Ik denk dat we in de reformatorische wereld eens op moeten houden met verstoppertje spelen. Struisvogelpolitiek kan heel goed werken bij volwassenen, maar ik ben bang bij kinderen niet.
Als ik kijk naar in wélke hoek de meeste uitspattingen plaatsvinden onder de jeugd, dan is dat volgens mij juist daar waar men heel veel verboden krijgt. Ik denk niet dat jeugd in de pubertijd braaf luisterd naar pa en ma als die zeggen film is slecht. Nee, opstandig ventje gaat dan film kijken bij vriendje (iets doen wat niet mag is tenslotte spannend), en praat er ws. niet over thuis.
En dat vind ik juist het gevaarlijke. Zolang iets bespreekbaar is, kun je elkaar wijzen op de gevaren, en ook de goede kanten.
Kortom, ik denk dat we er beter aan doen om elkaar te leren om realistisch om te gaan met de gevaren en verleidingen die wij om ons heen zien. Ik heb meer respect voor ouders die hun kinderen een film laten kijken die ze graag willen zien, en daarna met hen die film bespreken en toetsen aan Gods Woord, dan ouders die rückzichlöss verbieden.
Daarbij kan film m.i. een verantwoorde manier van ontspanning wezen. Persoonlijk kan ik heel erg genieten van Disneph films zoals Ice Age en Jungle Book, en soms ook een speelfilm. Als je kritisch selecteerd zijn er zat verantwoorde films. En ik ben bang dat mijn kritiek voor wat verantwoord is dan stukke strenger is dan vele andere refo's die dan wel tegen films zijn, maar waar de romannetjes in de boekenkast verhalen vertellen van dingen waar ze van zouden gruwen al zou het een film zijn
Aan de andere kant moeten we ook realistisch blijven:
1. We zijn gevallen mensen, we leven met een zondig hart in ons, waarvan we belijden dat het geneigd is tot ALLE(!) kwaad.
2. Het is moeilijk om een film te keuren voordat je m gezien hebt (tip:
http://www.imdb.nl)
3. Er ligt het gevaar van vervlakking van moraal op de loer (wat vandaag niet kan, is morgen al bespreekbaar, en overmorgen doen we het...)
Ik kan maar één ding concluderen, nl. dat een ieder in zijn eigen geweten ten volle verzekerd zij dat wat hij doet voor God kan bestaan. In de wetenschap dat wij voor al onze daden verantwoording moeten afleggen in het gericht van God. Dat geld beide kanten op. Als je zo'n apperaat in huis haalt, houdt dat in dat elke film die je erin stopt voor Gods aangezicht rein moet wezen (en God is kritisch!). En ouders die beslissen er verre van te blijven, jullie zijn er wel verantwoordelijk voor alles wat jullie kinderen stiekum kijken, als dat stiekum kijken een gevolg is van het onbespreekbaar houden van deze dingen...
Oh ja, nog één tip voor de voorstanders: probeer alleen te kijken in gezelschap, en ik bedoel dan: een verantwoord gezelschap. Durf het ook tegen elkaar te zeggen als je ziet dat een film niet kan.