Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6811
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wat gaan jullie doen met Kerst? En wat schaft de pot?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Wat gaan jullie doen met Kerst? En wat schaft de pot?
Kerstavond:
Kerstfeest van de zondagsschool
Bad

Kerstzondag:
Kerkdienst
Gourmetten met gezin
Kerkdienst

Kerstmaandag:
Kerkdienst
Eten bij mijn ouders
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7894
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Mannetje »

Zondag naar de kerk, verdere invulling als normale zondag, hooguit andere liederen om te zingen naast de psalmen 's middags
Maandagmorgen naar de kerk
Maandagmiddag naar familie

Op een van de dagen zwemt er een lekker stukje vlees in de braadpan, en er zal een plakje kerststol bij het brood zijn.

Anders nog iets? ;)
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Herman »

Ontbijt, naar de kerk, lunch, naar de kerk, diner, slapen, ontbijt, naar de kerk, hier of daar op de bank hangen en wat eten snaaien.
H.g. is getekend, Herman
GerefGemeente-lid
Berichten: 6811
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik verheug me weer op een stukje stol met spijs en met roomboter.

En verder weer een lekker visje, denk ik.

En zondag tweemaal kerk uiteraard. Maandagmorgen weet ik niet wat ik ga doen.
Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Chrisje72 »

Zaterdag: naar familie
Zondag: oudste(afgehaakte) zijn komt met zijn meisje en gaat mee naar de kerk. Daarna gezamenlijk lunchen. Middag: kerkdienst, daarna diner met gezin.
Maandag: gemeente kerstfeest. Ik weet nog niet 100% zeker of ik daar heen ga.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

GerefGemeente-lid schreef:Wat gaan jullie doen met Kerst? En wat schaft de pot?
Wij eten iedere zondag in de winter stoofpeertjes met biefstuk dus zo ook deze zondag. Maandag losse hapjes, worstjes, toastjes en bak ik pannenkoeken of wafels. Lekker met warm fruit en slagroom.

Verder gaan we 2 keer naar de kerk en hebben we kerstviering van de zondagsschool.
Mannetje
Berichten: 7894
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef:Ik verheug me weer op een stukje stol met spijs en met roomboter.

En verder weer een lekker visje, denk ik.

En zondag tweemaal kerk uiteraard. Maandagmorgen weet ik niet wat ik ga doen.
Is er geen kerk in de buurt? Anders kom je maar naar Tholen naar de kerk ;)
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10514
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zita »

Ik breng het kerstweekend bij mijn moeder door.
Kerstavond heb ik er een drukke dag vrijwilligerswerk op zitten, en wordt er wat aan de maaltijd voorbereid, nog iets gebakken en verder staat waarschijnlijk de reformatorische omroep te galmen met kerstsfeer.
Eerste kerstdag twee keer naar de kerk. Tussendoor verzamelen broers en zussen met kinders zich bij moeder, alwaar we allemaal een gang in elkaar draaien voor een gemeenschappelijke maaltijd. Ik heb het voorgerecht: doperwtensoep en knolselderijsoep, zodat er wat te kiezen is. De kinderen van mijn broer zijn voedseltechnisch wat eenkennig opgevoed, wat tot gevolg heeft dat mijn schoonzus alle onderdelen van de maaltijd naar de kinders (5-16 jaar) blijft roepen dat ze echt maar één hapje hoeven te proeven, het echt uit mogen spugen als ze het niet lusten, het echt niet heel raar smaakt maar wel anders dan thuis, dat ze het heel misschien wel lusten en anders maar even goed moeten ruiken en het anders mogen wegdoen hoor, en één hapje is echt genoeg enz enz enz. Dat hapje is in de praktijk een klein likje, met daarna een pruilend/betraand gezicht wegens de viesheid van het eten. Dat bederft het kook- en eetplezier enigszins. Nu heb ik zojuist via-via doorgekregen dat beide soorten soep die op het programma staan al ongeproefd en ongezien zijn afgekeurd, wegens 'eng', 'vies' en 'lust geen soep behalve tomatensoep uit blik van Unox' en dat laatste vertik ik te serveren. Stokbrood schijnt wel acceptabel te zijn, dus dan doen ze het daar maar mee. Het belooft een sfeervolle maaltijd te worden, dat voel ik nu al aankomen. Je leert er op zich wel goed van tot tien tellen.
Tweede kerstdag is er volgens mij geen kerkdienst, dus misschien gaan we 's morgens via de moderne middelen wat beluisteren. Misschien even op bezoek bij oma en verder niet teveel gekkigheid. De kans is anders groot dat het een dag wordt voor ongeregelde klusjes, en dat is ook niet echt ideaal.
merel
Berichten: 10068
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

Haha, ik kan mij voorstellen dat het tenenkrommend is. Wij hebben op tweede kerstdag zo'n eter. Meestal neemt moeders gelukkig zelf wat mee. En verder houd ik daar weinig rekening mee. Doe ik met mijn eigen kinderen niet en bij vreemde kinderen ook niet. Dan eten ze niet.

Eerste kerstdag komt mijn familie. Ik maak een voorgerecht met peer, pecannoten en warme geitenkaas met honing - balsamicodressing. Als hoofdgerecht een stoofpot met diverse ( geroosterde) groentes en als nagerecht maak ik een stoofperen crumble met kaneelijs.

Tweede kerstdag hebben we geen kerk en gaan we met vrienden een stuk wandelen. Daarna hapjes en iets soortgelijks eten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6811
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maandagmorgen weet ik niet wat ik ga doen.
Is er geen kerk in de buurt? Anders kom je maar naar Tholen naar de kerk ;)
Het is hier ook een 'kerstzangdienst'. Maar daar ga ik nooit meer heen. Ik vind dat niet nodig en stel een gewone kerkdienst meer op prijs.

Dus ik moet nog bepalen waar ik naar toe ga. Tholen is helaas te ver. Maar misschien kun jij nog zorgen dat Tholen zondagmiddag naar hier komt? ;)
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Ik breng het kerstweekend bij mijn moeder door.
Kerstavond heb ik er een drukke dag vrijwilligerswerk op zitten, en wordt er wat aan de maaltijd voorbereid, nog iets gebakken en verder staat waarschijnlijk de reformatorische omroep te galmen met kerstsfeer.
Eerste kerstdag twee keer naar de kerk. Tussendoor verzamelen broers en zussen met kinders zich bij moeder, alwaar we allemaal een gang in elkaar draaien voor een gemeenschappelijke maaltijd. Ik heb het voorgerecht: doperwtensoep en knolselderijsoep, zodat er wat te kiezen is. De kinderen van mijn broer zijn voedseltechnisch wat eenkennig opgevoed, wat tot gevolg heeft dat mijn schoonzus alle onderdelen van de maaltijd naar de kinders (5-16 jaar) blijft roepen dat ze echt maar één hapje hoeven te proeven, het echt uit mogen spugen als ze het niet lusten, het echt niet heel raar smaakt maar wel anders dan thuis, dat ze het heel misschien wel lusten en anders maar even goed moeten ruiken en het anders mogen wegdoen hoor, en één hapje is echt genoeg enz enz enz. Dat hapje is in de praktijk een klein likje, met daarna een pruilend/betraand gezicht wegens de viesheid van het eten. Dat bederft het kook- en eetplezier enigszins. Nu heb ik zojuist via-via doorgekregen dat beide soorten soep die op het programma staan al ongeproefd en ongezien zijn afgekeurd, wegens 'eng', 'vies' en 'lust geen soep behalve tomatensoep uit blik van Unox' en dat laatste vertik ik te serveren. Stokbrood schijnt wel acceptabel te zijn, dus dan doen ze het daar maar mee. Het belooft een sfeervolle maaltijd te worden, dat voel ik nu al aankomen. Je leert er op zich wel goed van tot tien tellen.
Tweede kerstdag is er volgens mij geen kerkdienst, dus misschien gaan we 's morgens via de moderne middelen wat beluisteren. Misschien even op bezoek bij oma en verder niet teveel gekkigheid. De kans is anders groot dat het een dag wordt voor ongeregelde klusjes, en dat is ook niet echt ideaal.
Wij trekken in dat geval graag een blik tomatensoep open. Dan eten ze dat gewoon lekker wat mij betreft. Ik heb liever dat iedereen het naar zijn/haar zin heeft. De rest van het jaar mogen ze elders moeilijk doen :-)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6811
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nu ben ik niet zo kieskeurig, maar voor doperwtensoep of knolselderijsoep zou ik ook op een alleraardigste wijze vriendelijk bedanken.

Waarom kies je dan niet voor een onbekende smaak en een smaak die wat voor de handliggend is?
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Nu ben ik niet zo kieskeurig, maar voor doperwtensoep of knolselderijsoep zou ik ook op een alleraardigste wijze vriendelijk bedanken.

Waarom kies je dan niet voor een onbekende smaak en een smaak die wat voor de handliggend is?
Geloof me, knolselder kan zo ontzettend lekker zijn. Echt, er zijn recepten, waar zelfs de meest hardnekkige Walchenaer z'n vingers bij aflikt.
Daarom snap ik ook nooit goed dat mensen bij voorbaat iets niet lusten. Er zijn zoveel manieren om iets klaar te maken. Mijn schoonmoeder verzint vaak ook de meest bijzondere dingen. Ik vind het alleen al erg leuk dat ze die moeite neemt en eet er meestal met veel smaak van.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Herman »

Je valt blijkbaar ook in de genoemde leeftijdscategorie.. :yahoo
Plaats reactie