Verantwoorde dvd's

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door refo
Adrianus heeft óf geen óf kleine kinderen, denk ik.
Ook hier vraag ik om een nadere toelichting, want de streking van deze bewering ontgaat mij.
Als je kinderen hebt merk je dat de praktijk vaak weerbarstiger is dan de theorie.
Ik ken iemand die de kinderen suikervrij zou opvoeden, nog geen lange vinger mochten ze. Ze hadden een soort mantra: suiker is au voor je tandjes en bah voor je buikje. Nou, een jaar of wat verder kwamen ze van de markt met zákken snoep.

Ook als je zelf je kinderen tv/dvd/filmvrij wil opvoeden komen ze er bij familie/vriendjes/school mee in aanraking. Dan kun je beter daarin opvoeden dan alleen verbieden.
Be yourself, there are plenty of others.
refo

Bericht door refo »

Een dvd is niet fout omdat het een dvd is. In de jaren 80 had ik eens een discussie met een ouderling van de GG. Dia's kwamen er bij hen niet in. Want: van het één kwam het ander. Nu zijn het dia's en straks is het TV. Dat is dus helemaal geen argument.

Als iemand naar Israel is geweest of naar Maleisië en daar verslag van wil doen, dat ging dat met dia's en gaat dat me dvd. Een speelfilm gaat er bij mij ook niet in. Maar argumenten heb ik niet. Of je moet veronderstellen dat jongeren alleen maar bezig zijn met het lezen van de Redelijke Godsdienst of het Schatboek van Ursinus. Het is realiteit dat ze ook wel eens wat leuks willen: vakantie, eind fietsen, boek lezen, dvd kijken, karten, bowlen, computeren, mens erger je nieten, forumen, praten. Al die dingen brengen op de keper beschouwd niet dichter bij God.

Overigens heeft niemand het een verrijkende ervaring genoemd om een fim met vloek te zien. Illustrerend was dat artikel afgelopen vrijdag in het RD. Een meisje van tien deed automatisch de tv uit bij een vloek.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat we in de reformatorische wereld eens op moeten houden met verstoppertje spelen. Struisvogelpolitiek kan heel goed werken bij volwassenen, maar ik ben bang bij kinderen niet.

Als ik kijk naar in wélke hoek de meeste uitspattingen plaatsvinden onder de jeugd, dan is dat volgens mij juist daar waar men heel veel verboden krijgt. Ik denk niet dat jeugd in de pubertijd braaf luisterd naar pa en ma als die zeggen film is slecht. Nee, opstandig ventje gaat dan film kijken bij vriendje (iets doen wat niet mag is tenslotte spannend), en praat er ws. niet over thuis.

En dat vind ik juist het gevaarlijke. Zolang iets bespreekbaar is, kun je elkaar wijzen op de gevaren, en ook de goede kanten.

Kortom, ik denk dat we er beter aan doen om elkaar te leren om realistisch om te gaan met de gevaren en verleidingen die wij om ons heen zien. Ik heb meer respect voor ouders die hun kinderen een film laten kijken die ze graag willen zien, en daarna met hen die film bespreken en toetsen aan Gods Woord, dan ouders die rückzichlöss verbieden.

Daarbij kan film m.i. een verantwoorde manier van ontspanning wezen. Persoonlijk kan ik heel erg genieten van Disneph films zoals Ice Age en Jungle Book, en soms ook een speelfilm. Als je kritisch selecteerd zijn er zat verantwoorde films. En ik ben bang dat mijn kritiek voor wat verantwoord is dan stukke strenger is dan vele andere refo's die dan wel tegen films zijn, maar waar de romannetjes in de boekenkast verhalen vertellen van dingen waar ze van zouden gruwen al zou het een film zijn

Aan de andere kant moeten we ook realistisch blijven:
1. We zijn gevallen mensen, we leven met een zondig hart in ons, waarvan we belijden dat het geneigd is tot ALLE(!) kwaad.
2. Het is moeilijk om een film te keuren voordat je m gezien hebt (tip: http://www.imdb.nl)
3. Er ligt het gevaar van vervlakking van moraal op de loer (wat vandaag niet kan, is morgen al bespreekbaar, en overmorgen doen we het...)

Ik kan maar één ding concluderen, nl. dat een ieder in zijn eigen geweten ten volle verzekerd zij dat wat hij doet voor God kan bestaan. In de wetenschap dat wij voor al onze daden verantwoording moeten afleggen in het gericht van God. Dat geld beide kanten op. Als je zo'n apperaat in huis haalt, houdt dat in dat elke film die je erin stopt voor Gods aangezicht rein moet wezen (en God is kritisch!). En ouders die beslissen er verre van te blijven, jullie zijn er wel verantwoordelijk voor alles wat jullie kinderen stiekum kijken, als dat stiekum kijken een gevolg is van het onbespreekbaar houden van deze dingen...

Oh ja, nog één tip voor de voorstanders: probeer alleen te kijken in gezelschap, en ik bedoel dan: een verantwoord gezelschap. Durf het ook tegen elkaar te zeggen als je ziet dat een film niet kan.
refo

Bericht door refo »

Een kroketje!? Als je het over onverantwoord hebt.

;)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Een kroketje!? Als je het over onverantwoord hebt.

;)
:)
ik bedoel maar:
het moet niet nodig zijn om voor een frikadel speciaal, een kroket of een patatje oorlog, naar een snackbar te moeten gaan
(voor de jeugd)

het moet niet nodig zijn om een film stiekum bij vrienden of buren te gaan bekijken

het moet niet nodig zijn om buitenshuis wat te kunnen dollen omdat het binnenshuis een meubeltoonzaal is

de jeugd heeft het meer dan ooit nodig dat het binnenshuis gezellig is, dat er geleefd kan en mag worden
en dat er gepraat kan worden
over alles

en dat pa en ma meegaan en meedoen en meedenken
over alles

en de jeugd niet in de kou laten staan
in alles
Wow, één van de weinige momenten waar ik het eens roerend met Annemoon eens ben...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oh ja, nog één tip voor de voorstanders: probeer alleen te kijken in gezelschap, en ik bedoel dan: een verantwoord gezelschap. Durf het ook tegen elkaar te zeggen als je ziet dat een film niet kan.
Uhm, mijn vrouw houdt niet van films.......
refo

Bericht door refo »

Een dvd speler voor alleen zelfgemaakte familie-films. Waar verkopen ze die?
--------------
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik heb al jaren een DVD speler, maar nog nooit de behoefte gevoeld er een DVD in te stoppen die niet kan.

Alle DVD's voor de kids worden eerst door mij og vrouwlief gescand. Dan pas mogen ze die bekijken.
refo

Bericht door refo »

Een dvd speler voor alleen zelfgemaakte familie-films. Waar verkopen ze die?
Ik krijg net een u2u vam het kerkelijk buro van de GG (je weet wel) dat ze ze daar verkopen.
--------------
Plaats reactie