Ik vrees dat ik je eveneens goed kan begrijpen ...Mannetje schreef:Gelukkig dat je er nu nog geen tijd voor hebt, dan blijf je iig nog even.eilander schreef:'Vervreemding' is wel een juist woord, vind ik. Die ervaar ik hier naar twee kanten toe en geven mij steeds vaker aanleiding om te overwegen om Refoforum te verlaten. Ik zal mijn gedachten hierover nog eens uitwerken, daar heb ik nu even de tijd niet voor.
Ik vrees dat ik je echter wel goed kan begrijpen...
Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid
Re: Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid
De praktijk valt ook nog mee.Thuisvrouw schreef:Het forum is een kleine afspiegeling van het kerkelijk verdeeld Nederland. Alle kerkgenootschappen met bijbehorende inzichten zijn hier wel zo'n beetje vertegenwoordigd.
Neem daarbij de tijd waarin wij leven, en het feit dat er schier geen twee meer samen kunnen gaan en je hebt het beeld van refoforum.
Godsvreze zou moeten binden, zelfs over kerkmuren heen. De een zou de ander uitnemender achtten als zichzelf. Maar de praktijk he....
Zal het ooit veranderen? Jezus zegt Zal ik nog geloof vinden als Ik wederkom?
Mensen die willen staan in de lijn der reformatie en puritanisme zijn niet zo veroordelend. Soms wel op inhoud, maar zeker niet als het gaat om de staat.
Die geestelijke verdachtmakingen worden vooral gevonden bij hen die staan in de traditie der gezelschappen, waar enkelen eenvoudigen, weliswaar gelovigen, vaak vanuit eigen bevinding een heel systeem van theologie hebben uitgedacht, en alles wat daar buiten gaat is verdacht en wordt niet zelden lichtvaardig veroordeeld.
En je vindt nu niet dat je jezelf tegenspreekt?Bezorgd schreef:De praktijk valt ook nog mee.Thuisvrouw schreef:Het forum is een kleine afspiegeling van het kerkelijk verdeeld Nederland. Alle kerkgenootschappen met bijbehorende inzichten zijn hier wel zo'n beetje vertegenwoordigd.
Neem daarbij de tijd waarin wij leven, en het feit dat er schier geen twee meer samen kunnen gaan en je hebt het beeld van refoforum.
Godsvreze zou moeten binden, zelfs over kerkmuren heen. De een zou de ander uitnemender achtten als zichzelf. Maar de praktijk he....
Mensen die willen staan in de lijn der reformatie en puritanisme zijn niet zo veroordelend. Soms wel op inhoud, maar zeker niet als het gaat om de staat.
Die geestelijke verdachtmakingen worden vooral gevonden bij hen die staan in de traditie der gezelschappen, waar enkelen eenvoudigen, weliswaar gelovigen, vaak vanuit eigen bevinding een heel systeem van theologie hebben uitgedacht, en alles wat daar buiten gaat is verdacht en wordt niet zelden lichtvaardig veroordeeld.
Teruglezend had ik inderdaad moeten zeggen dat het misschien niet meevalt, maar dat het te generaliserend gesteld werd.GGotK schreef:En je vindt nu niet dat je jezelf tegenspreekt?Bezorgd schreef:De praktijk valt ook nog mee.Thuisvrouw schreef:Het forum is een kleine afspiegeling van het kerkelijk verdeeld Nederland. Alle kerkgenootschappen met bijbehorende inzichten zijn hier wel zo'n beetje vertegenwoordigd.
-
- Verbannen
Zie het verdere van mijn posting.Jantje schreef:Hoezo?
-
- Verbannen
O, nou, ik denk nog steeds dat het in de praktijk echt wel mee zal vallen. Als (en ik noem nu zomaar wat namen uit dit draadje) @DIA, @eilander, @Wandelende, @Mannetje, @Bezorgd en @Mannes eens als mannen onder elkaar een bakje koffie zouden gaan drinken ergens, wie weet hoe ze tot elkaar zouden komen... 

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kom jij uit die kringen?Bezorgd schreef:De praktijk valt ook nog mee.Thuisvrouw schreef:Het forum is een kleine afspiegeling van het kerkelijk verdeeld Nederland. Alle kerkgenootschappen met bijbehorende inzichten zijn hier wel zo'n beetje vertegenwoordigd.
- Wandelende
- Inactief
Wie weet heb ik al weleens een bakje gedronken of een hapje gegeten met (één of meer van) de genoemde personen.Jantje schreef:O, nou, ik denk nog steeds dat het in de praktijk echt wel mee zal vallen. Als (en ik noem nu zomaar wat namen uit dit draadje) @DIA, @eilander, @Wandelende, @Mannetje, @Bezorgd en @Mannes eens als mannen onder elkaar een bakje koffie zouden gaan drinken ergens, wie weet hoe ze tot elkaar zouden komen...

(~)
Hier nog een. Mensen als Eilander koester ik. Nuchter en de blik de goede kant op.Mannetje schreef:Gelukkig dat je er nu nog geen tijd voor hebt, dan blijf je iig nog even.eilander schreef:'Vervreemding' is wel een juist woord, vind ik. Die ervaar ik hier naar twee kanten toe en geven mij steeds vaker aanleiding om te overwegen om Refoforum te verlaten. Ik zal mijn gedachten hierover nog eens uitwerken, daar heb ik nu even de tijd niet voor.
Ik vrees dat ik je echter wel goed kan begrijpen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik heb in dit draadje niet meegedaan, maar wel meegelezen.Jantje schreef:O, nou, ik denk nog steeds dat het in de praktijk echt wel mee zal vallen. Als (en ik noem nu zomaar wat namen uit dit draadje) @DIA, @eilander, @Wandelende, @Mannetje, @Bezorgd en @Mannes eens als mannen onder elkaar een bakje koffie zouden gaan drinken ergens, wie weet hoe ze tot elkaar zouden komen...
Dat lijkt me best aardig, zo'n refoforum-meeting.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zolang t mannen zijn en blijven moet dat goedkomen;)Jantje schreef:O, nou, ik denk nog steeds dat het in de praktijk echt wel mee zal vallen. Als (en ik noem nu zomaar wat namen uit dit draadje) @DIA, @eilander, @Wandelende, @Mannetje, @Bezorgd en @Mannes eens als mannen onder elkaar een bakje koffie zouden gaan drinken ergens, wie weet hoe ze tot elkaar zouden komen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
[/quote] De praktijk valt ook nog mee.
Die geestelijke verdachtmakingen worden vooral gevonden bij hen die staan in de traditie der gezelschappen, waar enkelen eenvoudigen, weliswaar gelovigen, vaak vanuit eigen bevinding een heel systeem van theologie hebben uitgedacht, en alles wat daar buiten gaat is verdacht en wordt niet zelden lichtvaardig veroordeeld. [/quote]
Deze post komt bij mij veroordelend en generaliserend over. Het lijkt mij ook niet de stijl van de puriteinen en de reformatoren. En het geeft weer eens een voorbeeld hoe veranderd, vervreemdend en verdeeld de refo gezindte en tevens refoforum is.
Sorry, maar ik zie niet in waarom ik een waardeoordeel over het vroegere gezelschapsleven toegemeten krijg als reactie op een vrij algemene post in reactie op het topic onderwerp.
Volgens mij werkt dit dus niet verbindend
Die geestelijke verdachtmakingen worden vooral gevonden bij hen die staan in de traditie der gezelschappen, waar enkelen eenvoudigen, weliswaar gelovigen, vaak vanuit eigen bevinding een heel systeem van theologie hebben uitgedacht, en alles wat daar buiten gaat is verdacht en wordt niet zelden lichtvaardig veroordeeld. [/quote]
Deze post komt bij mij veroordelend en generaliserend over. Het lijkt mij ook niet de stijl van de puriteinen en de reformatoren. En het geeft weer eens een voorbeeld hoe veranderd, vervreemdend en verdeeld de refo gezindte en tevens refoforum is.
Sorry, maar ik zie niet in waarom ik een waardeoordeel over het vroegere gezelschapsleven toegemeten krijg als reactie op een vrij algemene post in reactie op het topic onderwerp.
Volgens mij werkt dit dus niet verbindend
Laatst gewijzigd door Thuisvrouw op 23 okt 2018, 21:31, 3 keer totaal gewijzigd.
-
@eilander, ik hoop dat je blijft.
Iets anders, ik kan niet quoten
Hoe doe ik dat?
Iets anders, ik kan niet quoten

Hoe doe ik dat?
Rechts bovenin een bericht staat ".Thuisvrouw schreef:@eilander, ik hoop dat je blijft.
Iets anders, ik kan niet quoten![]()
Hoe doe ik dat?
Als je op de " gaat staan met je muis en er op klikt, quote je het bericht.