Financiële zaken op zondag

Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 15:24
Zeeuw schreef: 28 jul 2023, 15:05
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 14:47
Zeeuw schreef: 28 jul 2023, 14:33
Ja, vooral 's avonds in de winter. Lekker knus in het donker. Bij kaarslicht.
Goed, we hebben weer gelachen. Om tot de de kern van mijn punt terug te keren: Besef dat je op zondag mensen voor je laat werken en vraag je zelf af of dit noodzakelijk is. Degenen die voor je werken op zondag hebben ook een ziel, hoewel ze dat zelf misschien niet beseffen. Hadden zij die tijd dat ze werken niet beter in kerk kunnen verkeren?
En wat doe je eraan om die mensen in de kerk te laten verkeren?
Ik weet wat je bedoelt, Zeeuw. Ik kan antwoorden dat ik tolgaarders niet tegenkom op zondag, omdat ik niet wil rijden en nog meer argumenten. Maar je vervolgvraag weet ik dan ook. De vraag stellen is voldoende om bij mezelf naar binnen te kijken wat we er aan doen.
:super
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 28 jul 2023, 18:17
HersteldHervormd schreef:1: Als je iedere maand op een bepaalde dag, bijvoorbeeld de 27e, een bedrag standaard van je rekening af laat halen voor de kerk, dan valt die 27e ook wel eens op een zondag. Is dat geoorloofd?
Hier breng je 1 Kor. 16:2 in de praktijk: "Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn". Ik denk dat het juist goed is om op zondag te laten incasseren.

Tegenwoordig komen er nog meer vraagstukken bij. Zoals: elektrische auto op zondag opladen, webshops op zondag sluiten en zonnepanelen hun werk laten doen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Wat is het vraagstuk bij zonnepanelen op zondag hun werk laten doen? Dat is toch beter dan kolencentrales?
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1594
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 11:58
DDD schreef: 28 jul 2023, 11:47
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 11:02
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 10:32

1. Volgens mij hoeven daar op zondag geen menselijke handelingen aan te pas te komen, ook niet vanuit de bank. Het lijkt me geoorloofd.
2. Is een lastige om deze dingen.
2.1. Als je er langs gaat ben je tol verplicht.
2.2. Je bent verplicht om op te gaan naar Gods huis, indien dit mogelijk is
2.3 Door de keuze om op te gaan, laat je mensen( in mijn ogen) niet noodzakelijke arbeid verrichten. Het argument dat ze er toch wel zitten, omdat anderen er ook door heen moeten lijkt me niet steekhoudend. Doordat anderen dit zouden doen zou het geoorloofd zijn om er doorheen te gaan?

Het is bij het 2e wat zwaarder weegt.
2.2: Ik zou ook thuis mee kunnen luisteren met onze eigen gemeente. Punt is dat we zeer slecht internet hebben, de WiFi doet het helemaal niet, en de 4G dekking is behoorlijk onstabiel. Voor de avond willen we sowieso thuis luisteren aangezien het ongeveer een uur rijden is, ik vind 4 uur op een zondag een beetje overdreven.
2.3: Dat geldt natuurlijk wel met meerdere dingen, in heel veel sectoren heb je weekenddiensten en die vallen echt niet allemaal onder de werken der barmhartigheid. Het punt waar ik zelf tegen aan loop is dat je op een hele directe manier iets moet betalen op zondag. Dat heb ik nog nooit gedaan.
Het meeleven met christenen in een ander land heeft mijns inziens een waarde op zich. Is het niet mogelijk om via een alternatieve route binnendoor te reizen?
Ja dat kan, dan rijd je 1,5 uur over een enkele reis.
Ik ga ook eens kijken of je niet van te voren een tol ticket kan kopen, dan zou je misschien in een keer door kunnen rijden.

edit: Heeft iemand ervaring met tol in Oostenrijk? Ik zie nu dat je alleen een vignet nodig hebt, maar die heb ik. Ik was in de veronderstelling dat dit vignet meer milieu gerelateerd is. Misschien maak ik me druk om niks.
Een vignet is meestal voldoende. Op maar een paar stukken moet je daarnaast ook nog tol betalen. Zoals de tauern snelweg en de brenner. Houd er wel rekening mee dat het onderweg erg druk kan zijn als je in het weekend reist. En alleen bestemmingsverkeer mag van de snelweg af.
Ik vind tol betalen om een kerkdienst bij te wonen wel geoorloofd. Gewoon reizen op zondag zal ik dan weer niet doen.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Ambtenaar »

Of een tolbadge kopen, dat is ideaal.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1594
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef: 28 jul 2023, 18:57 Of een tolbadge kopen, dat is ideaal.
Echt een aanrader inderdaad. Ik wil niet meer zonder. Alleen in Oostenrijk heb je er niet veel aan. Ik heb bijvoorbeeld wel een online ticket gekocht voor de tauernsnelweg en karawankentunnel. Dat werkt dan op dezelfde manier als met een tolbadge.
Zonder te stoppen door.. heerlijk!
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Psalm »


MGG schreef:Wat is het vraagstuk bij zonnepanelen op zondag hun werk laten doen? Dat is toch beter dan kolencentrales?
Ja, ik vind het ook wat ver gaan. Maar de gedachte is dat je dan zo min mogelijk energie op zondag moet gebruiken én leveren. Koken, douchen, wifi gebruik etc. wordt dan ook niet gedaan.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MePaul »

Bij dit onderwerp moest ik trouwens direct denken aan dit artikel: https://cvandaag.nl/86412-christenen-de ... -dubbeldam
merel
Berichten: 10066
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 11:58
DDD schreef: 28 jul 2023, 11:47
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 11:02
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 10:32

1. Volgens mij hoeven daar op zondag geen menselijke handelingen aan te pas te komen, ook niet vanuit de bank. Het lijkt me geoorloofd.
2. Is een lastige om deze dingen.
2.1. Als je er langs gaat ben je tol verplicht.
2.2. Je bent verplicht om op te gaan naar Gods huis, indien dit mogelijk is
2.3 Door de keuze om op te gaan, laat je mensen( in mijn ogen) niet noodzakelijke arbeid verrichten. Het argument dat ze er toch wel zitten, omdat anderen er ook door heen moeten lijkt me niet steekhoudend. Doordat anderen dit zouden doen zou het geoorloofd zijn om er doorheen te gaan?

Het is bij het 2e wat zwaarder weegt.
2.2: Ik zou ook thuis mee kunnen luisteren met onze eigen gemeente. Punt is dat we zeer slecht internet hebben, de WiFi doet het helemaal niet, en de 4G dekking is behoorlijk onstabiel. Voor de avond willen we sowieso thuis luisteren aangezien het ongeveer een uur rijden is, ik vind 4 uur op een zondag een beetje overdreven.
2.3: Dat geldt natuurlijk wel met meerdere dingen, in heel veel sectoren heb je weekenddiensten en die vallen echt niet allemaal onder de werken der barmhartigheid. Het punt waar ik zelf tegen aan loop is dat je op een hele directe manier iets moet betalen op zondag. Dat heb ik nog nooit gedaan.
Het meeleven met christenen in een ander land heeft mijns inziens een waarde op zich. Is het niet mogelijk om via een alternatieve route binnendoor te reizen?
Ja dat kan, dan rijd je 1,5 uur over een enkele reis.
Ik ga ook eens kijken of je niet van te voren een tol ticket kan kopen, dan zou je misschien in een keer door kunnen rijden.

edit: Heeft iemand ervaring met tol in Oostenrijk? Ik zie nu dat je alleen een vignet nodig hebt, maar die heb ik. Ik was in de veronderstelling dat dit vignet meer milieu gerelateerd is. Misschien maak ik me druk om niks.
Ja wij waren afgelopen weken in Oostenrijk. Op sommige snelwegen ( iig regio Salzburg) moet je ook nog tol betalen naast het vignet.
merel
Berichten: 10066
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 11:02
Piet Puk schreef: 28 jul 2023, 10:32
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 10:17 Ik zit met twee dingen:

1: Als je iedere maand op een bepaalde dag, bijvoorbeeld de 27e, een bedrag standaard van je rekening af laat halen voor de kerk, dan valt die 27e ook wel eens op een zondag. Is dat geoorloofd?
2: Ik wil a.s. zondag op vakantie naar een kerk. Onderweg zal ik tol moeten betalen, is dat ook geoorloofd?

Bedankt alvast voor de reacties.
1. Volgens mij hoeven daar op zondag geen menselijke handelingen aan te pas te komen, ook niet vanuit de bank. Het lijkt me geoorloofd.
2. Is een lastige om deze dingen.
2.1. Als je er langs gaat ben je tol verplicht.
2.2. Je bent verplicht om op te gaan naar Gods huis, indien dit mogelijk is
2.3 Door de keuze om op te gaan, laat je mensen( in mijn ogen) niet noodzakelijke arbeid verrichten. Het argument dat ze er toch wel zitten, omdat anderen er ook door heen moeten lijkt me niet steekhoudend. Doordat anderen dit zouden doen zou het geoorloofd zijn om er doorheen te gaan?

Het is bij het 2e wat zwaarder weegt.
2.2: Ik zou ook thuis mee kunnen luisteren met onze eigen gemeente. Punt is dat we zeer slecht internet hebben, de WiFi doet het helemaal niet, en de 4G dekking is behoorlijk onstabiel. Voor de avond willen we sowieso thuis luisteren aangezien het ongeveer een uur rijden is, ik vind 4 uur op een zondag een beetje overdreven.
2.3: Dat geldt natuurlijk wel met meerdere dingen, in heel veel sectoren heb je weekenddiensten en die vallen echt niet allemaal onder de werken der barmhartigheid. Het punt waar ik zelf tegen aan loop is dat je op een hele directe manier iets moet betalen op zondag. Dat heb ik nog nooit gedaan.
Je zou ook een weekje kunnen overslaan en zelf wat bijbelstudie kunnen doen. Ik vind ruim 2 uur rijden voor een uurtje kerk best veel in de vakantie.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1594
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Bourdon16 »

Ik moest denken aan dat gezin uit Spakenburg die op zondag stroom gebruiken via een accu.
Ik heb het ergens in een boek gelezen.
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 28 jul 2023, 19:14
MGG schreef:Wat is het vraagstuk bij zonnepanelen op zondag hun werk laten doen? Dat is toch beter dan kolencentrales?
Ja, ik vind het ook wat ver gaan. Maar de gedachte is dat je dan zo min mogelijk energie op zondag moet gebruiken én leveren. Koken, douchen, wifi gebruik etc. wordt dan ook niet gedaan.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Een accu aanschaffen en je kan op zondag energie gebruiken. Morgens warme broodjes, middags soep met pizza en avonds de frietpan aan. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd en is een accu mogelijk ook financieel interessant.
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Ik vind het wettisch. Ik ben niet tegen accu's, integendeel. Maar als de zon schijnt en het waait, is dat het moment om hem te laden. Niet omdat het zaterdag of juist zondag is.
Hoopvol
Berichten: 1328
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Hoopvol »

MGG schreef: 28 jul 2023, 18:33
Wat is het vraagstuk bij zonnepanelen op zondag hun werk laten doen? Dat is toch beter dan kolencentrales?
Waarom is dat beter?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4193
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Maanenschijn »

Er is hier een forumlid wat op zondag geen gebruik maakt van het electriciteitsnet. Ik heb daar bewondering voor, iemand met een voor zichzelf nauw geweten, maar niet veroordelend naar anderen.

Wettisch? Ik denk het niet. Wettisch schaar ik onder iets doen of laten om daarmee een beter mens te zijn of lijken dan een ander, of om daarmee God te behagen. Als iemand iets niet met zijn geweten kan overeenstemmen ligt dat anders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 22:23
MGG schreef: 28 jul 2023, 18:33
Wat is het vraagstuk bij zonnepanelen op zondag hun werk laten doen? Dat is toch beter dan kolencentrales?
Waarom is dat beter?
Omdat voor zonnepanelen niemand op zondag hoeft te werken en voor kolencentrales wel.
Plaats reactie