Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel
Geplaatst: 10 aug 2019, 12:09
Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb.Johannes S schreef:Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Hier en daar zijn wel wat mensen (geweest) die zich ook erin verdiept hebben.Posthoorn schreef:Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb.Johannes S schreef:Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Je wilt geen discussie, zei je gisteren. Prima wat mij betreft, maar ik laat wel even weten dat ik je visie op Israël voor 95% niet deel. Jij weet dat wel, maar anderen niet altijd. En omdat je hier toch je visie gaat weergeven, zeg ik het ook maar evenPosthoorn schreef:Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb.Johannes S schreef:Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?Posthoorn schreef:Wie zegt dat?Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Je legt heel mooi aan Samanthi uit wat "dat recht" betekent in "Sion zal door recht verlost worden". Want dat vroeg ze. Je legt "dat recht" uit uit door te zeggen dat God gerechtigheid eist van de mens en gaat verlossen door Jezus. En dat het ook zo gaat in de persoonlijke besnijdenis van het hart.Johannes S schreef:Ik vind dit een vreemde reactie met tegenstrijdigheden die ik niet goed begrijp @Arja.Arja schreef:Ik denk dat je daar achter kunt komen door de tekst in het verband te lezen. Ik kan dat wat jij schrijft er niet erin lezen, Johannes. Als zijn het op zich wel een Bijbelse waarheden die je opschrijft. Maar ze komen niet op uit de tekst.Johannes S schreef:Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Heel mooi. Dat haalde ik ook aan in mijn stukje (scroll heel ver naar beneden) Daarnaast lees ik graag Jesaja 53.samanthi schreef:Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Wil je helpen. Wat is nu precies de hoofd-discussie?eilander schreef:On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Die gaat over "Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israël?"Arja schreef:Wil je helpen. Wat is nu precies de hoofd-discussie?eilander schreef:On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Ja erg mooi, alleen Hij heeft alles volbrachte, niet voor vrienden, maar voor schuldige vijanden.Arja schreef:Heel mooi. Dat haalde ik ook aan in mijn stukje (scroll heel ver naar beneden) Daarnaast lees ik graag Jesaja 53.samanthi schreef:Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
En deze tekst: Want zo'n Hogepriester betaamt ons [hebben wij nodig]: heilig, zonder zonde, onbesmet, afgescheiden van de zondaren ..." (Hebreeën 7 vers 26)