Opwekking

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Opwekking

Bericht door Marck »

Tiberius schreef:Ik ben zelf niet zo'n grondslagroeper maar kan iemand mij misschien uitleggen dat je enerzijds de grondslag ondertekent van dit forum en je tegelijkertijd thuis voelt op Opwekking?
Gezien Aries reactie elders lijkt het me voor hem, met alle respect, ook moeilijk om de grondslag van dit forum te onderschrijven. Hij is hier vooral gekomen in een zoektocht naar een behoudende en bijbelgetrouwe gemeente.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Opwekking

Bericht door ArieTheEagle »

ArieTheEagle schreef:Ik was vandaag voor het eerst daggast bij opwekking. Ik vroeg mij af, zijn er ook festivals, evenementen voor meer behoudende of reformatorische jeugd en/of volwassen christenen? En hoe denkt men over opwekking?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Haha, ik zie dat het wat stof doet opwaaien. Ik was vooral benieuwd naar de opvolgende vraag, maar iedereen viel al meteen over mijn aanwezigheid op Opwekking, zonder te weten wat mijn beweegredenen waren om er eens te kijken en of ik überhaupt wel positief of misschien wel negatief was over de ervaring?

Ik was laatst op visite bij mensen die oorspronkelijk uit refokring kwamen. Dochters gingen opwekking en vroegen: ga anders ook eens langs als daggast. Ik met soms de oordelen klaar en tegelijkertijd iets vaak wil ondervinden en ook onderzoeken dacht: laat ik eens langs gaan voor ik ook een echt oordeel kan geven.

Ik heb Ds Glashouwer zijn preek bezocht. Niet onbijbels, Israël, eindtijd, Bijbel. Wat standjes bezocht, "Apologetics" stond wel op de plattegrond, maar was er helaas niet. Mooie gesprekjes gehad bij standjes van zendingswerk. 1 vertaalde Bijbels in vele talen en een andere vertelde over samenwerking met Arabieren in de Arabische wereld waar zij via satelliet zelf geproduceerde christenlijke films en programma's uitzenden. Vervolgens zorgen ze dat vragende mensen of nieuwe gelovigen met gelovigen uit hun land verbonden worden.

Tegelijkertijd merkte ik dat sommigen er ook uitzagen alsof het een wereldsfestival was. Met verschillende gesprekken viel mij ook op dat de opvatting en leer veel minder eensgezind is dan doet lijken. Met een vriend praatte we nog wat over het geloof met een dame. David de Vos begon te spreken en zei , in mijn optiek wat denigrerend, "christenen en gelovigen van behoudemde en traditionele kerken zouden ook eens binnen moeten stappen". Toen een vrouw getuigde bij David de Vos (niet zo'n fan van gebedsgenezingsdiensten, wel mooi dat ze uit een donker gat van depressie en angst gekomen is bij Gods genade) zei hij we hebben meer sprekers nodig zoals jou, er zijn er te weinig. Tikte ik mijn vriend aan dat ik toch niet hoopte dat hij doelde op het ambt. Ik vroeg die dame uit wat coor PKN zei kwam en ze zei:"we hebben een kledingvoorschriften ofzo, opwekkingsliederen, maar geen vrouw als dominee", waarop ik zei: juist goed dat ze op dat gebied staan op Bijbels fundament. Maar met spreekster als Ds Almatine, "seksimse in de kerk", had ik al een vermoedde van de gemiddelde opvatting. Toen ik begon over wat Gods Woord zegt over onderdanigheid, zei ze dat haar nekharen overeind gingen staan, helemaal toen ik uitlegde wat de apostelen zeiden over kerkstructuur, familiestructuur etc. Dat ijzer ijzer scherpt was daar niet echt aan de orde.

Funfact: men kan mij wel afvuren op de vraag die ik hier stel, maar als ik een stel zie waarvan de dame komt uit de Hervormde Kerk en de jongeman uit Gergem, mag men ook wel eens kijken in eigen gemeenschap wat de beweegredenen zijn dat er ook reformatorische jeugd naar zulke evenementen gaat.

Al met al liet ik ook blijken dat ik mij wel zorgen maak over de Bijbelkennis onder de jeugd, oa van de EO(Beam), christenlijke platformen en initiatieven, reacties en zelfs steeds vaker onder platformen van bijv. RD.

Gods zegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Laatst gewijzigd door ArieTheEagle op 06 jun 2022, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Opwekking

Bericht door ArieTheEagle »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
Job schreef:
Zeeuw schreef: Serieus mannen? Doe toch eens niet zo flauw en neem andere Forummers wat meer zoals ze zijn. Antwoord op inhoud, hoe moeilijk het blijkbaar ook voor je is. Vrucht van de geest is ook liefde en geduld toch?
Het kan toch niet zo zijn dat we OP DIT FORUM welwillend de argumenten moeten aanhoren van waarom Opwekking verantwoord zou zijn? Op inhoudelijke gronden is dat toch een radicaal gepasseerd station? Het hoeft niet eens een overweging te zijn om hierover OP REFOFORUM naar de argumenten te luisteren. Sorry, het is nog geen capslockday, maar dit begrijp ik echt niet.
Vertel. Ik ben nl een Opwekking leek.
Uit onverdachte hoek: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f872e52687.
Mooi artikel, lijkt wel een beetje op de nuance die ik ervaren heb, zeker met betrekking tot ook de tentjes die dienstbaar zijn voor vervolgende christenen met prachtige initiatieven!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Opwekking

Bericht door Zeeuw »

ArieTheEagle schreef:
ArieTheEagle schreef:Ik was vandaag voor het eerst daggast bij opwekking. Ik vroeg mij af, zijn er ook festivals, evenementen voor meer behoudende of reformatorische jeugd en/of volwassen christenen? En hoe denkt men over opwekking?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Haha, ik zie dat het wat stof doet opwaaien. Ik was vooral benieuwd naar de opvolgende vraag, maar iedereen viel al meteen over mijn aanwezigheid op Opwekking, zonder te weten wat mijn beweegredenen waren om er eens te kijken en of ik überhaupt wel positief of misschien wel negatief was over de ervaring?
\
Heldere en eerlijke beschrijving Arie. Hoe zou je nu denken over een volgende keer wel of niet weer te gaan?
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Opwekking

Bericht door ArieTheEagle »

Zeeuw schreef:
ArieTheEagle schreef:
ArieTheEagle schreef:Ik was vandaag voor het eerst daggast bij opwekking. Ik vroeg mij af, zijn er ook festivals, evenementen voor meer behoudende of reformatorische jeugd en/of volwassen christenen? En hoe denkt men over opwekking?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Haha, ik zie dat het wat stof doet opwaaien. Ik was vooral benieuwd naar de opvolgende vraag, maar iedereen viel al meteen over mijn aanwezigheid op Opwekking, zonder te weten wat mijn beweegredenen waren om er eens te kijken en of ik überhaupt wel positief of misschien wel negatief was over de ervaring?
\
Heldere en eerlijke beschrijving Arie. Hoe zou je nu denken over een volgende keer wel of niet weer te gaan?
Ik denk dat vele ouders en christenen denken, beter dit dan een wereldsfestival. Alhoewel ik daar op bepaalde punten wel in mee kan gaan, merk je ook dat moeilijke onderwerpen en topics ook niet besproken worden op Opwekking en zelfs hele seminars gewijd zijn aan de verweredlijking van de kerk. Vandaar dat ik benieuwd was of er ook zulk soort bijeenkomsten zijn voor de reformatorische (jeugd)?

Mijn broer (charismatisch/evangelisch) ging eens naar een christenlijke camping. En toen bleek het plots een reformatorische camping te zijn haha. God werkt op mysterieuze wijze denk ik dan en ik hoop en bid dat mijn broer en zijn gezin de Bijbel meer gaan openslaan en een echte Berean wordt, die geprezen werden om hun bijbelonderzoek en het testen of dingen zijn zoals mensen beweren dat het soms is.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Opwekking

Bericht door Geytenbeekje »

Erik1960 schreef:
Job schreef:
Erik1960 schreef:
Ik lees hierin geen radicaal gepasseerd station. Hoogstens een oproep om niet alles voor zoete koek te slikken. Dat lijkt me een gezond uitgangspunt.
Deze discussie ga ik (komt ie weer: capslock) OP DIT FORUM echt, écht niet aan. Als deze beschrijving door ds. Klaassen niet genoeg weerhouding biedt, wat doe je hier dan?
Tja, je hebt de link zelf geplaatst. Als is die dan uit onverdachte hoek, ik lees toch echt: “Betrokken sprekers laten een boodschap met inhoud horen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn om toch van iemand te kunnen leren. Ook is het aanbod zo breed en veelkleurig dat het heel lastig is om een eenduidig oordeel te geven.”
Een boodschap met inhoud zegt niet over de inhoud maar het zegt meer dat diegene de boodschap inhoudelijk (goed) vond.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6799
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opwekking

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
FlyingEagle schreef:@Forummer, je bedoeld te zeggen dat we op dit reformatorische forum geen kritische noten mogen kraken over een evangelische bijeenkomst als opwekking?
Jawel, maar wat mij betreft alleen als het opbouwend bedoeld is.
(ver)oordelen gebeurt al genoeg.
Kun je aangeven wat je dan zoal tegen kwam van de drie stukken ellende - verlossing - dankbaarheid?

Ik heb vanmorgen een nalezing gehoord, zoals de dominee dat verwoordde. Hij preekte over Romeinen 8: 9: Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Kwam dit ook aan de orde? Werd er gewezen hoe die Geest komt te wonen en te werken in het hart van zondige Adamskinderen? Werd er ook gewezen wat ons einddoel is als we nog geen deel hebben die Geest van Christus, we nog voortleven voor eigen rekening en we nog toebehoren aan de geest uit de afgrond, zoals de dominee dat zo ernstig zei?

Zomaar wat vragen. Ik hoop in eerlijkheid en openheid op een goede en eerlijke discussie. Want het gaat op een eeuwigheid aan. En dan zegt David in Psalm 139: 23 en 24: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opwekking

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:
FlyingEagle schreef:@Forummer, je bedoeld te zeggen dat we op dit reformatorische forum geen kritische noten mogen kraken over een evangelische bijeenkomst als opwekking?
Jawel, maar wat mij betreft alleen als het opbouwend bedoeld is.
(ver)oordelen gebeurt al genoeg.
Kun je aangeven wat je dan zoal tegen kwam van de drie stukken ellende - verlossing - dankbaarheid?

Ik heb vanmorgen een nalezing gehoord, zoals de dominee dat verwoordde. Hij preekte over Romeinen 8: 9: Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Kwam dit ook aan de orde? Werd er gewezen hoe die Geest komt te wonen en te werken in het hart van zondige Adamskinderen? Werd er ook gewezen wat ons einddoel is als we nog geen deel hebben die Geest van Christus, we nog voortleven voor eigen rekening en we nog toebehoren aan de geest uit de afgrond, zoals de dominee dat zo ernstig zei?

Zomaar wat vragen. Ik hoop in eerlijkheid en openheid op een goede en eerlijke discussie. Want het gaat op een eeuwigheid aan. En dan zegt David in Psalm 139: 23 en 24: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Dat laatste geldt zowel op Opwekking als in een degelijke kerk broeder. Laten we daar onze ogen ook niet voor sluiten.
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Opwekking

Bericht door DDD »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:Ik ga nu naar een reformatorische kerkdienst. Begrijp van @Forummer dat ik daar alleen maar wat dogma's zal horen.
Volhardende in de leer (dogma) der apostelen was een vrucht van de Pinkstergeest.
+1
Serieus mannen? Doe toch eens niet zo flauw en neem andere Forummers wat meer zoals ze zijn. Antwoord op inhoud, hoe moeilijk het blijkbaar ook voor je is. Vrucht van de geest is ook liefde en geduld toch?
Het kan toch niet zo zijn dat we OP DIT FORUM welwillend de argumenten moeten aanhoren van waarom Opwekking verantwoord zou zijn? Op inhoudelijke gronden is dat toch een radicaal gepasseerd station? Het hoeft niet eens een overweging te zijn om hierover OP REFOFORUM naar de argumenten te luisteren. Sorry, het is nog geen capslockday, maar dit begrijp ik echt niet.
Op dit forum zijn er geen andere kenmerken van een leven in godsvrucht dan ergens anders. Capslock hoort daar niet bij, naar mijn indruk.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:
FlyingEagle schreef:@Forummer, je bedoeld te zeggen dat we op dit reformatorische forum geen kritische noten mogen kraken over een evangelische bijeenkomst als opwekking?
Jawel, maar wat mij betreft alleen als het opbouwend bedoeld is.
(ver)oordelen gebeurt al genoeg.
Kun je aangeven wat je dan zoal tegen kwam van de drie stukken ellende - verlossing - dankbaarheid?

Ik heb vanmorgen een nalezing gehoord, zoals de dominee dat verwoordde. Hij preekte over Romeinen 8: 9: Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Kwam dit ook aan de orde? Werd er gewezen hoe die Geest komt te wonen en te werken in het hart van zondige Adamskinderen? Werd er ook gewezen wat ons einddoel is als we nog geen deel hebben die Geest van Christus, we nog voortleven voor eigen rekening en we nog toebehoren aan de geest uit de afgrond, zoals de dominee dat zo ernstig zei?

Zomaar wat vragen. Ik hoop in eerlijkheid en openheid op een goede en eerlijke discussie. Want het gaat op een eeuwigheid aan. En dan zegt David in Psalm 139: 23 en 24: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Er wordt er vanuit gegaan dat je een kind van God bent, als je op Opwekking komt. Oordelen of dat werkelijk zo is, past ons niet. Als zodanig word je ook aangesproken. Desondanks wordt zonde en schuld actief genoemd. Ook het feit dat naar de kerk gaan en geloven dat Jezus gestorven is voor de zonden niet genoeg is, maar dat het een persoonlijk geloof moet zijn. De ellende komt zeker aan bod, vaak in combinatie met de gebrokenheid van de wereld die daar het gevolg van is. Verlossing is veel aandacht voor, en dankbaarheid is heel veel aandacht voor. Op zich niet verwonderlijk voor een festival wat bedoeld is om God te aanbidden en te prijzen. Er is veel aandacht voor en geloof in het werk van de Heilige Geest (daarom is het ook met Pinksteren). Veel dankzegging voor het werk van Jezus Christus.

In die zin zou je kunnen zeggen dat het niet evenwichtig is. Er zijn ook wel dingen waar je vragen bij kunt hebben, of die gewoonweg niet bij je passen. Dat staat echter niet in de weg om in eenheid God te prijzen.

Kortom, je moet niet alles zomaar overnemen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4031
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Opwekking

Bericht door Terri »

Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
GerefGemeente-lid
Berichten: 6799
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opwekking

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Kun je aangeven wat je dan zoal tegen kwam van de drie stukken ellende - verlossing - dankbaarheid?

Ik heb vanmorgen een nalezing gehoord, zoals de dominee dat verwoordde. Hij preekte over Romeinen 8: 9: Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Kwam dit ook aan de orde? Werd er gewezen hoe die Geest komt te wonen en te werken in het hart van zondige Adamskinderen? Werd er ook gewezen wat ons einddoel is als we nog geen deel hebben die Geest van Christus, we nog voortleven voor eigen rekening en we nog toebehoren aan de geest uit de afgrond, zoals de dominee dat zo ernstig zei?

Zomaar wat vragen. Ik hoop in eerlijkheid en openheid op een goede en eerlijke discussie. Want het gaat op een eeuwigheid aan. En dan zegt David in Psalm 139: 23 en 24: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Er wordt er vanuit gegaan dat je een kind van God bent, als je op Opwekking komt. Oordelen of dat werkelijk zo is, past ons niet. Als zodanig word je ook aangesproken. Desondanks wordt zonde en schuld actief genoemd. Ook het feit dat naar de kerk gaan en geloven dat Jezus gestorven is voor de zonden niet genoeg is, maar dat het een persoonlijk geloof moet zijn. De ellende komt zeker aan bod, vaak in combinatie met de gebrokenheid van de wereld die daar het gevolg van is. Verlossing is veel aandacht voor, en dankbaarheid is heel veel aandacht voor. Op zich niet verwonderlijk voor een festival wat bedoeld is om God te aanbidden en te prijzen. Er is veel aandacht voor en geloof in het werk van de Heilige Geest (daarom is het ook met Pinksteren). Veel dankzegging voor het werk van Jezus Christus.

In die zin zou je kunnen zeggen dat het niet evenwichtig is. Er zijn ook wel dingen waar je vragen bij kunt hebben, of die gewoonweg niet bij je passen. Dat staat echter niet in de weg om in eenheid God te prijzen.

Kortom, je moet niet alles zomaar overnemen.
Dat is geen rechtstreeks antwoord op mijn vraag, hoewel het indirect wel heel veel zegt. Want de meeste vragen worden indirect negatief beantwoord. En daar maak ik me echt grote zorgen over. Begrijp je dat?

Het is niet Bijbels om iedereen als wedergeboren te zien. Ook dat benoemde de dominee vanmorgen. Dat zorgt voor een veronderstelde wedergeboorte en dat is levensgevaarlijk.

Als dát al geen probleem meer is, is de basis al volledig fout en komt er van de rest ook niets terecht.

Lees bijvoorbeeld de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 06 jun 2022, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6799
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opwekking

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:
FlyingEagle schreef:@Forummer, je bedoeld te zeggen dat we op dit reformatorische forum geen kritische noten mogen kraken over een evangelische bijeenkomst als opwekking?
Jawel, maar wat mij betreft alleen als het opbouwend bedoeld is.
(ver)oordelen gebeurt al genoeg.
Kun je aangeven wat je dan zoal tegen kwam van de drie stukken ellende - verlossing - dankbaarheid?

Ik heb vanmorgen een nalezing gehoord, zoals de dominee dat verwoordde. Hij preekte over Romeinen 8: 9: Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Kwam dit ook aan de orde? Werd er gewezen hoe die Geest komt te wonen en te werken in het hart van zondige Adamskinderen? Werd er ook gewezen wat ons einddoel is als we nog geen deel hebben die Geest van Christus, we nog voortleven voor eigen rekening en we nog toebehoren aan de geest uit de afgrond, zoals de dominee dat zo ernstig zei?

Zomaar wat vragen. Ik hoop in eerlijkheid en openheid op een goede en eerlijke discussie. Want het gaat op een eeuwigheid aan. En dan zegt David in Psalm 139: 23 en 24: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Dat laatste geldt zowel op Opwekking als in een degelijke kerk broeder. Laten we daar onze ogen ook niet voor sluiten.
Zeker. Vooral in een week van voorbereiding.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Opwekking

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Vooral in een week van voorbereiding.
Mooi! Ik gun je van harte dat Hij je zondag aan Zijn tafel brengt.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10667
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Opwekking

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Kortom, je moet niet alles zomaar overnemen.
Het is natuurlijk wel glad ijs waar je je op begeeft. In evangelische kringen is bekering 'kiezen voor Jezus' terwijl de notie dat het een eenzijdig wonder dat God zonder ons in ons werkt geen ruimte krijgt. Dan is de basis al verkeerd. Wat ellende en verlossing dan nog inhoudt is wel wat vaag.

Het is juist heel goed dat opwekking hier oproept tot een tegengeluid. Ik oordeel(!) dat het gebrek aan evenwicht en de grote nadruk op het gevoel levensgevaarlijk is. Ik hoop dat dit geluid duidelijk hoorbaar blijft op dit Refoforum.
Plaats reactie