Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

huisman

Re: Kinderdoop, volwassenendoop, overdoop

Bericht door huisman »

liz boer schreef: .

Daar beslissen wij niet over, de knechten bij een andere gelijkenis mochten het onkruid er niet uittrekken omdat ze dan ook een goede plantjes eruit zouden trekken.

Het gaat hier ook noet om het individu maar om de leer. De leer van arminius kent geen zekerheid. De leer van de doorbrekers ed wel.
Wie er het echte geloof heeft? Dat zijn alleen de mensen die waarlijk ik Christus zijn.
De leer van de doorbrekers kent geen Bijbelse zekerheid en is remonstrants. Begrijp echt niet dat jij daar zo positief over kunt oordelen. Het gaat niet om een geloof in een Jezus die mij past maar in de Christus der Schriften.

Waarom nemen wij de (O)GG(iN) de maat maar zijn kritiekloos tegenover de dwaalleer van beweginingen als 0318 en de doorbrekers?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio

Bericht door gallio »

huisman schreef:

Daar beslissen wij niet over, de knechten bij een andere gelijkenis mochten het onkruid er niet uittrekken omdat ze dan ook een goede plantjes eruit zouden trekken.

Het gaat hier ook noet om het individu maar om de leer. De leer van arminius kent geen zekerheid. De leer van de doorbrekers ed wel.
Wie er het echte geloof heeft? Dat zijn alleen de mensen die waarlijk ik Christus zijn.
De leer van de doorbrekers kent geen Bijbelse zekerheid en is remonstrants. Begrijp echt niet dat jij daar zo positief over kunt oordelen. Het gaat niet om een geloof in een Jezus die mij past maar in de Christus der Schriften.

Waarom nemen wij de (O)GG(iN) de maat maar zijn kritiekloos tegenover de dwaalleer van beweginingen als 0318 en de doorbrekers?
Pas een preek van een baptisten predikant gehoord over 1 Thess 1:4. Hoe die de uitverkiezing verklaarde was zuiver contra-remonstrants. Het had zo maar een (O)GG(iN) preek kunnen zijn....
merel

Bericht door merel »

huisman schreef:
Van de doorbrekers heb ik nog nooit gehoord. Klinkt als een carnavalsband :D

Toch denk ik dat jij veel evangelische mensen tekort doet. Ik merk bij de evangelische mensen die ik ken, ondanks de verschillen, ook echt een verbondenheid in Christus. Natuurlijk zijn er mensen die zich daar aansluiten om de liedjes, de sfeer etc, maar in de refo kerken zijn er ook mensen die uit gewoonte en traditie naar de kerk gaan zonder een waar geloof.

Daarbij is mijn gebed voor mijn kinderen niet of zij contra remonstrants worden, maar dat zij een kind van God mogen zijn. En als later blijkt dat zij weloverwogen zich bij een andere kerk aansluiten, met wellicht een andere visie dan ik heb, zal ik de laatste zijn die daarover met hen in gevecht zou gaan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Toch denk ik dat jij veel evangelische mensen tekort doet. Ik merk bij de evangelische mensen die ik ken, ondanks de verschillen, ook echt een verbondenheid in Christus. Natuurlijk zijn er mensen die zich daar aansluiten om de liedjes, de sfeer etc, maar in de refo kerken zijn er ook mensen die uit gewoonte en traditie naar de kerk gaan zonder een waar geloof.
Wat je hier aangeeft herken ik. Ik ken hele bijbelgetrouwe evangelischen, waar ik respect voor heb. Maar je hebt evangelisch en evangelisch, en ik vind de Doorbrekers van het slechtere soort evangelisch. Naar aanleiding van wat ik er van mee krijg (ik had een collega uit de Doorbrekers) staat het evangelie van redding door Jezus Christus echt niet centraal in deze gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Ook daarop geeft Jezus het antwoord, Mt. 7,3:
Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
Aan het oordeel van mensen die aan deze les van Jezus nog niet zijn toegekomen, of het nu in kerkbladen is, op de preekstoel of op Refoforum, moet je niet te veel waarde hechten. Dat zijn geen betrouwbare richtingaanwijzers.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
Aan het oordeel van mensen die aan deze les van Jezus nog niet zijn toegekomen, of het nu in kerkbladen is, op de preekstoel of op Refoforum, moet je niet te veel waarde hechten. Dat zijn geen betrouwbare richtingaanwijzers.
Weer een veel misbruikte tekst in zulke discussies over ketterijen in het christendom. Lees de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring 2&3 maar eens aandachtig. Jezus prijst Efeze dat zij een dwaalleer (Nikolaïeten) bestrijden. Jezus haat de werken van deze Nikolaïeten. Hij prijst Efeze dat zij degenen die zich voor apostelen uitgaven als leugenaars heeft ontmaskerd.
@DDD jouw kritiekloos staan tegen elke ontwikkeling in de kerken en tegen elke leer heeft geen enkele Bijbelse grond.

Natuurlijk ken ik ook lieve mensen uit de evangelische kring maar hun leer kan ik niet liefhebben. Ook mensen als Henk Binnendijk spreken hun grote zorg uit over de ontwikkeling in hun evangelische kringen.

Een voorganger van een grote evangelische gemeente hier ter plaatse vond die ontwikkeling zelfs zo ernstig dat hij zijn voorname positie heeft opgegeven en zich heeft aangesloten bij een reformatorische kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

Het is jammer dat er allemaal discussies door elkaar lopen.

De discussie over de plaats van doop binnen de theologie/belijdenissen.
De discussie over geloofsdopers vroeger en nu.
De discussie over hoe groot het probleem van overdopers is.
Etc

Soms lijkt het wel alsof we dichter bij de Rooms-Katholieke kerk staan dan bij refo-baptisten (die verder qua leer én leven veel dichter bij reformatorische christenen staan). Drijft polarisatie, verharding en benoemen van verschillen aan onze kant twijfelaars niet eerder richting baptisten?

Ik mis een de inhoudelijke discussie over de argumenten voor of tegen kinderdoop. Over de eenheid van het verbond, de teksten over huisgezinnen, de relatie tussen doop en besnijdenis etc.
liz boer

Bericht door liz boer »

huisman schreef:

Ik positief? Ik heb het er alleen over dat je stelling niet klopte versus Arminius... ik ben alleen positief over een Bijbelse keer en schopt in geen van mijn postings naar OGGIN oid. Jammer dat je dit er nu uithaald.

De eigen keuze, het zelf moeten zorgen dat de voor Hem kiest, het kunnen vallen uit de genade, daardoor nooit zekerheid van het geloof hebben, omdat je op het laatst van je leven nog zou kunnen afvallen, dat leerde Arminius.

Deze leer zit in alle kerken ingebakken, omdat jij en ik altijd nog zelf iets mee willen brengen of iets extraordinairs van de Heere willen ontvangen en niet genoeg aan Zijn woord hebben, wat overigens evenzo door Arminius geleerd werd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Toch denk ik dat jij veel evangelische mensen tekort doet. Ik merk bij de evangelische mensen die ik ken, ondanks de verschillen, ook echt een verbondenheid in Christus. Natuurlijk zijn er mensen die zich daar aansluiten om de liedjes, de sfeer etc, maar in de refo kerken zijn er ook mensen die uit gewoonte en traditie naar de kerk gaan zonder een waar geloof.
Ze zijn in ieder geval heel serieus en oprecht in hun beleving. Maar die immer opgewekte blijheid, gaat irriteren.
Als je in de diepte zit vanwege rouw, komen zij met een opwekkingslied.
Berouw over hun zonden kennen zij ten diepste niet.
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een meisje na een verdrietige periode van drugsgebruik, was afgekickt in de bekende instelling. Ze was daar mee gegaan naar de kerk en was zo overenthousiast geworden, dat ze zich liet dopen.
Ja dit was echt hoor, zei iedereen. Want ze legde een ontroerende getuigenis af. Maar als je goed luistert, is het IK. Ik stond op, Ik ging naar Jezus toe, Ik pakte Jezus vast...
Amper 4 maanden later was het voorbij. Naar de kerk gaat ze allang niet meer.

Dat bezomeren en bewinteren wat ze vroeger zeiden, is zo raar nog niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ZWP schreef:Ik mis een de inhoudelijke discussie over de argumenten voor of tegen kinderdoop. Over de eenheid van het verbond, de teksten over huisgezinnen, de relatie tussen doop en besnijdenis etc.
De discussie beweegt zich nu op het niveau van:

Die en die zijn slecht.
Zij hangen ook het baptisme aan.
Dus het baptisme is slecht.

@Mara, het is 'overzomeren' en 'overwinteren'. :huhu
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
ZWP schreef:Ik mis een de inhoudelijke discussie over de argumenten voor of tegen kinderdoop. Over de eenheid van het verbond, de teksten over huisgezinnen, de relatie tussen doop en besnijdenis etc.

Die en die zijn slecht.

Ik denk toch meer in deze lijn:

Zij hangen het baptisme aan.
Het baptisme is slecht.
Dus die en die zijn slecht.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:

Die en die zijn slecht.

Nu doe je net of wij op dit forum nooit inhoudelijk hebben gesproken over kinderdoop versus geloofsdoop.
Als ZWP het RF even doorzoekt zal hij talloze discussies aantreffen tussen afgewezen,posthoorn en huisman.
Ik heb mij het eelt op de vingers getypt om jou te overtuigen. Moeten wij dat nu nog een keer doen. :huhu
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef: Nu doe je net of wij op dit forum nooit inhoudelijk hebben gesproken over kinderdoop versus geloofsdoop.
Als ZWP het RF even doorzoekt zal hij talloze discussies aantreffen tussen afgewezen,posthoorn en huisman.
Ik heb mij het eelt op de vingers getypt om jou te overtuigen. Moeten wij dat nu nog een keer doen. :huhu
Dat is waar, en overtuigen hoeft niet altijd (en lukt vaak niet), maar ik neem aan dat deze discussie op z'n minst ook over de inhoud dient te gaan.

Om zelf een duit in het zakje te doen:

Stelling: de doop is niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, wat betekent dat er twee verbonden zijn (met het volk Israël) en met de gemeente. Dit is een ondermijner van de kinderdoop.

Eens - oneens, en waarom?
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Weer een veel misbruikte tekst in zulke discussies over ketterijen in het christendom. Lees de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring 2&3 maar eens aandachtig. Jezus prijst Efeze dat zij een dwaalleer (Nikolaïeten) bestrijden. Jezus haat de werken van deze Nikolaïeten. Hij prijst Efeze dat zij degenen die zich voor apostelen uitgaven als leugenaars heeft ontmaskerd.
@DDD jouw kritiekloos staan tegen elke ontwikkeling in de kerken en tegen elke leer heeft geen enkele Bijbelse grond.

Natuurlijk ken ik ook lieve mensen uit de evangelische kring maar hun leer kan ik niet liefhebben. Ook mensen als Henk Binnendijk spreken hun grote zorg uit over de ontwikkeling in hun evangelische kringen.

Een voorganger van een grote evangelische gemeente hier ter plaatse vond die ontwikkeling zelfs zo ernstig dat hij zijn voorname positie heeft opgegeven en zich heeft aangesloten bij een reformatorische kerk.
Ik twijfel of je het niet begrijpt of niet wilt begrijpen, maar wat je schrijft, heeft niets te maken met de stelling waarop ik reageerde.
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef: @Mara, het is 'overzomeren' en 'overwinteren'. :huhu
Zulke uitspraken zijn vaak streekgebonden. ;)
Mijn opoe zei dat ze zich vaak een eenzame mos op het dak voelde. Als kind dacht ik dat ze dan het plantje bedoelde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten