Ambtelijk gezag kringen

Curatorium

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Curatorium »

DGG schreef:
Iemand zal opmerken: „Maar men mag toch wel gezamenlijk bidden en de Bijbel onderzoeken? Daar kan toch helemaal niets verkeerds aan zijn?” Het zou inderdaad van harte te wensen zijn dat er veel meer gedaan werd aan huisgodsdienst. Dit bereikt een dieptepunt in onze jachtige tijd. Maar staat huisgodsdienst wel op dezelfde lijn als georganiseerde kringen binnen en buiten een kerkelijke gemeente?
De vraag is dus: is huisgodsdienst belangrijker dan gezamenlijk bidden (gebedskringen) en de bijbel onderzoeken (Bijbelstudies).
De vraag is niet 'dus'. Die vraag maakt ds. Schot er van. Ik heb wel wat ervaring met reformatorische -dus geen evangelische, wellicht dat het daar wel speelt- kringen (binnen en buiten ambtelijk toezicht), maar werkelijk geen enkel persoon stelt huisgodsdienst op dezelfde lijn als georganiseerde kringen. Die tegenstelling maakt ds. Schot zelf.
DGG schreef:
Er is mijns inziens onderscheid tussen Bijbelonderzoek in gezinsverband en georganiseerd Bijbelonderzoek in kringverband. Bijbelkringen gaan snel een eigen leven leiden. De praktijk leert dat men zich meer dan eens onttrekt aan het ambtelijk toezicht. De kerkenraad kan onmogelijk over een dergelijke kring verantwoordelijkheid dragen, omdat men zich geen verantwoording verschuldigd weet. Allerlei ontsporingen kunnen gemakkelijk plaatsvinden.
Bij deze alinea moeten we ons afvragen waarom er een kerkenraad is ingesteld? Om de gemeente te leiden, én, zoals ds. A. Schot in de volgende alinea schrijft, de zuiverheid van de leer en de vroomheid van de gemeente in de gaten te houden. De gemeente komt op de zondag samen, onder leiding van de betreffende kerkenraad. Maar dit betekent niet dat men door de week iets kan bestuderen in een Bijbelkring en/of gebedskring, waar men juist afstand van hoort te nemen! Velen hebben commentaar op de prediking vandaag de dag; en velen die juist zo kritisch zijn, richten Bijbelkringen op die zo'n eigen leven gaan leiden, met een Evangelie wat door deze personen zélf uitgelegd, uitgedacht en uitgevonden is. Dit kómt doordat er geen leiding is op zo'n Bijbelkring, door een ambtsdrager. En juist als er geen ambtelijke leiding is, door God aangestelde personen, gaat het mis.
De reden dat er ongeorganiseerde kringen binnen de GG zijn (ik hou het even binnen de GG), is omdat georganiseerde kringen (zelfs met ambtelijk toezicht) nog steeds niet door alle kerkenraden worden toegestaan. Dan wordt verwezen naar de Bunyan-avonden die al tien jaar hetzelfde zijn, of de mannenvereniging waar iemand een korte inleiding houdt en that's it. De meeste kringen zonder ambtelijk toezicht zijn geboren uit een hartstocht naar het bestuderen van de Bijbel, maar een afwijzing van de kerkenraad tot aan censuur toe. Gelukkig komen zulke situaties niet meer vaak voor en hebben gemeenten zelfs wijkkringen etc. Toch zijn er nog kerkenraden tegen kringen, zelfs met ambtelijk toezicht, ds. Schot stimuleert deze verandering niet met dit negatief getoonzette artikel, dat vind ik nou zo jammer. Het had inderdaad prima in de Saambinder gepast.
DGG schreef:
Dit Bijbelse gegeven betekent dat een kerkenraad toezicht heeft te houden op het verenigingswerk binnen een kerkelijke gemeente. Bij kerkvisitatie in de Gereformeerde Gemeenten wordt daarom aan kerkenraden ook gevraagd of zij deze verantwoordelijkheid daadwerkelijk nemen. De kerkenraad moet erop toezien dat er geen gezelschappen worden gehouden die niet onder ambtelijk toezicht staan. Het geeft te denken dat men bij kringvorming vaak juist geen toezicht van de kerkenraad wenst.
Ook hier weer hele klare taal, waar niets op aan te merken is. Want een Bijbelkring is nog altijd een vereniging bínnen een kerkelijke gemeente en hoort dus nog áltijd door een kerkenraad onder toezicht gehouden te worden. Waarom wenst men eigenlijk geen toezicht van een kerkenraad? Wel nu, juist, omdat men met eigen ideeën, eigen gedachten en eigen uitleg de Bijbelstudiegedeelten wil beoordelen. En als men onder toezicht van een kerkenraad staat, kan dit nu eenmaal niet. Want dan zit er zo'n wettische persoon bij (vanuit een Bijbelkring-bezoeker gedacht).
Je doet allerlei suggesties die niet nodig zijn. Bijbelkringbezoekers zijn negatief, hebben eigen gedachten en ideeën en kritiek op de prediking. Die ervaring heb ik zelf niet. Ook klopt je redenatie niet: er is ook niet altijd een
Dus: Bijbelkringen uitgaande van een gemeente moeten inderdaad onder ambtelijk toezicht plaatsvinden. Ambtelijk toezicht is niet hetzelfde als iedere avond onder leiding en aanwezigheid van een kerkenraadslid. Dat is bij de koren niet zo, dat is bij de verenigingen ook niet zo. Het is daarom vreemd dat ds. Schot pleit voor een vorm van 24/7 ambtelijk toezicht i.p.v. de gebruikelijke vorm van leidinggevenden aanstellen/rapporteren/enkele keren per jaar bezoeken.
DGG schreef:
Ten slotte past dit individualistische denken niet binnen de belijdenis: 'Ik geloof een heilige algemene christelijke kerk.'
Zeer duidelijk!!!
Gelukkig zijn bijbelkringen juist anti-individualistisch denken.
De rest van je posting ga ik niet op reageren i.v.m. allerlei suggesties en beschuldigingen die ongefundeerd zijn (wolven in schaapskleren, kom nou). Kortom mijns inziens moet bijbelkringen onder ambtelijk toezicht staan. Dat hoeft niet te betekenen dat er altijd een kerkenraadslid bijzit, dat geeft al een vorm van wantrouwen. Dat is namelijk een ander ambtelijk toezicht dan bij de andere verenigingen. Je verenigingsargumentatie klopt dan ook niet. Het is een goede ontwikkeling dat binnen het kerkverband van ds. Schot er steeds meer vormen van wijk/thema/studie/bijbelkringen komen, er zijn nog kerkenraden die het oprichten van kringen (onder ambt. toezicht) verbieden en zelfs leden onder censuur stellen. Ds. Schot stimuleert dat laatste, het had wel wat evenwichtiger gemogen. Al doet hij het onderbouwd, dat kan je van jouw ongefundeerde veroordelingen niet zeggen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
Hendrien schreef:Het artikel is ontzettend negatief. Het is zo belangrijk dat gemeenteleden elkaar opzoeken, samen het Woord onderzoeken en bidden. Daar verbindt de Heere Zijn zegen aan. Als je de bijeenkomsten gewoon aankondigt in de kerkbode en ambtsdragers komen ook regelmatig, wat kan er dan mis mee zijn? Dan zien en horen ze het toch ook hoe het gaat? Als er dan bezwaren zijn, kunnen die besproken worden.
1.Ik vind het artikel van ds Schot net als de reactie van Hendrikus te weinig nuance hebben.

2.Als verenigingen/kringen zich onder de kerkenraad stellen zullen ze met dit opzicht geen enkel probleem hebben.

3.Ongezond lijkt mij ook de angst voor ambtelijk toezicht. Volgens mij hebben alle belijdende leden zich daar aan onderworpen bij hun ja-woord op de belijdenisvragen.

4. Kerkenraad en gemeente staan als het goed is voor dezelfde zaak. De ambtsdragers zijn uit het midden van de gemeente verkozen en hebben zo vanuit de gemeente zelf een mandaat gekregen om dienend opzicht te houden.

Ik begrijp die tegenstelling tussen gemeente en kerkenraad nooit zo. Wij hebben best een fijne kerkenraad. :OO3
In deze stellingen kan ik me prima vinden. En ik zie in mijn gemeente ook helemaal geen tegenstelling tussen gemeente en kerkenraad.
De kerkenraad -en af toe ook de dominee- komt op alle kringen en is overal van harte welkom!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Er is niets nieuws onder de zon. Het is misschien al wel 15 jaar geleden dat bijbelkringen werden verboden, er werd gedreigd met afhouding van het Heilig Avondmaal als men niet stopte met bijbelstudie. Alleen onder ambtelijk toezicht was dat geoorloofd.
Tja, in de tijd vóór de Reformatie was het de leken ook verboden om zelf de Bijbel te lezen.
Misschien tijd voor een nieuwe Reformatie, 500 jaar na dato?
Hoe zou de tijd van voor de Reformatie te vergelijken zijn met de tijd voor en na de Afscheiding? Wat was volgens u de reden daarvan? Deed men dat uit "hobbyisme" of was er toch meer aan de hand? En... wat was dan de reden tot dreiging tot het weren van het H. Avondmaal? Dan zal dat toch gegrond moeten zijn? Wilt u daar uw gedachten eens wat nader over geven?
Dat laatste moet je aan je kerkenraad vragen, niet aan mij.
Je stelt iets op een forum, en dan verwacht je dat je toch niet zomaar wat zegt.
Dan kun je toch verwachten dat men er meer over wil weten?
Ik hier nooit iets over gehoord, en vind u het dan vreemd als ik daar meer over wens te weten.
Het komt me namelijk, dat ook, wat ongeloofwaardig voor. Sorry, maar een kerk kan niet zomaar
zonder reden "dreigen" met een weren van het H. Avondmaal. Dan moet er toch wel iets zijn?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jo-Ann schreef:@DGG, vanwaar de verdediging van ds. Schot? Vanwaar de veroordeling van alle bijbelkringen? Lees je eigen post nog eens na, vooral de laatste zin.
Voor de helderheid: ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat de praktijk niet is, zoals ds. Schot dat nu laat voorkomen.
Ik stel ook de vraag: waarom de felheid richting ambtsdragers? Kunnen degenen die kritiek spuien op dit artikel hier eens antword opgeven?
Volgens mij valt het met mijn felheid wel mee. Ik heb meer m'n bedenkingen bij de toonzetting van het artikel en de generalisaties die hij maakt.
De zin bijvoorbeeld over dat wapperen met attestatie en die zinnen erna. Daar klinkt eerder een zekere machteloze boosheid in door. Als die boosheid speelt, had hij er beter geen artikel aan wijden.
Blij met deze reactie!
Er zijn nog mensen die nuchter zijn..

Wacht, lees ik het wel goed? Bij mij kwam het dus zo over: mensen die vrij willen van de ambtsdragers kunnen zich bedreigd voelen in zo'n kring onder ambtelijk toezicht, vooral als het om een behoudende kerkenraad gaat.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Er is niets nieuws onder de zon. Het is misschien al wel 15 jaar geleden dat bijbelkringen werden verboden, er werd gedreigd met afhouding van het Heilig Avondmaal als men niet stopte met bijbelstudie. Alleen onder ambtelijk toezicht was dat geoorloofd.
Tja, in de tijd vóór de Reformatie was het de leken ook verboden om zelf de Bijbel te lezen.
Misschien tijd voor een nieuwe Reformatie, 500 jaar na dato?
Hoe zou de tijd van voor de Reformatie te vergelijken zijn met de tijd voor en na de Afscheiding? Wat was volgens u de reden daarvan? Deed men dat uit "hobbyisme" of was er toch meer aan de hand? En... wat was dan de reden tot dreiging tot het weren van het H. Avondmaal? Dan zal dat toch gegrond moeten zijn? Wilt u daar uw gedachten eens wat nader over geven?
Je stelt iets op een forum, en dan verwacht je dat je toch niet zomaar wat zegt.
Ik hier nooit iets over gehoord, en vind u het dan vreemd als ik daar meer over wens te weten.
Het komt me namelijk, dat ook, wat ongeloofwaardig voor. Sorry, maar een kerk kan niet zomaar
zonder reden "dreigen" met een weren van het H. Avondmaal. Dan moet er toch wel iets zijn?
O nee hoor. Ik hoorde van iemand die in Barneveld lid werd van de GG. Hij kreeg gelijk huisbezoek dat hij niet aan het avondmaal mocht. Ze hadden hem nog nooit gesproken. Maar dat is kerkelijk beleid, het gaat daar anders dan volgens de kerkorde. Je mag alleen na toestemming van een afvaardiging van de kerkenraad aan het avondmaal.

Verder ben ik het geheel met Curatorium eens dat DCG zijn stukken erg slecht beargumenteert.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Ik vind het artikel nogal zwaar overtrokken en aan alle kanten druipen van frustratie.
Wellicht heeft deze predikant/auteur zelf wat negatieve ervaring opgedaan met een paar eigenzinnige parochianen met een eigen Bijbelkring?
Over het algemeen vind ik dat als er moeilijk gedaan word van welke kant dan ook, of van de gemeenteleden met hun clubje, hetzij van de kerk met zijn bestuur, over wel of geen toezicht, dat de sfeer tussen leden en kerk dan schijnbaar toch al zodanig verpest is door het één en ander en dat er hoe dan ook geen sprake meer kan zijn van een ontspannen en constructieve sfeer tijdens het samenzijn.
Als ik nu op dit moment een Bijbelkring zou beginnen zonder mijn predikant zou hij mij vertrouwen en dat geen probleem vinden, en als hij dan eens een keer of meerdere keren de samenkomst zou willen bijwonen zou ik dat op mijn beurt zoals de verstandhouding er nu voor staat ook geen probleem vinden.
Zodra dit stroef gaat en een discussie word is er volgens mij toch heel iets anders aan de hand.
Ik vind dit hele onderwerp echt uit zijn voegen barsten van zuurheid. :fi
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 26 sep 2016, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
O nee hoor. Ik hoorde van iemand die in Barneveld lid werd van de GG. Hij kreeg gelijk huisbezoek dat hij niet aan het avondmaal mocht. Ze hadden hem nog nooit gesproken. Maar dat is kerkelijk beleid, het gaat daar anders dan volgens de kerkorde. Je mag alleen na toestemming van een afvaardiging van de kerkenraad aan het avondmaal.

Verder ben ik het geheel met Curatorium eens dat DCG zijn stukken erg slecht beargumenteert.
Als je lid bent, en je hebt een onbesproken gedrag, mag een kerkenraad je dan met het kerkelijk recht van het H. Avondmaal weren? Anders ligt het wanneer er geen belijdenis des geloofs is afgelegd. En dan nog kan het in de praktijk, maar dat zijn grote uitzonderingen. Het is wel gebeurt dat iemand van een ander kerkverband aan het Avondmaal mocht. Waar wijkt de kerkenraad af van de Dordtse Kerkorde? Op welk punt? Wat is er gewijzigd? Of heeft het te maken met een noodzakelijk aanpassing omdat de praktijk nu zo weerbarstig wordt? Ik vroeg het trouwens aan Hendrikus, maar daar hoor ik ook nog niet zo bar veel inhoudelijke informatie van. We zullen wel wachten.
DDD

Bericht door DDD »

Eens met Van Ewijk. Ik heb nog eens nagedacht over het op het eerste gezicht wat wonderlijke gebruik van het begrip ´individualistisch´ door ds. Schot.

Ik kan alleen een suggestie doen. Dit soort artikelen wordt misschien geschreven vanuit de wens om te voorkomen dat mensen zelfstandig tot een mening komen. Alles wat niet met de standpunten van de auteur overeenkomt, heet dan ´individualistisch´. Die uitleg van het woord past in ieder geval in de context van het artikel. En als je ervan uit gaat dat de prediker Gods woord spreekt en dus in alles moet worden nagesproken, is die uitleg ook wel te verdedigen.

@DIA:
Of dat mag weet ik niet. Kerkordelijk denk ik niet. Maar de GG gaan wat vrij om met de kerkorde, zeker in de rechterflank. Die is natuurlijk ook heel oud.

Ik denk niet dat de classis zomaar zal durven optreden. Maar de algemene lijn in de GG is dat de kerkenraad niet over het hart oordeelt en dus iedereen die van onbesproken gedrag is toelaat tot het Heilig Avondmaal. In de prediking en in het huisbezoek wordt vervolgens onderwijs gegeven over het zelfonderzoek dat daaraan vooraf gaat.

Maar er is kennelijk niemand die je tegenhoudt als je dat zelfonderzoek met een afvaardiging van de kerkenraad vooraf toetst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Het komt me namelijk, dat ook, wat ongeloofwaardig voor. Sorry, maar een kerk kan niet zomaar
Tja, dan geloof je het maar niet. Het is toch echt waar.
Mensen komen samen voor bijbelstudie. Kerkenraad zegt dat dat niet mag, want er is geen ambtelijk toezicht. Mensen gaan ermee door. Kerkenraad dreigt met afhouding van het HA. Ik heb het van zeer nabij meegemaakt. Het zal 2002 zijn geweest of daaromtrent.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het komt me namelijk, dat ook, wat ongeloofwaardig voor. Sorry, maar een kerk kan niet zomaar
Mensen komen samen voor bijbelstudie. Kerkenraad zegt dat dat niet mag, want er is geen ambtelijk toezicht. Mensen gaan ermee door. Kerkenraad dreigt met afhouding van het HA. Ik heb het van zeer nabij meegemaakt. Het zal 2002 zijn geweest of daaromtrent.
Dit kan alleen als deze Bijbelstudie in strijd is met de leer. Er moet immers een reden zijn? Het zal dan best zo kunnen zijn, maar dan echt niet zonder oorzaak.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Eens met Van Ewijk. Ik heb nog eens nagedacht over het op het eerste gezicht wat wonderlijke gebruik van het begrip ´individualistisch´ door ds. Schot.

Ik kan alleen een suggestie doen. Dit soort artikelen wordt misschien geschreven vanuit de wens om te voorkomen dat mensen zelfstandig tot een mening komen. Alles wat niet met de standpunten van de auteur overeenkomt, heet dan ´individualistisch´. Die uitleg van het woord past in ieder geval in de context van het artikel. En als je ervan uit gaat dat de prediker Gods woord spreekt en dus in alles moet worden nagesproken, is die uitleg ook wel te verdedigen.

@DIA:
Of dat mag weet ik niet. Kerkordelijk denk ik niet. Maar de GG gaan wat vrij om met de kerkorde, zeker in de rechterflank. Die is natuurlijk ook heel oud.

Ik denk niet dat de classis zomaar zal durven optreden. Maar de algemene lijn in de GG is dat de kerkenraad niet over het hart oordeelt en dus iedereen die van onbesproken gedrag is toelaat tot het Heilig Avondmaal. In de prediking en in het huisbezoek wordt vervolgens onderwijs gegeven over het zelfonderzoek dat daaraan vooraf gaat.

Maar er is kennelijk niemand die je tegenhoudt als je dat zelfonderzoek met een afvaardiging van de kerkenraad vooraf toetst.
Geloof je dat echt? U zegt dus, als ik het goed lees, dat het kan zijn om de mensen DOM te houden? In dat geval is er echt dringend behoefte aan een nieuwe reformatie!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Van Ewijk schreef:Ik vind het artikel nogal zwaar overtrokken en aan alle kanten druipen van frustratie.
Wellicht heeft deze predikant/auteur zelf wat negatieve ervaring opgedaan met een paar eigenzinnige parochianen met een eigen Bijbelkring?
Over het algemeen vind ik dat als er moeilijk gedaan word van welke kant dan ook, of van de gemeenteleden met hun clubje, hetzij van de kerk met zijn bestuur, over wel of geen toezicht, dat de sfeer tussen leden en kerk dan schijnbaar toch al zodanig verpest is door het één en ander en dat er hoe dan ook geen sprake meer kan zijn van een ontspannen en constructieve sfeer tijdens het samenzijn.
Als ik nu op dit moment een Bijbelkring zou beginnen zonder mijn predikant zou hij mij vertrouwen en dat geen probleem vinden, en als hij dan eens een keer of meerdere keren de samenkomst zou willen bijwonen zou ik dat op mijn beurt zoals de verstandhouding er nu voor staat ook geen probleem vinden.
Zodra dit stroef gaat en een discussie word is er volgens mij toch heel iets anders aan de hand.
Ik vind dit hele onderwerp echt uit zijn voegen barsten van zuurheid. :fi
Eens!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

-DIA- schreef:
Wacht, lees ik het wel goed? Bij mij kwam het dus zo over: mensen die vrij willen van de ambtsdragers kunnen zich bedreigd voelen in zo'n kring onder ambtelijk toezicht, vooral als het om een behoudende kerkenraad gaat.
vrij willen zijn van ambtsdragers hoezo? Dit wordt gesuggereerd. Als de kerkenraad dit denkt staan ze bij voorbaat al op achterstand in het gesprek en voelen mensen zich inderdaad bedreigd.
Zie post van Van Ewijk over vertrouwen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dit kan alleen als deze Bijbelstudie in strijd is met de leer. Er moet immers een reden zijn? Het zal dan best zo kunnen zijn, maar dan echt niet zonder oorzaak.
Daar is nooit een kerkenraadslid wezen luisteren of hun bijbelstudie wel overeenkomstig de leer was. Nee, ze kwamen bij elkaar zonder ambtelijk toezicht. En dat mocht niet. En zouden ze er toch mee doorgaan, dan zouden ze geweerd worden van het HA.
Serieuze mensen die van harte de behoefte hebben om samen Gods woord te onderzoeken, en dan dit soort dreigementen? De gevolgen laten zich raden. De meesten van hen kerken inmiddels ergens anders.
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dit is natuurlijk een mooi onderwerp voor een forum als deze. Je anoniem negatief uitlaten over een artikel van een predikant die het aandurft een gevoelig onderwerp Bijbels onderbouwd toe te lichten is voor sommigen hier heel gewoon, lijkt het.

Ik doe een paar suggesties:
1. Het is niet toegestaan om hier anoniem kritiek te leveren. Dat is wel lekker makkelijk. Graag met eigen naam en eigenlijk liefst in een gesprek met ds. Schot of met je eigen kerkenraad.
2. Als lid van een gemeente stel je jezelf onder ambtelijk gezag. Het is dan toch niet meer dan logisch dat samenkomsten die gericht zijn op het bestuderen van Gods Woord onder ambtelijk toezicht staan? Ik zie hieronder een reactie van iemand uit de PKN waar dat ook gebruikelijk is.
3. Ds. Schot heeft zijn artikel uitvoerig Bijbels onderbouwd. Ik zie daarop geen inhoudelijke reacties. Het is een beetje 'zielig' om zo'n artikel af te doen als frustratie van de schrijver of geschreven vanuit de wens dat mensen niet zelfstandig tot een mening mogen komen. Dan weet je echt niets te zeggen over de inhoud, dunkt me.
Plaats reactie