Algemene Politieke Beschouwingen

Wim Anker

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Ad Anker schreef:Er zijn meer politici die breed gewaardeerd worden. Dat hoeft natuurlijk niet altijd positief te zijn.
Ik denk dat we daar zeer dankbaar voor mogen zijn: via die route krijgt de SGP méér voor elkaar dan wanneer die goede verstandhouding er niet zou zijn.
M.i. Is dit - seculiere - denken zo verwoestend, ook binnen de SGP. Niet het resultaat bepaalt de wijze van handelen of onze beoordelingen van de overheid. De Schrift geeft aan hoe te handelen. (Zeg de .... dat het hun .... zal gaan!) En dan zal de uitkomst ook niet falen, of wij het nu wat vinden of niet.
Wat @Luther hier poneert is simpelweg een denken zonder God. Ongelovig denken.
Luther schreef:Bovendien gaat de vergelijking met Eli echt helemaal mank. Eli als richter en priester direct onder God tegenover een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger in een parlementair stelsel van evenredige vertegenwoordiging, waarin de helft+1 bepaalt hoe de dingen gaan.
In dat opzicht is het wel inzichtgevend wat Bart Bolier over ds. Kersten als politicus schrijft in zijn boekje Kersten in kleur. (Overigens een zeer aanbevelingswaardig boekje!) Feitelijk was ds. Kersten geen politicus, maar bleef hij ook in de Tweede Kamer dominee. Dat mag uiteraard, maar dat zou anno 2018 betekenen dat je je taak als christenpoliticus niet verstaat.

Maar goed, daarover hebben wij al vaker gesproken, ook richting @Wim Anker en @huisman. We worden het gewoonweg niet eens.
Idem als bovenstaand. De Schrift wordt terzijde geschoven als niet meer normerend anno 2018. We volgen wel ons (vermeend) "rendements" denken. Eerst poneert @Luther dat de geschiedenis van Eli "slechts" over de godsdienstopvoeding gaat, "iets voor in de kerk". Als dat wordt weerlegd uit de Schrift is het ineens niet meer overzetbaar naar het hier en nu.
@Luther geeft prima weer waarom ik voel vervreemden van de SGP.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:@Luther geeft prima weer waarom ik me voel vervreemden van de SGP...
...en daarom - zoals je de afgelopen jaren in meerdere posts door liet schemeren - liever kies voor de PVV.

Oh ja... en op al je andere insinuaties en gescheld ga ik liever niet in; ik zie ook geen mogelijkheden om op een normale manier met je in gesprek te komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:De Schrift geeft aan hoe te handelen. (Zeg de .... dat het hun .... zal gaan!) En dan zal de uitkomst ook niet falen, of wij het nu wat vinden of niet.
Dat geldt natuurlijk alleen voor Nederland en niet voor Amerika.
Luther schreef:Feitelijk was ds. Kersten geen politicus, maar bleef hij ook in de Tweede Kamer dominee. Dat mag uiteraard, maar dat zou anno 2018 betekenen dat je je taak als christenpoliticus niet verstaat.
Dat zijn twee verschillende ambten/beroepen.
Een goede dominee is niet automatisch een goed bestuurder of politicus.
Als je een debat uit die tijd beluistert, hoor je dat dat het er veel minder snel en snedig aan toe gaat. Men sprak langzaam, nu moet je ad rem zijn, anders sneeuw je onder.
En daarbij ook weten hoe de wereld er buiten de Veluwe uit ziet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:@Luther geeft prima weer waarom ik me voel vervreemden van de SGP...
...en daarom - zoals je de afgelopen jaren in meerdere posts door liet schemeren - liever kies voor de PVV.
Inderdaad ben ik van mening dat het gedachtegoed van o.a. de PVV en FvD en in Amerika de ideeën van Trump dichter bij de - door het christendom gevormde - westerse cultuur staan en een betere waarborg voor christenen vormen om in vrijheid hun godsdienst te belijden dan het overheersende gedachtegoed bij de VVD (dhr. Dijkstal beluisterd?), D66, GL, PvdA e.a. De (oorspronkelijk) christelijke partijen zijn hier volslagen blind voor.
Liever Turks dan Paaps!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Inderdaad ben ik van mening dat het gedachtegoed van o.a. de PVV en FvD en in Amerika de ideeën van Trump dichter bij de - door het christendom gevormde - westerse cultuur staan en een betere waarborg voor christenen vormen om in vrijheid hun godsdienst te belijden dan het overheersende gedachtegoed bij de VVD (dhr. Dijkstal beluisterd?), D66, GL, PvdA e.a. De (oorspronkelijk) christelijke partijen zijn hier volslagen blind voor.
Liever Turks dan Paaps!
Dat is een helder verhaal, Wim! Ieder trekke zijn of haar eigen conclusie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Liever Turks dan Paaps!
Tot hier toe kon ik je, ondanks dat ik er anders over denk, wel volgen. Maar dit? De ‘grab m by the (u know what) Trump’, die dmv schandalig seksisme en machtsdenken aan zijn fortuin is gekomen, die alleen gaat voor beurskoersen, buitenlanders wegzet als lager ras, etc als voorbeeld nemen, dat is toch wel heel oogklepperig.
Er is inderdaad een stroming als deze binnen de SGP. Ik heb deze een aantal maal mee mogen maken op partijdagen. Het is ook helder aanwijsbaar welke denominatie kerkelijk deze stroming kiest.

Politicus en dominee zijn andere vakken. Bv als raadslid voor de SGP kun je deze keuze krijgen tussen 4 en 12 koopzondagen. Je stemt dan, met een heldere stemverklaring, voor 4. Ik heb hierover gesproken ooit met broeders van de Vereniging Bevordering Zondagsrust. Deze vonden het meewerken aan de zonde. Dat is het verschil tussen politiek bedrijven en getuigen. En op deze wijze doet vd Staaij dit.

:offtopic u bent het wellicht eens met ‘de rokende vlaswiek’?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

In onze regionale krant schrijft ds. W. Visscher een column. Dit keer over de APB. Een paar opmerkingen uit die column staan hieronder.
(...)
In de eerste plaats het optreden van dhr. Wilders van de PVV. Zijn optreden kenmerkte zich niet door fijnzinnigheid. (...) Wilders heeft af en toe wel een punt. Zo wees hij er bijvoorbeeld op dat er nergens in de wereld een islamitisch land is waar mensen ook echt vrij zijn, bijvoorbeeld op godsdienstig terrein. Islam en geweld gaan toch heel vaak samen. Het is jammer dat de regering en de overgrote meerderheid van de kamerleden hier niet op in willen gaan. Het is een punt wat helaas maar al te vaak wordt genegeerd, terwijl het wel reëel is. Heel veel christenen in islamitische landen hebben het heel moeilijk en dat wil in Den Haag maar niet echt doordringen. Het lijkt soms wel of me er niet over wil denken omdat Wilders het benoemt.
(...)
Thierry Baudet van Forum voor Democtratie wilde dit keer niet echt meedoen met de debatten. Hij zei dat ook en onmiddellijk vielen vrijwel alle parlementariërs over hem heen. Toch had hij natuurlijk wel een punt. Hoe vaak en hoe veel werden er niet steeds dezelfde dingen gezegd. (...) Het lijkt mij een vrij ontmoedigend bezig zijn als je vragen stelt zonder dat er antwoorden komen. Het is niet goed om dan maar geen vragen te stellen, maar het is ook niet zuiver om maar niet te antwoorden. Er wordt eigenlijk gewoon vanuit de meerderheid geregeerd en de oppositie kon praten wat ze wilde: er veranderde vrijwel niets. Kortom, alles bij elkaar een vrij ontnuchterend beeld van het bestuur van dit land. Laten we hopen op betere tijden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:In onze regionale krant schrijft ds. W. Visscher een column. Dit keer over de APB. Een paar opmerkingen uit die column staan hieronder.
(...)
In de eerste plaats het optreden van dhr. Wilders van de PVV. Zijn optreden kenmerkte zich niet door fijnzinnigheid. (...) Wilders heeft af en toe wel een punt. Zo wees hij er bijvoorbeeld op dat er nergens in de wereld een islamitisch land is waar mensen ook echt vrij zijn, bijvoorbeeld op godsdienstig terrein. Islam en geweld gaan toch heel vaak samen. Het is jammer dat de regering en de overgrote meerderheid van de kamerleden hier niet op in willen gaan. Het is een punt wat helaas maar al te vaak wordt genegeerd, terwijl het wel reëel is. Heel veel christenen in islamitische landen hebben het heel moeilijk en dat wil in Den Haag maar niet echt doordringen. Het lijkt soms wel of me er niet over wil denken omdat Wilders het benoemt.
(...)
Thierry Baudet van Forum voor Democtratie wilde dit keer niet echt meedoen met de debatten. Hij zei dat ook en onmiddellijk vielen vrijwel alle parlementariërs over hem heen. Toch had hij natuurlijk wel een punt. Hoe vaak en hoe veel werden er niet steeds dezelfde dingen gezegd. (...) Het lijkt mij een vrij ontmoedigend bezig zijn als je vragen stelt zonder dat er antwoorden komen. Het is niet goed om dan maar geen vragen te stellen, maar het is ook niet zuiver om maar niet te antwoorden. Er wordt eigenlijk gewoon vanuit de meerderheid geregeerd en de oppositie kon praten wat ze wilde: er veranderde vrijwel niets. Kortom, alles bij elkaar een vrij ontnuchterend beeld van het bestuur van dit land. Laten we hopen op betere tijden.
Eens met deze ds. Baudet zei trouwens heel veel dat hij niets wilde zeggen...
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Eens met deze ds. Baudet
Kijk aan, het kan snel gaan. :)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Eens met deze ds. Baudet
Haha. Leg geen woorden in mijn mond Ad. Ik heb dan liever wat toastjes met Franse kaas...
Thierry is natuurlijk wel een mooie redenaar. Volgens mij begrijpt trouwens Jesse Klaver niet dat hij binnen een jaar van kroonprins oppositie tot establishment is geworden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Eens met deze ds. Baudet
Haha. Leg geen woorden in mijn mond Ad. Ik heb dan liever wat toastjes met Franse kaas...
Thierry is natuurlijk wel een mooie redenaar. Volgens mij begrijpt trouwens Jesse Klaver niet dat hij binnen een jaar van kroonprins oppositie tot establishment is geworden.
:super
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wat een hoop rechtse baasjes hier.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Liever Turks dan Paaps!
Echt waar joh???
Dus partijen als de PVV en FvD die het christelijke gedachtegoed alleen maar gebruiken om de cultuur waar ze in leven te beschermen tegen invloeden van buitenaf daar voel je je als christen beter bij dan een partij die aan de hand van de bijbel probeert politiek te bedrijven?
Hoe sta je dan tegenover al die zaken waar ze lijnrecht tegen de Bijbel en Gods geboden ingaan? Is dat dan verenigbaar met elkaar?
Het zelfde geldt voor Mr. Trump waarvan ik weet dat je die hier bijna te vuur en te zwaard wil verdedigen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Nasrani schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Liever Turks dan Paaps!
Echt waar joh???
Dus partijen als de PVV en FvD die het christelijke gedachtegoed alleen maar gebruiken om de cultuur waar ze in leven te beschermen tegen invloeden van buitenaf daar voel je je als christen beter bij dan een partij die aan de hand van de bijbel probeert politiek te bedrijven?
Yep. Omdat die partij - de SGP - momenteel nalaat de cultuur die de christelijke vrijheid borgt te verdedigen.
Nasrani schreef:Hoe sta je dan tegenover al die zaken waar ze lijnrecht tegen de Bijbel en Gods geboden ingaan? Is dat dan verenigbaar met elkaar?
Het zelfde geldt voor Mr. Trump waarvan ik weet dat je die hier bijna te vuur en te zwaard wil verdedigen.
Daarvoor geld uiteraard dezelfde kritiek. Alleen is het kiezen uit twee kwaden. Seculier en onvrijheid of Seculier en vrijheid. Voor de historiekenners, in de 80 jarige oorlog was een geuzenslogan "Turks dan Paaps". Dat is mijn dilemma ook.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:Wat een hoop rechtse baasjes hier.
Veel woorden, weinig inhoud.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie