Re: Kerkelijke regels
Geplaatst: 16 apr 2018, 22:49
Wie kan me dit uitleggen? Ik ben een beetje quote-leekrefo schreef:Kan er aub wat nauwkeuriger gequote worden?
Wie kan me dit uitleggen? Ik ben een beetje quote-leekrefo schreef:Kan er aub wat nauwkeuriger gequote worden?
Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.Laag schreef: Je kunt het ook laten 'om der vaderen wil'.
Lees Jeremia 35, die mensen lieten ook van alles. En de Heere zegende hen.
Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.Laag schreef: Je kunt het ook laten 'om der vaderen wil'.
Lees Jeremia 35, die mensen lieten ook van alles. En de Heere zegende hen.
Schriftschrijvers mochten geen enkele fout op het perkament maken, want dan was de schrift ongeldig.
Zij moesten dus over een vaste hand beschikken, vandaar dit gebod.
Daarom was alcohol uit den boze.
Dat gold eveneens voor nazireërs. Allemaal vanuit praktisch oogpunt.
Vrijheid = Rom. 14:21 "Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets waaraan uw broeder zich stoot of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is."Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.
En we hebben het dan niet over de NT vrijheid in Christus.
Roos2017 schreef:Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.Laag schreef: Je kunt het ook laten 'om der vaderen wil'.
Lees Jeremia 35, die mensen lieten ook van alles. En de Heere zegende hen.
Schriftschrijvers mochten geen enkele fout op het perkament maken, want dan was de schrift ongeldig.
Zij moesten dus over een vaste hand beschikken, vandaar dit gebod.
Daarom was alcohol uit den boze.
Dat gold eveneens voor nazireërs. Allemaal vanuit praktisch oogpunt.
Maar om nou regel op regel, gebod op gebod te hanteren zonder daar een goed onderbouwd statement tegenover te stellen, dat gaat tegen de NTische vrijheid in Christus in.
Wel binnen het verband lezen: het gaat hier om voedsel dat aan de afgoden geofferd is.Adagio schreef:Vrijheid = Rom. 14:21 "Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets waaraan uw broeder zich stoot of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is."Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.
En we hebben het dan niet over de NT vrijheid in Christus.
Dat lijkt me niet de goede manier. Vertrekken is misschien soms nodig, maar lang niet altijd.Vorst schreef:Als je het principieel oneens bent met regels kan je ook besluiten ergens anders lid te worden. Scheelt een hoop negatieve energie. En als ik de voorbeelden van de TS lees vraag ik me echt af hoe het kan dat mensen zich hier vrijwillig in schikken. Maar dat terzijde.
Roos2017 schreef:Wel binnen het verband lezen: het gaat hier om voedsel dat aan de afgoden geofferd is.Adagio schreef:Vrijheid = Rom. 14:21 "Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets waaraan uw broeder zich stoot of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is."Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.
En we hebben het dan niet over de NT vrijheid in Christus.
Vlees eten en wijn drinken is in de Schrift n.l. niet verboden.
Verder dan in het volgende hoofdstuk: "Maar wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen." of geheel 1 Kor. 9, bijv. "Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou." Vrijheid is geen recht, maar plicht. Voor vandaag weer genoeg.Roos2017 schreef:Wel binnen het verband lezen: het gaat hier om voedsel dat aan de afgoden geofferd is.Adagio schreef:Vrijheid = Rom. 14:21 "Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets waaraan uw broeder zich stoot of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is."Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.
En we hebben het dan niet over de NT vrijheid in Christus.
En naar tegenwoordig vertaal je dat door "enigen te behouden" door baardgroei te verbieden, terwijl je tegelijkertijd om "enigen te behouden" baardgroei niet toestaat door daar sancties (lees: regel op regel en gebod op gebod) vanuit de kr op te leggen.Adagio schreef:Verder dan in het volgende hoofdstuk: "Maar wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen." of geheel 1 Kor. 9, bijv. "Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou." Vrijheid is geen recht, maar plicht. Voor vandaag weer genoeg.Roos2017 schreef:Wel binnen het verband lezen: het gaat hier om voedsel dat aan de afgoden geofferd is.Adagio schreef:Vrijheid = Rom. 14:21 "Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets waaraan uw broeder zich stoot of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is."Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.
En we hebben het dan niet over de NT vrijheid in Christus.
Mochten ze geen alcohol omdat ze schrijvers waren? Ik ken dat verhaal niet.Roos2017 schreef:Roos2017 schreef:Roos2017 schreef:Voor de heilige schrift schrijvers golden/gelden strengere leefregels, en daar ging het bij de Rechabieten om.Laag schreef: Je kunt het ook laten 'om der vaderen wil'.
Lees Jeremia 35, die mensen lieten ook van alles. En de Heere zegende hen.
Schriftschrijvers mochten geen enkele fout op het perkament maken, want dan was de schrift ongeldig.
Zij moesten dus over een vaste hand beschikken, vandaar dit gebod.
Daarom was alcohol uit den boze.
Dat gold eveneens voor nazireërs. Allemaal vanuit praktisch oogpunt.
Maar om nou regel op regel, gebod op gebod te hanteren zonder daar een goed onderbouwd statement tegenover te stellen, dat gaat tegen de NTische vrijheid in Christus in.
Verder dan in het volgende hoofdstuk: "Maar wij die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen en niet onszelven te behagen." of geheel 1 Kor. 9, bijv. "Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou." Vrijheid is geen recht, maar plicht. Voor vandaag weer genoeg.[/quote]Roos2017 schreef:Wel binnen het verband lezen: het gaat hier om voedsel dat aan de afgoden geofferd is.
"Komt herwaarts tot Mij, allen (!) die vermoeid en belast zijt..."Wet en Evangelie schreef:(...) en kort haar bij vrouwen waarmee men zelfs aan het Heilig Avondmaal durft te gaan.
Er wordt toch zeker geen vermoeidheid bedoeld vanwege van een lange werkdag of zo? Worden er geen veranderingen gewerkt uit kracht van de wet? Veranderingen mogen dan inderdaad geen verbeteringen zijn, maar Paulus schrijft wel: "Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus".Wandelende schreef:"Komt herwaarts tot Mij, allen (!) die vermoeid en belast zijt..."
Dat er bij wedergeboorte en bekering ook veranderingen in andere aspecten van het leven komen is vrij duidelijk. Dat wordt echter niet gewerkt uit kracht van de wet, maar uit kracht van het Evangelie: om die te doen uit dankbaarheid.