Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef:
Cyrillus schreef: Ik kan niet in iemands hart kijken, maar ook ik heb de indruk dat er soms alleen belijdenis wordt gedaan zodat er getrouwd en gedoopt kan worden. Wie herkent dit? En mag dit?
Sinds wanneer is dat een vereiste?
Ik zie minstens twee redenen:
1) Het is een openbare aangelegenheid. Als je in het openbaar Gods zegen vraagt over je huwelijk (de gemeente is getuige), mag je verwachten dat er een basis is om die zegen te vragen. Die basis mag aanwezig geacht worden als er belijdenis van iemands geloof is afgelegd. Anders kunnen er terecht wettige bezwaren worden ingediend.
2) Het huwelijk is een afschaduwing van de band tussen Christus en Zijn Kerk. Wie die afschaduwing vorm wil geven, zal christen moeten zijn. Anders is er geen geestelijke band, en is het huwelijk per definitie geen afschaduwing van Christus en Zijn gemeente. Ook hier heeft openbare geloofsbelijdenis vooraf dus betekenis.
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door KDD »

Bertiel schreef:Historisch geloof = ongeloof
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Cyrillus »

KDD schreef:
Cyrillus schreef:
KDD schreef:
Cyrillus schreef: Ik kan niet in iemands hart kijken, maar ook ik heb de indruk dat er soms alleen belijdenis wordt gedaan zodat er getrouwd en gedoopt kan worden. Wie herkent dit? En mag dit?
Daar kan niemand in iemands hart kijken dus als iemand belijdenis des geloofs doet dan het minste dat je kan verwachten is dat het een historiele geloof is dat ze belijden. Daar is niks mis mee maar het is niet genoeg. En ja sommigen doen het uit gewoonte, of voor hun ouders, of ze hebben een kind te dopen, enz. Ik zie niet dat het verkeerd is als je toestemt dat de bijbel waar is met je verstand. Ook als je die waarheden niet ervaren heeft in geschonken zaligmakend geloof.
Betekent dat niet dat je gewoon accepteert dat ongeloof een gewone toestand is geworden? En dat God dat maar moet accepteren?
Nee
Het was een retorische vraag.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik kan mij meer vinden in deze reactie:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... echisatie/
Mooie en eerlijke reactie inderdaad.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door KDD »

Cyrillus schreef: Het was een retorische vraag.
Ik dacht dat je serieus bezig was.
Bertiel
Berichten: 4692
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Bertiel »

KDD schreef:
Bertiel schreef:Historisch geloof = ongeloof
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel.
Dus is die dan zalig?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door KDD »

Bertiel schreef:
KDD schreef:
Bertiel schreef:Historisch geloof = ongeloof
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel.
Dus is die dan zalig?
Ik ben geen hartekenner
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MGG schreef:
Niet uiteindelijk erkent is een grote afzwakking. Ik las pas bij ds Smytegelt dat het merendeel van zijn hoorder onbekeerd is. Zover ik weet is er geeneen oudvader die stelt dat alleen waar gelovige belijdenis mogen doen. Overigens leren ze wel allemaal dat alleen trouw naar de kerk komen geen grond is voor de zaligheid. Dat er maar twee wegen en twee soorten mensen zijn.
Vroeger in de 17de/18de eeuw deed men belijdenis voor de kerkenraad, en men deed alleen belijdenis als men toegang tot het Heilig Avondmaal wilde. dus belijdenis van het geloof was zeer zeker duidelijk gekoppeld aan oprecht geloof.

Verder zijn de formulieren als Doopformulier en huwelijksformulier duidelijk opgesteld met aanspraak en formuleringen die op gelovigen gericht zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Cyrillus »

KDD schreef:
Cyrillus schreef: Het was een retorische vraag.
Ik dacht dat je serieus bezig was.
Ik vind het best wel een lange reactie op iemand die alleen 'nee' zegt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Johann Gottfried Walther »

KDD schreef:
Bertiel schreef:Historisch geloof = ongeloof
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel.
Geen tekst uit zijn verband halen, en zeker niet iets belangrijks wat erop volg, weglaten?!
Jakobus 2v19-20
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:
KDD schreef:
Cyrillus schreef: Ik kan niet in iemands hart kijken, maar ook ik heb de indruk dat er soms alleen belijdenis wordt gedaan zodat er getrouwd en gedoopt kan worden. Wie herkent dit? En mag dit?
Daar kan niemand in iemands hart kijken dus als iemand belijdenis des geloofs doet dan het minste dat je kan verwachten is dat het een historiele geloof is dat ze belijden. Daar is niks mis mee maar het is niet genoeg. En ja sommigen doen het uit gewoonte, of voor hun ouders, of ze hebben een kind te dopen, enz. Ik zie niet dat het verkeerd is als je toestemt dat de bijbel waar is met je verstand. Ook als je die waarheden niet ervaren heeft in geschonken zaligmakend geloof.
Betekent dat niet dat je gewoon accepteert dat ongeloof een gewone toestand is geworden? En dat God dat maar moet accepteren?
Na de val in het paradijs is het ongeloof inderdaad de gewone toestand van elk mens. Romeinen 3: 9-20 is de waarheid van elk mens: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

God accepteert het ongeloof niet zegt ook Romeinen 3. Opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door KDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
KDD schreef:
Bertiel schreef:Historisch geloof = ongeloof
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel.
Geen tekst uit zijn verband halen, en zeker niet iets belangrijks wat erop volg, weglaten?!
Jakobus 2v19-20
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
Dus als een mens zegt dat hij gelooft met het verstand en ook goed voor zijn naasten is, dan is dat toch goed? Het is niet genoeg maar zulke mensen zal ik niet lidmaatschap onthouden.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Cyrillus »

KDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
KDD schreef:
Bertiel schreef:Historisch geloof = ongeloof
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel.
Geen tekst uit zijn verband halen, en zeker niet iets belangrijks wat erop volg, weglaten?!
Jakobus 2v19-20
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
Dus als een mens zegt dat hij gelooft met het verstand en ook goed voor zijn naasten is, dan is dat toch goed? Het is niet genoeg maar zulke mensen zal ik niet lidmaatschap onthouden.
Dus dan wordt ik geacht iemand te feliciteren die net zijn ongeloof heeft uitgesproken (dank Bertiel) en dus niet zalig wordt? Lijkt me slecht plan.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:
KDD schreef:
Cyrillus schreef: Ik kan niet in iemands hart kijken, maar ook ik heb de indruk dat er soms alleen belijdenis wordt gedaan zodat er getrouwd en gedoopt kan worden. Wie herkent dit? En mag dit?
Daar kan niemand in iemands hart kijken dus als iemand belijdenis des geloofs doet dan het minste dat je kan verwachten is dat het een historiele geloof is dat ze belijden. Daar is niks mis mee maar het is niet genoeg. En ja sommigen doen het uit gewoonte, of voor hun ouders, of ze hebben een kind te dopen, enz. Ik zie niet dat het verkeerd is als je toestemt dat de bijbel waar is met je verstand. Ook als je die waarheden niet ervaren heeft in geschonken zaligmakend geloof.
Betekent dat niet dat je gewoon accepteert dat ongeloof een gewone toestand is geworden? En dat God dat maar moet accepteren?
Na de val in het paradijs is het ongeloof inderdaad de gewone toestand van elk mens. Romeinen 3: 9-20 is de waarheid van elk mens: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

God accepteert het ongeloof niet zegt ook Romeinen 3. Opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
Begrijp ik nu correct dat de mens zijn eigen ongeloof dus ook niet moet accepteren?
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door KDD »

Cyrillus schreef: Dus dan wordt ik geacht iemand te feliciteren die net zijn ongeloof heeft uitgesproken (dank Bertiel) en dus niet zalig wordt? Lijkt me slecht plan.
Dat moet je zelf weten. Je kan ook naast zoiemand gaan staan en verder onderwijs proberen te geven. Ik denk niet dat een hoogmoedig houding tegenover zulke mensen veel zal doen.

Ik ga niet verder hierover. Ik dacht dat je eerste vragen oprecht waren maar zien op je later postings heb ik me vergist. ::bye
Plaats reactie