Predikant: mens of heilige?

Bonny
Contacteer:

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Bonny »

Forummer schreef:
In de preek kwam nogal vaak voor "ik heb in de media geschreven dat..." en dat soort opmerkingen.
Volgens mij mag je dan heel nuchter de conclusie trekken dat deze woorden níet door de Heilige Geest zijn ingegeven. En volgens mij mag je ook heel nuchter bedenken dat deze predikant op dat moment waarschijnlijk niet zo goed in zijn vel zit. Daar hoeven we zo iemand niet mee te veroordelen, maar daarmee kun je juist een en ander in perspectief plaatsen.

Let wel, het is slechts een van de voorbeelden die ik tegenkom. En zeker niet bedoeld om een individuele predikant af te branden.
Ik kan me voorstel dat je je daaraan verwonderd.
The Groom's still waiting at the altar
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Kan best zijn, die verwondering. Maar concluderen dat de dominee volgens jou iets vreemds zegt, daarmee concluderen dat die dominee waarschijnlijk niet lekker in zijn vel zit en je daarmee eea in een ander perspectief zet is bespottelijk en schadelijk. Hierop is, geheel in lijn met de duidelijke posting van Laag, Ps. 141:3 van toepassing.
Forummer

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Als een predikant dingen zegt in een preek die overduidelijk slechts zijn eigen mening zijn, en dit neerzet als Gods waarheid, dan vind ik het moeilijk om de rest van de preek wél serieus te nemen. Toch wil ik proberen daar omheen te luisteren en te horen wat God te zeggen heeft. Soms lukt dat, soms niet.
Dan een tweede vraag: wat maakt het dat je het jezelf en je omgeving aandoet om toch elke zondag onder deze in jouw ogen onbijbelse prediking te gaan zitten, in je vooroordelen bevestigd te worden (uiteraard valt het soms mee), en dit te ventileren?

Denk je dat dat op dit moment de beste optie is voor jou en je gezin?
Goede vraag.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik er thuis nauwelijks over kan praten (...) en ook door diverse ambtsdragers wordt het totaal niet begrepen.

Het is een best wel eenzame worsteling.

Ik ben hierin voortdurend biddend bezig. Vind het oprecht moeilijk. Wil hierin ook proberen om Gods weg te volgen. En ik zie dat er mensen tot zegen mijn kerkverband hebben verlaten, maar ook dat er tot zegen zijn die blijven.

Het gaat mij echt niet om bepaalde predikanten te betichten. Daarom houdt ik het ook zo algemeen mogelijk. Dat lijkt me wel zo netjes.

Oprechte vragen en twijfels mogen toch gewoon geuit worden?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Kan best zijn, die verwondering. Maar concluderen dat de dominee volgens jou iets vreemds zegt, daarmee concluderen dat die dominee waarschijnlijk niet lekker in zijn vel zit en je daarmee eea in een ander perspectief zet is bespottelijk en schadelijk. Hierop is, geheel in lijn met de duidelijke posting van Laag, Ps. 141:3 van toepassing.
Kom nou Ad. Volgens mij is juist het niet in een nuchter perspectief zetten bespottelijk en schadelijk. Dan zou je een predikant om 1 verkeerde opmerking gelijk afschrijven. Iets wat ik juist bewust niet (meer) probeer te doen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer, je kunt er niet over praten, je brengt anoniem negativiteit naar buiten van diverse dominees en je bent er voortdurend biddend mee bezig. Forummer, dit kan toch niet?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:Zeker, gelukkig vond hij het blijkbaar minder een jij-bak dan hij.
Mwah.... @Ad signaleert dit wel terecht. Het is een vorm van "pootje lichten omdat er nog een appeltje te schillen valt". @DDD idem dito.

Maar goed, altijd inhoudelijk blijven en ik zit hier om te leren en laat me dus graag tegenspreken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:Zeker, gelukkig vond hij het blijkbaar minder een jij-bak dan hij.
Mwah.... @Ad signaleert dit wel terecht. Het is een vorm van "pootje lichten omdat er nog een appeltje te schillen valt". @DDD idem dito.

Maar goed, altijd inhoudelijk blijven en ik zit hier om te leren en laat me dus graag tegenspreken.
Goed zo.

Keurige jongens, die Ankers! ;)
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Forummer schreef: Het komt er eigenlijk op neer dat ik er thuis nauwelijks over kan praten (...) en ook door diverse ambtsdragers wordt het totaal niet begrepen.

Dat lijkt me zeker eenzaam als je zo verschillend erin staat.
Ik ben hierin voortdurend biddend bezig.
Misschien moet je stoppen er mee bezig te zijn. Is ontzettend moeilijk, sowieso om ergens niet aan te denken, maar al helemaal als je gauw geprikkeld wordt om ergens je aan te storen.
Maar laat het los. Pak na een 'teleurstellende' zondag een goed boek, in plaats van je eigen frustraties te overdenken.
Vind het oprecht moeilijk. Wil hierin ook proberen om Gods weg te volgen. En ik zie dat er mensen tot zegen mijn kerkverband hebben verlaten, maar ook dat er tot zegen zijn die blijven.

Het gaat mij echt niet om bepaalde predikanten te betichten. Daarom houdt ik het ook zo algemeen mogelijk. Dat lijkt me wel zo netjes.

Het valt me op dat je soms een vraag stelt die open lijkt, maar eigenlijk een vraag om bijval in je eigen frustratie is.
- Niet meer zo actief -
helma

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door helma »

Mannetje schreef:
Ad Anker schreef:
Tu quoque (Latijn voor "jij ook" of "jij net zogoed"), of jij-bak[1] is een logische drogreden van het type "two wrongs make a right", waarmee gepoogd wordt de opponent in diskrediet te brengen door erop te wijzen dat hij niet consequent naar zijn eigen standpunt handelt en dat de kritiek die hij uit ook op hemzelf van toepassing is.

Zijn standpunt wordt dus niet verworpen omdat het de logica zou tarten, maar omdat hij boter op zijn hoofd zou hebben.[2] Het is daarmee een vorm van het argumentum ad hominem,[3] want zelfs als de persoon die aangevallen wordt inderdaad inconsequent of hypocriet handelt, tast dat niet de eventuele geldigheid van zijn argumenten aan.
Ik vind het derhalve een toepasselijke term.
Dan had je vast een zuurtje in je mond toen je dit bedacht. Want het lijkt me nu juist prima om iemand te vragen om nog eens te reflecteren op iets wat hij eerder zei. Nergens serveert Helma Wim af ofzo, maar dat kun je er natuurlijk prima in lezen als je in een zure bui bent.

Afijn, bewijst maar dat je geen heilige bent, maar wel een mens, al ben je dan geen predikant ;)
Lief dat Ad het ook nu weer voor Wim opneemt.
Het was de bedoeling om een gewone vraag te stellen.
Ik begreep destijds de scherpe reactie van hem niet op het interview omdat hij eerder aangegeven heeft dat hij negatieve feedback op het forum afkeurde.
Ik was werkelijk benieuwd waar voor Wim het verschil zit.
Nu begrijp ik (denk ik) dat het verschil is dat het de ene keer over een anoniem persoon gaat en in andere gevallen niet.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Forummer, je kunt niet over praten, je brengt anoniem negativiteit naar buiten van diverse dominees en je bent er voortdurend biddend mee bezig. Forummer, dit kan toch niet?
Jij vindt dit niet kunnen. Dat is wat anders. Ik kan je verzekeren dat het wel degelijk kan. Dat je het niet begrijpt dat geloof ik wel. Wees daar maar blij mee want het is niet gemakkelijk.
helma

Bericht door helma »

(En als de pb er nog geweest was had ik in beide gevallen Wim per pb benaderd.)
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Forummer schreef:Is een predikant 'gewoon' mens?

Een voorbeeld: ik heb wel eens een preek gehoord waarin de predikant duidelijk veel met zichzelf bezig was, anderen viel het ook op, ook in een voorgaande dienst elders.

Zelf probeer ik hier nuchter in te staan, en te beseffen dat een predikant ook gewoon mens is en ook wel eens een weekje niet zo lekker in zijn vel zit. Dat dit terug te horen is in zijn preek is wellicht niet helemaal goed, maar mijns inziens wel begrijpelijk.

Als ik deze gedachtegang in mijn omgeving benoem, dan wordt ik aangevallen alsof ik heiligschennis pleeg. "Nee hoor, een predikant is van God geroepen en al zijn woorden zijn door de Heilige Geest ingegeven. Zo mag je echt niet denken"

Maken we op die manier niet teveel een 'heilige' van de predikanten?

Herkennen jullie dit, en hoe kijken jullie daar tegen aan?
Ik snap je wel hoor, herken dit zeker ook. Voor mij is het vrij eenvoudig: aangezien de historie heeft aangetoond dat Gods knechten kunnen dwalen (maar wel Gods kind en knecht zijn), is dit het bewijs dat ze niet rechtstreeks de stem van de Heere vertolken.

Dus het zijn mensen met een bijzondere roeping die ook struikelen en er eigen meningen op nahouden
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Forummer, je kunt er met je vrouw niet over praten, je brengt anoniem negativiteit naar buiten van diverse dominees en je bent er voortdurend biddend mee bezig. Forummer, dit kan toch niet?
Het lijkt me enorm lastig zo te moeten kerken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Forummer

Bericht door Forummer »

Mannetje schreef:
Forummer schreef: Het komt er eigenlijk op neer dat ik er thuis nauwelijks over kan praten (...) en ook door diverse ambtsdragers wordt het totaal niet begrepen.

Dat lijkt me zeker eenzaam als je zo verschillend erin staat.
Ik ben hierin voortdurend biddend bezig.
Misschien moet je stoppen er mee bezig te zijn. Is ontzettend moeilijk, sowieso om ergens niet aan te denken, maar al helemaal als je gauw geprikkeld wordt om ergens je aan te storen.
Maar laat het los. Pak na een 'teleurstellende' zondag een goed boek, in plaats van je eigen frustraties te overdenken.
Vind het oprecht moeilijk. Wil hierin ook proberen om Gods weg te volgen. En ik zie dat er mensen tot zegen mijn kerkverband hebben verlaten, maar ook dat er tot zegen zijn die blijven.

Het valt me op dat je soms een vraag stelt die open lijkt, maar eigenlijk een vraag om bijval in je eigen frustratie is.
Dank voor het meedenken.
Wat betreft het laatste: ik besef me wel dat er door zoveel onbegrip om me heen er onbewust wel eens een schreeuw om begrip doorheen klinkt, waardoor het wellicht zo lijkt dat het om bijval gaat. Maar volgens mij heb ik hier ook laten zien dat het om veel meer dan dat gaat, en dat ik ook bij wil leren en dat ik ook ruimte geef voor andere inzichten. We hoeven het echt niet altijd eens te zijn.

Ik heb bij sommige forumleden wel regelmatig het idee dat niet naar de inhoud van een bijdrage gekeken wordt, maar eerst en vooral naar wie de bijdrage geschreven heeft. Overigens niet alleen bij mezelf.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

@Forummer, ik denk dat je in een moeilijke situatie zit mede omdat jij en je wederhelft hierin niet op dezelfde lijn zitten. Je zegt ook dat je hiermee biddend bezig bent en dat is goed, maar hoe denk je antwoord van God te krijgen op je vragen? God spreekt door Zijn woord.
Paulus had ook een doorn waar hij last van had, ik denk een veel zwaarder kruis dan menig van ons, soms ben in bang dat we het kruisdragen niet meer kennen. Het aanvaarden van hoe God ons leven leidt. Ik zeg dit ook tegen mezelf want ik kan soms ook zo opstandig zijn.
Plaats reactie