Maar ik ben het wel met ons 'opperhoofd' eens. En ik zie meer komkommers dan eikenprocessierupsen.

Heb jij last van vlinders dan?DDD schreef:Natuurlijk. Want dan zijn het vlinders en wachten we weer tot het voorjaar, zeker?
Van vlinders komen weer rupsen, en van rupsen komen weer haartjes waar mensen last van hebben, jeuk enzo van krijgen....Jantje schreef:Heb jij last van vlinders dan?DDD schreef:Natuurlijk. Want dan zijn het vlinders en wachten we weer tot het voorjaar, zeker?
De rups heeft WEL natuurlijke vijanden hier: Larven van bijvoorbeeld gaasvliegen, sluipwespen en wantsen eten de rups. Ook diverse vogelsoorten hebben de rupsen op het menu staan, waaronder kool- en pimpelmezen, spechten en winterkoninkjes.Tiberius schreef:Ik maak er geen grapje van; dat was Dia's ome Kees. (Hooguit met dat emmertje voor de RF meeting, want mogelijk zijn het dan allang vlinders, begrijp ik.)
Ik zeg alleen dat ik het komkommernieuws vind.
Natuurlijk, de rups heeft geen natuurlijke vijanden hier. Dat had die poema op de Veluwe vorig jaar evenmin. En die wolf van twee jaar geleden ook niet.
Dat is een feit. Er komen hier steeds meer dieren en planten voor die inheems waren in warmere gebieden.Johann Gottfried Walther schreef:De rups heeft WEL natuurlijke vijanden hier: Larven van bijvoorbeeld gaasvliegen, sluipwespen en wantsen eten de rups. Ook diverse vogelsoorten hebben de rupsen op het menu staan, waaronder kool- en pimpelmezen, spechten en winterkoninkjes.Tiberius schreef:Ik maak er geen grapje van; dat was Dia's ome Kees. (Hooguit met dat emmertje voor de RF meeting, want mogelijk zijn het dan allang vlinders, begrijp ik.)
Ik zeg alleen dat ik het komkommernieuws vind.
Natuurlijk, de rups heeft geen natuurlijke vijanden hier. Dat had die poema op de Veluwe vorig jaar evenmin. En die wolf van twee jaar geleden ook niet.
Het is geen komkommernieuws, er zijn hier nu veel meer rupsen door de klimaatverandering. Je kan signalen als deze wel gaan negeren, maar al die kleinere signalen geven aan dat er een serieus probleem is.
Wij als mensen zorgen niet goed/goed genoeg voor de aarde. Dat wreekt zich in veranderingen die niet te onderschatten zijn.
Hier een voorbeeld van het uit balans raken van de natuur.DDD schreef:Aan de andere kant waren er begin dit voorjaar te weinig rupsen voor de koolmezen. Dus als die hun schema nu wat aanpassen, dan is er eten in overvloed.