Kabinetsformatie 2017
Re: Kabinetsformatie 2017
Er zijn ook wel varianten denkbaar zonder de D66. Nu GL afvalt, PvdA niet wil, SP niet met VVD wil, en D66 niet met CU komen er andere varianten in beeld: VVD, PVV en CDA hebben samen 72 zetels in de 2e kamer en 34 in de 1e kamer. Dat kan een hecht blok worden. PVV zal wel geleerd hebben van vroeger, CDA kan met alles regeren uiteindelijk en Mark Rutte vindt alles goed als hij maar premier wordt.
De vraag is dan: wie wordt de vierde?
Als D66 twee keer zegt dat hij niet met CU wil, geloof je dat wel (ik ook).refo schreef:Er zijn ook wel varianten denkbaar zonder de D66. Nu GL afvalt, PvdA niet wil, SP niet met VVD wil, en D66 niet met CU komen er andere varianten in beeld: VVD, PVV en CDA hebben samen 72 zetels in de 2e kamer en 34 in de 1e kamer. Dat kan een hecht blok worden. PVV zal wel geleerd hebben van vroeger, CDA kan met alles regeren uiteindelijk en Mark Rutte vindt alles goed als hij maar premier wordt.
Maar als VVD en CDA heel vaak zeggen absoluut niet PVV te willen regeren, geloof je dat niet (ik wel). Waarom niet?
-
Ik geloof Pechtold eigenlijk ook niet. Hij heeft voor de verkiezingen gezegd dat hij opstapt als het hem niet lukt D66 in de regering te krijgen. Hij wil dus koste van het kost in de regering. Hij spartelt nu flink tegen (en logisch), omdat hij aan zijn achterban moet laten zien dat hij echt alles uit de kast heeft gehaald om iets anders voor elkaar te krijgen. Maar volgende week zal de uitkomst waarschijnlijk zijn dat er coalitiebesprekingen gestart worden met VVD, CDA, D66 en CU. Pechtold zal het dan gooien op de bestuurbaarheid van het land. Hij kan dan aan iedereen laten zien dat D66 in elk geval wel bereid is over zijn eigen schaduw heen te springen. Uiteindelijk zal de achterban van D66 dat wel slikken en gaat het geen stemmen kosten bij de komende verkiezingen. Pechtold staat bekend als een constructieve meedenker!eilander schreef:Als D66 twee keer zegt dat hij niet met CU wil, geloof je dat wel (ik ook).refo schreef:Er zijn ook wel varianten denkbaar zonder de D66. Nu GL afvalt, PvdA niet wil, SP niet met VVD wil, en D66 niet met CU komen er andere varianten in beeld: VVD, PVV en CDA hebben samen 72 zetels in de 2e kamer en 34 in de 1e kamer. Dat kan een hecht blok worden. PVV zal wel geleerd hebben van vroeger, CDA kan met alles regeren uiteindelijk en Mark Rutte vindt alles goed als hij maar premier wordt.
Maar als VVD en CDA heel vaak zeggen absoluut niet PVV te willen regeren, geloof je dat niet (ik wel). Waarom niet?
Eens met jouw analyse .....blijft de vraag of de CU dit moet willen? Nee zou mijn antwoord zijn.Refoforum2017 schreef:Ik geloof Pechtold eigenlijk ook niet. Hij heeft voor de verkiezingen gezegd dat hij opstapt als het hem niet lukt D66 in de regering te krijgen. Hij wil dus koste van het kost in de regering. Hij spartelt nu flink tegen (en logisch), omdat hij aan zijn achterban moet laten zien dat hij echt alles uit de kast heeft gehaald om iets anders voor elkaar te krijgen. Maar volgende week zal de uitkomst waarschijnlijk zijn dat er coalitiebesprekingen gestart worden met VVD, CDA, D66 en CU. Pechtold zal het dan gooien op de bestuurbaarheid van het land. Hij kan dan aan iedereen laten zien dat D66 in elk geval wel bereid is over zijn eigen schaduw heen te springen. Uiteindelijk zal de achterban van D66 dat wel slikken en gaat het geen stemmen kosten bij de komende verkiezingen. Pechtold staat bekend als een constructieve meedenker!eilander schreef:Als D66 twee keer zegt dat hij niet met CU wil, geloof je dat wel (ik ook).refo schreef:Er zijn ook wel varianten denkbaar zonder de D66. Nu GL afvalt, PvdA niet wil, SP niet met VVD wil, en D66 niet met CU komen er andere varianten in beeld: VVD, PVV en CDA hebben samen 72 zetels in de 2e kamer en 34 in de 1e kamer. Dat kan een hecht blok worden. PVV zal wel geleerd hebben van vroeger, CDA kan met alles regeren uiteindelijk en Mark Rutte vindt alles goed als hij maar premier wordt.
Laten ze maar zien dat D66 voor een christelijke partij geen regeringspartner kan zijn.
@refo jou steeds weer terugkeren op deelname van de PVV is echt buiten alle werkelijkheid. Binnen de VVD zijn er best wel te vinden die het uitsluiten van de PVV een slechte zaak vinden maar het CDA onder Buma gaat nooit met de PVV in zee. Gelukkig maar....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Een minderheidskabinet van VVD-CDA-D66 (al dan niet met gedoogsteun van PvdA) lijkt mij het waarschijnlijkst. Maar het valt mij tegen dat sommige forummers spreken over hun 'profetie'. Beste mensen, aan zulk vervlakkend taalgebruik moeten wij niet meedoen!
Je hebt gelijk. Had ik niet moeten doen.Zonderling schreef:Een minderheidskabinet van VVD-CDA-D66 (al dan niet met gedoogsteun van PvdA) lijkt mij het waarschijnlijkst. Maar het valt mij tegen dat sommige forummers spreken over hun 'profetie'. Beste mensen, aan zulk vervlakkend taalgebruik moeten wij niet meedoen!
Nu ik wat meer analyses over de breuk gelezen heb, sluit ik toch niet uit dat uiteindelijk VVD-CDA-D66-GL via een lange route weer ter tafel komt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gek genoeg lijkt een variant zonder VVD nog makkelijker dan zonder D66:refo schreef:Het wordt tijd om naar varianten zonder de VVD of zonder d66 te kijken.
Als ik goed tel, kom ik aan 75 zetels voor de combinatie CDA/PvdA/D66/GL/SP (ik moet er niet aan denken, maar het zou kunnen; CDA heeft overigens duidelijk gezegd niets te zien in deze combi).
Zonder D66 weet ik eigenlijk niet hoe je aan een meerderheid kunt komen, er vanuit gaande dat de SP voet bij stuk houdt en niet met de VVD wil praten.
Maar vooralsnog denk ik nog steeds aan een minderheidskabinet VVD/CDA/D66.
-
- Verbannen
Waarom niet als 4de partij de Partij voor de Dieren vragen? (Ik moet er niet aan denken, maar goed...) Die hebben ook 5 zetels, net als de ChristenUnie...eilander schreef:Gek genoeg lijkt een variant zonder VVD nog makkelijker dan zonder D66:refo schreef:Het wordt tijd om naar varianten zonder de VVD of zonder d66 te kijken.
Als ik goed tel, kom ik aan 75 zetels voor de combinatie CDA/PvdA/D66/GL/SP (ik moet er niet aan denken, maar het zou kunnen; CDA heeft overigens duidelijk gezegd niets te zien in deze combi).
Zonder D66 weet ik eigenlijk niet hoe je aan een meerderheid kunt komen, er vanuit gaande dat de SP voet bij stuk houdt en niet met de VVD wil praten.
Maar vooralsnog denk ik nog steeds aan een minderheidskabinet VVD/CDA/D66.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
PvdD is te weinig constructief, denk ik. Je ziet toch nog niet voor je dat die samen met VVD gaat regeren?
-
- Verbannen
Als D66 niet met de CU wil en SP/PvdA niet met VVD/CDA/D66 (ook niet met z'n 5-en), dan krijg je dus het volgende:
VVD is de grootste, die heeft nu nog de 'leiding'.
Als ze per sé in het kabinet willen, gaan ze druk leggen op D66 om tóch met de CU te praten. (Of ze kiezen voor een minderheidskabinet. Maar iedereen roept dat hij een stabiel meerderheidskabinet wil..., dus als je dan opeens een meerderheidskabinet goedkeurt, is dat ook niet geloofwaardig, lijkt mij.)
Daarnaast: Buma moet 'kiezen': blijft hij voorkeur houden voor de VVD? Of gaat hij het proberen met links (wat hij nu nog steeds uitsluit), aangezien D66 niet wil dat CU als 4de aanschuift en SP/PvdA niet willen regeren? Als Buma 'partij trekt voor Rutte', kan D66 niets anders als een minderheidskabinet met hun starten... Mochten zij dat écht niet willen (Pechtold roept nl. steeds dat hij een 'stabiel meerderheidskabinet wil waarin links en rechts in zijn vertegenwoordigd'), dan krijg je dus zo'n vastzittende impasse, dat opnieuw stemmen alleen nog mogelijk lijkt...
Of de VVD raakt het zo beu en gaat het alsnog proberen met de PVV (lijkt me niet waarschijnlijk...)
VVD is de grootste, die heeft nu nog de 'leiding'.
Als ze per sé in het kabinet willen, gaan ze druk leggen op D66 om tóch met de CU te praten. (Of ze kiezen voor een minderheidskabinet. Maar iedereen roept dat hij een stabiel meerderheidskabinet wil..., dus als je dan opeens een meerderheidskabinet goedkeurt, is dat ook niet geloofwaardig, lijkt mij.)
Daarnaast: Buma moet 'kiezen': blijft hij voorkeur houden voor de VVD? Of gaat hij het proberen met links (wat hij nu nog steeds uitsluit), aangezien D66 niet wil dat CU als 4de aanschuift en SP/PvdA niet willen regeren? Als Buma 'partij trekt voor Rutte', kan D66 niets anders als een minderheidskabinet met hun starten... Mochten zij dat écht niet willen (Pechtold roept nl. steeds dat hij een 'stabiel meerderheidskabinet wil waarin links en rechts in zijn vertegenwoordigd'), dan krijg je dus zo'n vastzittende impasse, dat opnieuw stemmen alleen nog mogelijk lijkt...
Of de VVD raakt het zo beu en gaat het alsnog proberen met de PVV (lijkt me niet waarschijnlijk...)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Nee, da's waar.eilander schreef:PvdD is te weinig constructief, denk ik. Je ziet toch nog niet voor je dat die samen met VVD gaat regeren?
En 50+? Die hebben 4 zetels (dus dan kom je totaal op 75 zetels).
Roemer heeft het steeds over een kabinet met CDA, D66, GroenLinks, SP en PvdA. Dat zijn 75 zetels. Hij had het er in het begin over dat de CU er dan ook bij zou komen... (CU noemt hij nu -expres?- niet meer...) Maar die kans is dus al uitgesloten, want D66 wil niet met de CU...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
50Plus doet alleen mee als de AOW-leeftijd weer naar 65 jaar gaat. Dat is natuurlijk uitgesloten.Jantje schreef:Nee, da's waar.eilander schreef:PvdD is te weinig constructief, denk ik. Je ziet toch nog niet voor je dat die samen met VVD gaat regeren?
Roemer heeft het steeds over een kabinet met CDA, D66, GroenLinks, SP en PvdA. Dat zijn 75 zetels. Hij had het er in het begin over dat de CU er dan ook bij zou komen... (CU noemt hij nu -expres?- niet meer...) Maar die kans is dus al uitgesloten, want D66 wil niet met de CU...
Ik denk niet dat 50Plus zich na het gedoe in de campagne over de financiering van hun plannen, etc. nu nog eens een draai in een cruciaal dossier kan veroorloven.
-
Segers wil 'voltooid leven' geen breekpunt meer noemen en roept Pechtold op om te gaan praten. Dit lijkt me serieus nieuws! Het wachten is op een nieuwe uitnodiging van Schippers aan Pechtold... (denk ik)
.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 22 mei 2017, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
De draai heeft 50Plus al gemaakteilander schreef:50Plus doet alleen mee als de AOW-leeftijd weer naar 65 jaar gaat. Dat is natuurlijk uitgesloten.Jantje schreef:Nee, da's waar.eilander schreef:PvdD is te weinig constructief, denk ik. Je ziet toch nog niet voor je dat die samen met VVD gaat regeren?
Ik denk niet dat 50Plus zich na het gedoe in de campagne over de financiering van hun plannen, etc. nu nog eens een draai in een cruciaal dossier kan veroorloven.
http://nos.nl/artikel/2174028-formatiev ... -pvda.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.