CvdW schreef:Nasrani schreef:CvdW schreef:Het zal voor een ieder verschillend zijn.
Een kind dat in de kerk de boel bijna afbreekt is niet nodig. Ouders kunnen dat beter thuis eerst het kind leren stil zitten op de bank terwijl je als ouder een preek voorleest. Hierin kan gewoon de lijn gevolgd worden als bij een kerkdienst.
Iedereen (inclusief onszelf) veel wijsheid toegewenst bij het opvoeden van de kinderen.
De boel bijna afbreken is inderdaad niet nodig, maar ook sterk overdreven. Thuis is anders dan in de kerk, daar heb je veel meer invloeden waardoor ze afgeleid of geprikkeld worden.
Wat zeg je tegen ouders die een kind met autisme of ADHD of een andere beperking hebben waarvoor stilzitten moeilijk is?
Die leer je dat niet door thuis eerst te oefenen.[/quote
Deze zin begrijp ik niet.
Wij hadden lego en daar bouwden we zaterdags een gebouwtje van met soort poppetjes naast en achter elkaar, ook een preekstoel. Een cassettespeler erin met psalmgezang. Zo kregen de kinderen een indruk. Korte tijd later stil op de bank zitten naast vader of moeder en luisteren naar preek die vader of moeder voorlas.
Ik zie dit als oefenen.
Met kinderen zonder deze beperkingen zal dat kunnen werken.
Maar kinderen met deze beperkingen:Vader of moeder die voorleest is anders dan een dominee of ouderling die voorgaat. De preekstoel in de lego kerk ziet er anders uit.
Sommige predikanten spreken best wel met stemverheffing, is de dominee nu boos mama? De dienst duurt langer dan de 1,5 uur, ik wil naar huis de tijd is om.... Hoesten, kuchen en andere onrust zorgen voor extra prikkels die niet te voorspellen zijn...
Gelukkig kunnen we in onze situatie onze zoon iedere zondag 1x mee naar de kerk nemen en gaat het over het algemeen redelijk tot goed.
Wat mij prikkelde was de opmerking dat ouders hun kind dit maar even thuis moeten leren zodat ze dan stil(ler) in de kerk kunnen zitten.