Wim Anker schreef:
Ook dit topic eindigt nu weer in wetticisme en geneuzel over "Mag dit dan ook niet?" en "Mag dat dan ook niet?". Dan krijgen we deze strikvragen. En het antwoord ligt natuurlijk voor de hand, natuurlijk heb ik geen bezwaar tegen dit soort spellen.
Dan mogen er zeker ook geen spelletjes gedaan worden die tot zonde kunnen leiden? (@Evjl). Het spel (monopoly en/of strategie) is niet intrinsiek zondig toch?
Maar nogmaals, ik heb geen zin in een stelsel aan regeltjes of wetjes noch ben ik van plan me erin te laten dringen.
Wim, het was een vraag, geen stelling, en ook geen strikvraag.
Je gaf aan dat je het als zondig zag om als amusement naar dit soort programma's te kijken.
Ik vind het een terechte vraag waar dan de scheidslijn ligt aangaande verantwoord amusement, en niet met de bedoeling om het over wetticisme te hebben. Wat voor mij of jou zonde is, hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Zelf zie ik bijvoorbeeld geen verschil in als je een boek van Snuf de hond leest, of de film kijkt, hetzelfde voor de Kameleon.
Of een boek leest over rechtszaken, fictie of niet, of de Rijdende rechter kijkt.
Wat ik wel denk, met alles kunnen we zonden doen. Een portje biljarten of darten is niets mis mee, wel als het in een popmuziek cafe in beschonken toestand gebeurd.
Als de Rijdende rechter alleen wordt bekeken voor het leedvermaak is het inderdaad fout.
Een film kijken als amusement zie ik niet per definite als zondig bijvoorbeeld. Uiteraard afhankelijk welke het is, waarbij ik overigens wel moet zeggen dat misschien wel meer als 90% rotzooi is.