Je bent door God geplaatst in een plaatselijke gemeente. Daar hoor je inderdaad te kerken. Er is geen enkel aanknopingspunt in de Schrift die ons er op wijst dat we daarnaast verbonden en gebonden zijn aan het eigen kerkverband, bijvoorbeeld tijdens vakantie of een zondag elders kerken.HersteldHervormd schreef:Ik zeg toch niet dat ik geen waardering heb voor ds. Klaassen? Zoals aangegeven, je bent niet voor niks HHK'er of PKN'er. Ik vind als je PKN'er bent en jij het gevoel hebt dat je daar door God bent neergezet, dat je daar ook moet kerken. En niet in de HHK. Ga jij wel eens op zondag naar de PKN dan? Als daar een dominee komt die je wel eens zou willen horen?Herman schreef:Het is op verschillende HHK plekken sinds 2004 inderdaad een probleem te benoemen dat je ook waardering hebt voor PKN predikanten.
Ook kom je veel onbegrip tegen over keuzes van mensen om vanuit de HHK terug te keren naar de PKN en daar een lidmaatschap aan te vragen. Alsof kerkelijke principes sindsdien gewijzigd zijn.
Het bezoeken van andere kerken op zondag
Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag
- J.C. Philpot
Ook ik heb geen enkel bezwaar om op vakantie in een gemeente van een andere denominatie te kerken.
Soms ligt een gemeente van een andere denominatie inhoudelijk meer op één lijn, als een gemeente van je eigen kerkelijke denominatie.
Soms ligt een gemeente van een andere denominatie inhoudelijk meer op één lijn, als een gemeente van je eigen kerkelijke denominatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Dus stel, jij bent op vakantie in Wouterswoude Friesland, dan ga je gerust op zondag naar Damwoude CGK?J.C. Philpot schreef:Ook ik heb geen enkel bezwaar om op vakantie in een gemeente van een andere denominatie te kerken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
- Maanenschijn
Het bezoeken van andere kerken op zondag
Je huldigt een best breed gedragen standpunt, ik herken het uit een deel van mijn omgeving. Toch vraag ik me af of het zo zwart/wit is als dat je stelt.HersteldHervormd schreef:Een zondag is natuurlijk niet te vergelijken met een doordeweekse dienst o.i.d. Luister jij op zondag wel eens naar een dominee van een ander kerkverband? Daar geloof ik niks van. Ik vind dat als je lid bent van een kerkgenootschap, dat je ook daar naartoe moet gaan. Ik vind het bijvoorbeeld ook verschrikkelijk dat er tijdens de corona zoveel (ontevreden) kerkgangers digitaal naar een andere kerk gaan luisteren. Dat heeft niks meer met gemeente zijn te maken, dat is gewoon individualistisch. Ik voel me verbonden met de HHK, dus als ik ergens anders zondag zou zijn, dan ga ik naar een HHG. Daar voel ik me ook op mijn gemak, of het nou Ouddorp is of Apeldoorn. Ik heb heel erg veel HHG's zondags bezocht, en ik vind het overal prettig. Er zijn natuurlijk bijzondere uitzonderingen rondom familie en vrienden waarin je wel eens een andere keuze maakt, zoals een doop of belijdenisdienst.Maanenschijn schreef:Waarin is naar de kerk gaan bij een verwant kerkgenootschap anders dan preken luisteren van andere genootschappen/kerkverbanden?HersteldHervormd schreef:
Ja eens, maar ik vind kerkelijk hoppen niet echt goed.
Ik ken de PKN Ouddorp niet goed, maar volgens mij wel behouden, maar daar gaat het helemaal niet om. Ik ga ook niet van HHG, naar CGK, naar PKN om vervolgens naar een GG te gaan. Als je je aansluit bij een kerkverband/genootschap dan vind ik dat je trouw daaraan moet zijn.
Ik ga inderdaad niet naar een andere kerk dan de eigen gemeente. Een enkele keer daar gelaten als ik inval als organist. Dat ik/we niet naar een andere kerk gaan heeft niet te maken met het standpunt dat we bij ons kerkverband dienen te gaan, maar met de praktische aspecten dat ik een tweetal functies heb binnen de gemeente. Daarnaast vinden mijn vrouw en ik het niet goed om met een opgroeiend gezin te kerkshoppen. Dat heb ik ook niet gedaan bij digitale diensten. Daarmee geef je onbewust aan kinderen mee dat de ene predikant of kerk voorkeur heeft boven de ander, dat vind ik niet goed.
Je geeft aan: ‘Een zondag is natuurlijk niet te vergelijken met een doordeweekse dienst o.i.d’. Waarom niet? Welke (bijbelse) argumentatie is daarvoor aan te dragen? Onze opdracht is om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten, waarbij er geen aanleiding is om daarbij ‘onze exclusieve kerk’ te veronderstellen. Of lees ik dat verkeerd?
Daarnaast: Met DDD lijkt je te vinden dat het gaan of je voegen bij een andere kerkverband ‘dan waar je in geboren bent’ scheurmaken is (het lichaam van Christus verdelen). In een discussie met hem heb ik al eens betoogd dat ik dat anders zie. Dat ik daarom bij goede redenen het niet als zondig bezie om je bij een ander kerkverband of genootschap te voegen. Het lichaam van Christus is verdeeld, maar heeft eenheid in het belijden van Zijn borgwerk (verzoening van onze zonden door Zijn bloed). Dat is ook de reden dat ik (samenvallend met verhuizingen) lid ben geweest van meerdere kerkverbanden en een kerkgenootschap. En vanuit dat standpunt ook prima naar de kerk kan gaan (als ik niet thuis ben) bij broeders van het zelfde huis, maar verblijvend in een andere kamer.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- J.C. Philpot
Bijvoorbeeld. Geen enkel probleem mee. Dan zou in 1 keer naar de HHG gaan, en 1 keer Ds. Egas gaan beluisteren.HersteldHervormd schreef:Dus stel, jij bent op vakantie in Wouterswoude Friesland, dan ga je gerust op zondag naar Damwoude CGK?J.C. Philpot schreef:Ook ik heb geen enkel bezwaar om op vakantie in een gemeente van een andere denominatie te kerken. Soms ligt een gemeente van een andere denominatie inhoudelijk meer op één lijn, als een gemeente van je eigen kerkelijke denominatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?
Inderdaad. Ik vind het een grof schandaal.HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
De PKN. Stel je voor...
Ouddorp HHG geldt natuurlijk als heel zwaar. Misschien is het goed om man en paard te noemen in de vraagstelling.Apologeet schreef:Inderdaad. Ik vind het een grof schandaal.HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
De PKN. Stel je voor...
.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 18 okt 2022, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zou ik antwoord moeten geven op je vragen? Het is mijn volste recht om niet al je nieuwsgierigheid te bevredigen. Verder is het maar de vraag of het zin heeft. Zolang je dingen blijft lezen die ik niet geschreven maakt het niks uit wat ik zeg. Nu schrijf je weer dat ik naar hervormd Ouddorp ga omdat ik ds Klaassen nog nooit gehoord heb en er bekenden van mij kerken. Het eerste is slechts gedeeltelijk waar. Ik schreef dat ik hem kende van enkele vergaderingen en hem daarom graag een keer hoor preken. Hier in de buurt is dat niet mogelijk. Daar wel. Ik heb nergens geschreven dat ik naar hervormd Ouddorp ga omdat er bekend van mij kerken. Als ik overal naar de kerk moet maar waar bekenden van mij kerken ben ik nog wel even bezig. In ieder geval zijn de vakanties in de rest van mijn leven, zelfs als ik nog eens 20 jaar of zo zou mogen leven, volstrekt onvoldoende.HersteldHervormd schreef:Misschien moet je dan ook gewoon antwoorden geven op mijn vragen. Je profileert jezelf namelijk alsof je over kerkmuren heen kijkt zelfs zo ver dat je op zondag naar HG Ouddorp gaat, omdat je ds Klaassen nog nooit gehoord hebt en er bekenden van je kerken. Je geeft ook aan dat je al bij de meeste kerkverbanden en kerkgenootschappen geweest ben. Dan wek je gewoon bepaalde dingen op. Ik heb excuses gemaakt voor verkeerde insinuaties, maar je kan misschien zelf ook wel duidelijker zijn.Ditbenik schreef:Misschien moet je gewoon eerst lezen wat ik schijf voordat je van alles zelf in gaat vullen.HersteldHervormd schreef:@Ditbenik: Je quote niet helemaal goed.
Waarschijnlijk zit er verschil in zienswijze. Blijkbaar heb je al op heel veel plekken gekerkt, dat zou kunnen als je misschien veel verhuist enzo. Normaal gesproken is dat natuurlijk niet zo. Ik ben slechts één keer verhuisd, dat was op mijn trouwdag. Misschien ben jij het helemaal gewend dat je overal en nergens geweest bent, maar ik denk veel mensen niet. Ik denk dat het een goede gewoonte is om trouw te blijven aan je gemeente en je kerkverband. Waarom zou je tenslotte, op zondag, naar een andere dominee gaan luisteren? Is het niet goed (genoeg) in je eigen gemeente? Er zit vaak meer achter. Schermen met kerkmuren etc is natuurlijk prima, maar hoe dan ook ben je verbonden met een kerkgenootschap en dat heeft ook een rede. Ik sluit me ook niet aan bij de GG bijvoorbeeld. Omdat ik geboren en getogen ben in de (H)HK, en daar door God neergezet ben. En ik voel me er thuis. Als ik me niet meer thuis zou voelen ga ik andere keuzes maken.
Ik schrijf bijvoorbeeld nergens dat ik op heel veel plekken heb gekerkt omdat ik veel ben verhuisd. Ik schrijf ook nergens dat ik het helemaal gewend ben overal en nergens geweest te zijn. Ik schrijf ook nergens dat ik het geen goede gewoonte vind om trouw te blijven aan eigen gemeente en kerkgenootschap. Sterker nog, ik schreef dat ik in eigen gemeente nooit een dienst oversla m.u.v. vakantie of ziekte. Ik schrijf ook niet dat het niet goed genoeg is mijn eigen gemeente. Ik scherm ook niet met kerkmuren, maar schrijf dat ik daar overheen kan kijken. En ik wil er nog aan toevoegen dat door God geplaatst zijn binnen de hervormde kerk helemaal niets te maken heeft met thuis voelen.
Samen gevat: je veronderstelt heel veel dingen, maar ze slaan nergens op.
Ditbenik schreef:Daarvan heb ik al eerder aangegeven dat dit nergens op slaat. Ik was aan het begin van de zomer in Drenthe en kerkte o.a. in de HHG's te Vledderveen en Hollandscheveld maar dit jaar ook in Apeldoorn, Wezep en Andelst-ZettenHerman schreef:Ouddorp HHG geldt natuurlijk als heel zwaar. Misschien is het goed om man en paard te noemen in de vraagstelling.Apologeet schreef:Inderdaad. Ik vind het een grof schandaal.HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
De PKN. Stel je voor...
-
Er is wel degelijk een onderscheid in de Bijbel te vinden aangaande de sabbat en de dagen doordeweeks. Ik denk niet dat ik bijbelteksten hoef door te geven. De sabbat heeft de hele Bijbel door een belangrijke taak.Maanenschijn schreef: Je geeft aan: ‘Een zondag is natuurlijk niet te vergelijken met een doordeweekse dienst o.i.d’. Waarom niet? Welke (bijbelse) argumentatie is daarvoor aan te dragen? Onze opdracht is om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten, waarbij er geen aanleiding is om daarbij ‘onze exclusieve kerk’ te veronderstellen. Of lees ik dat verkeerd?
Daarnaast: Met DDD lijkt je te vinden dat het gaan of je voegen bij een andere kerkverband ‘dan waar je in geboren bent’ scheurmaken is (het lichaam van Christus verdelen). In een discussie met hem heb ik al eens betoogd dat ik dat anders zie. Dat ik daarom bij goede redenen het niet als zondig bezie om je bij een ander kerkverband of genootschap te voegen. Het lichaam van Christus is verdeeld, maar heeft eenheid in het belijden van Zijn borgwerk (verzoening van onze zonden door Zijn bloed). Dat is ook de reden dat ik (samenvallend met verhuizingen) lid ben geweest van meerdere kerkverbanden en een kerkgenootschap. En vanuit dat standpunt ook prima naar de kerk kan gaan (als ik niet thuis ben) bij broeders van het zelfde huis, maar verblijvend in een andere kamer..
Qua eenheid begrijp ik jou, en de rest

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Je hoeft zeker niets te verantwoorden, maar zeg dan gewoon: het gaat je niks aan of ik bij een kerk aangesloten ben en welke kerk dat dan is. Want nu ga je een discussie aan en ineens beroep je je op het recht om geen antwoorden te geven, dat is een beetje vreemd in mijn ogen.Ditbenik schreef: Waarom zou ik antwoord moeten geven op je vragen? Het is mijn volste recht om niet al je nieuwsgierigheid te bevredigen. Verder is het maar de vraag of het zin heeft. Zolang je dingen blijft lezen die ik niet geschreven maakt het niks uit wat ik zeg. Nu schrijf je weer dat ik naar hervormd Ouddorp ga omdat ik ds Klaassen nog nooit gehoord heb en er bekenden van mij kerken. Het eerste is slechts gedeeltelijk waar. Ik schreef dat ik hem kende van enkele vergaderingen en hem daarom graag een keer hoor preken. Hier in de buurt is dat niet mogelijk. Daar wel. Ik heb nergens geschreven dat ik naar hervormd Ouddorp ga omdat er bekend van mij kerken. Als ik overal naar de kerk moet maar waar bekenden van mij kerken ben ik nog wel even bezig. In ieder geval zijn de vakanties in de rest van mijn leven, zelfs als ik nog eens 20 jaar of zo zou mogen leven, volstrekt onvoldoende.
Ik weet dat je in Limburg kerkt, en dat het daar heel erg moeilijk is om een reformatorische kerk te vinden. Misschien is het wel handig om gewoon duidelijk te reageren want ik krijg (en misschien andere) dan alleen maar het gevoel dat je om de brij heen draait. Waarom zou je immers niet gewoon antwoorden op simpele vragen?
Verder vind ik dit een discussieforum en als iemand iets anders ziet dan de andere lijkt dat juist het mooie aan een forum dat je in gesprek kan gaan.
Nogmaals: excuses voor de verkeerde insinuaties, maar als je dan zin hebt om te antwoorden dan graag duidelijk en concreet.
- Maanenschijn
Toch nog even hier op door: wat maakt het onderscheid voor jou, vanuit de Bijbel, belangrijk dat je op zondag wel in je ‘eigen’ kerk moet zijn en door de weeks niet?HersteldHervormd schreef:
Er is wel degelijk een onderscheid in de Bijbel te vinden aangaande de sabbat en de dagen doordeweeks. Ik denk niet dat ik bijbelteksten hoef door te geven. De sabbat heeft de hele Bijbel door een belangrijke taak. ……
Dat er onderscheid is tussen sabbat (zondag) en een door de weekse dag, weet ik goed, dat onderscheid is me duidelijk. Het is me niet duidelijk waar de Bijbel ons aanreikt dat we in het kerkgenootschap moeten zijn waar we lid zijn of dat we niet bij een andere denominatie de bijeenkomst mogen volgen.
En het is me niet duidelijk waarom dat onderscheid weg valt als het een bijzondere dienst (doop, belijdenis etc) betreft.
Ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is, een (wat mij betreft) goede gewoonte, maar verder niet goed te onderbouwen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nogmaals @HersteldHervormd: het aangesloten zijn bij een plaatselijke kerk met een bepaald kerkverband, hoeft niet te betekenen dat je tijdens vakantiezondagen (of wat dan ook) ook elders aan dat kerkverband gebonden bent. Daar hebben meerderen je al op gewezen, maar je blijft inhakken op Ditbenik zonder verdere argumentatie.
-
Sorry heb het even beetje druk, ik zal kijken of ik vanavond tijd hebt. Ben nog aan het werk.Erskinees schreef:Nogmaals @HersteldHervormd: het aangesloten zijn bij een plaatselijke kerk met een bepaald kerkverband, hoeft niet te betekenen dat je tijdens vakantiezondagen (of wat dan ook) ook elders aan dat kerkverband gebonden bent. Daar hebben meerderen je al op gewezen, maar je blijft inhakken op Ditbenik zonder verdere argumentatie.