Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Thuisvrouw

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:[
quote="liz boer

Ja juist! ik denk echt dat we elkaar niet begrijpen. We horen de voerstappen erin, Hij komt Hij komt!!!
Zo te zien kun je er dus niets op tegen hebben om wat tekenen der tijden op te merken. Fijn dat we daar over eens zijn.
Nee zeker niet, maar wel om het te doen als bangmakerij... en daar bedoel ik mee zonder het Borgwerk van de Heere Jezus te benoemen!

Dat het heel erg wordt weten uit de schrift: Mark. 13:22 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.

en dit gaat niet over het lijden, maar ook over het verleiden, het denken... allemaal hetzelfde doen, hetzelfde denken, het teken op je voorhoofd(denken) en op je rechterhand,(doen).

Dat is iets waar ik mezelf steeds op moet beproeven... is het volgens de Bijbel?
Wat wil de Heere? Doe ik de Heere hier verdriet mee?

We worden allemaal meegezogen met de tijd, druk druk druk, bezig gehouden op internet en dan is RF misschien nog het minst "onschuldige" t.o. zinloos surfen of spelletjes toen.
Hoeveel tijd krijgt de Heere, wat is vijf minuten op de eeuwigheid???
Ik geloof dat ik nergens in mijn post aan bangmakerij gedaan heb. In dat geval kun je er Jezus ook wel van beschuldigen. Ik heb grotendeels Zijn woorden geciteerd. Wat de rest van je posting betreft, inderdaad. En volgens mij bedoelde DIA dat ook.

Een beetje zelfreflectie kan nooit geen kwaad wat mij betreft. En of jij dat zegt of DIA, zou niet moeten uitmaken.
liz boer

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:
liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:[
quote="liz boer

Ja juist! ik denk echt dat we elkaar niet begrijpen. We horen de voerstappen erin, Hij komt Hij komt!!!
Zo te zien kun je er dus niets op tegen hebben om wat tekenen der tijden op te merken. Fijn dat we daar over eens zijn.
Nee zeker niet, maar wel om het te doen als bangmakerij... en daar bedoel ik mee zonder het Borgwerk van de Heere Jezus te benoemen!

Dat het heel erg wordt weten uit de schrift: Mark. 13:22 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.

en dit gaat niet over het lijden, maar ook over het verleiden, het denken... allemaal hetzelfde doen, hetzelfde denken, het teken op je voorhoofd(denken) en op je rechterhand,(doen).

Dat is iets waar ik mezelf steeds op moet beproeven... is het volgens de Bijbel?
Wat wil de Heere? Doe ik de Heere hier verdriet mee?

We worden allemaal meegezogen met de tijd, druk druk druk, bezig gehouden op internet en dan is RF misschien nog het minst "onschuldige" t.o. zinloos surfen of spelletjes toen.
Hoeveel tijd krijgt de Heere, wat is vijf minuten op de eeuwigheid???
Ik geloof dat ik nergens in mijn post aan bangmakerij gedaan heb. In dat geval kun je er Jezus ook wel van beschuldigen. Ik heb grotendeels Zijn woorden geciteerd. Wat de rest van je posting betreft, inderdaad. En volgens mij bedoelde DIA dat ook.

Een beetje zelfreflectie kan nooit geen kwaad wat mij betreft. En of jij dat zegt of DIA, zou niet moeten uitmaken.
Dat zeg ik niet... Ik zeg dat het wel genoemd moet worden, maar niet als bangmakerij. Niet meer niet minder.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik volg je niet helemaal meer, geloof ik.
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Bedoeling: Waakt! En niet alleen voor anderen, we zouden elkaar moeten opwekken wakende te zijn, of uit de slaap op te wekken.
Hier moeten we naar staan:

6 Ik lag neder en sliep; ik ontwaakte, want de HEERE ondersteunde mij.
kanttekeningen:
Deze manier van spreken betekent een gerusten, zekeren, veiligen staat, dat men zonder bekommernis is van gevaar en schade, hebbende voor God een goede consciëntie, en op Hem alle zorg werpende.
Dat zijn wel een zeer bevoorrechte en gelukkige mensen. Ik kom ze eerlijk gezegd, weinig tegen. Maar ja, ik ken ook niet iedereen. Er zullen er zeker zijn die bij tijden in de dadelijke beleving hebben. Dat geloof ik vast wel. Het vreemde is wel dat mensen die dit kennen, ook de vrees verstaan. Die hebben toch ook wel eens wat beleeft van wat we lezen: Onze God is een verterend vuur. En wie kan er bij een eeuwige gloed wonen? Maar ik zei: Ze zullen er zeker hier en daar nog wel zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Hoe zou je eigenlijk willen dat deze discussie verloopt, zodat het naar je zin is?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Hoe zou je eigenlijk willen dat deze discussie verloopt, zodat het naar je zin is?
Met eerbied en ontzag.
Nee, niet voor mij, dat bedoel ik niet.
Maar meer dit:
En spreekt, met aandacht en ontzag,
Van Zijne wondren dag aan dag.

of met Psalm 29:

Aardse machten, looft den Heer'!
Geeft den Heere sterkt' en eer.
Dat de lof van 's Hoogsten Naam,
Aller groten roem beschaam'.
Vorsten, 't voegt u, Hem, in 't midden;
Van Zijn heiligdom t' aanbidden,
't Voegt u, met de Godgetrouwen,
's Heeren heerlijkheid t' ontvouwen.

's Heeren stem, op 't hoogst geducht,
Rolt en klatert door de lucht.
Berst, met vreselijk geluid,
Op de grote waatren uit.
Klinkt, met nadruk en vermogen,
Heerlijk uit de hemelbogen.
't Schepsel beeft en staat verwonderd,
Als de God der ere dondert.

's Heeren wonderstem verbreekt,
Als Zijn grimmigheid ontsteekt,
't Ceedrenbos van Libanon,
Schudt den hogen Sirion.
Ceedren, uit den grond gewrongen,
Hupplen als der rundren jongen,
Bergen voelen sidderingen,
Daar z' als wilde stieren springen.

's Heeren stem verbaast natuur,
Houwt uit bergen vlammend vuur.
Schiet van 't zwerk den bliksem neer.
Kades beeft voor 't buldrend weer.
Woestenijen slaan aan 't zuchten.
Hinden krijgen, onder 't vluchten,
Barenswee ; door vrees gedrongen,
Werpen z', in dien nood, haar jongen.

's Heeren stem ontbloot het woud;
Maar hij, die op God vertrouwt,
Buigt zich veilig, Hem ter eer,
Juichend in Zijn tempel neer.
't Is de Heer', Wiens wenk de stromen
In hun woede kon betomen;
Die, in macht nooit af te meten,
Eeuwig is ten troon gezeten.

Looft den Heer', die wondren werkt;
Israel, Zijn volk, versterkt.
Hem, die Jakobs heilig kroost
Zeegnen zal met vreed' en troost.

En geen gehakketak of oneerbiedige opmerkingen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Maar ik geef het advies: lees je Bijbel en weet dat je niets vreemds overkomt. En zorg geborgen te zijn achter het bloed van het Lam, dan ben je voor tijd en eeuwigheid veilig.
Bedoeling: Waakt! En niet alleen voor anderen, we zouden elkaar moeten opwekken wakende te zijn, of uit de slaap op te wekken.

kanttekeningen:
Deze manier van spreken betekent een gerusten, zekeren, veiligen staat, dat men zonder bekommernis is van gevaar en schade, hebbende voor God een goede consciëntie, en op Hem alle zorg werpende.
Dat zijn wel een zeer bevoorrechte en gelukkige mensen. Ik kom ze eerlijk gezegd, weinig tegen. Maar ja, ik ken ook niet iedereen. Er zullen er zeker zijn die bij tijden in de dadelijke beleving hebben. Dat geloof ik vast wel. Het vreemde is wel dat mensen die dit kennen, ook de vrees verstaan. Die hebben toch ook wel eens wat beleeft van wat we lezen: Onze God is een verterend vuur. En wie kan er bij een eeuwige gloed wonen? Maar ik zei: Ze zullen er zeker hier en daar nog wel zijn.
29 Want onze God is een verterend Vuur.

Kanttekeningen:81 Dat is, als een verterend vuur, namelijk tegen degenen die ongehoorzaam of afvallig zijn.

5 Maar dHij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld;de straf die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Kanttekeningen:
25 Hebr. de straf van onzen vrede, dat is, Hij werd gestraft opdat wij door Hem volkomen vrede krijgen zouden bij God, Die met ons in onvrede was vanwege onze zonden. Versta hierbij: en de kastijding is op Hem blijven liggen, totdat Hij volkomenlijk voor ons betaald had.
26 Zodat wij van zonde en straf bevrijd zijn.

David was geen bijzonder mens, hij was een zondaar die van genade moet leven, net als alle andere mensen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Dat zijn wel een zeer bevoorrechte en gelukkige mensen. Ik kom ze eerlijk gezegd, weinig tegen. Maar ja, ik ken ook niet iedereen. Er zullen er zeker zijn die bij tijden in de dadelijke beleving hebben. Dat geloof ik vast wel. Het vreemde is wel dat mensen die dit kennen, ook de vrees verstaan. Die hebben toch ook wel eens wat beleeft van wat we lezen: Onze God is een verterend vuur. En wie kan er bij een eeuwige gloed wonen? Maar ik zei: Ze zullen er zeker hier en daar nog wel zijn.
Dat is helemaal niet vreemd @Dia.
Mensen die genade kennen hebben ook in hun leven de toorn van God doorleefd en daardoor ook de vrees.
Maar vrees alleen is niet genoeg, en geen bewijs van genade; dat kan juist ook van de Heere afdrijven.
Laten we dat onderscheid ook maar opmerken.
Jac 2:
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Dat zijn wel een zeer bevoorrechte en gelukkige mensen. Ik kom ze eerlijk gezegd, weinig tegen. Maar ja, ik ken ook niet iedereen. Er zullen er zeker zijn die bij tijden in de dadelijke beleving hebben. Dat geloof ik vast wel. Het vreemde is wel dat mensen die dit kennen, ook de vrees verstaan. Die hebben toch ook wel eens wat beleeft van wat we lezen: Onze God is een verterend vuur. En wie kan er bij een eeuwige gloed wonen? Maar ik zei: Ze zullen er zeker hier en daar nog wel zijn.
Dat is helemaal niet vreemd @Dia.
Mensen die genade kennen hebben ook in hun leven de toorn van God doorleefd en daardoor ook de vrees.
Maar vrees alleen is niet genoeg, en geen bewijs van genade; dat kan juist ook van de Heere afdrijven.
Laten we dat onderscheid ook maar opmerken.
Jac 2:
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Ik denk dat ieder kind van God dit kent. Maar het mag niet bij vrees blijven. De Heere Jezus heeft niet voor niks als gebed genoemd ‘onze Vader’.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:

kanttekeningen:
Ik denk echt dat je hiermee het ware werk van de Heere langs een te enge meetlat legt. Ik ken deze mensen ook. Ik ken ook blijmoediger personen. En van beide geloof ik dat ze Hem kennen. De Heere gaat met ieder een andere weg.
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

liz boer schreef:

kanttekeningen:
is dit niet een beetje cherry pick uit de schrift?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:liz boer schreef:

kanttekeningen:
is dit niet een beetje cherry pick uit de schrift?
Retorisch of wil je een antwoord?
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

Kijk er staat nog meer in de bijbel. maar ik denk dat DIA dit bedoelt en dat een bepaalde stroming dat niet meer begrijpt (ik pick er maar een cherry bij)

Welgelukzalig is de mens 32die geduriglijk vreest.

32 Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.

en dan deze vragen
- zijn wij oprechtelijk bekeerd?
- dragen wij God ware eerbied toe?
- vrezen wij Hem te vertoornen?
- Nemen wij voor ogen de straffen die den kwaden bereid zijn?
- stellen wij ons in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aan?
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

de vrees is dus geen gepasseerd station!
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is :garde
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:Kijk er staat nog meer in de bijbel. maar ik denk dat DIA dit bedoelt en dat een bepaalde stroming dat niet meer begrijpt (ik pick er maar een cherry bij)

Welgelukzalig is de mens 32die geduriglijk vreest.

32 Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.

en dan deze vragen
- zijn wij oprechtelijk bekeerd?
- dragen wij God ware eerbied toe?
- vrezen wij Hem te vertoornen?
- Nemen wij voor ogen de straffen die den kwaden bereid zijn?
- stellen wij ons in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aan?
Daar zou je zeker gelijk in kunnen hebben. Toch vind ik er best een menselijk element in zitten. Wij kunnen Hem alleen vertoornen. Hoezeer je die geboden probeert te houden. Alleen in de Heere Jezus is er behoud. Antwoord op vraag 2 en 5 zijn m.i. nee.
Plaats reactie