Re: Geloof
Geplaatst: 27 mei 2021, 11:54
Ik wilde het zelfde zeggen. In de omhelzing van Christus ben ik rechtvaardig voor God. Ik hoef me niet vrij te pleiten, maar ik word vrijgesproken.Karlstad1970 schreef:Hier ga je fout Dia, in zondag 7 worden je schulden kwijtgescholden, voor zondag 7 is er recht geschied dan is de mens gestorven in Christus en gelijk met Hem weer opgestaan dat is wedergeboorte,-DIA- schreef:Om dat recht te zeggen zouden we ook het verschil met Zondag 23 erbij moeten betrekken. Maar kort gezgd: De zaak van het onmisbare geloof, die staat in Zondag 7. Zondag 23 is meer in uitwerking, de verdere beschrijving van wat in Zondag 7 genoemd wordt, het ware zaligmakende geloof. Na Zondag 7 zien we hoe in het stuk van 'des mensen verlossing' punt voor punt wordt ingegaan op details: a. Van God de Vader en onze schepping, b. Van God de Zoon en onze verlossing, c. Van de rechtvaardigmaking, d. van de Sacramenten, enz. dat gaat door tot Zondag 31. Zondag 23 spreekt dan inderdaad over de rechtvaardigmaking. Maar wie deze rechtmakende daad niet kent kan er ook niets over zeggen. Er wordt wel gezegd: vol is vol, zowel een vingerhoed als een emmer. Zou iemand die het ware geloof uit zondag 7 mag ontvangen een gemis zien? Ik denk het niet. Maar als dan verder wordt geleidt op de weg, en de ontdekking komt dat de schuld nog openstaat (...daar hebben iets wat we bijna niet meer horen), dat God na de geschonken weldaad, om Zijn recht komt. Ik zou zeggen, als je iemand weet die dit nog kent, vraag het hem of haar. Zelfs hebben we een predikant gehoord die hierin eerlijk was, na een zeer bewogen en ernstig smeekgebed, of hij daarin licht mocht krijgen, moest tenslotte zeggen: Gemeente, ik kan hier niet over preken. Veroordeel nu deze predikant niet, hij was eerlijk. Dat wat anders dan de schijn ophouden en het maar 'uit een boekje' verklaren.Valcke schreef:Kun je niet wat duidelijker zijn wat je wilt zeggen of vragen. Dit komt erg warrig over, met alle respect.
Voorbeelden: Neem het verschil tussen Betn-el en Pniel, of waarom kon Hizkia toen niet sterven? Of Job, hoe werd hij ontdekt, enz. Daar gaat het dus inderdaad over de bewuste rechtvaardigmaking, die men voorheen met alle genade niet miste.
NA wedergeboorte kun je nooit meer een openstaande schuld hebben Joh 3:35 Die in de Zoon GELOOFT, die heeft het eeuwige leven, 1 Joh 4:15 Een iegelijk die gelooft l, dat Jezus is de Christus l, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
Voor zondag 7 ligt de ontwaakte zondaar nog vervloekt en verdoemelijk voor God, in zondag 7 is deze zondaar gedood en wederlevend gemaakt en vrij van schulden.
Lees het gedicht van mc cheyne nog maar eens goed.
Ik denk ook aan Christen uit de Christenreis van Bunyan. Hij ging op reis met het zware pak van zijn zonde op zijn rug en hij kwam op een gegeven moment aan de voet van het kruis. Toen hij daar kwam en opzag tot de gekruisigde Christus, Die als het Lam Gods de zonde der wereld had weggedragen, toen rolde het pak van zijn rug en het verdween voor altijd in het graf. Het pak van zijn zonde was voor eeuwig weg, het kwam nooit meer terug.