“Vraag er maar veel om.”

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Nasrani »

Jullie vergeten het woordje veel. En daargaat het volgens mij om.
De oproep tot gebed is zeer bijbels.
Maar een opmerking als bid er maar veel om, is dat niet. Jezus waarschuwt in Mattheüs 6 zelfs daarvoor. Denk ook aan de Baälpriesters op de berg bij Elia... die moesten het maar blijven vragen. Dat is altijd het kenmerk geweest van de afgoden. Hun volgelingen moeten er veel om vragen en voor doen en dan is het nooit zeker of ze het ook krijgen.
Dat beeld kan ook ontstaan als we van kinds af aan de opmerking bid er maar veel om meekrijgen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11792
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 07:31 Het begint in dit gesprek met een weergave van het bezoek van de hervormde kerk in Garderen door Zeeuw. Inderdaad lijkt het erop dat zijn weergave niet geheel neutraal is, maar een enigszins negatieve lading heeft. Deels door de inhoud van de preek, deels door de manier waarop Zeeuw met de zijnen is opgevangen.
Deze gemeente is volgens mij zowel in uiterlijke als inhoudelijke zin een zeer behoudende gemeente binnen de HHK. Het kan zijn dat Zeeuw met de zijnen zowel uiterlijk als innerlijk wat minder aansluiting heeft ervaren. Dat kan vervolgens best van invloed zijn hoe je de dienst ervaart.
Vervolgens wordt er een zinnetje uit een preek geïsoleerd, namelijk deze: 'Vraag er maar veel om'. Deze knecht van de Heere heeft het Woord gebracht en daarbij gevraagd om de leiding van de Geest. Ik geloof dat wanneer de Heere het Woord zegende in Garderen aan het hart van Zeeuw en de zijnen dit niet uit zijn pen was gekomen. Hij heeft ook veel meer gezegd dan dit zinnetje. Daarom is de kritiek die er komt op de weergave van Zeeuw mijns inziens wel terecht. Met name als je ziet wat het gevolg is. Een bijzonder ongeestelijk gesprek en verwijdering. Dat kan nóóit de bedoeling zijn van het bezoek van een kerkdienst in vakantietijd.
Het ongeestelijke begint vooral door de scherpe woorden van een paar mensen na mijn post. Ik heb via de mail inmiddels juist al weer wat heldere en goede gesprekken mogen voeren. 1 op 1 gaat toch beter dan.
Ik ben niet scherp geweest, ik heb iets opgemerkt. Naast de goede voordracht en de waarheden die ik hoorde. De vele posts erna getuigen m.i. vooral dat dit punt herkenbaar is. Nodeloos te zeggen dat het er verder over sprekenniet gaat op een forum waar de hakken direct het zand in gaan aan twee kanten.
merel
Berichten: 10071
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Nasrani schreef: 08 aug 2023, 07:33 Jullie vergeten het woordje veel. En daargaat het volgens mij om.
De oproep tot gebed is zeer bijbels.
Maar een opmerking als bid er maar veel om, is dat niet. Jezus waarschuwt in Mattheüs 6 zelfs daarvoor. Denk ook aan de Baälpriesters op de berg bij Elia... die moesten het maar blijven vragen. Dat is altijd het kenmerk geweest van de afgoden. Hun volgelingen moeten er veel om vragen en voor doen en dan is het nooit zeker of ze het ook krijgen.
Dat beeld kan ook ontstaan als we van kinds af aan de opmerking bid er maar veel om meekrijgen.
'Bid er maar veel om'is toch vooral negatief als vervolgens wordt aangegeven dat God heel misschien op den duur bij een enkele dat zal verhoren? 'Bid er maar om, want God zal dit gebed verhoren', is een andere insteek.

Afgelopen zondag hadden wij een preek over Openbaringen 4 en de 24 ouderlingen die voor de troon van God zaten. De dominee gaf aan dat deze ouderlingen ook de heiligen konden zijn uit Hebreeën 11. Hij zei niet letterlijk dat dit uit oude geschriften kwam, maar gaf aan 'ik kan mij zo indenken dat....'.
Weet iemand of er verklaringen zijn wie deze 24 ouderlingen zijn? Ik meende altijd begrepen te hebben dat deze 24 ouderlingen fictief waren en voor de 12 stammen en 12 discipelen stonden.
Bertiel
Berichten: 4738
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Henk J schreef: 08 aug 2023, 04:59
Bertiel schreef: 07 aug 2023, 23:17 1 vraag dan.
Waar in de bijbel vinden we deze oproep als onderdeel van een preek?
Tollenaar in de tempel.
is dat de concrete oproep van Christus in een preek aan ongelovigen?
Nee het is een uitwerking genoemd in een gelijkenis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4738
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 07:31 Het begint in dit gesprek met een weergave van het bezoek van de hervormde kerk in Garderen door Zeeuw. Inderdaad lijkt het erop dat zijn weergave niet geheel neutraal is, maar een enigszins negatieve lading heeft. Deels door de inhoud van de preek, deels door de manier waarop Zeeuw met de zijnen is opgevangen.
Deze gemeente is volgens mij zowel in uiterlijke als inhoudelijke zin een zeer behoudende gemeente binnen de HHK. Het kan zijn dat Zeeuw met de zijnen zowel uiterlijk als innerlijk wat minder aansluiting heeft ervaren. Dat kan vervolgens best van invloed zijn hoe je de dienst ervaart.
Vervolgens wordt er een zinnetje uit een preek geïsoleerd, namelijk deze: 'Vraag er maar veel om'. Deze knecht van de Heere heeft het Woord gebracht en daarbij gevraagd om de leiding van de Geest. Ik geloof dat wanneer de Heere het Woord zegende in Garderen aan het hart van Zeeuw en de zijnen dit niet uit zijn pen was gekomen. Hij heeft ook veel meer gezegd dan dit zinnetje. Daarom is de kritiek die er komt op de weergave van Zeeuw mijns inziens wel terecht. Met name als je ziet wat het gevolg is. Een bijzonder ongeestelijk gesprek en verwijdering. Dat kan nóóit de bedoeling zijn van het bezoek van een kerkdienst in vakantietijd.
ik weet niet of dit echt ongeestelijk is.
Het lijkt me goed om na te denken met z'n allen over de oproep die moet klinken in de prediking.
Nogmaals, bid er maar veel om, is niet een uitspraak die ik b.v. bij de Erskines ben tegengekomen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

merel schreef: 08 aug 2023, 08:06
Nasrani schreef: 08 aug 2023, 07:33 Jullie vergeten het woordje veel. En daargaat het volgens mij om.
De oproep tot gebed is zeer bijbels.
Maar een opmerking als bid er maar veel om, is dat niet. Jezus waarschuwt in Mattheüs 6 zelfs daarvoor. Denk ook aan de Baälpriesters op de berg bij Elia... die moesten het maar blijven vragen. Dat is altijd het kenmerk geweest van de afgoden. Hun volgelingen moeten er veel om vragen en voor doen en dan is het nooit zeker of ze het ook krijgen.
Dat beeld kan ook ontstaan als we van kinds af aan de opmerking bid er maar veel om meekrijgen.
'Bid er maar veel om'is toch vooral negatief als vervolgens wordt aangegeven dat God heel misschien op den duur bij een enkele dat zal verhoren? 'Bid er maar om, want God zal dit gebed verhoren', is een andere insteek.
Maar ik begrijp niet zo goed waar het idee vandaan komt (hierboven ook meerdere malen te lezen) dat "bid er maar veel om" wordt gezegd in een context van: heel misschien zal je het dan krijgen. Een loterijgodsdienst, zoals het werd genoemd.

In mijn vacante en behoudende gereformeerde gemeente hoor ik dat laatste nooit. Altijd klinkt er in door: bid er veel om, want de Heere hoort je.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:01
Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 07:31 Het begint in dit gesprek met een weergave van het bezoek van de hervormde kerk in Garderen door Zeeuw. Inderdaad lijkt het erop dat zijn weergave niet geheel neutraal is, maar een enigszins negatieve lading heeft. Deels door de inhoud van de preek, deels door de manier waarop Zeeuw met de zijnen is opgevangen.
Deze gemeente is volgens mij zowel in uiterlijke als inhoudelijke zin een zeer behoudende gemeente binnen de HHK. Het kan zijn dat Zeeuw met de zijnen zowel uiterlijk als innerlijk wat minder aansluiting heeft ervaren. Dat kan vervolgens best van invloed zijn hoe je de dienst ervaart.
Vervolgens wordt er een zinnetje uit een preek geïsoleerd, namelijk deze: 'Vraag er maar veel om'. Deze knecht van de Heere heeft het Woord gebracht en daarbij gevraagd om de leiding van de Geest. Ik geloof dat wanneer de Heere het Woord zegende in Garderen aan het hart van Zeeuw en de zijnen dit niet uit zijn pen was gekomen. Hij heeft ook veel meer gezegd dan dit zinnetje. Daarom is de kritiek die er komt op de weergave van Zeeuw mijns inziens wel terecht. Met name als je ziet wat het gevolg is. Een bijzonder ongeestelijk gesprek en verwijdering. Dat kan nóóit de bedoeling zijn van het bezoek van een kerkdienst in vakantietijd.
Het ongeestelijke begint vooral door de scherpe woorden van een paar mensen na mijn post. Ik heb via de mail inmiddels juist al weer wat heldere en goede gesprekken mogen voeren. 1 op 1 gaat toch beter dan.
Ik ben niet scherp geweest, ik heb iets opgemerkt. Naast de goede voordracht en de waarheden die ik hoorde. De vele posts erna getuigen m.i. vooral dat dit punt herkenbaar is. Nodeloos te zeggen dat het er verder over sprekenniet gaat op een forum waar de hakken direct het zand in gaan aan twee kanten.
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Online
Zeeuw
Berichten: 11792
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 08 aug 2023, 08:38
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:01
Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 07:31 Het begint in dit gesprek met een weergave van het bezoek van de hervormde kerk in Garderen door Zeeuw. Inderdaad lijkt het erop dat zijn weergave niet geheel neutraal is, maar een enigszins negatieve lading heeft. Deels door de inhoud van de preek, deels door de manier waarop Zeeuw met de zijnen is opgevangen.
Deze gemeente is volgens mij zowel in uiterlijke als inhoudelijke zin een zeer behoudende gemeente binnen de HHK. Het kan zijn dat Zeeuw met de zijnen zowel uiterlijk als innerlijk wat minder aansluiting heeft ervaren. Dat kan vervolgens best van invloed zijn hoe je de dienst ervaart.
Vervolgens wordt er een zinnetje uit een preek geïsoleerd, namelijk deze: 'Vraag er maar veel om'. Deze knecht van de Heere heeft het Woord gebracht en daarbij gevraagd om de leiding van de Geest. Ik geloof dat wanneer de Heere het Woord zegende in Garderen aan het hart van Zeeuw en de zijnen dit niet uit zijn pen was gekomen. Hij heeft ook veel meer gezegd dan dit zinnetje. Daarom is de kritiek die er komt op de weergave van Zeeuw mijns inziens wel terecht. Met name als je ziet wat het gevolg is. Een bijzonder ongeestelijk gesprek en verwijdering. Dat kan nóóit de bedoeling zijn van het bezoek van een kerkdienst in vakantietijd.
Het ongeestelijke begint vooral door de scherpe woorden van een paar mensen na mijn post. Ik heb via de mail inmiddels juist al weer wat heldere en goede gesprekken mogen voeren. 1 op 1 gaat toch beter dan.
Ik ben niet scherp geweest, ik heb iets opgemerkt. Naast de goede voordracht en de waarheden die ik hoorde. De vele posts erna getuigen m.i. vooral dat dit punt herkenbaar is. Nodeloos te zeggen dat het er verder over sprekenniet gaat op een forum waar de hakken direct het zand in gaan aan twee kanten.
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:39
Job schreef: 08 aug 2023, 08:38
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Ieder die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is weet dat het kwalificeren van een preek met: "Goede voordracht, veel waarheden" eigenlijk betekent: qua inhoud was het "mwa".
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 08 aug 2023, 08:15 ik weet niet of dit echt ongeestelijk is.
Het lijkt me goed om na te denken met z'n allen over de oproep die moet klinken in de prediking.
Nogmaals, bid er maar veel om, is niet een uitspraak die ik b.v. bij de Erskines ben tegengekomen.
Erskine schreef:Christus is gekomen om de zondaren zalig te maken, de voornaamste zondaren. Heeft Hij dit gezegd? Smeek dan: Doe, gelijk als Gij gesproken hebt. Iemand anders zegt: Is er een woord voor iemand die niet gelooft dat het zo is, zoals u dat verkondigt, dat er een genadig woord in Gods mond zou zijn en een genadige gedachte in Zijn hart voor mij? Ik kan het me volstrekt niet indenken. Maar God zegt: 'Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten'. (Jes. 55:8,9) U kunt Gods gedachten net zo min afmeten aan úw gedachten, als u de wijd uitgestrekte hemelen kunt afmeten met uw armen. Maar God kent Zijn eigen gedachten. En wat zegt Hij daarover? 'Want Ik weet de gedachten, die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes, en niet des kwaads, dat Ik u geve het einde en de verwachting. Dan zult gij Mij aanroepen, en henengaan, en tot Mij bidden; en Ik zal naar u horen. En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart'. (Jer. 29:11-13). Heeft de Heere dit gezegd? Ga dan tot Hem, pleit op Zijn Woord en zeg: Heere, doe, gelijk als Gij gesproken hebt.
De eerste preek die ik opensloeg, n.a.v. 2 Sam. 7:25b.
Het gaat natuurlijk veel om interpretatie. Zeeuw interpreteert de uitspraak van ds. Zoet als voorwaardelijk, anderen vinden het lijdelijk, anderen vinden dat de beloften en het pleiten onvoldoende aan bod komen, op geloofstoerusting.nl zal er vast ook wel een wijze lezing iets zeggen over dit aangelegen punt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: 08 aug 2023, 08:43
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:39
Job schreef: 08 aug 2023, 08:38
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Ieder die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is weet dat het kwalificeren van een preek met: "Goede voordracht, veel waarheden" eigenlijk betekent: qua inhoud was het "mwa".
Natuurlijk, en dat weet Zeeuw drommels goed. Dat werkt een reactie in de hand. Het is goed dat hij Garderen heeft uitgekozen, terwijl er in de regio waar hij verblijft toch wel wat linksig geörienteerde HHG's te vinden zijn waar hij zich beter thuis zou hebben gevoeld wellicht. De keuze die hij maakte is prima, de afdronk via Refoforum kwalijk. Dat is mijn mening hierover. Het feit dat hij zich bewust is wat zo'n post kan doen en er vervolgens toch voor kiest dit hier naar voren te brengen is schadelijk voor ds. Zoet, voor hemzelf, voor diverse forummers (waaronder ik). En dat is gewoon niet goed.
Bertiel
Berichten: 4738
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

we hebben toch als een bereër onder de prediking te zitten?

@Ad Anker, is dat het enige waartoe de Erskines b.v. oproepen?
Ik wil geen citatenoorlog, maar een prediking waarin het appel enkel tot zelfonderzoek is, waar de oproep tot bekering niet of omfloerst klinkt, is niet in lijn met wat de oude schrijvers, de belijdenis en de schrift ons leert

Ik heb nog wat zitten zoeken in digibron, kom wel belangrijke gedachten tegen van ds L. Vroegindeweij, Ds. v. Sliedregt en ds W.L. Tukker

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 8f3d4321cf

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c65db2cd12

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b138afb7bd

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0f0ce815e4

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 003434ac03
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 08 aug 2023, 08:48 we hebben toch als een bereër onder de prediking te zitten?

@Ad Anker, is dat het enige waartoe de Erskines b.v. oproepen?
Ik wil geen citatenoorlog, maar een prediking waarin het appel enkel tot zelfonderzoek is, waar de oproep tot bekering niet of omfloerst klinkt, is niet in lijn met wat de oude schrijvers, de belijdenis en de schrift ons leert

Ik heb nog wat zitten zoeken in digibron, kom wel belangrijke gedachten tegen van ds L. Vroegindeweij, Ds. v. Sliedregt en ds W.L. Tukker

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 8f3d4321cf

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c65db2cd12

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b138afb7bd

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0f0ce815e4

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 003434ac03
Dat gaan we hier ook niet doen. Er is letterlijk 1 zinnetje uit de preek geciteerd door Zeeuw. Daar ga ik inderdaad geen hele citatenoorlog over voeren. Ik begrijp heus wat je bedoelt, alleen werkt het wel zo dat in dit soort twistgesprekken het bootje nooit netjes in het midden vaart en links en rechts elkaar verbijt en vereet. Nergens voor nodig, wat mij betreft.
Online
Zeeuw
Berichten: 11792
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 08 aug 2023, 08:43
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:39
Job schreef: 08 aug 2023, 08:38
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Ieder die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is weet dat het kwalificeren van een preek met: "Goede voordracht, veel waarheden" eigenlijk betekent: qua inhoud was het "mwa".
Dat is weer jouw interpretatie. Kom maar eens koffie drinken op de Veluwe. Dan hebben we het er over.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:52
Job schreef: 08 aug 2023, 08:43
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:39
Job schreef: 08 aug 2023, 08:38
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Ieder die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is weet dat het kwalificeren van een preek met: "Goede voordracht, veel waarheden" eigenlijk betekent: qua inhoud was het "mwa".
Dat is weer jouw interpretatie. Kom maar eens koffie drinken op de Veluwe. Dan hebben we het er over.
Als je oprecht niet wist dat dit de gangbare gevolgtrekking is van wat je hebt neergeschreven, dan is mijn welgemeende advies: geen tijd voor koffie, maar spijker je jargon bij. Want hier berokken je schade mee.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Plaats reactie