JONGEREN en MEDIA DEBAT 16-10-03

Vortigern

Bericht door Vortigern »

Om nog even verder te gaan op de stellingen:
Een pc met open internet hoort niet op de slaapkamer van jongeren. Zeker als de ouders geen films in huis willen. Want dan gaat zoon of dochterlief, gewoon op z'n kamer die dvd zitten bekijken.
Harry

Bericht door Harry »

Grappig om te lezen dat heel veel mensen op dit forum precies weten wat kan en niet kan. Waar halen jullie die wijsheid vandaan?

Dit is geen flauwe opmerking maar een eerlijke vraag.
Klein voorbeeldje: Ik heb twee delen Lord of the Ring gekeken, maar kan niets ontdekken van 'wat niet kan.'
Moet ik soms nog eens kijken?
Of moet wat kan en niet kan eerst eens duidelijk worden gedefinieerd?
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Grappig om te lezen dat heel veel mensen op dit forum precies weten wat kan en niet kan. Waar halen jullie die wijsheid vandaan?

Dit is geen flauwe opmerking maar een eerlijke vraag.
Klein voorbeeldje: Ik heb twee delen Lord of the Ring gekeken, maar kan niets ontdekken van 'wat niet kan.'
Moet ik soms nog eens kijken?
Of moet wat kan en niet kan eerst eens duidelijk worden gedefinieerd?
Niet voor iedereen is wat kan en wat niet kan hetzelfde. Sommigen kunnen wel offervlees eten anderen niet. Kijk bij LotR bij voorbeeld eens naar de scene waarbij Theoden wordt verlost van de ban van Saruman. Die, dat vinden zelfs niet christen, lijk meer op een duivel uitdrijving dan op wat er in het boek staat.

Ik zal binnenkort "In de Ban van de Ring" nog wel eens doorlezen dan ben ik weer helemaal bij.
Billy

Bericht door Billy »

open een nieuw onderwerp in de rubriek Kerk en Cultuur.

deze discussie gaat nl. niet meer inhoudelijk in op de avond van gister ( en vandaag)

met dank aan de posters..

billy
ps geeft het desnoods de titel: MOET KUNNEN ?!

[Aangepast op 17/10/03 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

DVD DIngen van de Duivel

UTRECHT - „Geen discussie van jong tegen oudâ€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het was vrijdagavond ook een mooie avond! Gelukkig werd er ook aangeven dat er nog meer aandacht aan wordt besteed. Het is dus geen eendagsvlieger.
Billy

Bericht door Billy »

'Staat er Radio 538 in jouw levensboek?'

door onze redacteur Aldwin Geluk

UTRECHT - Televisie, radio, video, dvd, internet en sms; allemaal middelen die de satan maar wat graag aangrijpt om zijn kwaad in de levens van christenen te strooien. Daarom is er maar één devies: houd je verre van die zaken. Dat was donderdagavond de conclusie van het debat Moet kunnen!? Jongeren en media, georganiseerd door het Reformatorisch Dagblad. ,,Ik kan niet lachen om mensen die liggen te gillen in de hel. Jij wel?''

Het Reformatorisch Dagblad hield onlangs een grootschalig onderzoek naar mediagebruik onder reformatorische jongeren. Het blijkt dat zij veelvuldig dvd's kijken (dat kan niet alleen op televisies, maar ook op computers), internetten, popmuziek luisteren, sms'en en onchristelijke tijdschriften lezen. De artikelen hierover leveren zoveel reacties op dat de krant besluit een discussieavond te organiseren, waar weer zoveel belangstelling voor is, dat het programma de volgende avond voor een andere volle zaal wordt herhaald.

Vol is het inderdaad in het Educatorium, op de Utrechtse Uithof. Elke stoel is bezet. Veel jongeren, vaak met hun ouders, zijn op deze avond afgekomen en een enkele leraar, ouderling en dominee.

RD-Journalist Evert van Dijkhuizen is gespreksleider. Hij zegt het direct al tegen de jongeren: ,,Vanavond willen we niet boven jullie staan, maar naast jullie.'' Wel waarschuwt hij alvast: ,,Wereldgelijkvormigheid zit ook in boeken, tijdschriften en dvd's.''

Personeel van de reformatorische krant doet een beetje zenuwachtig voor het volgende agendapunt: een filmpje. Veel van de aanwezigen hebben uit principe geen televisie in huis. Toch laat de organisatie wat beelden zien - ,,ze kunnen misschien schokkend zijn'' - van de films Titanic en Lord of the Rings en de muzikanten Phil Collins en Mick Jagger. Telkens worden de beelden onderbroken door de tekst: 'Moet kunnen!?'.

Daarover gaat het vanavond: eigenlijk is het gebruik van films en andere wereldse media voor reformatorischen 'not done', maar de praktijk leert anders. Wat gaan 'we' daarmee doen?

Om de discussie wat te verlevendigen zijn drie panelleden uitgenodigd: de christelijk-gereformeerde predikant J. van Amstel, oud-EO-coryfee Jan van den Bosch en de bekeerde ex-popmuzikant Johan Vreugdenhil. Allemaal vinden zij dat jongeren eigenlijk geen dvd's zouden moeten kijken en onderkennen ze 'het gevaar dat het luisteren van gospelmuziek een opstapje kan zijn tot het luisteren van popmuziek', blijkt uit wat stellingen die zij en de zaal krijgen voorgelegd. Van Amstel maakt wel de voorzichtige nuance ,,dat er ook wel goede gospelmuziek is, al zit er een heleboel bij dat niet om aan te horen is''.

Een uur lang spreken

In het voorstelrondje verzwijgt Jan van den Bosch kundig dat hij verantwoordelijk is voor de wekelijkse uitzendingen van Hour of Power op RTL 5, met de Amerikaanse tv-dominee Robert Schuller. Wel mag hij desgevraagd vertellen dat hij tegenwoordig de EO-Jongerendag ,,nooit meer zou willen presenteren''. ,,Het is daar te uitbundig en er is te weinig aandacht voor de boodschap. In mijn tijd was dat wel anders. Toen bleef iedereen nog op zijn stoel zitten en mocht Henk Binnendijk nog een uur lang spreken.''

De stemming is gezet. Het relaas van een nog jonge vader die zijn zoon is ,,kwijtgeraakt aan de moderne media en een kloof in geloofsbeleving'' maakt indruk. Er ontspint zich een discussie of ouders hun kinderen ruimte en eigen verantwoordelijkheid moeten geven, of juist al het potentieel schadelijke maar bij voorbaat moeten verbieden. Van Amstel wijst erop dat de duivel media heel goed kan gebruiken om in iemands hart te komen. Ouders én jongeren zouden zich dat moeten realiseren. Een jongere in de zaal stemt daar mee in. ,,Onze ouders moeten met ons in gesprek gaan en niet denken: als ik het verbied, is het probleem weg.'' Want dat blijkt wel: ook al is televisie thuis verboden, er zijn altijd vriendjes op school of in de buurt die er wel eentje hebben.

De refojongeren zijn vanavond een stuk minder eerlijk over hun doen en laten dan in het anonieme RD-onderzoek. Daaruit bleek dat het merendeel wel eens een filmpje kijkt, bijvoorbeeld op de computer. Uiteindelijk staat er dan toch een meisje op: ,,Ik geef het toe: ik kijk wel eens een film. Bijvoorbeeld Charlie Chaplin, of de christelijke film Tranen over Johannesburg. Daar is toch niets mis mee?''

Vreugenhil reageert fel. ,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ík niet, maar dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade.'' Vreugdenhil verheft zijn stem en buigt zich voorover. ,,Ik kan niet lachen om mensen die liggen te gillen in de hel. Jij soms wel?''

Het meisje stamelt nog: ,,Na wat u gezegd heeft kan ik in ieder geval niet meer lachen om Charlie Chaplin, dan denk ik elke keer: hel!'', en ze gaat weer zitten.

Een ander meisje zegt wel eens mee te gaan met christelijke groepsvakanties. ,,Mij valt op dat, hoe strenger jongeren zijn opgevoed, hoe meer ze zuipen en andere rare dingen doen. Het gaat toch niet alleen om of je video's kijkt of niet?''

Vreugdenhil stemt daarmee in. ,,Alleen als je een kind van God bent, kun je het belang van leefregels begrijpen. Als je dat niet bent, val dan vanavond nog op je knieën voor Jezus. Kerken die zeggen dat je eerst je zonden moet onderzoeken, zijn vreselijk. Val vanavond nog op de knieën voor Hem, Hij staat al aan de deur.''

Zonde

Verschillende mensen in de zaal of op het podium spreken van het weren van de zonde uit het dagelijks leven. Ds. Van Amstel zegt bijvoorbeeld: ,,Je kunt niet alles zelf beslissen, dan loopt het spaak. Je moet aan de Here vragen: wat wilt U?''

Jan van de Bosch is bang dat dit soort antwoorden bij de jongeren niet meer landt. ,,Kunnen ze nog wat met deze taal? Schetsen we hier niet allemaal stereotiepen?'' Het RD is volgens hem te bang. ,,Als jongeren blijkbaar toch films kijken, wees dan ook als krant eens eerlijk en zeg gewoon: dat zijn wél goede dvd's.''

Een tiener in de zaal haakt daar bij aan. Hij lijkt zenuwachtig als hij ten overstaan van familie en bekenden toegeeft Titanic te hebben gezien en daar eigenlijk geen probleem mee te hebben. ,,Doet het je dan helemaal niks als je ziet dat wordt nagespeeld dat er 1500 mensen omkomen en met de eeuwigheid te maken krijgen?'', mengt gespreksleider Van Dijkhuizen zich - niet voor het eerst - in de discussie. De jongen schrikt van de felle reactie en gaat weer zitten.

Aan het einde van de avond blijkt dat er in ieder geval bij de leiding van de reformatorische zuil geen behoefte is om het mediabeleid te veranderen. ,,Geloof jij dat je voor God kunt staan als je Radio 538 hebt geluisterd? Als hij ten overstaan van miljarden jouw levensboek opent en het stap voor stap met je doorneemt?'', stelt ouderling W. Visser de jongeren een retorische vraag. ,,Voor ons allen is bekering nodig. Ook voor jou die alle zonden ver van je houdt, jij die niets herkende van de filmbeelden die aan het begin van de avond werden vertoond. Ieder mens heeft bekering nodig. Altijd weer.''

Billy

Bericht door Billy »

uit het ND verslag:

"In het voorstelrondje verzwijgt Jan van den Bosch kundig dat hij verantwoordelijk is voor de wekelijkse uitzendingen van Hour of Power op RTL 5, met de Amerikaanse tv-dominee Robert Schuller.

idd tijdens het voorstelrondje niet gezegd. maar later werd er uit de zaal wel naar gevraagd.

klinkt dus wel erg negatief van het ND richting jan van den bosch.
ws isie bij het ND afgeschreven wegens zijn negatieve uiting deze avond over de EOjongerendag.
( overigens was JvdB mijn favoriet overigens ook niet deze avond)

nog een citaat uit ND verslag:

Een tiener in de zaal haakt daar bij aan. Hij lijkt zenuwachtig als hij ten overstaan van familie en bekenden toegeeft Titanic te hebben gezien en daar eigenlijk geen probleem mee te hebben. ,,Doet het je dan helemaal niks als je ziet dat wordt nagespeeld dat er 1500 mensen omkomen en met de eeuwigheid te maken krijgen?'', mengt gespreksleider Van Dijkhuizen zich - niet voor het eerst - in de discussie. De jongen schrikt van de felle reactie en gaat weer zitten.

volgens mij was deze dialoog tussen Jan van den Bosch ( die de titanic met een vroom verhaaltje uit de film wat "christelijker" wilde maken en gespreksleider Evert van Dijkhuizen .

van een schrikkende jongen die snel ging zittten heb ik niks gezien/gemerkt.

of misschien heb ik toen niet helemaal opgelet?:pu

ook uit het ND verslag:
Aan het einde van de avond blijkt dat er in ieder geval bij de leiding van de reformatorische zuil geen behoefte is om het mediabeleid te veranderen. ,,Geloof jij dat je voor God kunt staan als je Radio 538 hebt geluisterd? Als hij ten overstaan van miljarden jouw levensboek opent en het stap voor stap met je doorneemt?'', stelt ouderling W. Visser de jongeren een retorische vraag. ,,Voor ons allen is bekering nodig. Ook voor jou die alle zonden ver van je houdt, jij die niets herkende van de filmbeelden die aan het begin van de avond werden vertoond. Ieder mens heeft bekering nodig. Altijd weer.''

LATEN WIJ DIT ONDERSTAANDE ALLEMAAL TER HARTE NEMEN.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wat een walgelijk staaltje journalistiek in het ND!!! Zijn ze altijd zo onwaarachtig?

a. Ik heb geen zenuwachtige (tegenover familie) tiener gezien
b. Dat verhaal over de Titanic was idd een van de onzin stories van Jan vd Bosch (terecht Billy)
c. Evert van Dijkhuizen, mengde zich hier pas voor het eerst (dus na de aller, allerlaatste opmerking) in de discussie, dat viel me juist op.

Aan het einde van de avond blijkt dat er in ieder geval bij de leiding van de reformatorische zuil geen behoefte is om het mediabeleid te veranderen.

Dit komt gewoon dicht bij een leugen, ik heb dat echt niet zo opgevat, wie wel??

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Stuur een brief naar het ND. Dit kan niet. Stel dat een niet-christen zoiets zou lezen, dat zou zeer slechte reclame zijn voor de kerk. Hij zou de rillingen over zijn rug krijgen.
rekna

Bericht door rekna »

Ben ook op de debatavond geweest op 16-10!!

Had wel een heel open einde. De afsluiting door dhr. Visser maakte nog wel de meeste indruk. De radicaliteit waarmee hij de zaal toesprak, zonder alles bij naam te hoeven noemen (dat is een kunst!) vond ik alleen tijdens het debat bij Vreugdenhil terug.
Ds. van Amstel kwam op mij wat zwak over. Hij kan heel liefdevol en met de jeugd meelevend overkomen, maar móet hij, met alle andere kerkelijke leiders niet veel meer waarschuwend met de jeugd in gesprek gaan. We hebben tenslotte allemaal inmiddels wel gezien dat wij op mediagebied ver heen zijn.
Jan v.d. Bosch had van mij thuis mogen blijven.

Al met al vond ik de sprekers geen goede afspiegeling van de achterban van het RD.

Met een heel open einde bedoel ik dat we weliswaar een beeld hebben gekregen wat er allemaal speelt op media-gebied, maar handvatten om hier met elkaar mee om te gaan worden nog gemist. Gelukkig heeft het allemaal nog een gevolg.

De discussieleiding vond ik rommelig. Op een gegeven moment liepen er wel heel veel vragen door elkaar heen. Wellicht was het beter geweest om per stelling te discusseren.

Het was echter wel de moeite waard om er geweest te zijn, ben benieuwd naar het vervolg.

Heb vandaag toevallig ook een ND in huis. Het verslag kwam ook op mij wat vreemd over. Het verhaal over die Titanic klopt inderdaad niet.
parsifal

Bericht door parsifal »

Iedereen die de theologie van Schuller kent is het er denk ik mee eens dat Jan van de Bosch zich daar ongeloofwaardig mee heeft gemaakt. Zie ook mijn eerdere post hierover. Als ik later kan kiezen of mijn kinderen van horror films of van de theologie van Schuller zouden houden zou ik het antwoord nog niet weten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik ben er niet geweest maar heb wel het nodige gelezen in de krant. maar zeker ik begrijp ook de keuze van het RD niet wat Jan van den Bosch betreft. Zijn reactie die ik gelezen heb hadden ze kunnen verwachten.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik ben er niet geweest maar heb wel het nodige gelezen in de krant. maar zeker ik begrijp ook de keuze van het RD niet wat Jan van den Bosch betreft. Zijn reactie die ik gelezen heb hadden ze kunnen verwachten.
Plaats reactie