Pagina 3 van 3

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 12:29
door Terri
John Galt schreef:
Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Een principiële vraag is dus; wie is een afgedwaald schaap, of nog een stap eerder; wie is een schaap?
Een wederom geboren kind of ook een gedoopt kind?
Een uiterst cruciaal punt voor worstelende ouders w.b. hun afgedwaalde kinderen denk ik......

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 13:50
door Mara
DDD schreef:
Mara schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of verdraai je hier mijn woorden?
Ik begrijp het in ieder geval niet. Mijns inziens zegt John Galt gereformeerde en bijbelse dingen, en ik mag niet hopen dat daarom kerkelijke samenwerking is stukgelopen.
Toen wel, onze toenmalige predikant heeft samen met de ouderling de samenwerking geweigerd, mede op dit principiële verschil.
Inmiddels lijken die principes niet meer te gelden.
Terri schreef: Een principiële vraag is dus; wie is een afgedwaald schaap, of nog een stap eerder; wie is een schaap?
Een wederom geboren kind of ook een gedoopt kind?
Een uiterst cruciaal punt voor worstelende ouders w.b. hun afgedwaalde kinderen denk ik......
Of wie zijn de bokken onder ons? Zij zullen afgescheiden worden van de schapen.
Ik denk dat de grootste smart in het leven van christelijke ouders is, dat ze moeten zien dat hun gedoopte kind een afgedwaald schaap is. Een verloren zoon.

Ik las het ook bij de broers Blokhuis, beiden domineeszoon.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 16:50
door Arja
Terri schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Een principiële vraag is dus; wie is een afgedwaald schaap, of nog een stap eerder; wie is een schaap?
Een wederom geboren kind of ook een gedoopt kind?
Een uiterst cruciaal punt voor worstelende ouders w.b. hun afgedwaalde kinderen denk ik......


De Bijbel is haarscherp als het over schapen (en bokken) gaat. Tegen de Joden die Hem niet als de Zaligmaker wilden omhelzen zegt Jezus: "Maar gijlieden gelooft niet; gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb. Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders."

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 20:51
door HersteldHervormd
We zijn allemaal schapen, maar niet allemaal schapen van Die goede Herder.

Mara, ik begrijp wat je bedoelt.

Het moeilijke aan deze doop/verbond kwestie is dat je de tijd van de eerste gemeente en onze tijd eigenlijk niet voor 100% kan vergelijken. Ik zal uitleggen wat ik bedoel:

De eerste gemeenten bestonden alleen maar uit pas bekeerde mensen. Er waren vast wel ware gelovige, maar die zullen pas na het lijden, sterven, opstanding en de hemelvaart bepaalde zaken pas echt geleerd hebben (voorbeeld de discipelen).
Dat houdt in dat ze ook allemaal pas gedoopt waren. Daar gaan mijns inziens de geloofsdoper de mist in. Iedereen werd vanaf toen gedoopt. Dus niet alleen de gelovige, maar ook de kinderen van de gelovige, soms zelfs de hele familie! Maar de mensen die in de gemeente waren waren ten diepste allemaal eerst heiden/hoer/tollenaar/Jood/etc. Ze hebben door genade Jezus de gekruisigde lief gekregen, en hebben ze zich laten dopen. Vele familieleden werden ook vaak gedoopt, dat betekent niet direct dat ze allemaal ook gelovig waren, zeker niet!

Dit proces is doorgegaan, tot op de dag van vandaag. Als je kijkt naar nieuwe zendingsgemeenten in Afrika bijvoorbeeld, dan zie je dat dit proces ook van voor af aan begint. De vader en of moeder komt tot geloof, en laat zich/haarzelf dopen, en hun kinderen.

Omdat ons vaderland een rijke kerkelijke geschiedenis kent betekent dit wel dat je tegen allerlei zaken aanloopt. Die je niet kunt herleiden uit de Bijbel. Vandaar ook dat er veel gereformeerde belijders waren die maar o zo vaak hebben geroepen om kerk en staat te scheiden. Mijn mening is dat het niet kan samen gaan.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 21:07
door samanthi
HersteldHervormd schreef:We zijn allemaal schapen, maar niet allemaal schapen van Die goede Herder.

Mara, ik begrijp wat je bedoelt.

Het moeilijke aan deze doop/verbond kwestie is dat je de tijd van de eerste gemeente en onze tijd eigenlijk niet voor 100% kan vergelijken. Ik zal uitleggen wat ik bedoel:

De eerste gemeenten bestonden alleen maar uit pas bekeerde mensen. Er waren vast wel ware gelovige, maar die zullen pas na het lijden, sterven, opstanding en de hemelvaart bepaalde zaken pas echt geleerd hebben (voorbeeld de discipelen).
Dat houdt in dat ze ook allemaal pas gedoopt waren. Daar gaan mijns inziens de geloofsdoper de mist in. Iedereen werd vanaf toen gedoopt. Dus niet alleen de gelovige, maar ook de kinderen van de gelovige, soms zelfs de hele familie! Maar de mensen die in de gemeente waren waren ten diepste allemaal eerst heiden/hoer/tollenaar/Jood/etc. Ze hebben door genade Jezus de gekruisigde lief gekregen, en hebben ze zich laten dopen. Vele familieleden werden ook vaak gedoopt, dat betekent niet direct dat ze allemaal ook gelovig waren, zeker niet!

Dit proces is doorgegaan, tot op de dag van vandaag. Als je kijkt naar nieuwe zendingsgemeenten in Afrika bijvoorbeeld, dan zie je dat dit proces ook van voor af aan begint. De vader en of moeder komt tot geloof, en laat zich/haarzelf dopen, en hun kinderen.

Omdat ons vaderland een rijke kerkelijke geschiedenis kent betekent dit wel dat je tegen allerlei zaken aanloopt. Die je niet kunt herleiden uit de Bijbel. Vandaar ook dat er veel gereformeerde belijders waren die maar o zo vaak hebben geroepen om kerk en staat te scheiden. Mijn mening is dat het niet kan samen gaan.
Lieten die hun kinderen dopen?

Handelingen 8

12 Maar toen zij Filippus geloofden die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 21:17
door John Galt
Mara schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef: Die Goede Herder gaat ook op zoek naar ongedoopten, dat is het niet waar het om gaat!
Dus het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je wel of niet in het verbond bent?
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of verdraai je hier mijn woorden?
Nee, ik begrijp je echt totaal niet. Je verwijzing naar de GKv niet, je verbondsvisie niet, en ook je verwijzing naar de broeders Blokhuis niet (welke trouwens? Paul en Fred? Leo soms?)

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 28 dec 2019, 22:07
door Arja
HersteldHervormd schreef:We zijn allemaal schapen, maar niet allemaal schapen van Die goede Herder.
Schapen worden in de hele Bijbel gebruikt om symbolisch naar Gods volk te verwijzen. Het is één van tweeën: ben je schaap of een bok?
En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid. En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt. En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand. (Mattheus 25)

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 09:59
door Adagio
Er zijn ook mensen die er slechts uitzien als een schaap, Matth. 7: "Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven."

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 10:13
door samanthi
Adagio schreef:Er zijn ook mensen die er slechts uitzien als een schaap, Matth. 7: "Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven."
Dat is oppassen, daarom staat er: wees nuchter, en onderzoek alle dingen.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 12:29
door Van Ewijk
Klavart schreef:
Van Ewijk schreef:Geloof komt van binnen, niet van buiten.
Hoe bedoel je dit?
Velen zijn geroepen maar weinig uitverkoren.
Als het geweten het evangelie niet aanneemt heeft een gelovige opvoeding ook geen zin.
Denk aan de Israëlieten in de woestijn.
Ondanks alle wonderen van God in hoogsteigen persoon richtte men met veel gemok en rebellie het gouden kalf op.

Denk ook aan de opstandige koningen die stuk voor stuk na elkaar de waarschuwingen van de profeten verwierpen en de drekgoden na liepen.

Dat het van buiten in het hoofd word gegeven betekent niet dat het aanvaard word in het hart.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 14:16
door Mara
Gisteren zei de dominee, "ik spreek heel vaak met mensen die afgehaakt zijn, omdat ik geinteresseerd ben naar de reden.
Heel vaak hoor ik dan, dominee, ze wisten het allemaal zo goed te vertellen, zo rotsvast en zeker, maar als ik naar hun relatie met de Heere vroeg, kreeg ik niets te horen.
En werd alles dichtgetimmerd.

Hoe geven wij het geloof door? Dat kunnen wij niet! Maar wat vertellen we onze kinderen? De wetten en regels en hoe goed het vroeger was? Nee, vertel ze in openheid en eerlijkheid je eigen kwetsbaarheid, ook hierin. Want Asaf wist het ook niet altijd zo zeker en had zoveel vragen en twijfels.

Vooral zag hij bij de meest dwarse puber een ware diepe emotie en ontroering, als ze bij het sterfbed van hun opa of oma stonden en zij afscheid namen met de woorden: "Ik ga naar Huis, naar mijn Vader."
Zij vooral snakken naar echte waarheid, de oprechte beleving.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 15:50
door Maanenschijn
Ik hoor vaak, en lees hier ook, dat mensen of jongeren teleurgesteld zijn in de kerk, de kerkenraad, de dominee of kerkgangers en daarom zijn afgehaakt. En dat kan natuurlijk. Ook is het belangrijk om die signalen wel serieus te nemen. Maar in mijn optiek zijn er maar drie mogelijkheden waar we bij kerkelijk opgevoede jongeren en ouderen mee te maken hebben:

1). Ze blijven bij de kerk uit gewoonte en bijgelovigheid (mogelijk speelt hier ook de sociale context).
2). Ze haken af, geleidelijk door vaak wereldse invloeden of door een gebeurtenis.

Bovenstaande mensen hebben een gelijkluidende en aangrijpende werkelijkheid: ze zijn onbekeerd en hun wacht een zeer ernstige werkelijkheid.

3) God heeft in hun leven ingegrepen en de eigen schuld leren zien en ervaren. Waarbij Christus noodzakelijk is geworden als redding van de ziel. Zij verwachten en verkrijgen een beter en heerlijk Vaderland.

Verloren gaan, binnen of buiten de kerk is altijd eigen schuld. Niet de schuld van de kerk, van de dominee, van.... of van de Heere God.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 16:50
door Susan
Adagio schreef:Er zijn ook mensen die er slechts uitzien als een schaap, Matth. 7: "Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven."
Klopt. Ze komen in de huiden van schapen, met de wol erop, in navolging van de ware profeten, die zo gekleed gingen. Als je dat overzet, zien die leraren, voorgangers er prima uit en lijken ze op de echte kinderen van God. Alleen ontbreken de vruchten.

Re: De omgekeerde bekering

Geplaatst: 30 dec 2019, 21:38
door Arja
Mara schreef:Gisteren zei de dominee, "ik spreek heel vaak met mensen die afgehaakt zijn, omdat ik geinteresseerd ben naar de reden.
Heel vaak hoor ik dan, dominee, ze wisten het allemaal zo goed te vertellen, zo rotsvast en zeker, maar als ik naar hun relatie met de Heere vroeg, kreeg ik niets te horen.
En werd alles dichtgetimmerd.

Hoe geven wij het geloof door? Dat kunnen wij niet! Maar wat vertellen we onze kinderen? De wetten en regels en hoe goed het vroeger was? Nee, vertel ze in openheid en eerlijkheid je eigen kwetsbaarheid, ook hierin. Want Asaf wist het ook niet altijd zo zeker en had zoveel vragen en twijfels.

Vooral zag hij bij de meest dwarse puber een ware diepe emotie en ontroering, als ze bij het sterfbed van hun opa of oma stonden en zij afscheid namen met de woorden: "Ik ga naar Huis, naar mijn Vader."
Zij vooral snakken naar echte waarheid, de oprechte beleving.
Ik kon me als kind, puber flink ergeren aan de oprechte beleving van mijn ouders. Ik haatte het Bijbellezen aan tafel, het zingen, de emoties van mijn ouders als reactie op de goedheid van de Heere, het Avondmaal, kerkgang.

Donker en licht botsen.

Het is de Heilige Geest die levend maakt en Hij gebruikt er het Woord voor. Blijf trouw aan Hem, als kind van God. Laat je licht zo schijnen voor de mensen, voor je kinderen, voor je omgeving ... dat zij je goede werken zien en je Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.