout.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is in dit verband misschien goed een stukje te citeren uit een gesprek tussen Christen en Onkunde uit de Christenreis van Bunyan.
"Vraag hem (Onkunde A.) eens of Christus ook van de hemel in hem geopenbaard werd", sprak Hoop.
"Wat," antwoordde Onkunde. "Behoort gij ook tot het soort mensen, die geloven aan inwendige openbaringen? Het is voor mij een uitgemaakte zaak, dat allen, die aan een onmiddellijke openbaring Gods in het hart geloven, aan zinsbegoocheling lijden."
"Maar mijn vriend," vroeg Christen, "is Christus dan niet zó diep voor het natuurlijk verstand in God verborgen, dat niemand Hem kan kennen, tenzij de Vader zelf Hem aan ons openbaart?"
"Dat kan uw opvatting wel zijn, maar de mijne is het niet! Ik twijfel er niet aan of mijn geloof is even goed als het uwe, al moet ik u ronduit bekennen, dat mijn brein niet zo verward is als dat van u."
[Aangepast op 22/6/05 door Afgewezen]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Laten we eens luisteren naar de Schrift:

Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods, maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.

Want wij zijn geen kunstelijk verdichte fabelen nagevolgd, als wij u bekend gemaakt hebben de kracht en toekomst van onzen Heere Jezus Christus, maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit. Want Hij heeft van God den Vader eer en heerlijkheid ontvangen, als zodanig een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb. En deze stem hebben wij gehoord, als zij van de hemel gebracht is geweest, toen wij met Hem op den heiligen berg waren. En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten. Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Als verder bewijs zien wat Jezus deed met de stem uit de hemel bij Zijn doop. Heeft Hij er ooit naar verwezen? Nee, Hij sprak: want deze [de Schriften] zijn het die van mij getuigen. Het gaat erom of wij de beloften in Zijn Woord hebben mogen mijnen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joes. 53:1 Wie heeft onze prediking geloofd? En aan wie is de arm des HEEREN geopenbaard?

Joh. 6:40 En dit is de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.

Een verstandsgodsdienst kan ons niet zalig maken. Verlichting door de Heilige Geest is nodig.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Er wordt hier een ziele kreet geuit. Laten we dan elkaar aub niet de maat nemen dat de ellendekennis niet genoeg benadrukt wordt of zo. Ik heb namelijk nog steeds niemand ontmoet die zichzelf als ware hulpeloze zag, als iemand die zijn/haar ellende echt kende. Nee, ellendekennis maakt bij mijn weten klein en dan beroepen we ons niet op een bepaalde behaalde graad van ellendekennis. Daar is dus niets aan af te meten. Nee, of we behouden zijn hangt af van ons geloof in Jezus Christus. Daar hangt of staat het mee. Er is geen tussenweg van kinderen van de wereld en Gods volk.

En wat is dan geloof. Nou, zoals beloofd een citaat uit een boekje wat ik aan het lezen ben:
Synoniemen voor het geloof

Nadat we kennis hebben genomen van het bijbelse spreken over het geloof, blijft toch de vraag liggen: wat is nu het geloof en wat is het geloven? Zeker, uit de manier waarop de Schrift over het geloof spreekt, blijkt dat het in zich heeft een verlaten op Gods genadige belofte van zaligheid in de beloofde Messias, Jezus Christus. Maar wat doet het geloof? Hoe wordt het beoefend? Uit welke daden bestaat het? De Schrift maakt ons deze dingen duidelijk door bepaalde beelden te gebruiken in het spreken over het geloof. Deze synoniemen maken voor ons duidelijk wat het geloof en het geloven is.
In het Oude Testament wordt niet zo veelvuldig over de woorden geloof en geloven gesproken als in het Nieuwe Testament. Meestal wordt het geloof en het geloven met andere benamingen beschreven. Het zijn juist deze synoniemen die ons meer vertellen over het geloof en het geloven.
Vooral in het boek van de Psalmen vinden we allerlei synoniemen voor het geloof. In de Psalmen wordt het geloof genoemd een vertrouwen op de Naam des Heeren: 'En die Uw naam kennen, zullen op U vertrouwen' (Ps. 9: 11).
Het geloof heet toevlucht zoeken onder de schaduw van Gods vleugelen: 'Hoe dierbaar is Uw goedertierenheid, o God! Dies de mensenkinderen onder de schaduw Uwer vleugelen toevlucht nemen' (Ps. 36:8). God is de Toevlucht van de vromen. Mozes zegt van de geslachten van Israël: 'HEERE, Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht' (Ps. 90: 1).
Het geloof wordt genoemd een wachten en hopen op de Heere: 'Ik verwacht de HEERE, mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn woord' (Ps. 130:5). Zoals wachters uitzien naar de morgen, zo zagende oude vromen uit naar de komst van Christus.
Er wordt over het geloof gesproken als betrouwen op de Heere: 'Ik zet mijn betrouwen op de Heere HEERE' (Ps. 73:28). De gelovigen zagen in hun nood van alle mensenhulp af en stelden hun verwachting geheel op de Heere.
Zo vinden we door geheel het Oude Testament allerlei synoniemen, die ons vertellen wat het wezenlijke van het geloof is. Het woord vertrouwen staat daarin centraal. Wij lezen herhaaldelijk van vertrouwen op de Heere, Zijn Woord, Zijn Naam, Zijn genade en Zijn heil. De woorden hoop en hopen komen zeer regelmatig voor. Wij lezen over hopen op God, Zijn Woord, Zijn heil, Zijn toekomst, Zijn genade. De woorden wachten en verwachten worden voor het geloof gebruikt. Er wordt gesproken over wachten op de Heere en verwachten van Zijn heil. De profeten roepen het volk gedurig op tot vertrouwen en wachten op de Heere. Zij leren het volk dat er buiten de Heere geen heil te verwachten is. 'Indien gij niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden' Jes. 7:9).
Met de hulp van al deze uitdrukkingen wordt het mogelijk om een duidelijk beeld te vormen van het geloof van de vromen in het Oude Testament. Het geloof is een werkzaamheid van de ziel, die zich richt op Gods machtige daden en beloften en rust op de onwankelbare overtuiging dat God Zijn beloften en verbond zal nakomen. Volgens Hebreeën 11 zijn al de grote daden van de geloofshelden van het Oude Testament verricht door het geloof in God en Zijn beloften- Het geloof in Gods beloften is de geheime kracht en het motief van al hun daden. De belofte van de Messias staat daarin centraal. Zij zien reikhalzend uit naar de komst van Christus, Die alle offeranden en profetieën zal vervullen. Er is in het geloven van de vromen in het Oude Testament een afzien van alle menselijke kracht en waardigheid en een zich verlaten op God en Zijn genade. Van de Heere alleen wordt het heil verwacht en naar Hem alleen wordt opgezien tot verlossing. De vele synoniemen die in het Oude Testament voor het geloof gebruikt worden, wijzen steeds naar een vertrouwen op God en Zijn beloften en een uitzien naar het heil van de beloofde Messias.
In het Nieuwe Testament nemen de woorden 'geloof en geloven' een centrale plaats in. Wij komen deze woorden ongeveer 240 maal in het Nieuwe Testament tegen. Naast het gebruik van geloof en geloven, wordt het geloof in het Nieuwe testament eveneens dikwijls met beelden en synoniemen omschreven. Deze beschrijvingen van het geloof zijn van grote betekenis om te verstaan wat het geloof in Christus is. Het geloof wordt in het Nieuwe Testament een aantal malen een komen tot Christus genoemd. Jezus leerde:Al wat Mij de Vader geeft- zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen' Joh. 6:37). In deze beschrijving is het geloof een uitgaan uit zichzelf- een verlaten van alles waar men vroeger op vertrouwde en zijn hoop alleen op Christus stellen. Komen tot Christus is een van de meest gebruikte benamingen voor het geloof. Christus is de Verlosser, de Geneesmeester, de Voorspraak en de Hogepriester tot Wie alle zondaren komen die hulp en redding zoeken. Dit komen tot Christus is geen lichamelijk, maar een geestelijk werk. Het is een komen met de zielsgenegenheden. Men komt steeds met een zekere nood, die Christus alleen kan wegnemen.
Het geloof wordt genoemd een zien op Christus: 'Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus' (Hebr. 12:2). De loper in de geloofsloopbaan moet Christus steeds in het oog houden. In Johannes 3:14 en 15 vergelijkt Jezus het geloven in Hem met het zien van de gebeten Israëlieten op de koperen slang en zegt: 'En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.' Dit is een zeer toepasselijk beeld. Zoals de door de slangen gebeten Jood opzag naar de koperen slang, moet de zondaar in al zijn nood en vrees tot redding opzien naar de gekruisigde en in de prediking verhoogde Heere Jezus. Naast het komen tot Christus is het zien op Hem een van de sterkste uitingen van het geloof.
Het Nieuwe Testament spreekt over het geloof als hongeren en dorsten naar de gerechtigheid: 'Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de ge rechtigheid' (Matth. 5:6). Honger en dorst zijn de sterkste uitingen van behoefte en nood. Met dit sterke verlangen naar vrede met God wordt het geloof vergeleken. Met deze honger en dorst komt het geloof tot Jezus, omdat men weet en gelooft dat bij Hem de verzadiging is te vinden.
Het geloof wordt uitgebeeld met het eten van Christus. 'Ik ben het levende Brood Dat uit de hemel neergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven' Goh. 6:51). Hier is Christus beschreven als het voedsel voor de ziel. Zoals een hongerige door het eten van brood dit brood tot een deel van zichzelf maakt en daaruit zijn levenskracht ontvangt, zo verenigt zich de zondaar door het geloof met Christus. Daardoor wordt al zijn verlangen naar gerechtigheid verzadigd. Het geloof wordt genoemd een drinken van Christus. 'Maar wie gedronken zal hebben van het water dat Ik hem geven zal, die zal in eeuwigheid niet dorsten' Joh. 4: 14) .Christus is de fontein van levend water, die de Heere geopend heeft voor dorstige en ellendige zondaren. Zoals een mens die van dorst dreigt te sterven naar water zoekt, zo zoekt het geloof lessing voor zijn geestelijke dorst naar Christus. De gelovige drinkt van dit levende water en zijn dorst naar vrede en verzoening met God wordt gelest.
Het geloof wordt vergeleken met toevlucht nemen. 'Wij namelijk die de toevlucht genomen hebben' (Hebr. 6: 18). Christus is de vrijstad waarheen de zondaar vlucht die achtervolgd wordt door de eis van de wet. Zoals de doodslager die door de bloedwreker achtervolgd werd in de vrijstad toevlucht zocht, zo zoekt het geloof toevlucht bij Christus tegen de vloekende wet .
Het geloof is een aandoen van Christus. 'Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan' (Gal. 3:27). Christus is het witte kleed van gerechtigheid dat God bereid heeft voor alle zondaren die ooit de hemel zullen binnengaan. Zoals de christen bij de doop bekleed werd met een wit kleed, zo zoekt het geloof zich te bedekken met Christus' gerechtigheid. De gelovige hult zich in dit kleed, waardoor al zijn ongerechtigheid voor God wordt bedekt.
Het geloof is een aannemen van Christus. 'Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden' Goh. 1:12). In het Evangelie biedt Christus Zich aan met Zijn genade en verzoening en het geloof neemt Hem aan als de verzoening van de zonden. Het geloof is een ontvangend instrument.
Het geloof wordt genoemd een horen naar Christus. 'Mijn schapen horen Mijn stem' Goh. 10:27). Het geloof komt op de roepende stem van Jezus tot Hem gevloden om bij Christus vrede en veiligheid te vinden. Het volgt de Heiland, wals de schapen op de roepende stem hun herder volgen.
Het geloof wordt genoemd een blijven in Christus. 'Die in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht' Goh. 15:5). Het geloof verenigt de ziel met Christus en houdt die vereniging ook in stand. Het kan los van Christus geen vruchten dragen.
Al deze beelden zijn bedoeld om aan ons duidelijk te maken wat het geloof is. leder beeld is uniek en beschrijft een bepaalde zijde van het geloof: Zij stemmen alle in één opzicht overeen, namelijk dat het geloof een zoeken en vinden van redding en zaligheid is in Christus vanuit een gekende en gevoelde nood.

Bron: Geloof en Zekerheid, ds C Harinck
De vraag nu aan FlyingEagle, nee aan ons allen: Geloof je?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

mooi helder stuk Pim.
Het doet me denken aan het boekje: "de Zekerheid van het geloof" door Erskine.

gr. miscanthus
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Over "het geloof aanpraten". Je kunt iemand niet het geloof aanpraten, maar je kunt wel het evangelie aanpraten en reken maar dat die persoon gaat geloven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Over "het geloof aanpraten". Je kunt iemand niet het geloof aanpraten, maar je kunt wel het evangelie aanpraten en reken maar dat die persoon gaat geloven.
Nee Kaw, zo simpel ligt het niet. Als het woord van het Evangelie niet door het geloof ontvangen wordt, doet het geen nut.
En met geloof aanpraten, bedoel ik wat er in deze topic gebeurt. Bijna iedereen beijvert zich om FlyingEagle te vertellen dat het wel 'goed' met hem zit.
Ik weet niet wat er precies in FE omgaat. Maar als het goed is, zal hij toch geen rust hebben, voor hij het 'zelf uit Gods mond heeft gehoord'.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Nee Kaw, zo simpel ligt het niet. Als het woord van het Evangelie niet door het geloof ontvangen wordt, doet het geen nut.
En met geloof aanpraten, bedoel ik wat er in deze topic gebeurt. Bijna iedereen beijvert zich om FlyingEagle te vertellen dat het wel 'goed' met hem zit.
Ik weet niet wat er precies in FE omgaat. Maar als het goed is, zal hij toch geen rust hebben, voor hij het 'zelf uit Gods mond heeft gehoord'.
Zoals jullie wel gemerkt hebben in m'n reactie zit ik dus onder een bepaalde prediking, veel standen leer enzo. Ik wil helemaal niet zeggen dat ik het daar in zoek hoor, want dat is het niet maar op een gegeven moment als je erzo vaak mee bezig bent (eigenlijk de hele dag) dan ga je er ongemerkt toch aan spiegelen, omdat je het zovaak hoort wordt het soms normaal.
Ik ben het niet altijd eens met hoe de ds dat verkondigd maar wat moet ik dan? we horen s 'zondags niet anders, vindt je het gek dat ik dan zo denk.

Wel allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ga geloof ik dat boek van ds. Harinck maar eens aanschaffen.
Plaats reactie