eilander schreef:merel schreef:@ eilander Zoals ik al aangaf zijn wij het op dit punt niet met elkaar eens. Ik ben juist een voorstander van het stimuleren van werkende vrouwen en vind het niet meer dan normaal dat de zgn aanrechtsubsidie vervalt. Het 'niet'werken hoeft in dit kader niet beloond te worden met een fiscale korting.
Inderdaad begrijp ik dat we het niet eens zijn, en dat geeft verder niet. Ik vind het wel jammer dat je geen antwoord op mijn vraag geeft. Nog concreter dan:
1. Ben je het met me eens dat de overheid middels deze fiscale regels duidelijk stuurt?
Zo nee, dan houdt het op.
Zo ja:
2. Vind je dan niet dat 6x meer belasting in sommige gevallen buitenproportioneel is?
3. Vind je het dan niet absurd dat sommige eenverdieners, die bruto meer gaan verdienen, er netto op achteruit gaan? Hetgeen duidt op een bijzonder vreemde fiscale behandeling van eenverdieners?
4. Ben je het met me eens dat het in sommige gevallen helemaal geen eigen keuze is, bijvoorbeeld bij een zieke partner? Als een man en vrouw samen werken, en de man wordt arbeidsongeschikt zodat alleen de vrouw nog kan werken, is het toch hetzelfde verhaal? Vind je dat eerlijk?
Ad1. Ja
Ad2. Ik heb de cijfers niet paraat, maar ik vermoed dat dit zal gelden bij een hoog bruto jaarinkomen. Ik vind dat niet discriminerend, omdat het percentage belasting dat iemand betaald gelijk is voor een elk individu met hetzelfde bruto jaarinkomen.
Ad3. Nee, datzelfde geldt immers ook voor ieder die meer gaat verdienen. Op het moment dat je boven een bepaald bedrag verdient, ga je er door de hogere belastingschaal er in eerste instantie netto op achteruit.
Ad4. Als iemand arbeidsongeschikt raakt, heeft hij of zij recht op een wia uitkering.
En of ik iets eerlijk vindt, doet m.i. niet terzake. Als het je eigen portemonnee treft, voelt het snel als niet eerlijk. Op het moment dat wij kinderen kregen werd net de kinderopvangtoeslag enorm verlaagd. Op een gegeven moment waren de kosten ongeveer evenredig aan het bedrag dat ik verdiende. Nu onze opvang as zomer stopt, wordt het net weer fors verhoogd. Is dat eerlijk? Velen hier zullen zeggen van wel, omdat zij tegen opvang zijn. Op dat moment baalden wij ook wel even. Waarschijnlijk zouden wij op dat moment meer overgehouden hebben als ik was gestopt met werken en wij gebruik hadden kunnen maken van de fiscale aftrek

. Die keuze hebben wij echter niet gemaakt. En zo zie ik het ook met dit onderwerp. Je maakt een principiële keuze om wel of niet te werken ongeacht de consequenties.
@ wim anker jammer dat je zo reageert en dat een fatsoenlijk gesprek niet mogelijk is