Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

crossmountain

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door crossmountain »

DDD schreef:
Jantje schreef:Over dat laatste verschillen wij helaas van mening.
Dat is inderdaad bijzonder spijtig.

Maar los van de rol van het RD dat hier voor verwarring zorgt, vind ik jouw zorgen buiten proportie. Ik maak mij meer zorgen om reformatorische scholen die het gebruik van een betrouwbare Bijbelvertaling verbieden.

En dat op een school kledingregels moeten worden gehanteerd omdat 10 procent van de ouders (of nog minder) daar belang aan hecht, is ook een beetje buiten proportie. Ik ben heel blij dat de mensen die een Jantjenistisch standpunt innamen, niet hun zin hebben gekregen. Het gijzelt een goedbedoelende maar nuchtere meerderheid die graag reformatorisch onderwijs voor zijn kinderen ziet waarin de Bijbel centraal staat.
Op Digibron kan je de bestaansgrond van deze school lezen:
https://www.digibron.nl/search/detail/b ... leiderdorp
Citaat wat mede de aanleiding was van spanningen binnen de toenmalige PC:
"Enkele bestuursleden vonden dat er afgeweken werd van de historiciteit van de Heilige Schrift."
En dat vind ik wel een grond om bezwaar te hebben tegen onderwijs op een PC. Maar niet over HSV of SV of kledingregels.
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

Ik snap je zorg, Eilander, maar het blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om dat te regelen. In onze woonplaats is er van alles onderzocht om dat te garanderen, maar als je een minderheid bent in een grote stad, dan heb je niet zoveel te eisen. Dan kun je alleen maar bidden, en hopen dat er christelijk / reformatorisch onderwijs blijft.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Veel meer reformatorische scholen worstelen met kleding regels.
Zeker na de befaamde 'Legging' discussie komt men er achter dat veel van dit soort discussies vaak heel fel kunnen zijn, maar vaak ook tijdelijk.
Je zult de komende jaren zien dat dit soort regels op veel refo scholen anders gehanteerd gaan worden. Zeker op scholen waar kinderen zitten uit verschillende kerkverbanden.
Ook HSV gebruikt op scholen zal natuurlijk veel breder worden.
Dit soort punten vind ik niet zo erg. Heel begrijpelijk eigenlijk. Een school ontwikkeld door de jaren heen. 100 jaar terug sloeg men nog ;)

Erger is dat voorheen bloeiende scholen te klein worden en bijna geen bestaansrecht meer hebben.
Dat is zorgelijk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Pioenroosje schreef:Ik snap je zorg, Eilander, maar het blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om dat te regelen. In onze woonplaats is er van alles onderzocht om dat te garanderen, maar als je een minderheid bent in een grote stad, dan heb je niet zoveel te eisen. Dan kun je alleen maar bidden, en hopen dat er christelijk / reformatorisch onderwijs blijft.
Dat snap ik en dat is ook een eerlijk verhaal. Dan is dit het best haalbare, en dus geen verbetering van de oude situatie, zoals hier lijkt te worden verdedigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Pioenroosje schreef:Ik snap je zorg, Eilander, maar het blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om dat te regelen. In onze woonplaats is er van alles onderzocht om dat te garanderen, maar als je een minderheid bent in een grote stad, dan heb je niet zoveel te eisen. Dan kun je alleen maar bidden, en hopen dat er christelijk / reformatorisch onderwijs blijft.
Dat snap ik en dat is ook een eerlijk verhaal. Dan is dit het best haalbare, en dus geen verbetering van de oude situatie, zoals hier lijkt te worden verdedigd.
Hier in Rotterdam zijn twee reformatorische huizen verkocht aan een seculiere project ontwikkelaar.

Niets is hier zeker, maar de Heere is wel zeker, Hij veranderd nooit!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:In mijn woonplaats is er één basisschool voor christelijk onderwijs op reformatorische grondslag.
@ Jantje Ik ben wel nieuwsgierig hoe deze school ontstaan is? Op de website lees ik:
De Eben-Haëzerschool is een christelijke school op reformatorische grondslag. Zij gaat uit van de vereniging voor
christelijk basisonderwijs op reformatorische grondslag te Oostkapelle en is ontstaan in 1984.

Nu is 1984 best wel laat om een reformatorische school te starten in een overwegend Christelijk dorp. Was dit eerst een normale PC school of was er nooit een Christelijke School en is het direct een Reformatorische school geworden?
Het was eerst een 'normale' protestants-christelijke school. Omdat steeds meer het verlangen naar een eigen reformatorische school kwam en besprekingen met het schoolbestuur van Aagtekerke op niets uitliepen, is in 1984, toen de integratie van het kleuteronderwijs en het lager onderwijs steeds vastere vormen gingen aannemen, besloten om een reformatorische school op te richten. In overleg met het gemeentebestuur, de schoolbesturen en de schoolorganisaties, werd op grond van de zogenaamde 'verruimingswet' tot schoolsplitsing overgegaan. De toen al bestaande christelijke school is vanaf 1984 statutair voortgezet als een reformatorische school op grond van de statuten van de kleuterschool uit dat jaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
De overgrote meerderheid van de ouders in kwestie (voor zover nog niet verhuisd) ziet dit als een verbetering van de bestaande situatie, en ik vind dat ook. Dat heb ik heel duidelijk geschreven, mijns inziens, dus ik vind deze opmerking een beetje vreemd.

Ik vind het erg te betreuren dat er reformatorische basisscholen zijn die de HSV niet gebruiken. Niet dat ik geen voorstander ben van vrijheid van onderwijs, maar het is mijns inziens treurig dat kinderen worden opgezadeld met dit soort discussies.
Klavart

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:Hier in Rotterdam zijn twee reformatorische huizen verkocht aan een seculiere project ontwikkelaar.
Wat bedoel je met reformatorische huizen?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Veel meer reformatorische scholen worstelen met kleding regels.
Zeker na de befaamde 'Legging' discussie komt men er achter dat veel van dit soort discussies vaak heel fel kunnen zijn, maar vaak ook tijdelijk.
Je zult de komende jaren zien dat dit soort regels op veel refo scholen anders gehanteerd gaan worden. Zeker op scholen waar kinderen zitten uit verschillende kerkverbanden.
Ook HSV gebruikt op scholen zal natuurlijk veel breder worden.
Dit soort punten vind ik niet zo erg. Heel begrijpelijk eigenlijk. Een school ontwikkeld door de jaren heen. 100 jaar terug sloeg men nog ;)

Erger is dat voorheen bloeiende scholen te klein worden en bijna geen bestaansrecht meer hebben.
Dat is zorgelijk.
Dat dikgedrukte zal op de middelbare scholen en op het reformatorische mbo (in Zeeland althans) in ieder geval nog lang niet gebeuren...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:Hier in Rotterdam zijn twee reformatorische huizen verkocht aan een seculiere project ontwikkelaar.
Wat bedoel je met reformatorische huizen?
Rehoboth en avondrust
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
De overgrote meerderheid van de ouders in kwestie (voor zover nog niet verhuisd) ziet dit als een verbetering van de bestaande situatie, en ik vind dat ook. Dat heb ik heel duidelijk geschreven, mijns inziens, dus ik vind deze opmerking een beetje vreemd.

Ik vind het erg te betreuren dat er reformatorische basisscholen zijn die de HSV niet gebruiken. Niet dat ik geen voorstander ben van vrijheid van onderwijs, maar het is mijns inziens treurig dat kinderen worden opgezadeld met dit soort discussies.
Ik begrijp niet wat er vreemd is. Ik geef mijn mening weer, en eerder heb ik mijn standpunt hierover gegeven.
Ik wil de discussie graag wat meer principieel voeren i.p.v. over kledingbeleid of HSV alleen. En dan maak ik mij in zijn algemeenheid zorgen over zo'n ontwikkeling, terwijl jij het positief duidt. Daarover verschillen we duidelijk van mening.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
eilander schreef:

Waar ga je dan de grens leggen hè?

Opzich niks mis mee om eens goed aandacht te besteden aan waar je als school voor staat. Kinderen moeten ook leren toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

@eilander:
Wat ik vreemd vind, is dat jij schrijft 'lijkt te worden verdedigd'. Dat wekt de suggestie alsof ik iets in mijn schild voer, maar ik vind dat ik mij helder en duidelijk uitdrukte.
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

Als ik het goed begreep, gaat dat ook meer in op de opmerkingen van Samanthi en Crossmountain, die elk christelijk / reformatorisch onderwijs open Willem stellen voor bijv. moslimkinderen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Pioenroosje schreef:Als ik het goed begreep, gaat dat ook meer in op de opmerkingen van Samanthi en Crossmountain, die elk christelijk / reformatorisch onderwijs open Willem stellen voor bijv. moslimkinderen.
Dat gebeurd al hoor, als de ouders de regels respecteren
Plaats reactie