Pagina 3 van 17

Geplaatst: 18 aug 2003, 13:34
door Mart01
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Noem mij een publicatie van een huidige GG-predikant waarin het voorwaardelijk aanbod der genade duidelijk in doorklinkt!
Ik houd er niet van om namen te noemn, maar pak een prekenbundel van P. Blok. Ik hoor wel eens een preek van hem lezen, en in ieder geval hoor ik daar zelden een onvoorwaardelijk evangelie.

[Aangepast op 18/8/03 door Mart01]

Geplaatst: 18 aug 2003, 13:49
door Lecram
Het antwoord van ds. Paul gaat niet inhoudelijk over de JA omdat hij die niet kent.
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... paul2.html

Ds. Vreugdenhil is er wel helder over:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hil35.html

Geplaatst: 18 aug 2003, 15:53
door Matthijs
Ik heb vanmiddag het boek aangeschaft. 'k Hoop em deze week uit te hebben. Het is best eenvoudig geschreven. Alleen jammer dat het ff 22 euro kost. Nah ja, je moet als hervormde er wel wat voor over hebben om op de hoogte te blijven in de ger. gem.

Geplaatst: 18 aug 2003, 15:55
door Pim
Jij zou het liever naar Suitsupply brengen? ;)

Ben benieuwd naar je reactie. Ik probeer er ook zsm aan te komen!!

Pim.

Geplaatst: 18 aug 2003, 16:06
door Breekijzertje
De titel van het boek op zich al!

Dé arrogantie...............


Een 'breekje' van Breekijzertje

Geplaatst: 18 aug 2003, 16:53
door ndonselaar
RJ,

De citaten van predikanten kunnen erg éénzijdig geciteerd zijn, toch is het wel zo dat sommige (kruis)predikanten nadrukkelijk leerden dat een mens zijn verloren gaan moest mijnen boven zijn zaligheid. Hierin wil ik kort zijn. Onmogelijk! Als God een zondaar wederbarend trekt door Zijn Woord, dan trekt Hij met koorden van liefde. In deze wederbarende daad wordt het geloof geplant en de wederliefde gewerkt. Hierin is geen plaats voor een dergelijke onbijbelse leer.

Toch werd het geleerd, ook door predikanten die bekend stonden om hun lieflijke onvoorwaardelijk aanbod. Ook Luther leerde het trouwens! Hiermee zien we maar eens dat ook mensen met genade vlees blijven!

Tenslotte, dat er twee stromingen waren binnen de GG is onmiskenbaar. Niet voor niets sprak men over de 'gelderse' en 'drentse' stroming. Alleen nu is het evenwicht zoek. Door sommige predikanten wordt krampachtig aansluiting gezocht bij de GGiN. Op zich is dat niet erg, maar de andere stroming krijgt niet of nauwelijks gelegenheid tot theologische bezinning in bv. de Saambinder. Dan ziet men vervolgens dat er andere kanalen worden gebruikt voor deze theologische reflectie. Met als gevolg, helaas een polarisering. Termen als 'links' en 'rechts' zijn gemeengoed.
De oplossing? Laat de Saambinder zijn naam eer aan doen, en beide stromingen evenwichtig aan het woord laten komen, dan blijven de verhoudingen gezond.

Groeten,

Geplaatst: 18 aug 2003, 17:03
door Lecram
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De oplossing? Laat de Saambinder zijn naam eer aan doen, en beide stromingen evenwichtig aan het woord laten komen, dan blijven de verhoudingen gezond.
En het curatorium evenwichtiger maken....

Geplaatst: 18 aug 2003, 19:55
door Zeeuw
Een korte reactie.

In de eerste plaats zijn de Gereformeerde Gemeenten een kerkverband. Een gereformeerd kerkverband op basis van Schrift en belijdenis. Dat is de basis en dat zijn de normen.

De uitspraken die ik hier lees om weg te gaan als je het niet met uitspraken van ds die of ds. zus eens bent; getuigen niet van een duidelijk kerkbegrip. We zijn geen sekte, die je verlaat als de leider je niet aanstaat!

Trouwens; de reactie van Refo is terecht wat dat betreft; je kunt ook van Kersten diverse citaten aanhalen die het tegendeel bewijzen; dus daar schiet je niets mee op

De GG heeft geen eigen theologie, maar is gereformeerd. De theologie dient gereformeerd te zijn, en niet 'gekerstend'.
Juist een man als ds Kersten heeft aangespoord om de oudvaders te onderzoeken; niet alleen Comrie; maar de breedte van de ger. theologie. Die verwantschap met breedte word gemist.
Terwijl er binnen de ger. theologie altijd accentverschillen geweest zijn. Ook daar wijst Kersten op, en daar is ook niets mis mee als je elkaar maar in zijn waarde laat, en indien het binnen de bandbreedte van de Schrift en belijdenis is.

En inderdaad; er zijn stromingen binnen de GG, altijd geweest al overigens. Een opmerking Niek: de Drentsche en Gelderse richtingen leefden in de Chr. Afgescheiden kerken ( de latere GKN en CGK). Je kunt de verschillende stromingen binnen de GG niet op een lijn met deze stromingen zetten omdat dat historisch gezien niet correct is. Wat betreft je advies aan de Saambinder ben het met je eens.

Tenslotte het boek van Hegger: dit is niet de toon om te discusseren. Ik ben het ook niet eens met de Saambinder reactie op de JA; maar dit slaat evengoed door. Probeer eerlijk en waardig het gesprek te zoeken. De opmerking van ds.M. over ‘niet alle jongerenavonden’ slaat overigens volgens mij op de SRB zoals in de artikelen ook al aangehaald was.

Groeten

Geplaatst: 19 aug 2003, 10:01
door Kislev
Even naar aanleiding van wat Refojongere zei over dat de prediking in de GerGem altijd zo was.

Als je in het verleden kijkt zie je dat er toen wel degelijke een ruim aanbod van genade was. Ds. Blois bijvoorbeeld, de gerespecteerde ds. Verhagen en zo waren er meer. Een tijdje terug hoorde ik een preek van ds. R. Kok op bandje, daarin kwam een zeer ruim aanbod in voor (en niet daarom is hij afgezet). Het meeste duidelijk komt het nog wel naar voren bij ds. Kersten jr. Predikant geweest in de jaren 50, dus al een aardig tijdje terug maar op een aantal punten radicaal anders dan z'n vader. Toen kon dat blijkbaar. Nu niet meer, de liefde en de verdraagzaamheid is weg.

En hoe het komt dat het nu opeens allemaal fout is? Ik denk omdat er een nieuwe generatie is die hoog is opgeleid. Ze kijken over de kerkmuurtjes heen. Zeker de huidige generatie jongeren komt dmv studie, vrienden etc. in aanraking met andere wijze van geloven. Zéker het lezen van oudvaders - wat veel voorkomt onder de jongeren - opent de ogen voor vreemde redeneringen die je vandaag de dag hoort. Verbazingwekkend hoe actueel sommige oudvaders zijn als ze waarschuwen tegen dwalingen. Ik zou zeggen, lees Appendix 1 van het boek van Hegger, als je dat leest ga je zien dat de gergem ver van de bijbel is afgeweken.

Ik ben bang dat veel jongeren de gergem gaan verlaten en zich wellicht gaan aansluiten bij de hervormde kerken die niet meedoen met SOW. Om me heen zie ik ook dan jongeren stuklopen op (de leer) van de gergem. Gesprekken zijn niet mogelijk e.d. en daarom vertrekt men uiteindelijk.

Gisteravond moest ik denken hoe pijnlijk het is dat ik als liefhebber van Calvijn en andere betrouwbare oudvaders in de gergem niet eens belijdenis mag doen! Dan is er of iets mis met Calvijn of met de Gergem.



[Aangepast op 19/8/03 door Kislev]

Geplaatst: 19 aug 2003, 10:25
door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Kislev

Gisteravond moest ik denken hoe pijnlijk het is dat ik als liefhebber van Calvijn en andere betrouwbare oudvaders in de gergem niet eens belijdenis mag doen! Dan is er of iets mis met Calvijn of met de Gergem.
Wat!? Mag jij geen belijdenis doen? En waarom dan niet?

Ik heb net het voorwoord gelezen van het boek. Tja, om de leidslieden van de ger. gem nou heimelijk geveinsden en wolven te noemen, dat vind ik toch wel een beetje te ver gaan. Dat ze oogkleppen op hebben, dat is één ding wat zeker is.

Nou ik ga snel weer verder lezen!!

Geplaatst: 19 aug 2003, 10:53
door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
In de eerste plaats zijn de Gereformeerde Gemeenten een kerkverband. Een gereformeerd kerkverband op basis van Schrift en belijdenis. Dat is de basis en dat zijn de normen.
Helaas functioneert dat in een aantal gevallen niet meer. Een afwijking naar het hypercalvinisme wordt toegestaan (misschien wel: toegejuicht) en een meer verbondsmatige prediking is verdacht en moet afgestraft worden. Terwijl daar in de bijbel en belijdenisgeschriften in wezen meer aanleiding voor is.

Geplaatst: 19 aug 2003, 12:24
door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat!? Mag jij geen belijdenis doen? En waarom dan niet?
Tsja, dat vraag ik me ook al af. De ds. vond dat als ik de jongerenavonden bezocht dat ik - als ik dus zo dacht - geen belijdenis kon doen. Nou lees ik veel gergem preken met instemming, houd ik ook van Calvijn, Brakel, Boston etc. etc. Blijkbaar toch te licht bevonden. Misschien ook bang voor een avondmaalganger teveel.



[Aangepast op 19/8/03 door Kislev]

Geplaatst: 19 aug 2003, 12:45
door Lecram
Dat is heel triest. Gebeuren die dingen in de GG?
Ds. Hegger heeft tijdens vragenbeantwoording na een lezing op de JA gezegd dat dat overeenkomt met uit de kerk gezet worden. Dat is volgens hem een legale manier om een ander kerkverband op te zoeken. Dat kost heel veel pijn, maar ze dwingen je er zo toe....

Geplaatst: 19 aug 2003, 12:46
door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat!? Mag jij geen belijdenis doen? En waarom dan niet?
Tsja, dat vraag ik me ook al af. De ds. vond dat als ik de jongerenavonden bezocht dat ik - als ik dus zo dacht - geen belijdenis kon doen. Nou lees ik veel gergem preken met instemming, houd ik ook van Calvijn, Brakel, Boston etc. etc. Blijkbaar toch te licht bevonden. Misschien ook bang voor een avondmaalganger teveel.



[Aangepast op 19/8/03 door Kislev]
Zoiets noemt men geestelijke manipulatie.
Mijn advies: Snel weg uit die kerk Kislev!


Een 'breekje' van Breekijzertje

Geplaatst: 19 aug 2003, 12:48
door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Zoiets noemt men geestelijke manipulatie.
Mijn advies: Snel weg uit die kerk Kislev!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Wolven zijn het, precies zoals ds. Hegger schreef.