Sluiting postings

CvdW

Re: Sluiting postings

Bericht door CvdW »

Waar zit de grote werkdruk in?
De grootte van de kerkelijke gemeente? Zo ja, wellicht een roeping naar een kleinere gemeente.
Door alle wiswasjes waarmee (doop)leden bij de dominee komen? Beter doorverwijzen.
Ik begrijp niet wat het curatorium hier mee te maken heeft.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Waar zit de grote werkdruk in?
De grootte van de kerkelijke gemeente? Zo ja, wellicht een roeping naar een kleinere gemeente.
Door alle wiswasjes waarmee (doop)leden bij de dominee komen? Beter doorverwijzen.
Ik vraag me dat van die werkdruk ook af. Is dat echt zo? Het curatorium kan altijd adviseren natuurlijk: Let een beetje op jezelf.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:Waar zit de grote werkdruk in?
Werkdruk is een subjectief begrip. Moeilijk op de persoon meetbaar. Per karakter verschillend. Tevens maakt het ook nog uit hoe een predikant de taak ziet. Sommige dominees preken veel en kunnen diverse pastorale taken overlaten aan een kerkenraad die voldoende kracht heeft. Andere dominees vullen meer de herdersrol in en zien hun taak meer in het pastorale gebied. Of er zijn dominees die op beide gebieden 'vol' willen inzetten. Dit gebeuren scheelt heel erg in tijd en wellicht ook in het gevoel van werkdruk.

Tevens ben ik van mening dat een vacante gemeente gebaat is bij een betrokken consulent. In ieder geval in onze (kleine) gemeente is dat zo wenselijk. Dat kan niet met al het andere werk in eigen gemeente en andere consulentgemeenten.

Kortom, onderschat de druk op een dominee niet. Of dat werkdruk of mentale druk of een ander soort druk is, dat maakt m.i geen verschil.

Zolang er nog gemeenten beroepen is er in ieder geval werk genoeg. In dat geval is in sommige kerkverbanden, waaronder ook de GG waar het nu over gaat, er nog een grote nood. En zijn er (bijna) geen gemeenten meer over die beroepen? "Gaat uit in de heggen en de steggen" of "Verkondig het Evangelie aan alle creaturen".
Bidt dan maar in geloof om genoeg predikanten, evangelisten, zendelingen om àlle plaatsen te vervullen in en buiten NL, totdat het vervuld is; "Uw Koninkrijk kom toch, o Heere".
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het een beetje vreemd om te veronderstellen dat de werkdruk niet hoog zou zijn. Als je met 50 mensen moet doen waar je normaal gesproken met 200 mensen aan zou werken, dan kun je toch wel stellen dat er werkdruk is. Wat je daar dan ook van vindt. Om van de spanningen tussen de onderwezen ambtsleer en de praktijk nog maar te zwijgen.
CvdW

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Ik vind het een beetje vreemd om te veronderstellen dat de werkdruk niet hoog zou zijn. Als je met 50 mensen moet doen waar je normaal gesproken met 200 mensen aan zou werken, dan kun je toch wel stellen dat er werkdruk is. Wat je daar dan ook van vindt. Om van de spanningen tussen de onderwezen ambtsleer en de praktijk nog maar te zwijgen.
Ik heb niet gezegd dat er geen werkdruk is.
Zijn er mogelijkheden om de werkdruk af te laten nemen? Bijvoorbeeld: Efficiënter werken, meer digitaliseren enz. Voor jezelf grenzen trekken, niet alles hoort bij een dominee.
Ik heb liever iemand die twee dingen goed doet dan zeer veel dingen slecht doet.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk zijn er genoeg mogelijkheden om de werkdruk af te laten nemen. Maar degene die zoiets voorstelt is een nieuwlichter. Het punt is ook, dat vermindering van de werkdruk niet past in het systeem. Er moet schaarste zijn, omdat die kenmerkend is voor de eigenheid van het sociale systeem. Als er meer predikanten waren, dan waren die niet zo zeldzaam, en konden die ook niet zoveel invloed hebben en zou er ook onvermijdelijk meer diversiteit zijn. En dat is nou net niet de bedoeling.
CvdW

Bericht door CvdW »

Welke betekenis moet ik geven aan 'nieuwlichter'?
Laag

Bericht door Laag »

DDD schreef:Natuurlijk zijn er genoeg mogelijkheden om de werkdruk af te laten nemen. Maar degene die zoiets voorstelt is een nieuwlichter. Het punt is ook, dat vermindering van de werkdruk niet past in het systeem. Er moet schaarste zijn, omdat die kenmerkend is voor de eigenheid van het sociale systeem. Als er meer predikanten waren, dan waren die niet zo zeldzaam, en konden die ook niet zoveel invloed hebben en zou er ook onvermijdelijk meer diversiteit zijn. En dat is nou net niet de bedoeling.
Zo had ik er nog nooit naar gekeken.
Het in stand houden van een systeem. Wat staan er dan veel huichelaars op de preekstoel...
Je blijft me verbazen...
GerGem

Bericht door GerGem »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:De bewuste uitspraak is van mij. Misschien kun je toelichten waarom het wel toegevoegde waarde heeft om de plotselinge dood van predikanten te duiden?
Psalm 77:4 berijmd:
'k Dacht, hoe 'k God met vreugd voor dezen
Op mijn snaren had geprezen;
'k Overleid' in diepe smart,
's Nachts met een mistroostig hart,
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.

Ik vind het overigens niet iets om op dit forum te bespreken. Maar wel mogen we er niet zomaar aan voorbij leven, vind ik.
Woensdag zei een ds. o.a. tijdens de weekdienst/bijbellezing: Gods knechten worden thuis gehaald... maar ook wat we lezen in Mattheüs 28:20 En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld.
DDD

Bericht door DDD »

Laag schreef:
DDD schreef:Natuurlijk zijn er genoeg mogelijkheden om de werkdruk af te laten nemen. Maar degene die zoiets voorstelt is een nieuwlichter. Het punt is ook, dat vermindering van de werkdruk niet past in het systeem. Er moet schaarste zijn, omdat die kenmerkend is voor de eigenheid van het sociale systeem. Als er meer predikanten waren, dan waren die niet zo zeldzaam, en konden die ook niet zoveel invloed hebben en zou er ook onvermijdelijk meer diversiteit zijn. En dat is nou net niet de bedoeling.
Het in stand houden van een systeem. Wat staan er dan veel huichelaars op de preekstoel...
Je blijft me verbazen...
Wat een ergerlijke suggestie. Ik heb nooit gezegd of zelfs maar geïmpliceerd dat er één huichelaar onder zou zijn. Denk liever even na voordat je iets onaardigs zegt.

Het in stand houden van een systeem vind je in alle sociale verbanden. In gezinnen, vriendenkringen, bedrijven, kerken en synodes. Dat je daar sociologisch naar kunt kijken, betekent helemaal niet dat mensen huichelaars zijn. Integendeel. Ze doen overal (in meerderheid in ieder geval) oprecht hun ding.

In dit geval menen mensen oprecht dat anderen minder geschikt/ niet geroepen zijn tot deze verantwoordelijke taak. Ze betreuren dat ook even oprecht. Zijn soms zelfs verdrietig dat juist aan hén deze verantwoordelijke taak is opgelegd. Dat heeft met huichelen niets te maken. Ik heb eerder geschreven dat ik zelfs een ouderling ken die in alle oprechtheid meende dat het toch zo jammer was dat er zo weinig mensen geschikt waren om ouderling te zijn. Dat is heus geen huichelen, en ook geen bewuste onbescheidenheid.
Laag

Bericht door Laag »

DDD schreef:
Laag schreef:
Je blijft me verbazen...
Wat een ergerlijke suggestie. Ik heb nooit gezegd of zelfs maar geïmpliceerd dat er één huichelaar onder zou zijn. Denk liever even na voordat je iets onaardigs zegt.

Het in stand houden van een systeem vind je in alle sociale verbanden. In gezinnen, vriendenkringen, bedrijven, kerken en synodes. Dat je daar sociologisch naar kunt kijken, betekent helemaal niet dat mensen huichelaars zijn. Integendeel. Ze doen overal (in meerderheid in ieder geval) oprecht hun ding.

In dit geval menen mensen oprecht dat anderen minder geschikt/ niet geroepen zijn tot deze verantwoordelijke taak. Ze betreuren dat ook even oprecht. Zijn soms zelfs verdrietig dat juist aan hén deze verantwoordelijke taak is opgelegd. Dat heeft met huichelen niets te maken. Ik heb eerder geschreven dat ik zelfs een ouderling ken die in alle oprechtheid meende dat het toch zo jammer was dat er zo weinig mensen geschikt waren om ouderling te zijn. Dat is heus geen huichelen, en ook geen bewuste onbescheidenheid.
Zo onaardig was het niet bedoeld, het was m'n eerste gedachte bij je bijdrage, toch kan ik je niet volgen. En dat kan mijn beperking zijn.
Het komt bij mij nogal onnozel over, als je zou bidden om meer leraars/ouderlingen/diakenen, maar ondertussen het 'systeem' in stand wil houden, als er dan teveel zouden komen, dan zou men er van schrikken. Ik ontken niet dat er dan zijn die dat denken.
In onze gemeente was er ook commentaar toen het aantal avondmaalsgangers iets steeg.
En toch denk ik dat het merendeel blij zou zijn. Stel dat het in Gods weg ligt, dat de Gergem volgend jaar, 15 nieuwe studenten krijgt, dan zal het merendeel blij zijn, dan zal het curatorium na 10 studenten niet gaan vergaderen, of het 'systeem' wel blijft bestaan, en de rest afwijzen. Zo redenerent, denk ik dat U ook gelijk hebt, een gedeelte zal 'verschieten' als er zoveel studenten bij komen.
Je blijft me verbazen... (Ik moet iets langer over Uw bijdragen nadenken, dan verbaas ik me positief) :)
DDD

Bericht door DDD »

Ik bezondig me er ook wel eens aan dat ik onterechte conclusies trek, en ik moet me ook duidelijk uitdrukken. Ik heb zelfs verschillende keren een forumwaarschuwing gehad voor dingen die ik kennelijk onvoldoende duidelijk -en dus onjuist!- formuleerde. Maar anderzijds mag je mijns inziens ook wel even de optie overwegen dat ik zoiets toch vast niet zou bedoelen. Dat over het misverstand.

Vervolgens over jouw twijfels over de geloofwaardigheid van mijn analyse. Allereerst kan ik niet in het hart van mensen kijken. Maar ik beschik wel over een zekere mensenkennis. Mensen kunnen oprecht willen dat zij in een andere situatie zouden zijn, en toch onbewust het voor hen ongunstige systeem in stand houden. Mensen kunnen gepest worden, en daarin zelf een bepalende factor zijn. Soms weten slachtoffers dat in zekere zin ook, maar duwen ze dat weg, omdat zij -op zich terecht- zich op het standpunt stellen dat de ander moreel fout is. Maar daarmee duwen ze hun eigen verantwoordelijkheid voor de situatie weg.

Zo kan het ook zijn dat mensen oprecht bidden om nieuwe arbeiders in de oogst of om 3000 bekeringen op één dag, maar er desondanks niets van zouden geloven als hun gebed ook werkelijkheid zou worden. Dat past niet meer in hun systeem en God zal dan bijzonder veel moeite nodig hebben om iemand daar toch van te overtuigen.

In dit geval gaat het daarnaast om een systeem dat ook menselijk bezien voor- en nadelen heeft. Ik beweer ook nadrukkelijk niet dat dit allemaal bewust gebeurt, hoewel ik wel zeker weet dat er veel kerkpolitiek bij komt kijken.

Ik ben er -op grond van mijn persoonlijke ervaringen- in ieder geval van overtuigd dat er veel mensen door God geroepen worden om predikant te worden, genoeg om 200 plaatsen mee te vullen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Ik beweer ook nadrukkelijk niet dat dit allemaal bewust gebeurt, hoewel ik wel zeker weet dat er veel kerkpolitiek bij komt kijken.
Er is dus sprake van onbewuste kerkpolitiek? Ik zie een tegengesteld verband in je zin, vandaar mijn vraag.
DDD

Bericht door DDD »

Kerkpolitiek noem ik bijvoorbeeld het bewust streven naar een machtspositie voor een bepaalde groep. Dat gebeurt aan de lopende band, voor zover ik weet vooral ter rechterzijde van de GG. Daar kan ik wel een aantal voorbeelden van noemen ook. Maar dat mag niet, want ik heb begrepen dat je dan al snel niet meer met het vereiste respect over ambtsdragers spreekt en bovendien zijn er ook dingen die herleidbaar zouden zijn, omdat ik hier niet anoniem ben.

Het in stand houden van een sociaal systeem is een veel breder fenomeen, dat in veel opzichten een onbewust en vanzelf verlopend proces is.
Laag

Bericht door Laag »

DDD schreef:
Ik ben er -op grond van mijn persoonlijke ervaringen- in ieder geval van overtuigd dat er veel mensen door God geroepen worden om predikant te worden, genoeg om 200 plaatsen mee te vullen.
Dan is de kerk nog lang niet dood. Ik geloof dat elke ware geroepene, predikant zal worden. Daar kan geen kerkpolitiek, of curatorium tegen op.
Maar, anderzijds, geloof ik dat de nood ook niet recht gevoeld wordt. Hoe weinig wordt er in de openbare gebeden gevraagd om knechten, en dan niet alleen binnen, maar ook buiten het eigen verband, en wereldwijd. En dan ga ik mijzelf niet voorbij. Als je zelf een predikant mag hebben, dan 'schiet' het er makkelijk bij in.
Plaats reactie